mboost-dp1
Linux Robot - It's on?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Hey, ey!
Jeg har gået og småtænkt på at konstruere en Robot-bil, bilen skal kunne fjernstyres via en computer som kører Linux.
Det er ikke en bil i normal størrelse, mere som en RC-car.
Den skal også automatisk køre tilbage til sin 'Dock' når batterierne er flade.
Tanker som jeg har gjort mig (Brainstorm)
Linux
Build in - mic
Build in - Streaming Webcam
Recharge Dock
GPS
Touch Display (ovenpå bilen)
Jeg skal igang med at skecth'e den i Google-sketchup her snart,
Så kære Newz'ere
Hvilken farve?
G00D ideas for hardware
Del endelig jeres tanker!
Osv.
Byd endelig ind!
Jeg har gået og småtænkt på at konstruere en Robot-bil, bilen skal kunne fjernstyres via en computer som kører Linux.
Det er ikke en bil i normal størrelse, mere som en RC-car.
Den skal også automatisk køre tilbage til sin 'Dock' når batterierne er flade.
Tanker som jeg har gjort mig (Brainstorm)
Linux
Build in - mic
Build in - Streaming Webcam
Recharge Dock
GPS
Touch Display (ovenpå bilen)
Jeg skal igang med at skecth'e den i Google-sketchup her snart,
Så kære Newz'ere
Hvilken farve?
G00D ideas for hardware
Del endelig jeres tanker!
Osv.
Byd endelig ind!
Det kan godt være det kan laves noget mindre ved at køre c-kode direkte på noget hardware fx ved brug af sådan en størrelse.
Der findes forskellige moduler til som kan sættes på, se her!
Du kan vel starte med at læse lidt om hvordan de selvkørende støvsugere i hjemmet navigerer, og få idéer til hvordan du kan bygge din bil...
Jeg har nogle kollegaer som netop købte nogle billige støvsuger og plæneklipper robotter, hvorefter de smed vores egen linux boks på dem. De kan nu give dem kommandoer, tjekke deres staus etc. over internettet via en hjemmeside... De har også gjort noget lignende med deres opvaskemaskine og vaskemaskine så disse f.eks. kan startes via hjemmesiden.
Hovedmanden bag vores linux boks er en amerikansk kollega, som er deltager i robot wars. Han anvender bl.a. også vores egen linux boks som kontrolsystem :-)
Jeg har nogle kollegaer som netop købte nogle billige støvsuger og plæneklipper robotter, hvorefter de smed vores egen linux boks på dem. De kan nu give dem kommandoer, tjekke deres staus etc. over internettet via en hjemmeside... De har også gjort noget lignende med deres opvaskemaskine og vaskemaskine så disse f.eks. kan startes via hjemmesiden.
Hovedmanden bag vores linux boks er en amerikansk kollega, som er deltager i robot wars. Han anvender bl.a. også vores egen linux boks som kontrolsystem :-)
DiZaster (3) skrev:Du kan vel starte med at læse lidt om hvordan de selvkørende støvsugere i hjemmet navigerer, og få idéer til hvordan du kan bygge din bil...
Superfedt!
- Er det muligt at læse lidt om jeres box nogensteder? (:
qw_freak (2) skrev:Det kan godt være det kan laves noget mindre ved at køre c-kode direkte på noget hardware fx ved brug af sådan en størrelse.
Tusind Takker'rier
qw_freak (2) skrev:Det kan godt være det kan laves noget mindre ved at køre c-kode direkte på noget hardware fx ved brug af sådan en størrelse.
Tror du ikke det er muligt at om-programmere :
ArduPilot Arduino compatible UAV Controller W/ATMega328
så den passer til en Bil, istedet for et fly?
OpenSourceCookieKid (4) skrev:- Er det muligt at læse lidt om jeres box nogensteder?
Desværre ikke. Det er en boks der blev udviklet internt af os til at logge data fra autoklaver ol... Så ovenstående eksempler er blot udviklerne der leger med boksen for at teste den, og viderudvikle den.
Du kunne sikkert godt få lov til at købe en boks, men de er langt fra billige :-)
Et project som jeg altid har drømt om at lave !
Jeg ville lave det så det kørte over wifi så bilen i princippet kunne stå 1000 km væk.
Og meget vigtigt: At man enten kan styre den i docken eller at den selv finder tilbage til den når batterriet er tilstrækkeligt afladt.
Og så skulle docken lukke og låse når bilen var parkeret.
Jeg ville bruge den udendørs.
Og egentlig lave den som en PMV(boks med lavefødder), der kunne køre selvom den vendte på hovdet.
Jeg ville lave det så det kørte over wifi så bilen i princippet kunne stå 1000 km væk.
Og meget vigtigt: At man enten kan styre den i docken eller at den selv finder tilbage til den når batterriet er tilstrækkeligt afladt.
Og egentlig lave den som en PMV(boks med lavefødder), der kunne køre selvom den vendte på hovdet.
OpenSourceCookieKid (6) skrev:qw_freak (2) skrev:Det kan godt være det kan laves noget mindre ved at køre c-kode direkte på noget hardware fx ved brug af sådan en størrelse.
Tror du ikke det er muligt at om-programmere :
ArduPilot Arduino compatible UAV Controller W/ATMega328
så den passer til en Bil, istedet for et fly?
jamen du skl jo selv programmere den! :)
røvskæg (8) skrev:Et project som jeg altid har drømt om at lave !
Word!
Man kunne også smide et 3G modem i.
Så kunne man køre rundt og tigge strøm og rigtigt kører på eventyr.
Lav en hjemmeside hvor flok kunne følge med i eventyret/turen på google maps og se live billeder fra enheden.
Så skulle der stå på den :
Så kunne man køre rundt og tigge strøm og rigtigt kører på eventyr.
Lav en hjemmeside hvor flok kunne følge med i eventyret/turen på google maps og se live billeder fra enheden.
Så skulle der stå på den :
Hvis den grønne lampe ikke lyser, så vær sød at sætte mig i en stikkontakt.
Hvis den grønne lampe blinker, så vær sød at flyt mig til et sted hvor der er 3 dækning.
Følg mig på www....
Man skulle vel bare lave det så den havde en GPS tracker, der kunne holde væsentlig længere en det normale batteri.
http://www.billigsikring.dk/shop/gps-tracker-97c1....
Så skal den bare laves så den ikke kan gå i stykker.
http://www.billigsikring.dk/shop/gps-tracker-97c1....
Så skal den bare laves så den ikke kan gå i stykker.
Jeg ved ikke lige hvor upræcist en gps er, men den er rimelig upræcis. 1-5 meter vil jeg gætte på. Så med mindre du har en ladeport som docking-station, er det nok ret svært at ramme den :)
røvskæg (17) skrev:De der støvsugere rammer tilbage til docken ved hjælp af et ir signal som docken udsender.
Thanks, jeg læser op på det her iaften :)
qw_freak (15) skrev:man kan self også bare købe sådan en! :)
Damn.
- Mit produkt skal nok slå det.<3
Inum (19) skrev:Sådan lige for nysgerrighedens skyld, kunne jeg godt tænke mig at høre om der er nogle der har praktisk erfaring med Arduino, som nummer 2 linker til.
Altså hvor nem den er at arbejde med og hvor meget den kan styre?
Jeg har ikke selv praktisk erfaring med den,. men har nogen kammerater der leger med den, det er "bare" C-kode du programmerer i hvor der er nogen forudbestemte funktioner at vælge fra! :)
Har du overvejet at bruge en Android telefon til det? Den vil kunne rumme mange af de ting du søger.
Jeg læste en artikel i Wired for nogle måneder siden, der handler om to gutter og deres robotprojekt, hvor de netop brugte en Android mobil.
Jeg bliver desværre nødt til at henvise til en Googlesøgning fordi Wired insisterer på at sende mig til deres endnu forfejlede mobilside.
http://www.google.dk/m/search?oe=UTF-8&client=...
Jeg læste en artikel i Wired for nogle måneder siden, der handler om to gutter og deres robotprojekt, hvor de netop brugte en Android mobil.
Jeg bliver desværre nødt til at henvise til en Googlesøgning fordi Wired insisterer på at sende mig til deres endnu forfejlede mobilside.
http://www.google.dk/m/search?oe=UTF-8&client=...
Inum (19) skrev:Sådan lige for nysgerrighedens skyld, kunne jeg godt tænke mig at høre om der er nogle der har praktisk erfaring med Arduino, som nummer 2 linker til.
Jeg har lidt erfaring med det. Det er ret nemt, hvis man har lidt erfaring inden for programmering. Min lillebror har brugt Arduino nogle gange i forbindelse med diverse elektronik-projekter og selvom han har meget lidt programmeringserfaring, klarer han det udemærket, uden alt for megen hjælp fra min side.
Hvis man bruger det simple Arduino-'IDE', har man normalt en setop()-funktion som initialiserer evt. kommunikation over seriel/USB-porten og lignende og man har man en loop()-funktion som i bund og grund er en while(1)-løkke. Her vil man typisk tjekke status og reagere på dette osv. Disse funktioner pakker Arduino-IDE'en selv ind i en main-metode og uploader til chippen.
Med Arduino følger et fint library, med mulighed for at bruge LCD-displays, stepper-motorer osv. uden at skulle kode alt for meget selv. Se fx her.
Man kan sætte Arduino-systemet op til at køre igennem fx Eclipse, hvor man så selv står for main-method, upload osv., og det er muligt at dette giver større fleksibilitet, men det har jeg ikke erfaring med selv.
Der er sikkert hoveder hoveder herinde, der har lavet langt mere avancerede ting med Arduino end mig og kan sige en masse kloge ting. Ovenstående er bare lige mine erfaringer med systemet, som må siges at være overvejende positive.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.