mboost-dp1

Litium-mangel kan bremse elbiler

Gå til bund
Gravatar #1 - Wassini
15. okt. 2009 11:14
Tidligere på måneden var der en tråd, hvor mangel på lithium blev diskuteret og flere spurgte om et link til en artikel omkring den mangel på lithium enkelte skrev om. På det tidspunkt var der vist ingen, der kunne finde linket, men nu er jeg faldet over det:

http://greenit.crn.dk/nyheder/Litium-mangel-kan-br...
Gravatar #2 - BluepaiN
15. okt. 2009 17:10
Det er jo ikke kun litium, den er galt med. Alle vores metaller ryger jo utroligt hurtigt og nogle er helt væk om ikke ret mange år, med vores nuværende forbrug.

Og mon ikke der er nogle kloge hoveder, der finder ud af, at man kan bruge andet end litium til batterier. ;)
Gravatar #3 - Fafler
15. okt. 2009 17:53
Så om nogle år skal man sende sin gamle mobiltelefon til omsmeltning for at få en ny?
Gravatar #4 - mazing
15. okt. 2009 17:59
#3 If only... Der er mindst 10 forskellige typer plastik i din telefon, som alle opfører sig unikt. De dele er så små at det ikke kan betale sig at skille det ad. De ender i en kæmpe bunke på en eller anden losseplads.
Gravatar #5 - vandfarve
16. okt. 2009 06:24
#1 Jeg har ikke en internetbaseret kilde lige nu, men jeg kan fortælle på baggrund af en artikel i TIME (jeg kan poste uddrag af artiklen senere i aften, hvis i beder mig om det), som jeg læste i sidste uge, at vi på ingen måde skal tænke på lithium i fremtiden, og at alt det her er udtryk for massehysteri,

Hvorfor? Fordi:

1) Litium er det 25. mest forekommende grundstof på kloden med ca. 20-70 mg/kg i skorpen ift. vægt (Kilde)

2) Alt litium vil blive genbrugt i elbilerne, når batteriet eller bilen på et tidspunkt bliver skrottet. Det nuværende litium vil derfor aldrig forsvinde modsat de fossile brændstofkilder, som vi benytter os af nu.

3) Vi får mere og mere effektive litiumbatterier, der bliver lettere og lettere, fordi de udnytter mindre litium pr. kg. Forskningen vil derfor lede os hen til løsninger, der vil bruge mindre af grundstoffet.

4) Værdien af litium i et gennemsnitligt batteri til biler udgør ca. $100. TIME anslog, at prisen sagtens vil kunne firdobles i den nærmeste fremtid, når de nemt tilgængelige kilders output var maksimeret, men det betyder blot, at prisen på litium vil nærme sig $400 - eller det samme, som du betaler for dine dæk eller nogle billige fælge.

Derfor peger alt på, at menneskeheden nok skal overleve, og at der nok skal være litium nok. Easy now... ;)
Gravatar #6 - vandfarve
17. okt. 2009 09:39
No response?
Gravatar #7 - Wassini
17. okt. 2009 16:32
;-)
Det var de samme argumenter den sidste tråd om emnet sluttede med. Jeg er slet ikke i tvivl om, at du har ret - jeg faldt bare lige over artiklen som nogen spurgte til og kunne ikke lige finde den gamle tråd igen.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login