mboost-dp1

low level programmering- den snart tabte kunst?

Gå til bund
Gravatar #101 - onetreehell
9. aug. 2011 20:50
Windcape (97) skrev:
Det er altid bedre et vælge et mindre nemmere tilgængeligt sprog til at demonsterer teoretiske koncepter i. Det gør det nemmere for de studerende at forstå hvad der faktisk foregår, frem for at spilde tid på problemer med sproget/compileren.

C er faktisk et meget lille sprog, og det er sikkert nemmere at lære end java/C#. Det kan dog være nemmere at lave fejl pga. den frie pointeraritmetik o. lign.

Seriøst, K&R er kun på 272 sider og det er det eneste du kommer til at bruge om sproget.
Gravatar #103 - Spiderboy
9. aug. 2011 20:57
Windcape (100) skrev:
Selvfølgelig gør jeg det.

Okay. Det har ikke fremstået ret tydeligt i dine indlæg.

Windcape (100) skrev:
Jeg men bare ikke at det er et direkt incitament til at skulle fokusere på kompetance D, fordi man arbejder med kompetance A.

Nogle kompetencer er nemmere at lære ifm. visse aktiviteter.

Nogle kompetencer er nærmest umuligt at lære direkte, men skal læres indirekte.
Gravatar #104 - Windcape
9. aug. 2011 20:59
onetreehell (101) skrev:
C er faktisk et meget lille sprog, og det er sikkert nemmere at lære end java/C#.
Jeg er uenig. Og da jeg har tutored folk der først har lært enten C eller Java, og så C#, kan jeg med erfaring sige at folk generelt mener at C# er meget nemmere at lære fordi:

- Bedre fejlmeddelser
- Bedre udviklingsværktøjer

Compileringsfejl i C og C++ er simpelthen uforståelige.

onetreehell (101) skrev:
Seriøst, K&R er kun på 272 sider og det er det eneste du kommer til at bruge om sproget.
Den dag jeg for brug for at arbejde C, skal jeg nok købe den.

Pt. har jeg Fowler's Domain Specific Languages, som jeg skal have gjort færdig. (Efter en mindre sommerferie pause med Conn Iggulden's serie om Djengis Khan).
Gravatar #105 - Windcape
9. aug. 2011 21:00
Spiderboy (103) skrev:
Nogle kompetencer er nærmest umuligt at lære direkte, men skal læres indirekte.
Det afhænger af hvem man er.

Programmering falder mig mere naturligt end de fleste andre. Det ligger vel i generne *shrug*
Gravatar #106 - Spiderboy
9. aug. 2011 21:08
Windcape (105) skrev:
Det afhænger af hvem man er.

Hvordan træner du kompetencen "løse et problem med divide-and-conquer fremgangsmåden" uden at programmere? :-)

Windcape (105) skrev:
Programmering falder mig mere naturligt end de fleste andre. Det ligger vel i generne *shrug*

Også jeg, men ikke synderligt relevant for debatten.
Gravatar #107 - WinPower
9. aug. 2011 22:16
Windcape (49) skrev:
begge mine forældre er programmører

Windcape (105) skrev:

NOTE TO SELF : Marry nurse or similar, to avoid retarded offspring.
Gravatar #108 - arne_v
10. aug. 2011 00:32
Windcape (91) skrev:
"dybere forståelse" er ekstremt subjektivt. Det er en "dybere forståelse" inden for et meget lille område. Det giver dig ikke "dybere forståelse" for alle de andre områder.

Disse her ting er jo netop noget som alt inden for programmering bygger ovenpå.

Dermed giver de en dybere forståelse for (næsten) alt inden for programmering.
Gravatar #109 - arne_v
10. aug. 2011 00:34
Windcape (89) skrev:

De ting du lærer i low-level sprog er kun nødvendige for at arbejde med low-level sprog. Altså er de hamrende ligegyldige hvis man arbejder med high-level sprog!

De her ting er ikke kun nødvendige for low level sprog - der er præcis ligeså nødvendige i high level sprog.

De er bare mere synlige i low level sprog.
Gravatar #110 - Windcape
10. aug. 2011 00:35
arne_v (108) skrev:
Disse her ting er jo netop noget som alt inden for programmering bygger ovenpå.
Og assembler bygger oven på transistorer, og transistorer bygger oven på hvordan silicium har ledeevne, osv.

arne_v (108) skrev:
Dermed giver de en dybere forståelse for (næsten) alt inden for programmering.
På ingen måde. Og det er en påstand du på ingen måde bevise.

Gravatar #111 - Windcape
10. aug. 2011 00:37
arne_v (109) skrev:
De her ting er ikke kun nødvendige for low level sprog - der er præcis ligeså nødvendige i high level sprog.
Nej, overhovedet ikke. Hvis de var nødvendige, så ville folk jo netop have kendskab til dem. Det faktum at folk ikke har kendskab til dem, betyder at de ikke er nødvendige.

Ellers må du jo komme med et modbevis. Hvilket sandsynligvis ikke kan lade sig gøre.

arne_v (109) skrev:
De er bare mere synlige i low level sprog.
Fordi de kun er nødvendige at arbejde med i low-level sprog!
Gravatar #112 - arne_v
10. aug. 2011 00:38
Windcape (89) skrev:

I har stadigvæk ikke kommet med et eneste eksempel på et real-life scenario hvor noget man kun kunne lære i et low-level sprog, er nødvendigt for at skrive high-level kode. (Sikkert fordi sådan en problemstilling slet ikke findes!)

For ethvert program der ligger lidt over hello world niveauet vil det være nødvendigt med noget low level forståelse af en eller anden art for at kunne lave et fornuftigt design ved andet end tilfældighed.
Gravatar #113 - Windcape
10. aug. 2011 00:40
arne_v (112) skrev:
For ethvert program der ligger lidt over hello world niveauet vil det være nødvendigt med noget low level forståelse af en eller anden art for at kunne lave et fornuftigt design ved andet end tilfældighed.
Bevis, tak!
Gravatar #114 - arne_v
10. aug. 2011 00:40
Windcape (111) skrev:
Nej, overhovedet ikke. Hvis de var nødvendige, så ville folk jo netop have kendskab til dem. Det faktum at folk ikke har kendskab til dem, betyder at de ikke er nødvendige.

Enten har de kendskab til det eller så outputter de bare noget kode af tilfældig kvalitet.
Gravatar #115 - Windcape
10. aug. 2011 00:46
arne_v (114) skrev:
Enten har de kendskab til det eller så outputter de bare noget kode af tilfældig kvalitet.
Og hvis de har kendskab til det, skriver de elendig kode.

C programmører skriver altid elendig Java eller C# kode. Det er ligeså meget et faktum som det du siger nu.

Og kvaliteten af kode handler mere om forståelse for det sprog du skriver den i, end noget som helst andet.

Faktisk vil jeg sige der er større chance for at folk skriver elendig kode, hvis de har lært C.
Gravatar #116 - arne_v
10. aug. 2011 00:48
Windcape (110) skrev:
På ingen måde. Og det er en påstand du på ingen måde bevise.

Windcape (113) skrev:
Bevis, tak!

Jeg har aldrig hørt om beviser hvad der får mennesker til at træffe de rigtige beslutninger.

Har du?
Gravatar #117 - Windcape
10. aug. 2011 00:50
arne_v (116) skrev:
Jeg har aldrig hørt om beviser hvad der får mennesker til at træffe de rigtige beslutninger.
Og alligevel påstår du at folk som ikke kan lowlevel programmering, ikke kan træffe rigtige beslutninger.

Gravatar #118 - arne_v
10. aug. 2011 00:52
Windcape (115) skrev:

Og hvis de har kendskab til det, skriver de elendig kode.

C programmører skriver altid elendig Java eller C# kode. Det er ligeså meget et faktum som det du siger nu.

Du har stadig ikke fattet pointen.

Prøv og læs #87 en gang mere.

Vi snakker stadig om Java/C# programmører og hvorvidt de bør lære low level ring eller ej. Vi snakker ikke om C programmører - de er nødt til det (ihvertfald hvis man betragter C som et low level sprog - og det gør man normalt idag).
Gravatar #119 - arne_v
10. aug. 2011 00:54
Windcape (117) skrev:

Og alligevel påstår du at folk som ikke kan lowlevel programmering, ikke kan træffe rigtige beslutninger.

Ja.

Baseret på erfaring ikke på et bevis.
Gravatar #120 - arne_v
10. aug. 2011 00:57
Windcape (104) skrev:

Compileringsfejl i C og C++ er simpelthen uforståelige.

Der findes et hav af C og C++ compilere derude.

Compiler fejlbeskeder er compiler specifikke.

Så jeg har lidt svært ved at tage påstanden helt seriøs.
Gravatar #121 - Windcape
10. aug. 2011 00:57
arne_v (119) skrev:
Baseret på erfaring ikke på et bevis.
Min erfaring siger mig det modsatte. Næsten samtlige ting du kan lære ved low-level programmring er nemlig direkte forkerte i high-level programmering.

Folk er bedre til at træffe rigtige design-mæssige beslutninger hvis de har lært at kode ordenlig high-level. Så de forstår og kan udnytte den teknbologi de arbejder med.
Gravatar #122 - arne_v
10. aug. 2011 00:59

Du svarede ikke på spørgsmålet i #116 !?!?
Gravatar #123 - Windcape
10. aug. 2011 01:06
Hvis det ikke kan bevises, så har jeg i så fald, ligeså meget ret som du har.

At du arbejder med mennesker som af underlige grunde skal lære C før de kan finde ud af at kode Java, betyder jo ikke at resten af verden arbejder med de samme slags mennesker.

De mennesker jeg arbejder med, snakker med, eller hjælper/underviser i forskellige emner inden for softwareudvikling, deler ihvertfald ikke din overbevisning.

Konkret eksempel: En folk ingeniører med C baggrund, havde svært ved at forstå delegates i C#. Mens en datamatiker med baggrund i Java, ikke havde noget problem.

Og jeg er sikker på at en webdesigner med erfaring i JavaScript, ville have endnu nemmere ved at forstå det!

Jeg kan give konkrete eksempler. Kan i?
Gravatar #124 - arne_v
10. aug. 2011 01:11
Windcape (121) skrev:

Næsten samtlige ting du kan lære ved low-level programmring er nemlig direkte forkerte i high-level programmering.

Virkeligt?

Low level kan være meget forskelligt.

Men hvis vi nu fokuserer lidt på assembler programmering (det er måske ikke det bedste eksempel, men det er vel på en måde det klassiske eksempel på low level).

For ethvert program i et høj niveau sprog findes der et tilsvarende assembler program som resulterer i samme kode udførsel.

Deraf må vi kunne udlede at de ting der gælder for assembler programmering med hensyn til kode udførsel faktisk også gælder for programmer i et høj niveau sprog.
Gravatar #125 - arne_v
10. aug. 2011 01:14
Windcape (123) skrev:
Konkret eksempel: En folk ingeniører med C baggrund, havde svært ved at forstå delegates i C#.

Det burde han ikke have, da C function pointers svarer ret meget til C# delegates.
Gravatar #126 - Windcape
10. aug. 2011 01:15
arne_v (124) skrev:
For ethvert program i et høj niveau sprog findes der et tilsvarende assembler program som resulterer i samme kode udførsel.
Det gør der vel principelt ikke, da JIT'd code jo ikke nødvendigvis er det samme hver gang. (Hvis det var, havde vi jo ikke brug for JIT)
Gravatar #127 - Windcape
10. aug. 2011 01:17
arne_v (125) skrev:
Det burde han ikke have, da C function pointers svarer ret meget til C# delegates.
Også min umiddelbare tanke (og da også min måde at forklare det på)

Men tydeligvis handler det for de fleste om det sprogmæssige, og ikke om det underliggende tekniske.

Hvilket også er hvorfor folk med erfaring i JavaScript har nemmere ved at forstå closures, end Java/PHP/C programmører. Da JavaScript i sig selv er indbegrebet af at bruge closures.

Hov, det var ENDNU en ting man kan lære i et highlevel sprog! Sjovt, ikk?
Gravatar #128 - arne_v
10. aug. 2011 01:20

JIT compileren kan ikke outputte noget som assembleren ikke kan outputte. Der er nu engang kun de instruktioner der er.

I princippet kan output godt afhænge af andet end byte koden. Men det samme vil jo kunne modelleres med en condition i assembler koden.

Gravatar #129 - arne_v
10. aug. 2011 01:21
Windcape (127) skrev:
Også min umiddelbare tanke (og da også min måde at forklare det på)

Men tydeligvis handler det for de fleste om det sprogmæssige, og ikke om det underliggende tekniske.

Faktisk er det også tæt sprog mæssigt.
Gravatar #130 - arne_v
10. aug. 2011 01:22
Windcape (127) skrev:

Du synes at dt er sjovt at man lærer højniveau features i et højnibeau sprog?

Vi andre finder det nok logisk.
Gravatar #131 - arne_v
10. aug. 2011 01:23
Og du har stadigv;k ikke svaret på #116.
Gravatar #132 - Windcape
10. aug. 2011 01:24
arne_v (129) skrev:
Faktisk er det også tæt sprog mæssigt.
Udover at C ikke nødvendigvis har signatur-check (hello Void Pointer, how are you today)

arne_v (130) skrev:
Du synes at dt er sjovt at man lærer højniveau features i et højnibeau sprog?
Så nu er function pointers pludselig højniveau? Kan i bestemmer jer?
Gravatar #133 - Windcape
10. aug. 2011 01:24
arne_v (131) skrev:
Og du har stadigv;k ikke svaret på #116.
Betragt #123 som svar.
Gravatar #134 - arne_v
10. aug. 2011 02:07
Windcape (132) skrev:
Så nu er function pointers pludselig højniveau? Kan i bestemmer jer?

Hvis du læser hvad jeg svarede på, så var det closures ikke delegates.
Gravatar #135 - arne_v
10. aug. 2011 02:08
Windcape (133) skrev:
Betragt #123 som svar.

Kan du oplyse mig om hvorvidt det svar betyder JA eller NEJ?
Gravatar #136 - Windcape
10. aug. 2011 02:15
arne_v (134) skrev:
Hvis du læser hvad jeg svarede på, så var det closures ikke delegates.
Jeg undre mig over at du betragter det som 2 forskellige ting.

Gravatar #137 - arne_v
10. aug. 2011 02:22
Windcape (136) skrev:

Jeg undre mig over at du betragter det som 2 forskellige ting.

Fordi delegates i nogen sammenhæng herunder når de ligner C function pointer hvilket var konteksten ikke er closures.
Gravatar #138 - arne_v
10. aug. 2011 02:23
Windcape (132) skrev:

Udover at C ikke nødvendigvis har signatur-check

Det er optional, men angiver man en signatur bliver den checket.
Gravatar #139 - onetreehell
10. aug. 2011 06:14
Argh idiot! En delegate behøver ikke at være en closure!!!
Gravatar #140 - Windcape
10. aug. 2011 06:21

potato potato
Gravatar #141 - onetreehell
10. aug. 2011 06:23
closures handler om scoping (og garbagecollection til dels) og det gør delegates ikke! Jeg forstår ikke hvorfor jeg skal forklare dig det her.
Gravatar #142 - Windcape
10. aug. 2011 06:28

Du forholder dig alt for teoretisk til tingene. Prøv engang at brug tingene i praksis, og så forhold til dig dem ud fra det.

delegates er function pointers til named eller anonymous methods, og closures (i form af lambda expressions) er function pointers til named eller anonymous methods.

Very much same same!
Gravatar #143 - Windcape
10. aug. 2011 06:33
http://csharpindepth.com/Articles/Chapter5/Closure... - Jon Skeet er også enig med mig.

Og resten af verden kan heller ikke bestemme sig for forskellen, navnmæssigt.

At akademikerne så er uenige, kan umuligt være vores problem!
Gravatar #144 - Alrekr
10. aug. 2011 06:41
Google keywords: Difference bewteen delegates and closures

Første hit giver bl.a. denne forklaring: "Closure is a programming language concept. Delegate is its realization in MS.NET."
Gravatar #145 - onetreehell
10. aug. 2011 06:58
Man har længe brugt delegates i OOP sprog (hvor closures ikke er mulige). I .Net har man så implementeret closures og kaldt dem delegates. Kom ud af din C#/.Net-boble.

Windcape (142) skrev:
Du forholder dig alt for teoretisk til tingene. Prøv engang at brug tingene i praksis, og så forhold til dig dem ud fra det.

Lol. Det var ikke mig der hev monads ind.
Gravatar #146 - m910q
10. aug. 2011 09:22
Kom nu drenge, i må da komme med nogle eksempler hvorpå i har truffet en bedre beslutning i et high-level sprog ud fra jeres viden i et low-level sprog...

I er ret dårlige til at overbevise os, tilsyneladende, dumme high-level kodere.
Gravatar #147 - Windcape
10. aug. 2011 18:14
onetreehell (145) skrev:
Man har længe brugt delegates i OOP sprog (hvor closures ikke er mulige). I .Net har man så implementeret closures og kaldt dem delegates. Kom ud af din C#/.Net-boble.
Hvilke sprog? D kalder også deres closures for delegates!

onetreehell (145) skrev:
Lol. Det var ikke mig der hev monads ind.
Monads er da ret praktisk, f.eks. GetEnumerator i .NET er implementeret som en Monad.
Gravatar #148 - arne_v
11. aug. 2011 02:06
Windcape (142) skrev:
delegates er function pointers til named eller anonymous methods, og closures (i form af lambda expressions) er function pointers til named eller anonymous methods.

Ja.

Windcape (142) skrev:
Very much same same!

Absolut ikke.

Delegates er ganske rigtigt function pointers.

C# spec:

A delegate type represents references to methods with a particular parameter list and return type. Delegates make it possible to treat methods as entities that can be assigned to variables and passed as parameters. Delegates are similar to the concept of function pointers found in some other languages, but unlike function pointers, delegates are object-oriented and type-safe.

Men closures er mere end bare function pointers.

C# spec kommer ikke med en definition.

Men så finder vi noget udenfor.

Wikipedia:

In computer science, a closure (also lexical closure, function closure or function value) is a function together with a referencing environment for the nonlocal names (free variables) of that function. Such a function is said to be "closed over" its free variables. The referencing environment binds the nonlocal names to the corresponding variables in scope at the time the closure is created, additionally extending their lifetime to at least as long as the lifetime of the closure itself.

http://en.wikipedia.org/wiki/Closure_%28computer_s...

Og Jon Skeet i dit eget link:

To put it very simply, closures allow you to encapsulate some behaviour, pass it around like any other object, and still have access to the context in which they were first declared.

Det karakteristiske for closures (og det som navnet kommer fra !) er at de fanger konteksten fra hvor de blev created.

Så alle delegates er ikke closures.

Windcape (143) skrev:
Jon Skeet er også enig med mig.

Nej. Han er uenig med dig.

Hvis du faktisk læser den tekst du linker til vil du se:

Of course we could use an interface in C# as well, but it would be significantly messier and wouldn't let us use anonymous methods and lambda expressions - which are precisely the features which implement closures in C#

Wikipedia har også forstået den pointe:

C# anonymous methods and lambda expressions support closure to local variables:

Windcape (143) skrev:
At akademikerne så er uenige, kan umuligt være vores problem!

Akademikerne er ikke specielt uenige. De fleste af dem forstå simple definitioner.

Der er lidt diskussion om hvorvidt Java anonymous classes er closure lignende eller primitiv closure - p.g.a. kravet om final specifier på alt der captures. Men det er en anden problem stilling.
Gravatar #149 - arne_v
11. aug. 2011 02:07
Windcape (127) skrev:

Hvilket også er hvorfor folk med erfaring i JavaScript har nemmere ved at forstå closures, end Java/PHP/C programmører. Da JavaScript i sig selv er indbegrebet af at bruge closures.

Givet #148 kan vi så udlede at du skal igang med at lære nogle high level sprog?

:-)
Gravatar #150 - arne_v
11. aug. 2011 02:24
Alrekr (144) skrev:
Google keywords: Difference bewteen delegates and closures

Første hit giver bl.a. denne forklaring: "Closure is a programming language concept. Delegate is its realization in MS.NET."

Ja.

http://stackoverflow.com/questions/951871/whats-th...

Hverken det svar eller det accepterede svar er særligt gode.

Hvis et .NET spørgsmål er besvaret af en af de gode: Jon Skeet, Marc Gravell, Eric Lippert, Pavel Minaev etc. kan du godt regne med at det er rigtigt.

Med totalt ukendte er chancerne ca. de samme som på newz.dk!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login