mboost-dp1
Mac eller windows?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Hejsa.
Her får 3 uger siden dummede jeg mit godt og grundt, ved at stille min computer i vinduet fordi den blev for varm, også begynde det at regne direkte ned i computeren's køler - hvor dum kan man være? :gross: . Nåh den er i hvert fald dødsdømt nu!
Nu står jeg med det valg om jeg skal køre med windows(pc) eller mac(pc). Jeg har en forkærlighed om alle mac computerne, fordi jeg synes de fungerer dejligt stabilt, har en næsten perfekt grafisk brugerflade, og de er lyn hurtige til at lave musik på.
Tilgængeld er windows computererne typisk meget billigere, og man kan få næsten dobbelt så mange specs til en meget billigere pris, set i forhold til mac, og hvis man kører med windows(pc) har man næsten adgang til alle programmer.
Hvad ville i helst vælge hvis i havde pengene?
Venlig Hilsen
Simon Duun
Her får 3 uger siden dummede jeg mit godt og grundt, ved at stille min computer i vinduet fordi den blev for varm, også begynde det at regne direkte ned i computeren's køler - hvor dum kan man være? :gross: . Nåh den er i hvert fald dødsdømt nu!
Nu står jeg med det valg om jeg skal køre med windows(pc) eller mac(pc). Jeg har en forkærlighed om alle mac computerne, fordi jeg synes de fungerer dejligt stabilt, har en næsten perfekt grafisk brugerflade, og de er lyn hurtige til at lave musik på.
Tilgængeld er windows computererne typisk meget billigere, og man kan få næsten dobbelt så mange specs til en meget billigere pris, set i forhold til mac, og hvis man kører med windows(pc) har man næsten adgang til alle programmer.
Hvad ville i helst vælge hvis i havde pengene?
Venlig Hilsen
Simon Duun
Svært spørgsmål.. Hvilket sikkert også er derfor du spørger, men altså - har du pengene, så køb en Mac.. du skriver selv at du har en forkærlighed for Mac, hvorfor så spare penge og købe en PC?
Du kan jo, fordi Mac'en kører med Intel-processorer, vælge at køre Windows-programmer via f.eks Bootcamp, Parallels.
Du kan jo, fordi Mac'en kører med Intel-processorer, vælge at køre Windows-programmer via f.eks Bootcamp, Parallels.
Du lader selv til at være rimelig meget inde i begge systemer, og da vi ikke har kendskab til din økonomiske situation, så tror jeg desværre ikke at der er meget vi kan hjælpe med.
I sidste ende er det op til dine præferencer og din økonomiske situation, hvis du gerne vil have en Mac og har råd til sådan en, så køb den. Hvis du føler at du kan nøjes med en pc og mener at du vil få mere nytte ud af at bruge overskudet et andet sted, så gør det. Mere kan vi vidst ikke gøre.
I sidste ende er det op til dine præferencer og din økonomiske situation, hvis du gerne vil have en Mac og har råd til sådan en, så køb den. Hvis du føler at du kan nøjes med en pc og mener at du vil få mere nytte ud af at bruge overskudet et andet sted, så gør det. Mere kan vi vidst ikke gøre.
Nu er hardware mere end ghz og gb, du kan ikke få en tilsvarende PC med de specs en Mac Pro har, billigere. Og oven i det kommer så det gode kølesystem og moduludskiftning af hardware, som den også tilbyder.
Men du nævner hverken om du vil have en bærbar eller stationær, hvad den skal bruges til (udover måske lyd?) eller hvordan dit budget er. Så det gør spørgsmålet lidt vanskeligere.
Personligt overvejer jeg slet ikke andet end Mac, så det er ret irrelevant hvad man kan få en bambus pc for, for mig.
Men du nævner hverken om du vil have en bærbar eller stationær, hvad den skal bruges til (udover måske lyd?) eller hvordan dit budget er. Så det gør spørgsmålet lidt vanskeligere.
Personligt overvejer jeg slet ikke andet end Mac, så det er ret irrelevant hvad man kan få en bambus pc for, for mig.
Nu er hardware mere end ghz og gb, du kan ikke få en tilsvarende PC med de specs en Mac Pro har, billigere.
Det er da vist en røver ;) Se forskellen på de to her:
http://store.apple.com/dk/browse/home/shop_mac/fam...
http://www1.euro.dell.com/content/products/product...
Det snyder så lidt at Dell XPS'en sælges med tilbud, men selv uden ville den være
Hvad er det for en modul udskiftning? Og hvad gør den til et plus i forhold til alm. pc'er?trylleklovn (4) skrev:og moduludskiftning af hardware
Nu har jeg ikke lige undersøgt priser på et lignende setup, men en Mac Pro: http://store.apple.com/dk/browse/home/shop_mac/fam...
19.199 kr - det må kunne gøres billigere? Selv med kun en enkelt CPU koster den 15.719 kr?
Spørger af ren interesse - har aldrig overvejet en Mac, så har aldrig interesseret mig for priser på dem.. Det der virker bare voldsomt...
Du skal se på en Dell:
Pris: kr 43.564,00 eksl. moms
i forhold til en Mac Pro med samme specs.
Pris: DKK46,319.20 eksl. moms
Du skal se på en Dell:
Operativsystem:
(English) genuine Windows Vista® Ultimate x64 SP1 WITH Media 160537 1 [619-12450][620-10953] 11
Base:
Dual Intel Xeon X5472 (3,0 GHz, 1600 FSB, 2 x 6 MB, Quad Core)
Hukommelse:
4 GB DDR2 800 Quad Channel FBD-hukommelse (4 x 1 GB)
Grafikkort:
1,5 GB PCIe x16 (DVI/VGA) nVidia Quadro FX 5600
RAID-tilslutning:
C10 - All SATA drives, RAID 1, 4 drive total configuration
Harddisk:
500 GB Seriel ATA II-harddisk (7.200 omdr./min.) med NCQ 2. harddisk:
500GB (7,200 rpm) SATA 3.0Gb/s Hard Drive
3. harddisk:
4. harddisk:
Optisk drev:
No Optical (ekstra drev)
Diskette-/mediedrev:
Uden diskettedrev
Systemmedie:
Precision Ressource-dvd
Standardsupport:
3 års Basic Warranty - Next Business Day (standard)
Supportservices:
3 års standardgaranti - NBD medfølger
Sikkerhedssoftware:
Antivirussoftware ikke nødvendig
Skærm:
Ingen skærm (kun til pakkeløsninger)
Tastatur:
Dell Quietkey USB-tastatur, sort, med håndledsstøtte - Dansk
Mus:
Dell sort optisk USB-mus med to knapper
Højttalere:
Ingen højttaler
Pris: kr 43.564,00 eksl. moms
i forhold til en Mac Pro med samme specs.
Two 3.0GHz Quad-Core Intel Xeon
4GB (4x1GB)
Mac Pro RAID Card
500GB 7200-rpm Serial ATA 3Gb/s
NVIDIA Quadro FX 5600 1.5GB
One 16x SuperDrive
Apple Mighty Mouse
Keyboard (Local) & User’s Guide (Local)
Pris: DKK46,319.20 eksl. moms
Jeg har det lidt sådan, at hvis man har små 50k til en computer, så er det ikke prisforskellen på de to systemer der skal være det afgørende, slet ike når vi taler om snølle 3k.
I det hele taget, har man over 10k til en maksine, så synes jeg måske ikke man skal vælge det ene system frem for det andet, pga prisen - men nærmere pga ens brugsmønstre.
Om du skal vælge det ene eller det andet system, er jo et spørgsmål om hvad du skal bruge maskinen til, og hvad der betyder noget for dig.
Mac er kendt for, et godt userinterface, meget lækre detaljer på deres hardware, og et stabilt OS. De er strømlinede, og de produkter du kan installere fungere ofte uden så meget bøvl. Til gengæld er det begrænset hvbad du kan hælde i maskinen af HW, og SW-porteføljen kan slet ikke nærme sig PC.
PC er fleksibel, både mht HW og SW. Du kan få et utal af operativsystemer, og vælger du de store gængse Linux/Windows kan du få et ekstremt antal apps til maskinen.
Når man skal spænde over så bred en vifte af hardware og apps, så okster det til gengæld på nogle andre punkter, og da systemet er så åbent som det er, betyder det også at kvaliteten på både HW og SW kan svinge enormt, og da drivere blot kan skrives, uden de bliver godkendt af OS-leverandøren, så kan disse også komme i meget svingene kvalitet.
Mit personlige valg, er suverænt PC...når det kommer til privat brug. Det skyldes at jeg i høj grad benytter mig af den brede vifte af både OS og SW...men også nyder at kunne stykke min PC sammen som jeg vil have den. At jeg så også bruger den til at spille på, netbank (der ikke understøttter andet end IE) og andre system - og så bryder jeg mig ikke om de meget restrikte og låste kår, man får fra Apple.
Omvendt vil jeg sige, at havde de stukket mig en Mac på mit arbejde, så havde det været fint for mig. Mit brugsmønster er meget anderledes på arbejde - og det giver så også udtryk i, hvad jeg forventer af min arbejdsmaskine.
I det hele taget, har man over 10k til en maksine, så synes jeg måske ikke man skal vælge det ene system frem for det andet, pga prisen - men nærmere pga ens brugsmønstre.
Om du skal vælge det ene eller det andet system, er jo et spørgsmål om hvad du skal bruge maskinen til, og hvad der betyder noget for dig.
Mac er kendt for, et godt userinterface, meget lækre detaljer på deres hardware, og et stabilt OS. De er strømlinede, og de produkter du kan installere fungere ofte uden så meget bøvl. Til gengæld er det begrænset hvbad du kan hælde i maskinen af HW, og SW-porteføljen kan slet ikke nærme sig PC.
PC er fleksibel, både mht HW og SW. Du kan få et utal af operativsystemer, og vælger du de store gængse Linux/Windows kan du få et ekstremt antal apps til maskinen.
Når man skal spænde over så bred en vifte af hardware og apps, så okster det til gengæld på nogle andre punkter, og da systemet er så åbent som det er, betyder det også at kvaliteten på både HW og SW kan svinge enormt, og da drivere blot kan skrives, uden de bliver godkendt af OS-leverandøren, så kan disse også komme i meget svingene kvalitet.
Mit personlige valg, er suverænt PC...når det kommer til privat brug. Det skyldes at jeg i høj grad benytter mig af den brede vifte af både OS og SW...men også nyder at kunne stykke min PC sammen som jeg vil have den. At jeg så også bruger den til at spille på, netbank (der ikke understøttter andet end IE) og andre system - og så bryder jeg mig ikke om de meget restrikte og låste kår, man får fra Apple.
Omvendt vil jeg sige, at havde de stukket mig en Mac på mit arbejde, så havde det været fint for mig. Mit brugsmønster er meget anderledes på arbejde - og det giver så også udtryk i, hvad jeg forventer af min arbejdsmaskine.
Borg[One skrev:(10)]PC er fleksibel, både mht HW og SW. Du kan få et utal af operativsysteme
Nu er en Mac vel teknisk set flere fleksibel på OS fronten, efter som den kan afvikle Windows, Linux og Mac OS X.
#11 Tjoehh - men ville du købe en Mac, hvis du var Windows-fan?
Ideen i Mac er vel, at man køber et koncept, der får det hele til at gå op i en større enhed.
...er man iøvrigt til den slags ulovligheder, så er jeg da ret sikker på at man også kan få OSX til at køre på sin PC, men igen hvor man så bare mangler resten af det konceptuelle, der distancere Mac fra PC.
Ideen i Mac er vel, at man køber et koncept, der får det hele til at gå op i en større enhed.
...er man iøvrigt til den slags ulovligheder, så er jeg da ret sikker på at man også kan få OSX til at køre på sin PC, men igen hvor man så bare mangler resten af det konceptuelle, der distancere Mac fra PC.
soduno (1) skrev:Jeg har en forkærlighed om alle mac computerne, fordi jeg synes de fungerer dejligt stabilt, har en næsten perfekt grafisk brugerflade, og de er lyn hurtige til at lave musik på.
Som du selv nævner... Specs er nogle pæne tal, det der tæller er værdien af kapaciteten.
Du oplever Mac som mest flydende/hurtig sammenlignet med en PC med samme specs. Er Mac'en så ikke at foretrække?
I sidste ende er det vel nærmest et religionsvalg...
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.