mboost-dp1

Matematik mundtlig eksamen

Gå til bund
Gravatar #1 - coday
2. maj 2010 18:05
Hey, som en måde at repetere på har vi hver især fået et emne vi skal fremlægge. Emnerne er skrevet på samme måde som hvis det var eksamen.

Jeg har fået dette emne:

Trigonometri

Definer sinus og cosinus til vilkårlig vinkel . Bevis sinus og cosinus-relationerne

Tænkte at jeg lige ville lufte det her inde hvis nogen skulle have en god ide til hvordan man skal gribe det an.

Det skal siges at jeg har matematik på A på 3. år.
Man har omkring 25 min til fremlæggelsen. Jeg vender tilbage senere idag mens jeg arbejder videre.
Takker.
Gravatar #2 - vandfarve
2. maj 2010 18:17
coday (1) skrev:
Tænkte at jeg lige ville lufte det her inde hvis nogen skulle have en god ide til hvordan man skal gribe det an.

Jeg kan ikke huske beviserne, men jeg vil gætte på, at den "klassiske" fremlæggelse vil være bedst:

1) Sig, hvad du vil de næste 10-15 minutter af eksaminationen (= hvordan du forstår opgaven. Det kan hjælpe en RIGTIG meget at få formuleret, hvad man skal)

2) Fortæl, hvad sinus og cosinus er med en tegning eller to. Du får ikke point for det, men det kan redde din røv, hvis du senere laver fejl eller klappen går ned, så du altid har noget at falde tilbage på.

3) Definer sinus og cosinus til en vilkårlig vinkel (igen, en eller to tegninger samt nogle udregninger, no?)

4) Bevis sinus- og cosinusrelationerne (et par udregninger)

5) Fortæl, hvad du netop har gjort i de sidste 10-15 minutter.

6) Bonus: Hvis du har tid og lyst, så gå skridtet videre og fortæl, hvad du kan bruge de to beviser til.
Gravatar #3 - coday
2. maj 2010 19:03
#2 Jeg bukker mig i støvet og takker mange gange .

Har du nogle forslag til drilske spørgsmål der kan komme løbende ?
Gravatar #4 - vandfarve
2. maj 2010 19:10
coday (3) skrev:
#2 Jeg bukker mig i støvet og takker mange gange .

Har du nogle forslag til drilske spørgsmål der kan komme løbende ?

Det er meget lang tid siden, men det ligger lige til højrebenet at snakke om tangens, først og fremmest, og dernæst grader, Pythagoras, trigenometri generelt osv.
Gravatar #5 - onetreehell
2. maj 2010 19:18
Et rigtigt drilsk spørgsmål ville nok være noget ala "hvilken sammenhæng er der mellem sinus og komplekse tal?" D:
Gravatar #6 - Coney
2. maj 2010 20:44
#5 komplekse tal er ikke en del af pensum i gymnasiet... Det er valgemne maksimalt...

Hvilket var hvad der lige reddede det for coday:) For jeg troede han skulle bevise Cosinus og sinus... Og det bevis kender jeg altså INGEN der kan tage fra bunden på 25 min:P
Gravatar #7 - Qw_freak
2. maj 2010 20:55
bare lige en lille teaser:

e^(i*w) = sin(w)+i*cos(w)
Gravatar #8 - DanaKaZ
2. maj 2010 21:34
#7 Føj.
Gravatar #9 - vandfarve
3. maj 2010 18:06
vandfarve (4) skrev:
Det er meget lang tid siden, men det ligger lige til højrebenet at snakke om tangens, først og fremmest, og dernæst grader, Pythagoras, trigenometri generelt osv.

Hov!

Jeg sprang helt over radianer vs. grader-diskussionen. Det kan sagtens komme op!
Gravatar #10 - Qw_freak
3. maj 2010 18:16
IMO er det lige lavt nok at sigte efter en diskussion over forskellen mellem radianer og grader! :)

Prøv at tage udgangspunkt i de ligninger og udtryk som du får herfra! (undtag alt der inkluderer et ' i ' da det er det komplekse tal der : i*i=-1)
Gravatar #11 - MiniatureZeus
3. maj 2010 18:21
Hvis nu det hele går i kage, så bare dans en lille dans og syng lidt. Den virker hver gang!
Gravatar #12 - vandfarve
3. maj 2010 18:21
MiniatureZeus (11) skrev:
Hvis nu det hele går i kage, så bare dans en lille dans og syng lidt. Den virker hver gang!

Nej, for helvede, du skal bare blotte dig.

Straight A's I'm telling ya, straight A's!
Gravatar #13 - MiniatureZeus
3. maj 2010 18:49
vandfarve (12) skrev:
Nej, for helvede, du skal bare blotte dig.

Straight A's I'm telling ya, straight A's!

Been there, done that.. Og virker kun hvis det er kvindelig sensor, på den gode side af de 60 år... (hvilket man skal være, hvis man skal være sensor...)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login