mboost-dp1

Merge af 4 kolonner i Excel 2003?


Gå til bund
Gravatar #1 - XorpiZ
6. jan. 2011 11:21
Jeg har 4 kolonner med data. De skal merges til én kolonne med et , som delimiter.

Jeg kiggede lidt på CONCATENATE (sammenkædning), men jeg kan ikke lige lure, hvordan jeg får alle kolonnerne med.

Det er sikkert pisselet, men jeg er idiot til Excel :<
Gravatar #2 - Saxov
6. jan. 2011 11:38
A5:
=CONCATENATE(CONCATENATE(CONCATENATE(A1; A2); A3); A4)

bare stack dem.. ;)
Gravatar #3 - XorpiZ
6. jan. 2011 12:02
Skal jeg lave en for hver celle? Der er lidt over 500 rækker i hver kolonne :(
Gravatar #4 - D_V
6. jan. 2011 13:21
Du skriver det bare i første række.
Og så ude i højre hjørne af cellen mens den er aktiv, kommer der et lille + frem, som du så trækker der ned af.
Så ændre excel selv tingene til ræke B, C, D osv...
Gravatar #5 - XorpiZ
6. jan. 2011 13:53
#4

Det var smart.. den havde jeg ikke lige tænkt på :)

Hvis nogen er nysgerrige, så lavede jeg følgende:

=SAMMENKÆDNING(SAMMENKÆDNING(SAMMENKÆDNING(A1&" - "&B1)&" - "&C1))

da det kun var tre kolonner, og der skulle helst være noget adskillelse imellem.
Gravatar #6 - Cloud02
6. jan. 2011 14:29
#2

hvorfor dog neste dem?

=CONCATENATE(B1;" - ";C1;" - ";D1)
Gravatar #7 - Emil Melgaard
6. jan. 2011 14:37
#6:

Eller blot:

=A1&", "&B1&", "&C1
Gravatar #8 - XorpiZ
6. jan. 2011 14:39
Lige et tillægsspørgsmål;

Jeg har en række telefonnumre, der er skrevet af en del forskellige personer.

Nogle er med mellemrum, andre med paranteser osv.

Hvis jeg laver en search-replace på f.eks. 123 456 789 0 12 for at fjerne blank-space, så laver den indholdet om til 123456E+10, istedet for at vise nummeret, selvom cellen er formateret som tekst.

Kan man undgå dette på nogen måde?
Gravatar #9 - Saxov
6. jan. 2011 15:57
markere det område felterne er i,
tryk Ctrl+1
Vælg kategori som Tekst
Gravatar #10 - Cloud02
6. jan. 2011 16:56
#7
Det kræver jo så at indholdet ikke bliver for stort. Der er en begrænsning hvis man benytter sig ad "&"
Gravatar #11 - lorric
6. jan. 2011 17:16
#8 - hvis det er et problem under indtastning, kan du starte indtastningen med en apostrof. Det betyder at Excel skal tolke det som en tekst, selvom det indtastede ligner et tal. Altså skriv
'45 12 332 553
i cellen
Gravatar #12 - XorpiZ
6. jan. 2011 17:41
#11

Det er det ikke. Jeg vælger kolonnen med telefonnumrene, formaterer alle cellerne som tekst og kører search-replace for at fjerne whitespaces. Alligevel mener den det er et tal, indtil jeg markerer cellen og trykker enter. Lettere belastende skulle jeg mene :<

Saxov (9) skrev:
markere det område felterne er i,
tryk Ctrl+1
Vælg kategori som Tekst


Det prøver jeg lige i morgen, når jeg kommer på job.
Gravatar #13 - lorric
7. jan. 2011 10:33
#12 - jeg synes at huske at have været i en lignende situation og endte med at lave en makro som trykkede F2, Enter, Pil-Ned :-)
Gravatar #14 - XorpiZ
7. jan. 2011 10:43
#13

Hvordan så den makro ud?

Jeg har prøvet at indspille en, men det kører sgu ikke rigtigt :<

#9

Det virkede ikke med ctrl+1. :(
Gravatar #15 - XorpiZ
7. jan. 2011 10:49
Nvm, jeg fandt en :)

Sub test2()
Dim c As Range
For Each c In Range("B1:B600").Cells
c.Select
SendKeys "{F2}", True
SendKeys "{ENTER}", True
Next
End Sub
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login