mboost-dp1
Mest benyttede Windows-genvejstast?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Aloha!
Det er muligt at finde utallige samlinger af genvejstaster, der enten virker i Windows og/eller virker i Windows-kompatible programmer, men der er ingen chance i helvedet, at jeg gider at læse fem tætskrevne A4-sider igennem for at få information om genvejstaster, som jeg alligevel har glemt, like, nu.
Jeg tænkte derfor, at den nemmeste, sjoveste og ikke mindst udbytterige måde at lære en god samling Windows-taster er at få Newz.dk-panelet til at bidrage med deres gode genveje.
Hvilken genvejstast er så din foretrukne og/eller den, som du bruger mest i Windows (helst 7, men Vista- og XP-genvejstaster er også fine nok)?
Min er "WIN + M" for at få vist skrivebordet.
Det er muligt at finde utallige samlinger af genvejstaster, der enten virker i Windows og/eller virker i Windows-kompatible programmer, men der er ingen chance i helvedet, at jeg gider at læse fem tætskrevne A4-sider igennem for at få information om genvejstaster, som jeg alligevel har glemt, like, nu.
Jeg tænkte derfor, at den nemmeste, sjoveste og ikke mindst udbytterige måde at lære en god samling Windows-taster er at få Newz.dk-panelet til at bidrage med deres gode genveje.
Hvilken genvejstast er så din foretrukne og/eller den, som du bruger mest i Windows (helst 7, men Vista- og XP-genvejstaster er også fine nok)?
Min er "WIN + M" for at få vist skrivebordet.
ud over førnævnte må det være WIN+T til når man er uden mus. eller bare doven, i win7 når man skal state apps der ligger nede i bjælken.
WIN+Pause for at komme ind i System.
WIN+D
WIN+1-9 til at skifte eller starte programmer (kun i Win 7)
WIN+D
WIN+1-9 til at skifte eller starte programmer (kun i Win 7)
Win-D (åbner også vinduerne igen hvis man har brugt Win-D til at se skrivebordet)
Win-R - Run
Win-E - Denne computer
Og så bruger jeg tit: Ctrl+Alt+2/4, istedet for AltGr+2/3/4, da den ligger nemmere i fingrene når man kun har en hånd på keyboardet..
Kan ikke lige komme i tanke om flere.. Jeg tænker sjældent over når jeg bruger genvejene, så jeg ved faktisk ikke hvad jeg bruger :D
Win-R - Run
Win-E - Denne computer
Og så bruger jeg tit: Ctrl+Alt+2/4, istedet for AltGr+2/3/4, da den ligger nemmere i fingrene når man kun har en hånd på keyboardet..
Kan ikke lige komme i tanke om flere.. Jeg tænker sjældent over når jeg bruger genvejene, så jeg ved faktisk ikke hvad jeg bruger :D
Ctrl+Shift+Esc får jeg nu også brugt forholdsvis tit. (Jobliste)
Derudover er der: (flere er specifikke for Win 7)
Win+shift+højre/venstre piletast: Flytte vindue mellem mine skærme.
Win+P: vælge skærmopsætning med flere skærme tilsluttet.
Win+Tab: "karrusel"vindue.
Win+space: hurtigt preview af skrivebordet.
Derudover er der: (flere er specifikke for Win 7)
Win+shift+højre/venstre piletast: Flytte vindue mellem mine skærme.
Win+P: vælge skærmopsætning med flere skærme tilsluttet.
Win+Tab: "karrusel"vindue.
Win+space: hurtigt preview af skrivebordet.
shift-space tror jeg det er (tænker ikke så meget over det, og har ikke lige Windows i nærheden), og så en tilfældig piletast.
Jeg har jævnligt et vindue som er uden for skrivebordet, og som jeg dermed ikke kan flytte med musen.
Hvis vinduet har et ikon i task-baren: Højreklik på det.
Hvis ikke: Vælg vinduet med alt-tab
Vælg flyt. At rykke med musen nu gør ikke en skid, ud over at bevæge muse-curseren.
Tryk på en piletast. Vinduet er nu flyttet hen til muse-curseren, og følger den indtil du klikker. Tadaah.
(Det ville være nemmere hvis vinduerne ikke forsvandt til at starte med, men XP har virkeligt svært ved at håndtere mine skiftende antal skærme og skærmstørrelser.)
Jeg har jævnligt et vindue som er uden for skrivebordet, og som jeg dermed ikke kan flytte med musen.
Hvis vinduet har et ikon i task-baren: Højreklik på det.
Hvis ikke: Vælg vinduet med alt-tab
Vælg flyt. At rykke med musen nu gør ikke en skid, ud over at bevæge muse-curseren.
Tryk på en piletast. Vinduet er nu flyttet hen til muse-curseren, og følger den indtil du klikker. Tadaah.
(Det ville være nemmere hvis vinduerne ikke forsvandt til at starte med, men XP har virkeligt svært ved at håndtere mine skiftende antal skærme og skærmstørrelser.)
#28: Nej. Jeg køber ikke keyboards med den feature fordi jeg hader små delete-taster. Derfor køber jeg (altid) logitech media keyboards, som ikke har macro-funktioner. :-)
Det har dog programmerbare taster, men det bruger jeg ikke.
Det har dog programmerbare taster, men det bruger jeg ikke.
Det er sjovt, jeg kan ikke huske at jeg har brugt CTRL+ALT+DEL i windows i flere år?
Der må være visse personer der bare ikke kan finde ud af det :)
Der må være visse personer der bare ikke kan finde ud af det :)
Ctrl+Alt+Delete bruges jo til at låse sin maskine med, så den er meget brugt af os der har laptops med i et miljø hvor det er nødvendigt at låse maskine når man forlader den.
(Hint til anti-MS folket: Ctrl+Alt+Del har ikke åbne joblisten som default siden Windows 98, altså forrige årtusinde.)
Min mest brugte Windows genvejstast er Windows tasten i sig selv. Sammen med startmenuen skal jeg yderst sjældent videre.
Det er intet under at de 3 beste desktop mangers i verden alle sammen har denne funktionalitet (Cameo (OSX), Aero (Windows 7), KDE (Linux/BSD)).
(Hint til anti-MS folket: Ctrl+Alt+Del har ikke åbne joblisten som default siden Windows 98, altså forrige årtusinde.)
Min mest brugte Windows genvejstast er Windows tasten i sig selv. Sammen med startmenuen skal jeg yderst sjældent videre.
Det er intet under at de 3 beste desktop mangers i verden alle sammen har denne funktionalitet (Cameo (OSX), Aero (Windows 7), KDE (Linux/BSD)).
hmm
ctrl+shift+esc Den synes jeg da er lettere at bruge når man bruger windows vista/7 så kommer man direkte til task manager.
Men ellers er det nok win+d og win+e, og i windows 7 bare win og så bruge søgeren i startmenuen. Den er fantastisk når først windows 7 har fået indexeret ens computer.
ctrl+shift+esc Den synes jeg da er lettere at bruge når man bruger windows vista/7 så kommer man direkte til task manager.
Men ellers er det nok win+d og win+e, og i windows 7 bare win og så bruge søgeren i startmenuen. Den er fantastisk når først windows 7 har fået indexeret ens computer.
Windcape (34) skrev:Ctrl+Alt+Delete bruges jo til at låse sin maskine med, så den er meget brugt af os der har laptops med i et miljø hvor det er nødvendigt at låse maskine når man forlader den.
Jeg bruger WIN-L til at låse maskinen med. (Både Windows og Linux.)
(Og ja, CTRL-SHIFT-ESC til task manageren.)
milandt (42) skrev:CTRL+SHIFT+ESCClauzii (40) skrev:#32:
Er det ikke den nemmeste måde at få vist 'Windows Jobliste' på??
Alternativt kunne man lægge højre hånd på musen og bruge to klik (et højre, og så et venstre), først på proceslinjen, dernæst på Task Manager.
#topic
Win+D
Ctrl+W (til at lukke faner)
Det kommer an på opsætning. Jeg har også Ctrl+Alt+Del til at åbne task manager.Clauzii (44) skrev:Det er da netop hvad den gør i min XP-Pro installation....???
Jeg kan desværre ikke huske hvor det sættes op. Men på PC'er som er meldt ind i domæner der er default at den åbner en menu hvor man kan vælge task manager, låse computeren osv.
Magten (45) skrev:Det kommer an på opsætning. Jeg har også Ctrl+Alt+Del til at åbne task manager.
Jeg kan desværre ikke huske hvor det sættes op. Men på PC'er som er meldt ind i domæner der er default at den åbner en menu hvor man kan vælge task manager, låse computeren osv.
På min arbejdspc åbner Ctrl+alt+del også task-manageren.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.