mboost-dp1

Mest latterlige forslag nogensinde?

Gå til bund
Gravatar #1 - Simm
26. apr. 2008 10:34
Jeg ved ikke om denne artikel har været fremme på Newz.

Kræver danske pc’er skal synes

Artiklen handler om en arbejdsgruppe under Teknologirådet der vil indføre periodiske syn af folks computere for at forbedre nationens it-sikkerhed. Rådet foreslår at manglende syn vil medføre en blokering af adgangen til offentlige sider.

Prøv at læse den - jeg fik morgenjuicen galt i halsen og kiggede op på kalenderen - nej, det var ikke 1. april..
Gravatar #2 - Azuria
26. apr. 2008 10:38
Det er da forhåbentlig en forsinket aprilsnar...
En ting er sikkert.. Bliver en brøkdel af det vedtaget, tilgår min pc aldrig offentlige sider mere...
Gravatar #3 - Simm
26. apr. 2008 10:45
Jeg tror ikke vi skal regne med det bliver vedtaget - det bliver stort set haglet ned alle steder.

Nu er det jo kun forslag. Men jeg finder det rystende at man seriøst kan foreslå sådan noget.
Gravatar #4 - karga
26. apr. 2008 10:50
Vender man det om, så er det faktisk en "god" ide.. altså selve løsningen stinker, men det ville KLART hjælpe på spam, virus etc hvis folk begyndte at sikre deres pc'er og det ikke kun var it-kyndige mennesker, der ikke havde dørene på vid gab for malware
Gravatar #5 - Simm
26. apr. 2008 10:57
#4: Enig - men så ville jeg nok foretrække at man lavede en massiv kampagne der skulle oplyse befolkningen, måske bakket op af et offentligt website hvor brugerne kunne gå hen og blive oplyst. Måske en gratis virus/malwarescanner også ville være en god idé

En bruger på Version2 foreslog i deres debat at man lavede en ordning lidt a' la' pc-kørekortet, hvor folk så blev undervist i sikkerhed. Det synes jeg egentlig er en god idé.
Gravatar #6 - Magten
26. apr. 2008 10:58
Tanken er såmend god nok.. Men at føre det ud i livet, vil nok være svært.. Hvem skal så sidde og syne de mange pc'er? Herhjemme er der pt 11 computere - ikke alle kører 24/7 men bliver brugt jævnligt i hvertfald..

Jaja, der bliver nok at lave :)
Gravatar #7 - Windcape
26. apr. 2008 13:42
Talskvinde for arbejdsgruppen Birgitte Mikkelsen fra Finansrådet

Hvorfor er en cand. merc der arbejder som kontorchef taler for en arbejdsgruppe?

Er resten også politikere/teoretikerer ? Skal man jo næsten tro.
Jeg nægter at tro på at der er nogle som helst IT-uddanede i den gruppe.

Noget siger mig at Birgitte Mikkelsen og hendes gruppe vist skal bruge et pc-syn dem selv... og måske et pc-kørekort!
Gravatar #8 - Windcape
26. apr. 2008 13:47
Lidt mere reserach viser hvem der er medlem af gruppen

# Jakob Illeborg Pagter, Alexandra Instituttet
# Susanne Karstoft, Juridisk Institut, Aarhus Universitet
# Birgitte Mikkelsen, Finansrådets it-sikkerhedsgruppe
# Nicholai Kramer Pfeiffer, Cybercity
# Per Tejs Knudsen, cBrain
# Steffen Stripp, Dansk Metal
Gravatar #9 - sKIDROw
26. apr. 2008 13:50
Kan godt se det morsomme i situationen, hvor de kalder en PC ind til syn, og den booter op i FreeBSD. "Jamen... Æhhh... Hvad er det for en Windows version det her?!!?...."
Gravatar #10 - Windcape
26. apr. 2008 13:52
Det skal siges at Nicholai Kramer fra Cybercity er 'Regulatory Affairs Manager', så han har nødvendigvis ikke IT-erfaring fra det.

Den i gruppen som ser ud til at skulle vide mest ville være Stripp fra Dansk Metal... men hvis man er ansat i Dansk Metal ville jeg dog tvivle :p
Gravatar #11 - Simm
26. apr. 2008 21:47
#9: Jep og dernæst får du beskeden om at du bliver kaldt ind til omsyn efter et påbud om at installere Windows, da de ellers ikke kan finde ud af det. :D
Gravatar #12 - Simm
26. apr. 2008 21:56
#10 Det tror jeg næppe - der er vist ingen i den gruppe der har erfaring med brug af PC'ere udover tænd/sluk, opstart af word og udprint, Evt. hvis det skal være rigtig avanceret så kan det endda være de kan finde ud af at gemme deres word-fil på harddisken

Beklager den negative tone, men at arbejdsgruppen kan bringe noget så latterligt på banen, er direkte spild af skattekroner.
Gravatar #13 - simonduun
26. apr. 2008 22:41
Hvis det foreslag bliver vedtaget (hvilket jeg næppe tror) har man jo næsten ikke noget privatliv mere...
Gravatar #14 - Trogdor
27. apr. 2008 02:34
#13 99% af alle Danskere mener at hvis du ikke har gjort noget, kan du jo ikke have noget at skjule. :-)
Gravatar #15 - rackbox
27. apr. 2008 04:57
Én ting er, at de vil have alle PC'er ind til "syn", en anden ting er - hvordan vil de sikre, at de rammer alle PC'er?

Hvordan skal du nogensinde opdage, at min hjemmebyggede PC ikke har været til syn, og at jeg hver gang dukker op med min sikre vinder fra 1989 med Win3.11 og SlowMo-Modem? Skal vi så til at registrere alle PC'er, ligesom biler har nummerplader og stelnummer?

Jeg er lidt træt af, når folk hiver en bilanalogi op at hatten til næsten enhver given lejlighed. NEJ, MAN KAN IKKE SAMMENLIGNE IT-SIKKERHED MED BILER! Ikke uden at ændre en række faktorer først, i hvert fald.
Gravatar #16 - Niklas H
27. apr. 2008 09:23
Det næste bliver vel at vi skal til at betale registreringsafgift for vores computere...
Gravatar #17 - hgul
27. apr. 2008 09:27
16 skrev:
Det næste bliver vel at vi skal til at betale registreringsafgift for vores computere...

Ja mindst!

Der er dog også muligheder i at lade folk betale fartbøder hvis de har overclocket deres maskine - det kræver bare, at der skal indføres hastighedsbegrænsninger, men det er en eller anden tilfældig arbejdsgruppe sikkert også klar til :-P
Gravatar #18 - sKIDROw
27. apr. 2008 13:59

Jeg vil medgive at den slags fjolser findes, men 99% er nok noget overdrevet.
Gravatar #19 - Trogdor
27. apr. 2008 16:22
People can come up with statistics to prove anything, Kent. Forfty percent of all people know that.
Gravatar #20 - searchia
28. apr. 2008 20:29
arghhr skal slette de crakede programmer jeg har installeret

de få den aldrig aldrig de vil aldrig få min computer så de kan installere deres scam-ware aldriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiig
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login