mboost-dp1
Min multimedie-skat
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Min private PC tilhører egentlig min arbejdsplads. Men det skal jeg ikke betale multiemedieskat for.
Min arbejds-PC tilhører min arbejdsplads, og det er en bærbar som aldrig forlader skrivebordet. Og jeg må ikke bruge den til private formål, ud over www og email i pauserne. Og den skal jeg betale multimedieskat for.
Hver gang jeg lærer mere om den skat, bliver det værre.
Min arbejds-PC tilhører min arbejdsplads, og det er en bærbar som aldrig forlader skrivebordet. Og jeg må ikke bruge den til private formål, ud over www og email i pauserne. Og den skal jeg betale multimedieskat for.
Hvis du ikke tager den bærbare med hjem så kan man udfylde en tro og love erklæring på at det gør man ikke og dermed slippe.
Derudover kan den her akademiker-skat jo også bruges positivt, her er den blevet brugt til at stille en masse multimediegoder til rådighed ganske gratis og for et skattetræk på sølle 140kr om måneden, så alt i alt ender jeg med at få et + på bogen ud af dette.
Af princip er jeg utilfreds over skatten, men det gør mig ikke så meget.
Hvis du ikke tager den bærbare med hjem så kan man udfylde en tro og love erklæring på at det gør man ikke og dermed slippe.
Derudover kan den her akademiker-skat jo også bruges positivt, her er den blevet brugt til at stille en masse multimediegoder til rådighed ganske gratis og for et skattetræk på sølle 140kr om måneden, så alt i alt ender jeg med at få et + på bogen ud af dette.
Af princip er jeg utilfreds over skatten, men det gør mig ikke så meget.
lorenzen (4) skrev:Hvis man nu laver TV og lign ting, så må man gerne få det med hjem da det er et arbejdsredskab.
Derudover er det utroligt så mange ting man kan have behov for, som man pludseligt også godt må bruge privat :)
Hvordan skulle et 42" tv blive et arbejdsredskab, bare fordi du er tv-montør/reperatør?
Jeg tror du overvurderer dine rettigheder ifht. skatten.
myplacedk (1) skrev:Min private PC tilhører egentlig min arbejdsplads. Men det skal jeg ikke betale multiemedieskat for.
Jeg er enig. Den er træls. Der er ingen, der vinder ved det, udover det fåtal, der kan presse deres arbejdsgiver til at give dem i hoved og røv.
Folk der ikke kan få lov til dette vil ofte tabe penge på det. Vi har nogle stykker her på stedet, der arbejder på bærbare til daglig. De tager den ofte med hjem for at arbejde om aftenen og i weekenden - det gør de ikke længere. De gider ikke betale for at arbejde.. og hvem kan fortænke dem i det?
Her er det for at give flere goder end det kunne betale sig før, og også for at sørge for vi ikke føler os snydt for de 140kr.
Jeg udvikler AV ikke fixer dem/sætter dem op, og derfor er det relevant for mit arbejde at have ting med hjem til test. Ganske dejligt, og det er skam anbefalet af vores jurister.
Her er det for at give flere goder end det kunne betale sig før, og også for at sørge for vi ikke føler os snydt for de 140kr.
Jeg udvikler AV ikke fixer dem/sætter dem op, og derfor er det relevant for mit arbejde at have ting med hjem til test. Ganske dejligt, og det er skam anbefalet af vores jurister.
lorenzen (9) skrev:
Så hvis jeg forstår dig ret, så udvikler du fjernsyn, forstærkere og den slags - og skal så have dem med hjem til test? Skifter du så fjernsyn hver uge, eller mener jeres jurister, at det sagtens kan forsvares at have et "testfjernsyn" hængende i månedsvis?
Jeg tror ikke på den holder. Eller jo, hvis du skifter dit fjernsyn ud med en testmodel hver eller hver anden uge, så måske.. men det gør du nok ikke.
Den er jo på grænsen, men det tager LANG tid at udvikle et produkt. Og så er der vedligehold bagefter, så der burde ikke være noget problem. Jeg får desværre ikke et tv i denne omgang, men noget audio som jeg arbejder aktivt på nu og det næste års tid.
Derudover får vi mulighed for at vælge bærbare der kan bruges til alt andet end arbejde og alligevel beholde min nuværende arbejdslaptop. Og flere andre små ting, som de eksmepler vi har fået smidt i hovedet så får vi en masse værdier
Den er jo på grænsen, men det tager LANG tid at udvikle et produkt. Og så er der vedligehold bagefter, så der burde ikke være noget problem. Jeg får desværre ikke et tv i denne omgang, men noget audio som jeg arbejder aktivt på nu og det næste års tid.
Derudover får vi mulighed for at vælge bærbare der kan bruges til alt andet end arbejde og alligevel beholde min nuværende arbejdslaptop. Og flere andre små ting, som de eksmepler vi har fået smidt i hovedet så får vi en masse værdier
Vil du uddybe det?myplacedk (1) skrev:Min private PC tilhører egentlig min arbejdsplads. Men det skal jeg ikke betale multiemedieskat for.
Jeg har nemlig bestilt en computer som egentlig vil være arbejdets ejendel, men til privat brug.. Havde regnet med ryge ind under multimedieskatten på den, men hvis jeg kan slippe for det :]
lorenzen (11) skrev:Den er jo på grænsen, men det tager LANG tid at udvikle et produkt. Og så er der vedligehold bagefter, så der burde ikke være noget problem. Jeg får desværre ikke et tv i denne omgang, men noget audio som jeg arbejder aktivt på nu og det næste års tid.
Det er selvfølgelig rigtigt. Og nu er du vel også en af de meget få personer herhjemme, hvor det rent faktisk kan forsvares, at du får det med hjem.
Men generelt set, så tror jeg ikke, der er forfærdeligt mange, der får både internet, telefoni, bærbar, osv. osv. smidt i nakken.
Magten (12) skrev:Vil du uddybe det?
Jeg vælger noget computerudstyr (i mit tilfælde en bærbar PC), og skal betale et fast beløb (af min bruttoløn) i 3 år får at leje den. Efter den periode tilhører den (stadig) arbejdsgiveren, men er ude af skatteordningen.
Jeg kan så købe den af arbejdsgiveren. (Men en 3 år gammel PC som helt fra starten er designet til privat brug er jo ikke meget værd for en virksomhed, så det bliver et symbolsk beløb.)
Hvis man regner på det betaler jeg en halvdel, min arbejdsgiver betaler en halvdel, og staten betaler en halvdel i mistet skatteindtægt.
(Det ville nok være en tredjedel hver, hvis vi ikke havde valgt en leverandør som koster ca. 50% mere end alle andre. Men en del af prisen går til en rigtig god garanti, så jeg rent faktisk også har en fungerende bærbar i de 3 år.)
Det er faktisk det største problem ved den her skat, jeg synes den rammer hammerende skævt. En skolelærer skal betale skat af deres laptop til at rette lektier på. Godt nok kun 100kr pr måned da de ikke betaler topskat, men alligevel.
Jeg betaler topskat og får via denne ordning en god mulighed for min arbejdsgiver at give en rigtig masse ekstra goder, som de gerne ville give før, emn hvor det ikke kunne betale sig. Så regnestykket ender med at jeg får et +, det er da forkert. Er jo indirekte en måde at give mere til de få, og selvom jeg synes jeg betaler for meget i skat, så er der heller ingen grund til at gøre det urimeligt.
Det er faktisk det største problem ved den her skat, jeg synes den rammer hammerende skævt. En skolelærer skal betale skat af deres laptop til at rette lektier på. Godt nok kun 100kr pr måned da de ikke betaler topskat, men alligevel.
Jeg betaler topskat og får via denne ordning en god mulighed for min arbejdsgiver at give en rigtig masse ekstra goder, som de gerne ville give før, emn hvor det ikke kunne betale sig. Så regnestykket ender med at jeg får et +, det er da forkert. Er jo indirekte en måde at give mere til de få, og selvom jeg synes jeg betaler for meget i skat, så er der heller ingen grund til at gøre det urimeligt.
lorenzen (16) skrev:En skolelærer skal betale skat af deres laptop til at rette lektier på.
Nej, skolelærere, hjemmehjælpere og vidst også nogle andre jobtyper er fritaget for skatten, hvis de skriver under på en tro- og loveerklæring om at de ikke bruger redskabet (PDA, Laptop etc) til privat brug, og at de til en hver tid kan bevise dette.
Havde bare forstået at skolelærere ikke blev undtaget og dem jeg kender der er dette, er hvertfald mega sure over de skal betale den skat. Måske de er sure over ingenting.
Det er absolut ikke anderledes, og havde jeg ikke endt med at få en del ud af det var jeg også absolut super negativt. Det var bare mit eksempel på nogle folk jeg ved der intet positivt får ud af denne nye skat. Udover mindre penge at bekymre sig om.
Havde bare forstået at skolelærere ikke blev undtaget og dem jeg kender der er dette, er hvertfald mega sure over de skal betale den skat. Måske de er sure over ingenting.
Det er absolut ikke anderledes, og havde jeg ikke endt med at få en del ud af det var jeg også absolut super negativt. Det var bare mit eksempel på nogle folk jeg ved der intet positivt får ud af denne nye skat. Udover mindre penge at bekymre sig om.
Okay, det er samme type ordning jeg har bestilt computer under :)
Men jeg forstår bare ikke hvorfor det ikke går ind under multimedieskatten.. Men så igen, den skat giver ikke meget mening :)
Herude lagde de meget vægt på at man ville spare mere på en PC hvis man i forvejen skulle betale multimedieskat..
Okay, det er samme type ordning jeg har bestilt computer under :)
Men jeg forstår bare ikke hvorfor det ikke går ind under multimedieskatten.. Men så igen, den skat giver ikke meget mening :)
Herude lagde de meget vægt på at man ville spare mere på en PC hvis man i forvejen skulle betale multimedieskat..
Ja, det giver overhovedet ingen mening for mig. For jeg KAN knapt nok bruge den til arbejde. Det eneste jeg kan, er at køre en tynd klient på den.
Jeg kan overhovedet ikke se det fair i at jeg nærmest kan købe den skattefrit, den ville jeg da gerne betale lidt skat for.
Ja, det giver overhovedet ingen mening for mig. For jeg KAN knapt nok bruge den til arbejde. Det eneste jeg kan, er at køre en tynd klient på den.
Jeg kan overhovedet ikke se det fair i at jeg nærmest kan købe den skattefrit, den ville jeg da gerne betale lidt skat for.
Cloud02 (22) skrev:Fordi du lejer bærbaren. Du får den ikke stillet til rådighed som med arbejds pc'en.
Jo, den er netop til rådighed, modsat arbejds-PC'en. Fordi den er lejet, og beregnet til privat brug. Arbejds-PC'en er hverken ejet, lejet eller lånt. Det er et arbejdsredskab.
Fair nok at betale skat for at få løn, men betale skat for muligheden for at arbejde? Bah.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.