mboost-dp1

Mit lille eeeksperiment (Dual-boot på Eee)

Gå til bund
Gravatar #1 - BurningShadow
20. sep. 2008 12:37
Jeg har købt en lille Eee 900, som jeg er blevet meget glad for, men som jeg også har kæmpet en håbløs kamp imod.
Mit problem var følgende: Jeg vil gerne beholde den medfølgende Xandros Linux, men også samtidig have Syllable på maskinen. Grunden er simpel; vi har ikke understøttelse af trådløs net på Syllable, ligesom vi ikke pt. har en driver til netkortet (det sidste bliver der naturligvis snart ændret på).
SSD'en er inddelt i fire partitioner.
1. partition: System.
2. partition: Bruger-data.
3. og 4. partition: BIOS relateret (Slettes disse, forsvinder muligheden "Boot Booster" fra BIOS).

Da den medfølgende "Linux genopretnings DVD" ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt, er der ingen grund til at re-partitionere disken på forhånd, for øjeblikkeligt man isætter DVD'en, for at installere Xandros Linux, vil den gendanne det oprindelige partitions layout.

Hvad jeg nåde frem til, efter mange frustrerende eksperimenter, er følgende:
1) Isæt genopretnings DVD'en, for at få en frisk Xandros at arbejde med. Dette er vigtigt, da det forsimpler den efterfølgende process væsentligt. Af samme grund er det vigtigt *ikke* at boote Xandros lige efter.
2) Boot på en "normal" Linux live CD, og slet alle andre partitioner end den første (den indeholder systemet). Opret nu en ny data partition til Xandros. Denne partition skal være placeret lige efter system partitionen (og skal formateres med ext3), da det er dér Xandros forventer at finde den. Opret også de andre partitioner du ønsker.
3) Du kan nu boote Xandros, eller bare fortsætte til punkt 4.
4) Den medfølgende GrUB understøtter ikke AFS (nej ikke Andrew, men filsystemet der bruges af Syllable), så jeg vælger at lade Syllable installere sin egen GrUB i MBR, og så chainloade Xandros, da det er den løsning jeg er mest tryg ved.
Da den medfølgende GrUB allerede er installeret i MBR, vil det være en god ide, at flytte den til partitionens boot sector. Dette gøres med kommandoerne "root (hd0,0)" og "setup (hd0,0)", fra GrUB (brug evt. den GrUB på Syllable install CD'en).
Under installationen af Syllable skal dens egen GrUB konfigureres, hvilket normalt går helt automatisk, men i dette tilfælde skal man huske at rette linjerne "root (hd2,X)" til "root (hd0,X)", ligesom man skal huske at fjerne de ekstra entries (Xandros's data partition, og hvad der ellers er af ikke-system partitioner).
5) Woohaaa, dual boot; Xandros og Syllable :-)

Hvis man ønsker noget andet end Syllable (hvilket de fleste nok gør), så kan enkelte detaljer variere, men ikke væsentligt.
Den seneste officielle release (0.6.5) kan ikke installeres på Eee, uden en masse krumspring, så for at installere Syllable, skal man bruge en development release af den kommende version (0.6.6). Build 20080914 virker, og det skulle efterfølgende builds/releases også gerne gøre.

Hvis man vælger at bruge den medfølgende "Linux genopretnings DVD" igen, så skal man være opmærksom på at man mister alt, da den ændre partitions layoutet tilbage til det oprindelige.
Gravatar #2 - Corholio
20. sep. 2008 17:39
Det er et virkeligt godt indlæg du har skrevet der, men det virker som om at en artikel måske mere ville være på plads, end et simpelt indlæg?

Nu ejer jeg ikke selv en EEE, men kommer nok til det inden for nærmeste fremtid - og i samme ombæring vil jeg kaste mig ud i noget dual-boot mht. Xandros (der kommer med EEE'en) og noget Xubuntu.
Gravatar #3 - zin
20. sep. 2008 17:49
Second on #2.
Dette burde være en artikel.
Gravatar #4 - BurningShadow
20. sep. 2008 17:55
Hvis der er andre der mener det burde være en artikel, kan en staff så ikke klare det, og evt. slette denne tråd, da der ikke er nogen grund til at have det to steder.
Gravatar #5 - Thalion
24. sep. 2008 04:50

Jeg vil råde dig til at vælge http://www.ubuntu-eee.com/ Der er alle drivers med, og interfacet er fedt. og installationen er simpel.

Men til #1

Kunne du ikke bare installere Syllable på et SD kort? og så bare boote fra den istedet? Det ville da simplificere det hele en del...
Gravatar #6 - BurningShadow
24. sep. 2008 05:07

Jo, det ville helt klart gøre livet lettere, imens jeg installere det, men bagefter har jeg så det problem, at jeg ikke kan bruge kortlæseren til andet.
Jeg bruger Syllable væsentligt mere end Linux, så det ville ikke være en god løsning, i længden.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login