mboost-dp1

Muligheder for at overtage andres domæne

Gå til bund
Gravatar #1 - Jace
14. feb. 2008 14:44
Heay,

Jeg står i den situation at jeg gerne vil overtage et domæne som allerede i registreret. Domænet bliver p.t. ikke brugt til noget. Når man kommer ind på siden står der bare "www.domæne-navn.dk" og ikke andet.

Er der ikke nogle regler om at domæner skal bruges til noget som relaterer til domæne-navnet, således at man ikke bare kan købe domæner med henblik på at sælge dem videre.

Jeg kontaktede DK Hostmaster, men der fik jeg bare svaret:
Der er kun den mulighed, at tage kontakt til nuværende registrant for evt.
at få overdraget domænet, alle kan være registreret til et domæne, og
behøver heller ikke at bruge domænet.

Er det sådan reglerne er?
Gravatar #2 - rackbox
14. feb. 2008 15:02
#1 principielt, ja. Du kan købe en milliard domæner og lade dem stå ubenyttede hen. Det ulovlige begynder, når du så bagefter vil sælge dem med profit for øje.
Gravatar #3 - Saxov
14. feb. 2008 16:03
#1, Hvem siger at domainet ikke bliver brugt til noget - bare fordi port 80 leder dig hen til en crappy html-side.

Det kunne være meget aktivt brugt til email, ftp, eller alt muligt andet - sågar webservices på andre porte end port 80.

Så er det at man ikke bruger port 80 et kriterie for man ikke må have et domain.. ?
Gravatar #4 - myplacedk
14. feb. 2008 16:22
Domænet bliver p.t. ikke brugt til noget.

Det er irrelevant, ud over at det formentligt gør det lidt billigere at købe det af den nuværende ejer. Hvis du altså har ret, se #3.

Er der ikke nogle regler om at domæner skal bruges til noget som relaterer til domæne-navnet

Nej, ikke for dk-domæner.

Er det sådan reglerne er?

Tror du mere på "en eller anden i et forum", end på DK-Hostmaster? ;-)

Det eneste jeg lige kan finde på at tilføje er det der med hvis et domæne-navn overtræder andres rettigheder.
Hvis fx. bilka.dk eller billka.dk er ledig, og du registrerer det, så kan Bilka formentlig få domænet overdraget til sig.

Se:
http://www.dk-hostmaster.dk/index.php?id=270
http://www.domaeneklager.dk/
Gravatar #5 - Jace
14. feb. 2008 22:32
#2: rackbox:
Det ulovlige begynder, når du så bagefter vil sælge dem med profit for øje.

Okay, så hvis personen begynder at kræve meget mere end de par hundrede kroner som et domæne koster, så er det ulovligt?

#3: Saxov: Ja, okay... Point taken :)

#4: myplacedk:
Hvis fx. bilka.dk eller billka.dk er ledig, og du registrerer det, så kan Bilka formentlig få domænet overdraget til sig.

Ja, det var nok den regel jeg tænkte på.

Men man skal altså kunne bevise at man har mere ret til det pågældende domæne end den nuværende ejer, for at kunne få det overdraget?

Og hvem er "dommer" i sådan en sag? DK Hostmaster?
Gravatar #6 - rackbox
14. feb. 2008 22:35
Okay, så hvis personen begynder at kræve meget mere end de par hundrede kroner som et domæne koster, så er det ulovligt?

ikke nødvendigvis... Til en grænse kan personen kræve penge for "vedligeholdelse" af domænet - tab på grund af planlagte projekter, og deslige. Men kr. 30K er nok useriøst ikke at forvente at klagenævnet vil træde ind i sagen.
Gravatar #7 - fidomuh
14. feb. 2008 22:48

Saa hvis man har et trademark domaene, saa maa man ikke saelge det i danmark?

Det lyder da underligt..

Een ting er at du ikke maa vaere domaenehaj, men jeg er da ret sikker paa at domaenenavne i sig selv kan vaere vaerdifulde?
Gravatar #8 - rackbox
14. feb. 2008 22:51
#7 hvis du har et trademark-domæne, så vil domæneklagenævnet sandsynligvis dømme, at domænet tilfalder trademark-haveren. Hvis du selv har trademarket og sælger domænet dyrt, er det vel at sidestille det med domænehaj-forretning?
Gravatar #9 - fidomuh
14. feb. 2008 23:00

Tjoh..

Dunno, synes bare det er lidt underligt at man ikke maa tage penge for noget man ejer rettigheden til.. :)
Gravatar #10 - myplacedk
15. feb. 2008 14:06
Og hvem er "dommer" i sådan en sag? DK Hostmaster?

Har du kigge på de to links jeg gav dig? Bare lige den første sætning, så har du svaret. :)

(Jeg ved godt de mere ligner signatur end kommentar, og er nemme at overse.)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login