mboost-dp1

Musemåtte med copyrighted materiale?

Gå til bund
Gravatar #1 - Makey
16. jan. 2009 08:28
Fandt den her smarte side: http://www.x-art.dk/shop/musemaatte-med-dit-264p.h...

Kort sagt, man kan putte hvad man har lyst til på en musemåtte, og til kun 40,- stykket er det jo virkelig billigt, men kom til at tænke på om jeg kan vælge et hvilket som helst billede?

Det er klart at jeg ikke kan anvende noget fra et spil for at sælge det videre uden tilladelse, men kan jeg til privat brug (altså en musemåtte der skal stå under min hånd, hjemme hos mig) anvende hvad jeg har lyst til?
Gravatar #2 - Systran
16. jan. 2009 09:01
Det går jeg ud fra - det er vel bare en slags merchandise.

Det er ligesom hvis du printer et "copyrighted" objekt X ud og hænger det op på din væg som en slags fanplakat eller lignende. Jeg ville se det lidt som en slags fangagdet, men ved det egentlig ikke.
Gravatar #3 - vandfarve
16. jan. 2009 09:57
#1 Jeg vil ikke mene, at det er lovligt, da Firma X (her www.x-art.dk) benytter Firma Y's ophavsretligt beskyttede materiale til at tjene penge.

Derfor er situationen meget anderledes fra den, som Systran beskriver, da man i dette tilfælde ikke tjener penge på handlingen. Det gør X-art i stedet, og derfor vil jeg mene, at det er ulovligt.
Gravatar #4 - Zombie Steve Jobs
16. jan. 2009 10:05
#3 Men de tjener vel i princippet pengene på en service - at viderefører et motiv du har valgt - de tjener ikke penge på at mangfoldiggøre det motiv og videresælge det (KØB BAYWATCH MUSEMÅTTE - 40 KRONER) .
Det svarer vel til at få tryk et eller andet på en t-shirt og der må være en markant forskel.

Det er nok en gråzone, men jeg ville ikke have de store kvaler ved at købe noget igennem x-art. Dog ville jeg nok ikke tilbyde noget lignende uden at kende loven på området 1000%.

Interessant spørgsmål, egentlig
Gravatar #5 - Cloud02
16. jan. 2009 10:05
vandfarve (3) skrev:
#1 Jeg vil ikke mene, at det er lovligt, da Firma X (her www.x-art.dk) benytter Firma Y's ophavsretligt beskyttede materiale til at tjene penge.
jeg er ikke enig. De tjener på at servicerer din anmodning - At indlægge billedet ind i en musemåtte.
Gravatar #6 - gnаrfsan
16. jan. 2009 10:09
De opfordrer da ikke til at bruge ophavsrettighedsbeskyttet materiale. Men om de må reklamere med det på den måde er tvivlsomt.

Sender du dog materiale til dem, til tryk, handler de i god tro, uanset hvad man sender til dem. Jeg vil tro at man selv har ansvaret.
Gravatar #7 - vandfarve
16. jan. 2009 10:33
#4-6

Jeg accepterer jeres argumenter, men her er vi grundlæggende fuldstændigt uenige. Jeg vil mene, at siden deres service ikke kan eksistere uden det ophavsretlige materiale. De tjener stadig penge på det, uanset hvad de gør med materialet.

Og nej, de opfordrer ikke til, at man skal bryde ophavsretten, men det kan stadig være ulovligt.

Jeg siger desuden heller ikke, at man selv skal være opmærksom på det, da jeg ikke mener, at brugeren kan stilles til ansvar for det her. Jeg siger bare, at det som minimum er en gråzone, og at det med en vis sandsynlighed er ulovlig virksomhed, hvis man uploader ophavsretsligt materiale.

Hvad i så vil gøre, det er op til jer...
Gravatar #8 - Zombie Steve Jobs
16. jan. 2009 10:47
#7 Ok, sådan er loven:
X-art må ikke trykke ophavsretsmæssigt beskyttet materiale og man heller ikke selv bruge den service, da man modtager den fra en tredjepart.
Hvis man selv gør det er der ingen problemer.
Gravatar #9 - vandfarve
16. jan. 2009 11:22
Tanghaar (8) skrev:
#7 Ok, sådan er loven:
X-art må ikke trykke ophavsretsmæssigt beskyttet materiale og man heller ikke selv bruge den service, da man modtager den fra en tredjepart.
Hvis man selv gør det er der ingen problemer.

Og det er i hovedtræk også det, som jeg skriver, right?
Gravatar #10 - Zombie Steve Jobs
16. jan. 2009 11:24
Yeps, jeg gav dig skam også ret :)
Gravatar #11 - vandfarve
16. jan. 2009 11:31
Tanghaar (10) skrev:
Yeps, jeg gav dig skam også ret :)

Sorry, jeg er lidt træt i dag!
Gravatar #12 - Makey
16. jan. 2009 11:33
Jeg ville have kontaktet Ret & Råd omkring dette emne, men deres brevkasse giver mig bare en 404. I må gerne skrive til dem og adressere problemet, har selv gjort det.

Jeg er da lidt trist over at jeg (tilsyneladende) ikke kan få lov at printe hvad jeg har lyst, det ville ellers være rart.

Jeg prøver at finde et svar på det her på en eller anden måde. Men tak for alle svarene.
Gravatar #13 - Zombie Steve Jobs
16. jan. 2009 11:35
#12 Jeg ringede til Copydan - de siger no go :)

Men det er jo kun hvis det bliver opdaget, som de sagde, og så er det ikke dig men trykkeren, der får ørene i maskinen.
Gravatar #14 - Makey
16. jan. 2009 11:42
Tanghaar (13) skrev:
#12 Jeg ringede til Copydan - de siger no go :)

Men det er jo kun hvis det bliver opdaget, som de sagde, og så er det ikke dig men trykkeren, der får ørene i maskinen.

Mange tak :D!

Er det de samme regler hvis det er noget de har lagt op som et wallpaper?
Mit eksempel: http://leagueoflegends.com/images/wallpaper/size/w...
Gravatar #15 - Zombie Steve Jobs
16. jan. 2009 11:56
#14 Det ved jeg ikke, men det er stadig kun lagt op som brug til "personlig wallapaper". Men det kommer vel an på, hvordan rettighederne ser ud, du kan jo evt. skrive til vedkommende, der har lavet det eller se, om der står noget på hp'en om rettigheder.
Gravatar #16 - Makey
16. jan. 2009 12:00
Tanghaar (15) skrev:
#14 Det ved jeg ikke, men det er stadig kun lagt op som brug til "personlig wallapaper". Men det kommer vel an på, hvordan rettighederne ser ud, du kan jo evt. skrive til vedkommende, der har lavet det eller se, om der står noget på hp'en om rettigheder.

Jeg har tidligere spurgt både Guinsoo og Pendragon om det var i orden, men ingen af dem vidste det helt, og de ville ikke sige ja til at jeg gerne måtte for de vidste det ikke. Dette var via IRC. Jeg skriver en mail til ham, så han kan undersøge det nærmere.
Gravatar #17 - Makey
16. jan. 2009 14:44
Allan Ø. Andersen, advokat hos Zacher-Andersen skrev:
Svaret er i al sin enkelthed, at det må du gerne, så længe du kun bruger det til "eget brug" og ikke får lavet flere eksemplarer til videresalg.

Hephey!
Gravatar #18 - vandfarve
16. jan. 2009 14:57
#17 Men problemet er jo, at X-art faktisk er i gang med at lave videresalg, så jeg kan ikke se, hvordan denne advokat tillader det, når Copydan forbyder det.
Gravatar #19 - Windcape
16. jan. 2009 15:21

Copydan forbyder alting de ikke tjener penge på. Jeg ville ikke stole på dem over en dørtærskel.

Og som sagt, det er aldrig ulovlig for os som køberer, kun for producenten.
Gravatar #20 - Makey
16. jan. 2009 15:26
Jeg tror det vigtige ligger i at de ikke sælger det som licenseret merchandise, de prøver ikke på nogen måde at gøre det til andet end det det er, en musemåtte med valgfrit tryk.

Det er som sådan heller ikke ulovligt for mig at købe dem til privat brug.

Det bliver et problem i det øjeblik jeg vælger at sælge det videre, jeg ved ikke om X-art så vil blive holdt som medskyldige, de handler jo i god tro, og så vil det kun være mig der er den kriminelle.

Windcape (19) skrev:

Det siger de også om hælervarer, men virkeligheden er en anden.

Jeg tror desuden at #19 har ret, Copydan er en virksomhed der tjener penge på at sørge for at folk betaler hver eneste gang de tager en kopi af noget som helst, de er garanteret instrueret i at det som standard er nej. I deres hoveder (forestiler jeg mig) ikke at der er noget der er lovligt medmindre du har betalt noget til dem.
Gravatar #21 - vandfarve
16. jan. 2009 15:38
Windcape (19) skrev:

Det er også præcis det, som jeg siger!

Windcape (19) skrev:
Copydan forbyder alting de ikke tjener penge på. Jeg ville ikke stole på dem over en dørtærskel.

Det er måske lige at skære dem over én kam og ikke tro på deres fagligheds integritet. Jovist, Copydan er en interesseorganisation, men de ansætter samtidigt juridiske eksperter, som trods alt har en rimelig viden om dette emne, og som man må antage også opføre sig korrekt.

Desuden, siden hvornår er det blevet velment set blandt Newz' brugere at få andre virksomheder til at bryde ophavsretten? Vi har jo fået fastslået, at det er ulovligt for virksomheden, og at det kan være ulovligt for forbrugeren at købe disse genstande. Bare fordi du handler i god tro betyder ikke, at du slipper for eventuelle retslige krav senere.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login