mboost-dp1

Musik anlæg

Gå til bund
Gravatar #1 - Norrah
26. apr. 2009 22:51
Jeg skal havde et musik anlæg, men kan ikke bestemme mig.
Ideen er at jeg ikke skal tænde min pc, for bare at høre musik.
Eller det vil sige, det vil tillade mig at slukke den til tider.

Kravene er følgende:

Skal havde RCA udgang.
Skal være "awesome".. så som: Beosound 9000..
Den skal med andre ord helst passe ind.
Samtidig skal den helst fungere med et netværksdrev, og digital musik.

Har set lidt på Samsung BD-P4600, men ved ikke helt hvordan det vil fungere i praksis med RCA, da den jo self. også vil havde HDMI tilsluttet.
Gravatar #2 - Norrah
28. apr. 2009 21:57
Det var ikke meget hjælp...
Har folk mindre overskud end normalt?
Gravatar #3 - Fjolle
28. apr. 2009 22:08
squeezebox duet?
Eller sonos dims.
Gravatar #4 - amokk
28. apr. 2009 22:17
#2 Prøv at stille et mindre løst formuleret spørgsmål :)

Jeg kan rigtig godt anbefale en squeezebox (classic modellen), den fungerer super godt, og er utrolig fleksibel, da softwaren som styrer den er open source og har et stort community.

Den kræver godt nok at du installerer en serverapplikation et sted, for at spille musik, men hvis du ikke har en server eller en PC der kører konstant, i hjemmet, kan du bare købe en NAS som understøtter Squeezecenter, og smide en HD i den, og så have alt dit musik på den. De fleste NAS kan gå i sleep mode når der ikke hentes data fra dem, så det er begrænset hvad de bruger i strøm. Hvis du ikke vil have en NAS, men gerne vil kunne slukke din PC, kan jeg glæde dig med at Squeeezeboxen har Wake on LAN support, så hvis du har aktiveret Wake on LAN på din PC, og trykker på squeezeboxens power knap, vil den sende et wake up signal til din PC som så er klar til at streame musik når den er startet op. DET ER FANDME SMART

Jeg anmeldte den selv da jeg var staff på newz:
http://newz.dk/artikler/wifi-hifi-soundbridge-vs-s...

Squeezeboxen kræver selvfølgelig at du sætter den til et anlæg eller en forstærker med tilhørende højttalere for at få lyd ud.

Skal det være rigtig elegant, køber du et sæt aktive højttalere (med indbyget forstærker) og sætter dem direkte til squeezeboxens udgang, så har du et anlæg der ikke fylder en skid i dagligstuen :)
Gravatar #5 - BluepaiN
29. apr. 2009 06:49
Leder du efter en afspiller, eller vil du have højtalere?
Gravatar #6 - Norrah
29. apr. 2009 08:24
#5 har et rigtig HIFI setup med receiver og massere af højtalere..

Det jeg har brug for er en afspiller, og kun det!
Gravatar #7 - amokk
29. apr. 2009 10:50
#6 Så er en squeezeboxen løsnigen :)

Husk at skrive sådanne ret væsentlige ting med det samme når du spørger, så får du nok lidt hurigere respons
Gravatar #8 - Norrah
29. apr. 2009 12:34
#7 okay, kablerne jeg skal tilslutte denne afspiller med er disse kabler
Så kvaliteten må gerne være høj.
Ikke fordi det skal være "super kvalitet" samsung er ikke det bedste af det bedste.

Men jeg syntes ærligt talt at squeeseboxen ser lidt plastik agtig ud. På dette billede
Gravatar #9 - vandfarve
29. apr. 2009 12:38
#8 Du tjener sgu for meget, Norrah, hvis du har givet 3.200 kroner for dine kabler! :)
Gravatar #10 - Norrah
29. apr. 2009 12:40
#9 har jeg heller ikke...
Jeg har næsten ikke givet noget for dem... ville aldrig betale 3.200 for nogle kabler.
Men tænkte for 800,- Så ville jeg gerne prøve og se om jeg kunne høre forskel.

Derfor skal afspilleren i sig selv være noget jeg har brug for, men stadig være af tilstrækkelig kvalitet til at det gør en forskel.

Ved godt jeg har været lidt uklar i mit behov, men det er af den simple grund, at jeg ikke er helt sikker på hvad mit behov er.
Gravatar #11 - Fjolle
29. apr. 2009 12:42
Hehe. Der er pile på dine kabler :P

Squeezeboksen er i rigtig god kvalitet. Prøv at kigge på duet'en. Den kan du gemme helt væk.
Gravatar #12 - Norrah
29. apr. 2009 12:47
#11 Ja da :D man skal jo vide hvilken vej de skal vende! :D

Men vil gerne lige slå fast, at de kun er købt, fordi jeg ville se om jeg kan høre forskel. På analoge kabler kan der nemlig godt være noget i snakken, hvorimod man for de digitale kabler, potentielt kan være ligeglad.

Ville helst ikke nævne det i starten, da jeg selv er lidt flov :D Men kan godt se mit egentlige behov slet ikke er beskrevet.
Og så må jeg altså leve med at nogle folk på nettet syntes jeg er en dusche :D Siger det dog næppe til alle mine venner :D

Så det er et forsøg.
og som penge brugt, ja, 800 er stadig 3-400,- mere end hvad normale mennesker måske havde givet, men til den pris så betaler jeg sgu gerne for at forsøge.

Desuden så er det jo råmaterialer, sølv holder stadig pænt på sin værdi, så min formue er jo blevet større af købet... skulle de blive stjålet * Host.. så er de jo vurderet til 3.500,- hos lauritz.com *Host

Jesus christ... jeg underskylder for noget jeg har brugt penge på.. til folk på internettet..
Man føler sig til tider ynkelig når man bruger penge på "ren" luksus.
Gravatar #13 - fidomuh
29. apr. 2009 13:00

Hvorfor i det hele taget overfoere dit lydsignal analogt...?

De 800kr skulle hellere have vaeret smidt i receiveren saa den havde en HDMI indgang mere :P

Jeg bruger selv TOSLINK optisk, fra min server til min receiver, og jeg ville aldrig nogensinde gaa tilbage til analoge kabler -.-

Squeezebox har faaet rigtig fine anmeldelser, men kraever som sagt en server eller en NAS med SqueezeCenter.
I det tilfaelde kan du, imo, ligesaa godt investere i en PopCorn Hour, WD TV + hdd, eller bare have en server der leverer lyden.

Hvis du gaar efter en server loesning kan jeg klart anbefale MPD og fx Theremin som MPC.
Klasse loesning ;)
Gravatar #14 - Norrah
29. apr. 2009 13:10
#13 Jeg har massere af HDMI indgange... Jeg spare sjældent når jeg køber noget, jeg køber det jeg egentlig helst vil ha' og så fravælger jeg andre ting.
Hellere lidt men godt.

Det er bare ikke praktisk at føre lyden digitalt over i min receiver, fordi jeg så skal "låne" en port med video. Uden at bruge video delen. Eller som jeg gør nu, stjæler min toslink fra tv'et, så tv'et ikke er sluttet til højtalerne.

Lige pt bruger jeg iTunes som afspiller, hvilket er lækkert.
Det er bare tåbeligt at havde et monster af en pc kørende, blot for at høre musik.

Desuden så er win7 driveren lidt sære til mit lydkort, så lyden bliver lige pt smidt ud på sådan en måde, at jeg skal bruge en form for EQ på min receiver for at sikre mig stereo.

Med andre ord, selvom jeg har en pc der kan det meste, så fortrækker jeg en dedikeret enhed.

Men squeesebox duet, popcorn og samsung har da nogle attractive sider.
Gravatar #15 - fidomuh
29. apr. 2009 13:20

Koeb en receiver med flere indgang :P
Jeg har 3 HDMI indgange paa min og bruger 2 af dem, samtidig er der 4 toslink og 3 digitale RCA indgange..

Men jeg ville aldrig anbefale dig at koere windows 7 paa en maskine der bare skal spille musik.. :)

Popcorn er ganske nice :)
Gravatar #16 - BluepaiN
29. apr. 2009 22:01
Offtopic:

Hvilke højtalere har du? Står selv og leder efter nogle nye, dog skal det ikke være små højtalere, størrelsesmæssigt.
Gravatar #17 - Norrah
29. apr. 2009 22:40
HAr en forkærlighed for mærket Dali. Det er dansk, og det er godt..

Har et nogle forskellige højtallere fra Concept serien suppleret med en suite s1.2 Sammen med en Sony STR-DG820

Er ret tilfreds. Det kan anbefales at købe et sæt, da du spare en del penge ved at købe det hele på en gang.

Men jeg vil forslå du tager ned og lytter frem til hvad du syntes lyder bedst. alt afhængigt af dit behov
Gravatar #18 - amokk
30. apr. 2009 02:35
#13 Overføre analogt? Fordi det kunne være at converteren i squeezeboxen var bedre end den i receiveren. Det er slet ikke utænkeligt. I øvrigt smadrer du lydkvaliteten, hvis du udfører volumekontrol på den digitale side, altså på en afspiller som sender signalet videre digitalt.

PCH (og andre NMT afspillere) har en elendig afspillerfunktion. Det fede ved Squeezeboxen er alt virker så gennemført. Og som skrevet før, kan musikken ligge på en NAS, eller den kan tænde din PC når du trykker på dens power knap. Jeg glemte i øvrigt at nævne, at der findes et hav af plugins, bl.a. har jeg et Irblaster plugin, så jeg via minijack mellem SB og receiver, kan få den til at tænde for receiver, stille om til den rigtige indgang osv. når jeg trykker play på SB. Det gør den via nogle kommandoer jeg har lært den ved at pege på SBen med receiverens remote.

#15 hvorfor skulle win7 være mindre egnet til en musikafspiller-PC end andet?

#16 Dali Concept er en fin højttaler til prisen, har selv kørt med den (har Mentor 6 nu), og Dali Concept er KLASSR bedre end alt det logitech/boomblaster plastic skrammel som folk ellers hører musik ud af. Men du skylder dig selv at brænde en CD med nogle af dine yndlingssange, gå ned i hifi klubben og bruge en time på at høre nogle forskellige. Skift om mellem højttalerne midt i sangen, prøv at høre serien større, og den endnu større osv. Så vil du finde ud af at der er stor forskel i lyden på 2 højttalere som ser næsten ens ud, og du kan nu vurdere hvor mange penge du vil betale for den ekstra vellyd.

Nej den er ikke plastic agtig, jeg har bare ikke taget jordens bedste billede... Selvfølgelig er dens hus lavet af plastic bortset fra fronten, men det er tyk solid plastic som ikke knaser og lign. og den føles bare lækker. Jeg ved godt at jeg skamroser den, men det er sgu den bedste gadget jeg har haft, og (set fra mit synspunkt som ingeniør) et pragteksempel på, hvordan et stykke hardware med tilhørende software skal laves.
Gravatar #19 - fidomuh
30. apr. 2009 08:50

#13 Overføre analogt? Fordi det kunne være at converteren i squeezeboxen var bedre end den i receiveren. Det er slet ikke utænkeligt.

Det er det ikke nej, men det lyder som om han ikke har koebt sit udstyr i Aldi, saa sandsynligvis er den vaesentligt bedre i receiveren.
Min er i hvert fald.
( Og den der sidder i SqueezeBox er altsaa ikke "Super Duper", omend den er fin til prisen )

I øvrigt smadrer du lydkvaliteten, hvis du udfører volumekontrol på den digitale side, altså på en afspiller som sender signalet videre digitalt.

Hvorfor ville man dog nogensinde goere det? :)

PCH (og andre NMT afspillere) har en elendig afspillerfunktion.

Nej, det har de ikke.
PCH har maaske, MPD er ganske genial ( Theremin fx ).

Det fede ved Squeezeboxen er alt virker så gennemført.

Det er jo en NMT, saa det er lort. *HOST*
Get it?

Og som skrevet før, kan musikken ligge på en NAS

Saa man skal alligevel have 2 devices taendt.

eller den kan tænde din PC når du trykker på dens power knap.

Hvorfor du ligesaa godt kan have det i en linux boks?

Jeg glemte i øvrigt at nævne, at der findes et hav af plugins, bl.a. har jeg et Irblaster plugin, så jeg via minijack mellem SB og receiver, kan få den til at tænde for receiver, stille om til den rigtige indgang osv. når jeg trykker play på SB. Det gør den via nogle kommandoer jeg har lært den ved at pege på SBen med receiverens remote.

Det er tilgengaeld meget nice.
Det kan min server saa ogsaa, og min fjernbetjening.. Men altsaa :)

#15 hvorfor skulle win7 være mindre egnet til en musikafspiller-PC end andet?

1: Det er en Beta.
2: Lydkort driveren til hans setup fungerer, ifoelge ham, utroligt daarligt.
3: Det er Windows. Overkill, anyone?

Altsaa, det er ikke "uegnet", bare vildt overkill rent brugsmaessigt.
Men hvis du har lyst til at samle et powerhouse af en mp3-afspiller goer du da bare det.. Jeg noejes med min atom crap maskine der bruger 20watt :D

Dali Concept er en fin højttaler til prisen, har selv kørt med den (har Mentor 6 nu), og Dali Concept er KLASSR bedre end alt det logitech/boomblaster plastic skrammel som folk ellers hører musik ud af.

Jeg ville klart kigge paa den nye serie fra Dali, som er tanden over Concept.
Lektor, den lyder bare utroligt meget federe imo, men man gaar jo paa kompromis med styrken hvis man sigter efter Concept 10.

Jeg har selv et saet Dali Ikon 8, kunne ikke hoere nogen forskel til Mentor serien, som skulle retfaerdiggoere 100% hoejere pris :D

Men du skylder dig selv at brænde en CD med nogle af dine yndlingssange, gå ned i hifi klubben og bruge en time på at høre nogle forskellige.

De har et MEGET bredt udvalg, alt fra Techno til klassisk og Jazz :)

Men gode raad Amokk :)
Thumbs up !
Gravatar #20 - Fjolle
30. apr. 2009 12:11
Det er vel lige så dumt at have et tv kørende bare for at afspille musik...

Men har du en netværksharddisk?
Kan den køre squeezecenter?

Hvis ja burde du kigge på en squeezeboks duet.

Hvis du har en netværksharddisk der ikke kan køre squeezecenter kan du kigge på et sonos system
Gravatar #21 - BluepaiN
30. apr. 2009 14:53
Hvordan spiller de så? Kan de blæse ruderne ud, eller spiller de bare klart og lyder godt?
For går og leder efter et kompromis - Skal have noget der lyder godt, også selv ved lavt/normalt lydniveau, men også noget der kan spille op, når jeg står ved pulten.
Gravatar #22 - Norrah
30. apr. 2009 17:29
#21 De spiller ret godt, de mangler noget klar bass, samt de helt dybe toner, derfor har jeg suppleret med en stor subwoofer(som en hund der havde lukket sig inde "I DAG" - gået i panik, pisset på min mac og lige har kraset lidt i membranen), også for at kunne køre LFE lydsporet. Som jeg syntes giver utrolig meget under film. Men også ved klassisk musik kan jeg nyde bassen.

Ideen var så at købe nogle Ikon 6 senere, og så havde dem som stereo, samt 7.1 til DTS HD MA. <- kan være dette ændre sig, men på nuværende tidspunkt er mit behov ikke større end at concept er perfekt.

Og som 23 årig er jeg egentlig ret godt sat. Har tid nok til at blive kræsen, når min hørelse bliver dårligere.

#19 siger ikke det køre super dårligt.
Det køre bare bedre på vista. Min største mangle er DTS connect som jeg ikke har fået til at virke. Problemet er at når den ikke sender lyd ud, så er der intet signal, hvilket kan betyde den cutter 0.5-1 sek af starten på en sang når signalet lige skal startes op! Virkede dog under sidste Win7 installation, så det skal nok komme igen, men skal finde nogle "fake" drivers.

Er ellers et ret godt lydkort, man kan virkelig høre forskel.
Til tider bruger jeg endda deres Cryztaliser for at give lidt mere liv til musiken.
Gravatar #23 - Norrah
1. maj 2009 14:54
Så har jeg testet dem på en relativ god sony DVD/cd afspiller, da den kunne sende lyden ud både digitalt og analogt.

For det første, kan man godt høre forskel på et dårligt kabel og det nye... lyden er blødere.. ikke så skarp.

Det samme er ved det digitale(hdmi).

Syntes jeg det er 3500,- værd.
På ingen måde.. Men for det beløb jeg har givet, så beholder jeg dem. Det er lidt en gimmick, og jeg kan godt li' resultatet.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login