mboost-dp1
Nævn de klassiske/typiske IT-fejl du har lavet
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Denne tråd går så ud på, at man forklarer de typiske eller klassiske fejl, som man ved et uheld kom til at lave, hvis man eksempelvis var i gang med nogle par opsætninger, installationer eller konfigurationer af systemer, eller lignende.
Jeg begynder:
Jeg kom engang til at lave en logisk partition istedet for en primær, da jeg var ved at sætte et hackintosh-system op på en Dell XPS, hvilket selvfølgelig resulterede i, at styresystemet ikke kunne boote. Det første jeg tænkte, var at partitionen ikke var marketet som aktiv.
Jeg kom engang til at mountere et drev fra den forkerte eDirectory server istedet for BorderManager proxy-serveren, som skulle autentificeres via en tredjeparts Client Trust for Unix-systemer, der står for at give internetforbindelse igennem en Novell Netware netværk.
Disse to var dem jeg klarest kunne huske, selvom jeg har lavet mange flere af disse former for fejl. Nævn så jeres egne.
Jeg begynder:
Jeg kom engang til at lave en logisk partition istedet for en primær, da jeg var ved at sætte et hackintosh-system op på en Dell XPS, hvilket selvfølgelig resulterede i, at styresystemet ikke kunne boote. Det første jeg tænkte, var at partitionen ikke var marketet som aktiv.
Jeg kom engang til at mountere et drev fra den forkerte eDirectory server istedet for BorderManager proxy-serveren, som skulle autentificeres via en tredjeparts Client Trust for Unix-systemer, der står for at give internetforbindelse igennem en Novell Netware netværk.
Disse to var dem jeg klarest kunne huske, selvom jeg har lavet mange flere af disse former for fejl. Nævn så jeres egne.
Tjoh, så sent som i dag (og fredag) har jeg haft problemer med at forbinde to switche via fiber og mini-gbic convertere.
Det viste sig, at den ene switch skulle have opdateret firmwaren og at kablerne skulle krydses... Hvor fa'en skulle man vide det fra, når kablerne kommer non-crossed?
Det viste sig, at den ene switch skulle have opdateret firmwaren og at kablerne skulle krydses... Hvor fa'en skulle man vide det fra, når kablerne kommer non-crossed?
Den gang jeg skrev på newz om alle mine dumeste fejl ... (HINT)
1) En af mine store fejl var da jeg skulle samle min første computer hvor det lykkedes at bøje nogle af benene på CPU'en, var nød til at købe en ny.
2) Sker tit, formatere uden at have taget backup af alt det vigtige
3) Tager alt for sjælent backup
Kommer sikkert flere senere..
1) En af mine store fejl var da jeg skulle samle min første computer hvor det lykkedes at bøje nogle af benene på CPU'en, var nød til at købe en ny.
2) Sker tit, formatere uden at have taget backup af alt det vigtige
3) Tager alt for sjælent backup
Kommer sikkert flere senere..
terracide (4) skrev:Give mit privatnummer ud til folk efter at have fixet deres PC...det gør jeg ikke mere.
Det er i sandhed det værste man kan gøre
Jeg havde en side på min fars firmas hjemmeside (www.minfarsfirma.dk/emil) - Jeg kom så til at uploade min fantastiske simpsons, tomb raider, flash-banner, animationshjemmeside oven på hans business-hjemmeside.. Ups
Skiftede navnet på hans arbejdscomputer i registreringsdatabasen, så den ikke kunne logge på, og skulle formateres.
Knækket 'vingerne' på en cpu-køler af, ved at stikke en finger ind i den mens den var tændt.. Av :/ Efterfølgende larmede den så meget, at man kunne høre den i kælderen, selvom den står på 1. sal
Sidde med flere maskiner og tastaturer på en skærm.
Trykker gentagne gange på Delete og enter uden at der sker noget. Prøver igen og igen, hvorefter jeg opdager at det er det forkerte tastatur jeg havde fat i.
Det resulterede i 3 mapper der var forsvundet fra skrivebordet på min primære maskine.
Var heldigvis nemt at gendanne.
Trykker gentagne gange på Delete og enter uden at der sker noget. Prøver igen og igen, hvorefter jeg opdager at det er det forkerte tastatur jeg havde fat i.
Det resulterede i 3 mapper der var forsvundet fra skrivebordet på min primære maskine.
Var heldigvis nemt at gendanne.
Norrah (10) skrev:Jeg laver ikke fejl!
Man laver ikke fejl når man ikke præsterer noget, dovne bjørn. ;)
Min største fejl:
Lader en af mine venner bruge mine computer når han er her... Sandsynlighed for et-eller-andet-snavs når han er taget hjem: >70%... 0o
Lader en af mine venner bruge mine computer når han er her... Sandsynlighed for et-eller-andet-snavs når han er taget hjem: >70%... 0o
pewbe (15) skrev:Min største fejl:
Du kunne have overvejet at lave en meget begrænset gæstekonto, eller lave en LiveCD med BartPE eller en Linux distribution, hvor du derefter kunne køre portable applikationer fra et USB-stick. Ellers kunne du terminere shell processen (explorer.exe, siden du bruger Windows 7) og bruge en virtual machine på fullscreen. Det skulle nok kunne sikre dit primære system fra at blive hærget i fremtiden. :)
Fra den gang GUI var noget man brugte til at køre xterm i:
Skriver kommandoen "shutdown -h now" (Dvs. "luk computeren"), og glemmer at det vindue jeg skriver i er en remote til en produktions-server. Igen.
Så satte jeg min workstation op til at et tryk på powerknappen var en pæn nedlukning. Det hjalp, da jeg havde vænnet mig til at bruge det.
Skriver kommandoen "shutdown -h now" (Dvs. "luk computeren"), og glemmer at det vindue jeg skriver i er en remote til en produktions-server. Igen.
Så satte jeg min workstation op til at et tryk på powerknappen var en pæn nedlukning. Det hjalp, da jeg havde vænnet mig til at bruge det.
Jeg kom engang til at brænde en 500 GB hardisk af, ved at stille den på det indre kabinet(der er nogle riller og forhøjninger i). Jeg havde ikke lige tænkt på, at stille den et andet sted, så lige pludselig begyndte det at ryge, og så røg de 500 GB i containeren. Jeg skulle tjekke om den virkede, da det var en jeg havde fået, men det fik jeg aldrig svar på
Forsøge at geninstallere en HP bærbar ved hjælp af dets indbyggede installations program.
Det kostede 500kr. for en installations CD fra HP at få lortet til at virke igen :| (No shit)
Min ven som jeg ville lave den for, blev ikke glad.
Det er så ikke min fejl, at min ven købte HP...
Fejl fra idag: Sætte blæser på chipset, hvorefter jeg opdager det er til passiv køling, hvilket jeg ikke har. Kan ikke få den af igen uden at fjerne CPU køleren nu :|
Det kostede 500kr. for en installations CD fra HP at få lortet til at virke igen :| (No shit)
Min ven som jeg ville lave den for, blev ikke glad.
Det er så ikke min fejl, at min ven købte HP...
Fejl fra idag: Sætte blæser på chipset, hvorefter jeg opdager det er til passiv køling, hvilket jeg ikke har. Kan ikke få den af igen uden at fjerne CPU køleren nu :|
Kom mega stiv hjem fra byen og tænkte, at jeg ville se noget Futurama. Så jeg tændte min laptop, satte den eksterne HDD til og overførte et par afsnit. Derefter ville jeg flytte min laptop hen ved siden af mit tv, så jeg kunne sætte laptoppen til der, og se Futurama på mit TV. Fint nok, bortset fra at jeg glemte at unplugge den eksterne først... Hvilket selvfølgelig resulterede i at den røg på gulvet og ikke virker længere! Farvel til ALT backup og 200gb sjov :(
Har en gang, næsten med vilje, destrueret en 120GB harddisk.
Ville teste hvor meget magnetisme en slukket harddisk kunne tåle.
Så jeg formatterede den, fyldte den med data, slukkede den og lagde 2 "dødsmagneter" på den (De er så kraftige at de kan løfte mit 150Kg tunge korpus)
10 minutter senere fjernede jeg magneterne og startede den op, scannede for fejl og der var ingen problemer overhovedet.
Derefter "kom" jeg til at sætte en af dødsmagneterne på harddisken imens den var spundet op, det var en ret dårlig ide :)
der kom en meget speciel hyletone og harddisken døde på stedet.
Det tyder på at eddy currents er farligere for selve skiverne, end de magnetiske informationer der står på dem.
Ville teste hvor meget magnetisme en slukket harddisk kunne tåle.
Så jeg formatterede den, fyldte den med data, slukkede den og lagde 2 "dødsmagneter" på den (De er så kraftige at de kan løfte mit 150Kg tunge korpus)
10 minutter senere fjernede jeg magneterne og startede den op, scannede for fejl og der var ingen problemer overhovedet.
Derefter "kom" jeg til at sætte en af dødsmagneterne på harddisken imens den var spundet op, det var en ret dårlig ide :)
der kom en meget speciel hyletone og harddisken døde på stedet.
Det tyder på at eddy currents er farligere for selve skiverne, end de magnetiske informationer der står på dem.
Ja, det er jo så godt nok ikke mig, men er den mest tumpede fejl jeg har været i kontakt med.
Min far ringede, som han gør når it'en ikke virker, og fortalte at internettet ikke virkede på min søsters laptop. Først spørger jeg om han er logget på det trådløse, det var han ikke, han logger på, men mener stadig ikke at nettet fungerer. Jeg bliver noget forundret, for det virker åbenbart på alle de andre maskiner. Jeg får ham til at tjekke ip osv. logge på og af, indtil at det efter 10 min går op for mig. Herfra gik samtalen sådan her:
Mig: "Far hvordan tjekker du om nettet virker?"
Ham: "Jeg trykker på refresh knappen"
Mig: "Så du trykker refresh på fejlsiden?"
Ham: 2 min pause "Nu virker det, farvel"
Det var klogt af ham at lægge på der.
Min far ringede, som han gør når it'en ikke virker, og fortalte at internettet ikke virkede på min søsters laptop. Først spørger jeg om han er logget på det trådløse, det var han ikke, han logger på, men mener stadig ikke at nettet fungerer. Jeg bliver noget forundret, for det virker åbenbart på alle de andre maskiner. Jeg får ham til at tjekke ip osv. logge på og af, indtil at det efter 10 min går op for mig. Herfra gik samtalen sådan her:
Mig: "Far hvordan tjekker du om nettet virker?"
Ham: "Jeg trykker på refresh knappen"
Mig: "Så du trykker refresh på fejlsiden?"
Ham: 2 min pause "Nu virker det, farvel"
Det var klogt af ham at lægge på der.
Min fejl begyndte da jeg tænkte at jeg ville lave versionering på min /etc mappe. Min fejl fortsatte da jeg besluttede at vælge git. Og min fejl sluttede nogenlunde sådan her:
Til de git usagkyndige: linje 2, initialiserer et tomt git repository i folderen.
git clean sletter filer der ikke tilhører repositoriet. Når man ikke har added filer, sletter den pænt meget alting. Åbenbart... :)
cd /etc/
git init
git clean -fd
Til de git usagkyndige: linje 2, initialiserer et tomt git repository i folderen.
git clean sletter filer der ikke tilhører repositoriet. Når man ikke har added filer, sletter den pænt meget alting. Åbenbart... :)
Der blev lavet en mega pinlig brøler på mit arbejde igår.
Jeg har på min arbejdsplads 2 computere begge forbundet til egen skærm, men med et tastatur og mus som de deler.
Nå men til sagen: Jeg fik en bruger på besøg da hun havde problemer med logon til et program, så hun skulle prøve at logge på min maskine. Da hun kom ind var der på min ene maskine outlook åbent, og det var den anden maskine hun skulle logge på, på.
Men til al min uheldighed havde jeg glemt at skifte tastaturet over til den anden computer. Så da hun trykkede på nogle taster i min outlook på den ene maskine, rykkede den ned på en mail som min kæreste engang for sjovt havde sendt til mig. Og selvfølgelig var det en af de barnlige hvor der stod: "I r hav HUGE MONSTER COCK!!!" <---- Min kollega og jeg brød sammen af grin!
Et tastatur mellem 2 computere: Det kan give mange problemer...:/
Jeg har på min arbejdsplads 2 computere begge forbundet til egen skærm, men med et tastatur og mus som de deler.
Nå men til sagen: Jeg fik en bruger på besøg da hun havde problemer med logon til et program, så hun skulle prøve at logge på min maskine. Da hun kom ind var der på min ene maskine outlook åbent, og det var den anden maskine hun skulle logge på, på.
Men til al min uheldighed havde jeg glemt at skifte tastaturet over til den anden computer. Så da hun trykkede på nogle taster i min outlook på den ene maskine, rykkede den ned på en mail som min kæreste engang for sjovt havde sendt til mig. Og selvfølgelig var det en af de barnlige hvor der stod: "I r hav HUGE MONSTER COCK!!!" <---- Min kollega og jeg brød sammen af grin!
Et tastatur mellem 2 computere: Det kan give mange problemer...:/
Jeg har engang lagt Google adgang i ruiner på mit arbejde.
Jeg var igang med at lave et script på arbejdet, der skulle pinge websider og tjekke response-tider. Jeg havde bare skrevet en masse ligegyldige URL's ind... men desværre havde Google.com også forvildet sig derind.
Jeg testede løs... mens Google.com blev 'hammet'.
Tilsidst troede Google naturligvis det var et ondsindet script, og et par hundrede mennesker kunne ikke få adgang til Google.com før efter et par timer pga. mig.
Jeg var naturligvis nødt til at snakke med sikkerheds-personale og pis og lort, og undskylde, og garantere at jeg fra nu af kun ville teste lokale sider...
At kunne spille ynkelig, er en fin egenskab.
Æhm :)
Jeg var igang med at lave et script på arbejdet, der skulle pinge websider og tjekke response-tider. Jeg havde bare skrevet en masse ligegyldige URL's ind... men desværre havde Google.com også forvildet sig derind.
Jeg testede løs... mens Google.com blev 'hammet'.
Tilsidst troede Google naturligvis det var et ondsindet script, og et par hundrede mennesker kunne ikke få adgang til Google.com før efter et par timer pga. mig.
Jeg var naturligvis nødt til at snakke med sikkerheds-personale og pis og lort, og undskylde, og garantere at jeg fra nu af kun ville teste lokale sider...
At kunne spille ynkelig, er en fin egenskab.
Æhm :)
Jeg har engang prøvet, at jeg var i gang med at holde en trippel døgner (dårlig ide) da jeg havde været vågen i 37 timer, spurgte en af mine venner om jeg ikke lige kunne formatere hans comp. alt går fint, tager backup af det hele og smider det over på hans eksterne. så starter jeg op fra windows skiven og lægger mærke til at han har 2 partitioner hvilket jeg ikke lige tænker over så jeg sletter dem begge 2 hvorefter jeg opdager at jeg lige har slettet partitionen på hans eksterne harddisk :( tog mig 4 timer at finde et gratis program som kunne redde hans data :/
Piller kablerne ud af en server, og bagefter undrer mig over at der sidder kabler i den server jeg hiver ud af rackskabet.
Ikke min egen fejl, men en kammerats kæreste, jeg vil undlade at komme med navne :D
Han var inde i et serverrum på DTU for at lave nogle småting.
Hans kæreste der var med, lagde mærke til et patch kabel der hang ud af krydsfeltet, det var der jo fint plads til, så det røg bare ind i det første stik der passede.
Dette resulterede i at DTU's netværk ikke virkede i en halv dag.
Jeg tror der blev dømt kvajebajer.
Han var inde i et serverrum på DTU for at lave nogle småting.
Hans kæreste der var med, lagde mærke til et patch kabel der hang ud af krydsfeltet, det var der jo fint plads til, så det røg bare ind i det første stik der passede.
Dette resulterede i at DTU's netværk ikke virkede i en halv dag.
Jeg tror der blev dømt kvajebajer.
En dag jeg sad på arbejde, mistede jeg kontakten til min hjemme-server. Der var forbindelse til resten af netværket, kun serveren var død.
"Nå, hvorfor ligger den nu ned" tænkte jeg. Hvorfor jeg brugte netop det udtryk ved jeg ikke, men da jeg kom hjem huskede jeg stadig mit ordvalg. For serveren lå vandret på gulvet.
Det viste sig at min kæreste ville se hvilket bundkort der sad i den. Og da siden manglede var det bare at lægge den ned, så kunne hun se det. Hun vidste så ikke at netværksstikket var lidt defekt, så det faldt ud.
Så lærte man endnu en lektion om løsninger der stopper med at virke blot man rører ved det.
"Nå, hvorfor ligger den nu ned" tænkte jeg. Hvorfor jeg brugte netop det udtryk ved jeg ikke, men da jeg kom hjem huskede jeg stadig mit ordvalg. For serveren lå vandret på gulvet.
Det viste sig at min kæreste ville se hvilket bundkort der sad i den. Og da siden manglede var det bare at lægge den ned, så kunne hun se det. Hun vidste så ikke at netværksstikket var lidt defekt, så det faldt ud.
Så lærte man endnu en lektion om løsninger der stopper med at virke blot man rører ved det.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.