mboost-dp1

Nedrating af stavefejlsrettere - Hvorfor?

Gå til bund
Gravatar #1 - Wlah
8. maj 2008 21:56
Jeg har ofte oplevet af folk som i en kommentar til en artikel gør opmærksom på stave eller grammatikfejl ofte bliver rated ned med irrelevant eller flamebait.

Hvorfor i alverden?!
Jeg kan virkelig ikke se problemet i at man forsøger at komme med forslag til rettelser af artiklen hvis der er ting der er direkte FORKERT.

Hvordan er påpegelse af stave eller grammatik fejl en flame?!

Eller er det ikke engang muligt at rette (edit) i artiklerne på newz.dk?
I så fald kan jeg godt se menig i at rate 'irrelevant' - men ellers giver det for mig ingen mening at downrate folk som gør opmærksom på fejl der BURDE rettes i artiklerne.

Eller er newz.dks egne brugere ikke interesseret i at artiklerne indeholder ordentlig dansk på et nogenlunde højt niveau?
Gravatar #2 - The-Lone-Gunman
8. maj 2008 21:59
Jeg er personlig glad for, at folk påpeger fejl så de kan blive rettet, men jeg kan godt forstå det bliver ratet irrelevant, hvis det er det eneste indlægget påpeger.

Hvis det er en nyhed jeg har skrevet, kan I altid sende mig en intern besked i stedet, så retter jeg det også hurtigere.
Gravatar #3 - sKIDROw
8. maj 2008 22:36

Det har intet at gøre i tråden, send en intern besked til dem istedet.
Gravatar #4 - Wlah
8. maj 2008 22:44
Intern beskeder?
Det anede jeg ikke fandtes før nu...
Det er sjældent jeg selv 'retter' eller opdager det, men jeg skal da huske at en sådan mulighed er der fremover.
Gravatar #5 - sKIDROw
8. maj 2008 22:59
Lad os tage et eksempel:

Mozilla udsendte sprogpakke med adware
* Indsendt af: sajbar * Af: The-Lone-Gunman * Kilde: PC World

Under "Af" er der den moderator, som har godkendt nyheden. Så klikker man på vedkommendes navn, og trykker send besked... ;)

Grunden til at vi er nogen, der helst ikke ser det i selve tråden, er at der gerne kommer nogle rettelser. Fulgt af en underdiskussion af, om den rettelse nu også er rigtig. Og altsammen bliver ret ret forstyrrende og uvedkommende for selve emnet.
Gravatar #6 - Wlah
8. maj 2008 23:07
Det kunne ellers være sjovt med en "skæg og ballade" tekstdatabase over rettelsesindlæg til artikler i en samlet tråd.

Hvis det altså er muligt at flytte indlæg til en nyhed/artikle til en tråd i tagwall f.eks.

Eller også har jeg bare en elendig form for humor... :p
Gravatar #7 - rackbox
9. maj 2008 04:56

* Af: [nick]

er ikke nødvendigvis en staff / crew, og slet ikke den, der har godkendt nyheden. Det er blot den person, der har skrevet den version af nyheden, som kommer på forsiden, selvom den måske er indsendt (og skrevet på en anden måde) af en anden.

Men du har ret - i langt de fleste tilfælde er det en staff, der står under "* Af: "
Gravatar #8 - themuss
9. maj 2008 05:02
Det er da sjovere at gøre opmærksom på en stavefejl i tråden end det er at få den rettet.

#3 Jeg tror du glemmer hvordan det er at være en sur gammel mand.

Du sender jo hyeller ikke interne beskeder når folk misforstår GPL'en vel? Nej du laver de længste indlæg newz.dk har set.

Det kommer vel an på hvad man har fokus på.
Gravatar #9 - MiniatureZeus
10. maj 2008 22:04
Lige meget hvem der har skrevet nyheden, så kan der altid sendes en pm til en af content folkene som består af:
[list]
[li]Mig (primært online i dagtimerne)[/li]
[li]The-Lone-Gunman (primært online i aftentimerne)[/li]
[li]Derfor (primært online i aftentimerne)[/li]
[li]Pernicious (Primært online i dagtimerne)[/li]
[li]EmilSJ (Primært online i aftentimerne)[/li]
[li]Avenger- (Primært online i aftentimerne)[/li]
[li]Net_Srak (Primært online i dagtimerne)[/li]
[li]klh(Primært online i dagtimerne)[/li]
[/list]

Så skal vi nok sørge for, at nyheden bliver rettet.

Men sørg for at skrive en ordentlig beskrivelse af problemet og ikke bare "der er fejl i Telianyheden...".
Gravatar #10 - Derfor
11. maj 2008 07:36

"Derfor (primært online i aftentimerne)"
Jeg er da online hele tiden, vælger bare ikke at lave noget før det er mørkt, da jeg føler mig mere vågen der :P
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login