mboost-dp1
Noget der er hurtigere end lyset?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
I lyset af en diskussion jeg har læst om Large Hadron Collider (http://en.wikipedia.org/wiki/Large_hadron_collider) tænker jeg på om ting ikke godt kan rejse hurtigere end lyset.
De siger de vil fyre 2 atomer op til noget der ligner lysets hastighed, altså det hurtigeste vi kender til idag..
Men hvis nu man også tager den fart som jorden og hele vores galakse suser igennem rummet med, har vi så teoretisk set ikke med hastigheder at gøre inde i den her accellerator der er mang gange lysets hastighed?
De siger de vil fyre 2 atomer op til noget der ligner lysets hastighed, altså det hurtigeste vi kender til idag..
Men hvis nu man også tager den fart som jorden og hele vores galakse suser igennem rummet med, har vi så teoretisk set ikke med hastigheder at gøre inde i den her accellerator der er mang gange lysets hastighed?
hvordan det #4?
Jeg tænker bare at det lidt ligesom at kaste en bold ud fra en bil, boldens hastighed bliver jo det du kaster den plus bilens fart.
Set udefra, ville hastigheden på de partikler så ikke være deres hastighed i acceleratoren, plus hastigheden jorden har..
Jeg håber min sammenligning krystalliserer hvori det er min forvirring ligger såfremt min antagelse er forkert..
Jeg tænker bare at det lidt ligesom at kaste en bold ud fra en bil, boldens hastighed bliver jo det du kaster den plus bilens fart.
Set udefra, ville hastigheden på de partikler så ikke være deres hastighed i acceleratoren, plus hastigheden jorden har..
Jeg håber min sammenligning krystalliserer hvori det er min forvirring ligger såfremt min antagelse er forkert..
1 skrev:I lyset af en diskussion jeg har læst om Large Hadron Collider (http://en.wikipedia.org/wiki/Large_hadron_collider) tænker jeg på om ting ikke godt kan rejse hurtigere end lyset.
I relativitetsteorien postuleres eksistensen af såkaldte tachyoner, hvis fart altid er større end lysets fart.
1 skrev:Men hvis nu man også tager den fart som jorden og hele vores galakse suser igennem rummet med, har vi så teoretisk set ikke med hastigheder at gøre inde i den her accellerator der er mang gange lysets hastighed?
Jordens hastighed i rummet er så lille i forhold til lysets hastighed, at den er ubetydelig og nærmest kan ses bort fra.
Det bedste bud vil nok være en neutrino, men der er en del debat om emnet, da nogle af dem menes at bevæge sig hurtigere end lyset. Dette var fuldt ud accepteret, indtil der var en der påviste at de også havde masse.
Problemet er så, at hvis en neutrino har masse og bevæger sig hurtigere end lyset, så forefindes en situation der er i direkte konfligt med hvad Einstein sagde for snart et århundrede siden. At han har taget fejl på andre områder, er der ingen der skænker en tanke i den forbindelse...
Det bedste bud vil nok være en neutrino, men der er en del debat om emnet, da nogle af dem menes at bevæge sig hurtigere end lyset. Dette var fuldt ud accepteret, indtil der var en der påviste at de også havde masse.
Problemet er så, at hvis en neutrino har masse og bevæger sig hurtigere end lyset, så forefindes en situation der er i direkte konfligt med hvad Einstein sagde for snart et århundrede siden. At han har taget fejl på andre områder, er der ingen der skænker en tanke i den forbindelse...
Du har helt ret, når vi taler om bolde osv, men atomare partikler opfører sig fundamentalt anderledes, bl.a. fordi de også udviser bølgeegenskaber så vidt jeg har forstået.
Og farten af bølger (f.eks. lys) afhænger ikke af farten af kilden, dvs. hvis du har en bil, der kører med lysets fart og du tænder forlygterne, så kommer lyset ikke ud af lygterne.
Du har helt ret, når vi taler om bolde osv, men atomare partikler opfører sig fundamentalt anderledes, bl.a. fordi de også udviser bølgeegenskaber så vidt jeg har forstået.
Og farten af bølger (f.eks. lys) afhænger ikke af farten af kilden, dvs. hvis du har en bil, der kører med lysets fart og du tænder forlygterne, så kommer lyset ikke ud af lygterne.
#9+#5:
Mht. bolden, ville en bold med lysets hastighed være uendelig tung, og der ville derfor skulle uendeligt meget kraft til at accellerere den, derfor ville det ikke ved lysets hast være muligt at accellerere den yderligere.
Der skal faktisk i forvejen uendeligt meget energi til at opnå lysets hastighed med bilen...
ErdetIkkeLigeMeget: Hvis du gerne vil forvirres endnu mere, så se det her:
http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/program.html
Mht. bolden, ville en bold med lysets hastighed være uendelig tung, og der ville derfor skulle uendeligt meget kraft til at accellerere den, derfor ville det ikke ved lysets hast være muligt at accellerere den yderligere.
Der skal faktisk i forvejen uendeligt meget energi til at opnå lysets hastighed med bilen...
ErdetIkkeLigeMeget: Hvis du gerne vil forvirres endnu mere, så se det her:
http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/program.html
Jeg ved ikke lige hvor eller hvad jeg skal søge, men jeg var engang til et foredrag om ormehuller og paralleluniverser, med Holger Beck Nielsen. Der fortalte han at han forestillede sig at der opstod meget meget små (synes han snakkede om 1*10^-13 mm) ormehuller over alt i universet hele tiden. De transporterede magnet felter, photoner og andre masseløse energier rundt mellem tid og sted. F.eks. fra den anden ende af universet, 1 milliard år tilbage, og her til os i nutiden på et splitsekund. Det kunne måske give en illusion af at noget bevæger sig hurtigere end lysets hastighed.
Går ud fra at du mener lysets hastighed i vakum, men jeg mener at min gamle fysiklærer i gymnasiet fortalte at det var muligt for partikler at bevæge sig hurtigere end lyset, hvis begge stoffer bevæger sig i noget andet end vakum. Han gav et eksempel med et atomkraftværk, hvor neutronerne i det tungevand kunne bevæge sig hurtigere end lyset kunne i det samme vand.
En mere fysik kyndig end jeg må meget gerne be- eller afkræfte dette.
En mere fysik kyndig end jeg må meget gerne be- eller afkræfte dette.
Til alle ovenstående, i skal slet ikke bekymre jer om det, for jorden går alligevel under når CERN tester det :D
Partiklerne vil ikke bevæge sig hurtigere end lysets hastighed.
En partikel der iforhold til jorden bevæger sig med lysets hastighed bevæger sig ikke hurtigere end lysets hastighed i forhold til universet, selvom jorden også bevæger sig.
Det kommer an på hvor man "ser" det fra.
Relativitestteorien siger at alt er relativet på nær lysets hastighed i vacum.
Det er så tiden der "bøjes" og går langsommere om du vil.
Teoretisk set går piloters tid langsommere end vores andres tid.
For at forklare det kort :
Lyset i vacum bevæger sig alttid med konstant hastighed, fra hvor du ser de bliver udsendt fra.
Det vil sige at en pilot i en flyver, der lyser med en lygte ned på jorden, vil se lyset ramme et andet sted end en der står på jorden og kigger på.
Og efter som lysets hastighed ikke er relativ, så er det tiden der "retter ind".
En partikel der iforhold til jorden bevæger sig med lysets hastighed bevæger sig ikke hurtigere end lysets hastighed i forhold til universet, selvom jorden også bevæger sig.
Det kommer an på hvor man "ser" det fra.
Relativitestteorien siger at alt er relativet på nær lysets hastighed i vacum.
Det er så tiden der "bøjes" og går langsommere om du vil.
Teoretisk set går piloters tid langsommere end vores andres tid.
For at forklare det kort :
Lyset i vacum bevæger sig alttid med konstant hastighed, fra hvor du ser de bliver udsendt fra.
Det vil sige at en pilot i en flyver, der lyser med en lygte ned på jorden, vil se lyset ramme et andet sted end en der står på jorden og kigger på.
Og efter som lysets hastighed ikke er relativ, så er det tiden der "retter ind".
Spiderboy (9) skrev:#5
For en der står og ser bilen køre forbi. Wrrroooom ...
Men for han der sidder i bilen vil lyset komme fint ud og opføre sig helt "normalt".
Igen :
Lyset i vacum bevæger sig altid med konstant hastighed, fra hvor du ser det bliver udsendt fra.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.