mboost-dp1

Noget lightweight linux OS (:

Gå til bund
Gravatar #1 - Hithlum
1. jun. 2010 07:34
Er der nogen der har nogen idéer til en lightweight udgave af linux desktop? Det skal bare kunne køre på under 256 mb system ram, og det skulle gerne være okay nemt at bruge da jeg endnu ikke er helt inde i brugen af kommando linje (;
Gravatar #2 - D_V
1. jun. 2010 07:45
http://xubuntu.org/

Den er rimelig lige til.

Minimum system requirements

You need 192 MB RAM to run the Live CD or 192 MB RAM to install. The Alternate Install CD only requires you to have 64 MB RAM at install time.

To install Xubuntu, you need 2.0 GB of free space on your hard disk.

Once installed, Xubuntu can run with starting from 192 (or even just 128) MB RAM, but it is strongly recommended to have at least 256 MB RAM.
Gravatar #3 - kinaholm
1. jun. 2010 07:55
DSL - Damn Small Linux
Gravatar #4 - D_V
1. jun. 2010 07:56
Der er også en lille diskussion omkring nogen lightweight linux her:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1267443

Rimelig ny diskussion, så tingene er up2date..
Gravatar #5 - Hithlum
1. jun. 2010 08:07
Mange tak folkens (: Jeg tjekker det lige ud.

#2 Fuck hvor er jeg dum. Havde slet ikke tænkt på Xubuntu. for gods sake.
Gravatar #6 - Hithlum
1. jun. 2010 08:11
Crunch bang ser ud til at være noget for mig tror jeg. Er ret vild med OpenBox i forvejen. : D
Gravatar #7 - Hithlum
1. jun. 2010 09:37
Er der forresten nogen der ved om man kan lave en multiboot usb nøgle?
Gravatar #8 - D_V
1. jun. 2010 09:44

Det burde da kunne lade sig gøre, boot recorden er vel det samme som på en hvilken som helst anden disk. Så kan ikke se noget i vejen for det, hvordan man så lige gør er så et bedre spørgsmål :-P...

EDIT: Her er med et par forskellige ubuntuer:
http://liveusb.info/dotclear/index.php (Bemærk på fransk, men google translate klarer det vidst meget godt)
Gravatar #9 - Hithlum
1. jun. 2010 09:47
#8 ja lige præcis, det er det der er problemet (;
Gravatar #10 - myplacedk
1. jun. 2010 10:13
Hithlum (7) skrev:
Er der forresten nogen der ved om man kan lave en multiboot usb nøgle?

Det kan man godt. Jeg bruger sådan en. Jeg betragter den bare som en harddisk, og så går det derudaf.

Jeg er kun stødt på ét problem: Jeg har to USB mass storage devices sat til den samme PC. BIOS'en giver ikke mulighed for at vælge hvilken der skal bootes på. Indtil videre kobler jeg bare den ene fra under reboot.
Gravatar #11 - Hithlum
1. jun. 2010 10:24
myplacedk (10) skrev:
Det kan man godt. Jeg bruger sådan en. Jeg betragter den bare som en harddisk, og så går det derudaf.

Nu er jeg ret ny til det her med at opsætte bootable USB drives, hvordan har du opsat den og hvilket program har du brugt?
Gravatar #12 - myplacedk
1. jun. 2010 10:42
Almindelig XUbuntu install.
Gravatar #13 - Hithlum
1. jun. 2010 10:46
Nice. Tror du der en en måde at få det til at virke med en dualboot med Lubuntu 10.04 og Crunchbang linux 9.04 (SE)?
Gravatar #14 - myplacedk
1. jun. 2010 10:46
Ja.
Gravatar #15 - Hithlum
1. jun. 2010 10:48
Nice, det må jeg lige prøve at lege lidt med : D Mange tak for hjælpen.
Gravatar #16 - onetreehell
1. jun. 2010 12:45
Det er ikke sjovt at installere linux når man kun har et diskettedrev nu om dage :/
Gravatar #17 - T-Hawk
1. jun. 2010 13:04
onetreehell (16) skrev:
Det er ikke sjovt at installere linux når man kun har et diskettedrev nu om dage :/

Understøtter de fleste distributioner ikke en net-install? Jeg ved at gentoo fx om ikke andet henter langt det meste fra nettet, og selvom man skal boote op fra en CD, burde det vel være muligt med lidt god vilje at boote fra en anden diskette, man skal alligevel CHROOT'e ret tidligt.

Hvis man ikke har net er man nok lidt screwed, men mener da at have set distributioner der netop kan køre fra en diskette.
Gravatar #18 - onetreehell
1. jun. 2010 13:16
Jeg skulle engang (for ~1 år siden) installere debian på en bærbar hvor dvd-drevet var gået i stykker og ikke kunne boote fra usb. Den eneste vej var at hente en rimelig gammel version af debian som man kunne få på disketter (det er de holdt op med her på det sidste, desværre). Derefter skulle man opgradere via nettet.
Jeg kan ikke huske detaljerne, men det var ret surt når man ikke havde brugt linux specielt meget før.
Gravatar #19 - coday
1. jun. 2010 13:26
Kunne du ikke bare bruge disketten til at boote din USB?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login