mboost-dp1

Ny problemstilling omkring licens og offentlig kommunikation

Gå til bund
Gravatar #1 - Qualon
4. dec. 2009 06:33
Hørte noget i radioen her for ikke så lang tid siden som faktisk var MEGET spændende i forhold til medielicensen - men har ikke hørt om det siden.

Det er sådan så i år 2012 skal alt kommunikation med det offentlige ske digitalt, altså via email osv. Men hvordan med det og medielicensen?

Problemet bliver så, at for at kunne kommunikere med det offentlige skal man betale en licens da det er umuligt at slippe for den hvis man vil have kommunikation fra sit eget hjem...

dvs. vi er ude i man skal betale 2200 kr. om året hvis man ønsker at sende et brev til det offentlige. Det kan vist ikke helt være lovligt ...

Imo konflikter disse to ting ufatteligt meget - Kan ikke umiddelbart se noget loophole ud af denne for DR. Dog vil jeg ikke udelukke at der bare bliver sagt "Nå! tough luck - så skal alle bare betale licens"(dog kan jeg ikke se de ligger den over skatten af den grund)
Gravatar #2 - zin
4. dec. 2009 07:32
#1: Lovligt? Ork jo. Jeg har i hvert fald ingen minder om en lov der forbyder politik i at være upraktisk.
Smart/praktisk? Nej.

Hele humlen til at det ikke ligger sammen med skatten er jo pga. at Venstre indførte skattestop, som de lovede i deres kampagne. Hvis de så indfører flere/nye skatter eller øger de eksisterende, bryder de jo deres løfte.
Gravatar #3 - Qualon
4. dec. 2009 08:21

Det er vel ikke lovligt at kræve penge for at have nogen som helst form for kommunikation med det offentlige. Og slet ikke i den størrelse.

Ville mene at der var noget menneskerettigheds hurlumhej/grundlov som ikke helt kunne passe ind i det? :o
Gravatar #4 - stargate
4. dec. 2009 10:17
Jeg vil give dig ret i at det er svineri at man skal tvinges til at betale for medielicens, bare fordi man skal sende et brev til det offentlige.

Men jeg ved at i min kommune kan man gratis bruge internet og PC ved borgerservice og på biblioteket, hvor man så kan komme i kontakt med det offentlige.

I dag får jeg 75% af mine breve fra det offentlige via internettet, lige fra skolepapir (ungerne) til skat, men 2200 kr/år bare for det er meget, og derfor mener jeg også at medielicensen skal afskaffes helt og gøre alle kanaler til betalings (eller via skatten som du selv siger)
Gravatar #5 - Qualon
4. dec. 2009 10:47
Stargate (4) skrev:
Jeg vil give dig ret i at det er svineri at man skal tvinges til at betale for medielicens, bare fordi man skal sende et brev til det offentlige.

Men jeg ved at i min kommune kan man gratis bruge internet og PC ved borgerservice og på biblioteket, hvor man så kan komme i kontakt med det offentlige.

Som jeg netop skrev, hvis man vil sende breve hjemmefra uden at skulle mosle hele vejen ned til biblioteket.

Men er der vitterligt ikke andre som har noget take på denne sag? Eller er alle bare enige? :-)

Hvor er Terracide?
Gravatar #6 - zin
4. dec. 2009 14:12
#4: Du kan ikke afskaffe DR m.v. pga. de er obligeret til at skulle levere TV til alle, i forb. med public service - som loven siger de skal.
Det skal laves til en skat - eller loven helt laves om.
Gravatar #7 - BluepaiN
4. dec. 2009 17:05
Men så kan man så tage diskussionen om DR's sendeflade er public service eller ej.
Personligt mener jeg at loven skal loves om. Statsstøtte er et levn fra fortiden, som ikke kan blive afskaffet hurtigst muligt.
Gravatar #8 - zin
5. dec. 2009 15:29
#7: I det tilfælde at vores fine regering skal lave en udtalelse skal DR sende det - det er Public Service. Og det gør de.
Statsstøttet er en ganske fin ide til nogle ting, men dette er grov udnyttelse af denne.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login