mboost-dp1

Offentlig transport

Gå til bund
Gravatar #1 - jeldtoft
10. aug. 2008 00:26
Jeg synes virkelig det er en skam, at den offentlige transport skal ødelægges sådan. Priserne stiger og stiger og regeringen kan af en aller anden grund ikke forstå, hvorfor folk flygter fra den offentlige tranport.

Læs evt. http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/08/09/223920...

Jeg er selv en af dem, som er "flygtet" over i bil. Jeg kører fx. jævnligt til Thisted som ligger godt 60km væk fra mig.

Før i tiden tog jeg altid bussen, da det går hurtigt og egentlig ikke var særlig ubehageligt (Xbus). Men det var jo så dengang. Nu er priserne steget betydeligt på et klippekort, så det kan slet ikke betale sig, at tage bussen. Hvorfor ikke tage bilen, når det alligevel koster det samme i benzin (måske mindre). Jeg mener da ikke, at det er mere end 1-2 år siden, at et 2-zoners klippekort kostede 90kr. Jeg købte et tilsvarende i dag til 115kr. Hvad er det der sker?

Hvad synes i? Hvad kan man gøre for at effektivisere offentlig transport? Burde priserne ikke falde i stedet for at stige, når der nu tudes så meget over global opvarmning?

Der siges så meget, men der gøres ikke noget ved det!
Gravatar #2 - Mnc
10. aug. 2008 00:41
90 til 115 kroner synes jeg ikke lyder af meget, på 2 år.
Som det nævnes i nyheden du linker til, så stiger lønningerne jo også støt.

Højere løn, højere priser, højere løn til chauffører (og meget højere løn til deres ledere, etc.).
Gravatar #3 - gnаrfsan
10. aug. 2008 02:41
Regeringen har faktisk været ude i overvejelser om at gøre den offentlige transport gratis. Jeg ved ikke hvor de er kommet til med det.
Gravatar #4 - BurningShadow
10. aug. 2008 06:44
Thisted plejer vist ikke at være en del af NT området, så sammenlægningen kan muligvis forklare den store prisstigning. Det er rigtig mange år siden at et 2-zoners klippekort kun kostede kr. 90 i NT området. Jeg tror det rundede kr. 100 i 2000-2002.

Jeg bor i Løgstør, og da jeg fik arbejde i Haverslev (Haverslev ved motorvejen), havde jeg tænkt mig at tage bussen. Men for det første skulle jeg hjemmefra 2:30 - 3 timer før, og for det andet kunne jeg ikke være der før engang langt op af morgnen, og så ville der endda også være problemer med hjemturen.
Resultat: Jeg købte en bil (først en gammel benzin-sluger, og sidenhen en ny), istedet for at tage bussen.
Men når man har en bil, så bruger man den jo også til andet, end at køre til og fra arbejde, så fra starten af December (hvor jeg købte den nye), og frem til nu, har jeg kørt over 30K km. Det havde uden tvivl været langt bedre for miliøet, hvis busserne havde kørt så de kunne bruges...
Gravatar #5 - ZenN
10. aug. 2008 08:27
3 skrev:
Regeringen har faktisk været ude i overvejelser om at gøre den offentlige transport gratis. Jeg ved ikke hvor de er kommet til med det.

tyrkiet var sgu først om den ;)
hvis de (vi) kan, så kan vi (i)
sgu os :D
Gravatar #6 - Thomas Nielsen
10. aug. 2008 09:42
I Odense når Tide overtager bybusserne, stiger prisen på et månedskort med 110kr.
Gravatar #7 - madeinrussia
10. aug. 2008 09:53
ja desværre stiger SU'en jo ikke med..

http://jp.dk/indland/trafik/article1407058.ece

31 millioner???????? what the hell, anede ikke der var SÅ mange unregistret people in Denmark
Gravatar #8 - gnаrfsan
10. aug. 2008 11:06
#7: Jeg lugter en riiiimeligt stor konspiration her
Gravatar #9 - Bjørn
10. aug. 2008 16:09
Blot en lille tilføjelse. Når folk sammenligner prisen på at køre selv og tage bussen glemmer næsten alle at tage hensyn til afskrivningen på bilens værdi. Det er en ikke helt uvæsentlig faktor som ofte rykker rundt på regnestykket.
Gravatar #10 - BurningShadow
10. aug. 2008 16:37

Det rykker bare ikke ret meget rundt på den offentlige transport (tid og tilgængelighed).
Gravatar #11 - jeldtoft
10. aug. 2008 16:42
#9 det kommer vel meget an på, om du kører BMW til 1.500.000 eller en Kadet til 7.000. Men ja, det er stadig en faktor, men det er lige før det kan vindes hjem, ved billigere biler.
Gravatar #12 - I.F.F.
10. aug. 2008 17:22
en kadett til 7000 nok temmelig dyr at holde koerende med mindre man er mekaniker.

det koster vel i gennemsnit 3000-4000 om maaneden at have bil + benzin
Gravatar #13 - madeinrussia
10. aug. 2008 17:25
#9 Ahh husk nu på bonus ved at have bil, plus mængde af passagere + slippe for at slæbe + slippe for at vente + osv. det er virkelig virkelig virkelig meget nemmere at handle ind med bil, man skal ikke bære så langt, kan købe meget af gangen osv. når jeg handler ind og ska med bussen er 2 tunge poser MAX, hvilket ikke altid er nok når man sluger cola som det var ..ja.. cola
Gravatar #14 - vandfarve
10. aug. 2008 17:25
#12 Det er muligt at finde nysynede biler til blot 10-15.000 kroner, men de er svære at finde, og man skal ikke være kræsen.

I hvert fald i Hovedstadsområdet mener jeg, at det offentlige er en reelt konkurrent til privat kørsel. Ja, i absolutte tal er et månedskort dyrt, men jeg tvivler på, at én person kan gøre det billigere om måneden (og her vil jeg gerne se reelle budgetter).
Gravatar #15 - I.F.F.
10. aug. 2008 17:34
nok er den nysynet men det er altsaa ikke det samme som at den ikke skal til mekanikeren inden naeste syn.....
Gravatar #16 - rasmusv
10. aug. 2008 18:06
"Hvad kan man gøre for at effektivisere offentlig transport?"

Første skulle man smide alle 68'erne med deres planøkonomiske tabertænkning på porten og erstatte den med grov utilitaristisk tænkning. Det er ganske simpelt. Der skal selvfølgelig kun være offentligt transport hvor det giver mening. Har du bosat dig på bøhlandet eller andre underlige steder har det selvfølgelig konsekvenser lige som det har fordele. Kollektiv trafik er ikke en menneskeret. Dvs. Skrot alt offentligt transport hvor den ikke giver mening. Skrot offentligt transport på steder hvor folk bruger den, men ikke betaler eller vandiliserer den. Opret mere kollektiv trafik og effektiviser den hvor den giver mening. Privatiser dele af den offentlige transport hvor det giver mening. Gør den gratis hvis det giver mening.
Gravatar #17 - myplacedk
10. aug. 2008 18:46
14 skrev:
#12 Det er muligt at finde nysynede biler til blot 10-15.000 kroner

Som #15 er inde på, så har synet intet med kvalitet at gøre.

Synet handler primært om hvorvidt bilen er til fare for andre. Er den det, må den ikke køre på vejnettet. Om den kan køre og hvor længe vedrører ikke staten, det er ejerens egen sag.
Gravatar #18 - myplacedk
10. aug. 2008 18:52
9 skrev:
Når folk sammenligner prisen på at køre selv og tage bussen glemmer næsten alle at tage hensyn til afskrivningen på bilens værdi. Det er en ikke helt uvæsentlig faktor som ofte rykker rundt på regnestykket.

Ja, på min første bil regnede jeg godt og grundigt på det. Brændstoffet var kun halvdelen af udgiften pr. kørt kilometer. Oveni kommer service, olie, dæk, slitage osv.

Så regnede jeg på hvad det kostede at tage bilen på arbejde, i forhold til at lade bilen stå derhjemme og tage med offentlig transport i stedet. Det kostede sådan ca. det samme. Den største forskel var at i bilen tog det 35-45 minutter at køre turen, med det offentlige 1-2 timer. Og det selvfølgelig kun hvis man tilpassede dagen efter hvornår det passede bedst, ellers kan du lægge op til en time mere på.

I dag har jeg en nyere bil, som måske koster lidt mere pr. kilometer. Til gengæld bor jeg nu uden for byen, så offentlig transport (eller fælleskørsel) i praksis vil betyde at jeg selv skal køre mindst 1/3 af vejen alligevel.

I princippet kan jeg godt lide ideen med offentlig transport. Men jeg har bare en liste så lang over hvad der skal forbedres, før jeg kan bruge det til noget. Det er for dyrt, kører for sjældent, kører ikke den vej jeg skal, skift mellem tog og bybus passer ikke sammen tidsmæssigt, pladserne er få små og for få osv osv.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login