mboost-dp1
one.com - webhotellet uden backup?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Hey,
En kammerats mor har hostet deres grundejerforenings website hos one.com.
Dette er saa blevet 'hacket' paa den ene eller anden maade.
( Ingen SQL database mere og random links til polske spamsites )
Jeg har saa kontaktet one.com for at faa foretaget en restore af den backup de oejensynligt paastaar at tage.
Det viser sig saa, at one.com *IKKE* tilbyder gendannelse fra en backup, til brugerne.
Deres backup er udelukkende af hele servere, saa skulle uheldet vaere ude, er det altsaa ikke muligt for enkelte at faa gendannet deres data.
Er der andre der har staaet i samme situation?
Er der nogen der ved om dette er 'normal' praksis?
Jeg finder det lettere skraemmende at man ikke kan gendanne en enkelt SQL database.
One.com svarede paa min, lettere uforstaaende henvendelse med:
Omend der staar ogsaa, saa er det altsaa ikke muligt at faa gendannet :(
Nogen der kan anbefale et webhotel som rent faktisk tager backup man kan bruge til noget?
/fidomuh
En kammerats mor har hostet deres grundejerforenings website hos one.com.
Dette er saa blevet 'hacket' paa den ene eller anden maade.
( Ingen SQL database mere og random links til polske spamsites )
Jeg har saa kontaktet one.com for at faa foretaget en restore af den backup de oejensynligt paastaar at tage.
Det viser sig saa, at one.com *IKKE* tilbyder gendannelse fra en backup, til brugerne.
Deres backup er udelukkende af hele servere, saa skulle uheldet vaere ude, er det altsaa ikke muligt for enkelte at faa gendannet deres data.
Er der andre der har staaet i samme situation?
Er der nogen der ved om dette er 'normal' praksis?
Jeg finder det lettere skraemmende at man ikke kan gendanne en enkelt SQL database.
One.com svarede paa min, lettere uforstaaende henvendelse med:
Vi tager ganske rigtigt backup, men dette er af hele servere (læs: 5000
websites), og ikke enkelte webhoteller. Disse er også i tilfælde af
servernedbrud hos os.
Omend der staar ogsaa, saa er det altsaa ikke muligt at faa gendannet :(
Nogen der kan anbefale et webhotel som rent faktisk tager backup man kan bruge til noget?
/fidomuh
fidomuh (1) skrev:Er der nogen der ved om dette er 'normal' praksis?
Det er min erfaring, at hvis de ikke gør tydeligt opmærksom på hvad du har af backup/restore muligheder, skal du ikke regne med noget.
To gange har jeg eller en bekendt enda oplevet et hotel som har udemærkede backup/restore funktionalitet, som ikke kunne bruges alligevel. Den ene på grund af uenighed om betaling, den anden gang på grund af dårligt håndteret konkurs.
Min konklusion: Hvis jeg ikke SELV har en backup, er der ingen backup. En hjemmeside er noget man har lokalt, og uploader en kopi af til webserveren. Eventuel dynamisk data må man lave en backup-procedure til.
Mjoh, det var bare forventet naar nu der staar "Daglig backup" paa deres forside.
Aabenbart ikke.
Hvordan skulle hun goere det?
Det er 100% non-it folk der roder med det her, saa medmindre jeg stiller serverplads til raadighed for dem, saa har de ingen mulighed for at have backup.
Saa skulle hun evt. have noget software paa sin private PC der kunne tage backup..
#Topic
Jeg tror jeg finder en server baseret loesning, saa maa det koste lidt dyrere for dem :/
Mjoh, det var bare forventet naar nu der staar "Daglig backup" paa deres forside.
Aabenbart ikke.
Hvordan skulle hun goere det?
Det er 100% non-it folk der roder med det her, saa medmindre jeg stiller serverplads til raadighed for dem, saa har de ingen mulighed for at have backup.
Saa skulle hun evt. have noget software paa sin private PC der kunne tage backup..
#Topic
Jeg tror jeg finder en server baseret loesning, saa maa det koste lidt dyrere for dem :/
*skynder sig ind og tager backup af sine databaser*
*fløjte fløjte*
Ja *peger fingre* hvad er de også for nogle tåber, at de ikke selv har taget backup af deres ting. TSK!
*fløjte fløjte*
Ja *peger fingre* hvad er de også for nogle tåber, at de ikke selv har taget backup af deres ting. TSK!
Det goer de heller ikke.
Men hvis du synes det er sjovt at uploade 2+ aars referater, rapporter, billeder, etc, saa kan du jo tilbyde lidt frit arbejde ;)
For ikke at tale om forum, etc.
Jeg mindes ikke at cron var lavet til Windows, men kunne selvfoelgelig installere Cygwin paa hendes PC.. Den er ogsaa taendt en 4-5 gange om maaneden jo :)
Og det forudsaetter saa stadig at der er tilladt ekstern adgang til SQL databasen, hvilket ikke umiddelbart ser saadan ud.
Saa jeg skal fikse noget PHP der kan tage backup til fil, som hun saa kan tage backup af.
GAAAAB!
Jeg tror det bliver hostet hos mig fremover.. Saa maa hun betale 10kr om maaneden til mig istedet :P
Det goer de heller ikke.
Men hvis du synes det er sjovt at uploade 2+ aars referater, rapporter, billeder, etc, saa kan du jo tilbyde lidt frit arbejde ;)
For ikke at tale om forum, etc.
Jeg mindes ikke at cron var lavet til Windows, men kunne selvfoelgelig installere Cygwin paa hendes PC.. Den er ogsaa taendt en 4-5 gange om maaneden jo :)
Og det forudsaetter saa stadig at der er tilladt ekstern adgang til SQL databasen, hvilket ikke umiddelbart ser saadan ud.
Saa jeg skal fikse noget PHP der kan tage backup til fil, som hun saa kan tage backup af.
GAAAAB!
Jeg tror det bliver hostet hos mig fremover.. Saa maa hun betale 10kr om maaneden til mig istedet :P
PHP laver en backup af databasen, så har hun en client, som forbinder over FTP. Done.fidomuh (9) skrev:Saa jeg skal fikse noget PHP der kan tage backup til fil, som hun saa kan tage backup af.
#backup
Applikations kode - har man naturligvis en kopi af selv.
Database data - de fleste web hoteller tilbyder PHPMyAdmin hvor man kan lave et dump af databasen. Det kan så gøres "en gang imellem".
Må man under ingen omstændigheder miste data, så er det ikek et 9 kroner om måneden web hotel som man skal bruge.
Database data - de fleste web hoteller tilbyder PHPMyAdmin hvor man kan lave et dump af databasen. Det kan så gøres "en gang imellem".
Må man under ingen omstændigheder miste data, så er det ikek et 9 kroner om måneden web hotel som man skal bruge.
Eek, blasphemer!
Koerer scheduler naar maskinen er slukket?
Meh, de har ikke engang beholdt det originale data jeg leverede til dem :/
Det er saa ogsaa loesningen idag, de faar bare ikke gjort det.
Det er ikke noget vigtig-vigtig data, det er bare en pain-in-the-arse, specielt naar der staar "Daglig backup!" paa forsiden af det webhotel man har valgt.
Men okay, det er ogsaa en del aar siden one.com blev valgt.. Altsaa, dengang de rent faktisk havde en backup jeg kunne bruge til noget :P
Efter at have surfet omkring saa er der en hel del der har det, det koster bare 200kr/maaned og op for 300MB data .. :D
Eek, blasphemer!
Koerer scheduler naar maskinen er slukket?
Meh, de har ikke engang beholdt det originale data jeg leverede til dem :/
Det er saa ogsaa loesningen idag, de faar bare ikke gjort det.
Det er ikke noget vigtig-vigtig data, det er bare en pain-in-the-arse, specielt naar der staar "Daglig backup!" paa forsiden af det webhotel man har valgt.
Men okay, det er ogsaa en del aar siden one.com blev valgt.. Altsaa, dengang de rent faktisk havde en backup jeg kunne bruge til noget :P
Efter at have surfet omkring saa er der en hel del der har det, det koster bare 200kr/maaned og op for 300MB data .. :D
Det er altså nogle lidt underlige problemer du har. :)
Det kan da ikke være værre end at downloade 20 bluray-rips om måneden, og det gør folk rutinemæssigt.
1) Start overførsel
2) Vent
Hvordan man gør på Windows aner jeg ikke, men på en Linux-maskine kan du nemt lave det sådan, at hvis den er slukket, gør den det bare næste gang den tændes.
Hvis en ugentlig backup ikke er godt nok, må hun jo lade være med at slukke PC'en, eller i kan leje en server "udenbys". (Jeg giver 20 USD/md for en virtuel Linux-server med root-adgang, der ville det være nemt at sætte op.)
Og løsningen er:
Det er ved at være et stykke tid siden jeg har rodet med PHP/MySQL, så jeg ved ikke lige hvor besværligt det er. Men hvis du kan kalde eksterne programmer fra PHP, er det bare at kalde mysqldump. Ganske få linjers kode.
Hvis man smider data væk, må man undvære det. Enten må de tage det seriøst, eller også må de klare sig med halvhjertet IT. Jeg aner ikke hvad der er den rigtige løsning i dette tilfælde.
Men når jeg forklarer konsekvensen af ikke at tage det seriøst, har jeg aldrig oplevet at folk ikke "finder niveauet".
(Ud over mig selv, som stadig ikke tager regelmæssig backup. *suk*)
Det er et rimeligt simpelt valg: Hvad er mest pain-in-the-arse; at lave ordentlig backup, eller undvære. Bare husk, at jo "billigere" webhotel i bruger, jo oftere får i brug for backup'en. (I gåseøjn fordi pris og kvalitet jo ikke altid følges ad.)
fidomuh (9) skrev:Men hvis du synes det er sjovt at uploade 2+ aars referater, rapporter, billeder, etc, saa kan du jo tilbyde lidt frit arbejde ;)
Det kan da ikke være værre end at downloade 20 bluray-rips om måneden, og det gør folk rutinemæssigt.
1) Start overførsel
2) Vent
fidomuh (9) skrev:Jeg mindes ikke at cron var lavet til Windows, men kunne selvfoelgelig installere Cygwin paa hendes PC.. Den er ogsaa taendt en 4-5 gange om maaneden jo :)
Hvordan man gør på Windows aner jeg ikke, men på en Linux-maskine kan du nemt lave det sådan, at hvis den er slukket, gør den det bare næste gang den tændes.
Hvis en ugentlig backup ikke er godt nok, må hun jo lade være med at slukke PC'en, eller i kan leje en server "udenbys". (Jeg giver 20 USD/md for en virtuel Linux-server med root-adgang, der ville det være nemt at sætte op.)
fidomuh (9) skrev:Og det forudsaetter saa stadig at der er tilladt ekstern adgang til SQL databasen, hvilket ikke umiddelbart ser saadan ud.
Og løsningen er:
fidomuh (9) skrev:Saa jeg skal fikse noget PHP der kan tage backup til fil, som hun saa kan tage backup af.
Det er ved at være et stykke tid siden jeg har rodet med PHP/MySQL, så jeg ved ikke lige hvor besværligt det er. Men hvis du kan kalde eksterne programmer fra PHP, er det bare at kalde mysqldump. Ganske få linjers kode.
fidomuh (14) skrev:Meh, de har ikke engang beholdt det originale data jeg leverede til dem :/
Hvis man smider data væk, må man undvære det. Enten må de tage det seriøst, eller også må de klare sig med halvhjertet IT. Jeg aner ikke hvad der er den rigtige løsning i dette tilfælde.
Men når jeg forklarer konsekvensen af ikke at tage det seriøst, har jeg aldrig oplevet at folk ikke "finder niveauet".
fidomuh (14) skrev:Det er ikke noget vigtig-vigtig data, det er bare en pain-in-the-arse,
Det er et rimeligt simpelt valg: Hvad er mest pain-in-the-arse; at lave ordentlig backup, eller undvære. Bare husk, at jo "billigere" webhotel i bruger, jo oftere får i brug for backup'en. (I gåseøjn fordi pris og kvalitet jo ikke altid følges ad.)
Well, det er ikke mig der har problemet.
Jeg gider ikke tage backup af deres website, det skal de jo selv goere.
Jeg er bare 100% sikker paa, at det ikke bliver gjort, hvis det ikke er automatisk.
Det goer de ikke.
"Upload" skal forstaaes som "Kopier ind i CMS".
Det kan man ogsaa paa en windows maskine, det er bare sjaeldent det sker, at den er taendt.
Det er ogsaa buddet nu, som skrevet :)
Hetzner har nogle ret nice servere til ( lidt dyrere godt nok ) 49 euro / maaned.
Det kan man ikke.
Indeed. Indeed.
Yeah, men de er ret haardnakkede..
De har stadig ikke forstaaet, at der ikke ER backup i dette tilfaelde; "Det staar jo paa forsiden!" ... *GROAN*...
En dedikeret server hvor alt kan automatiseres.. Det bliver loesningen.. Saa maa vi se hvad deres budget kan holde til :P
Well, det er ikke mig der har problemet.
Jeg gider ikke tage backup af deres website, det skal de jo selv goere.
Jeg er bare 100% sikker paa, at det ikke bliver gjort, hvis det ikke er automatisk.
1) Start overførsel
2) Vent
Det goer de ikke.
"Upload" skal forstaaes som "Kopier ind i CMS".
Det kan man ogsaa paa en windows maskine, det er bare sjaeldent det sker, at den er taendt.
Det er ogsaa buddet nu, som skrevet :)
Hetzner har nogle ret nice servere til ( lidt dyrere godt nok ) 49 euro / maaned.
Det kan man ikke.
Indeed. Indeed.
Yeah, men de er ret haardnakkede..
De har stadig ikke forstaaet, at der ikke ER backup i dette tilfaelde; "Det staar jo paa forsiden!" ... *GROAN*...
En dedikeret server hvor alt kan automatiseres.. Det bliver loesningen.. Saa maa vi se hvad deres budget kan holde til :P
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.