mboost-dp1
Oplæg til diskussion: Donnie Darko
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Jeg fik endelig taget mig sammen, og det var da nok en af de bedste beslutninger, som jeg nogensinde har taget!
Indrømmet, i første omgang syntes jeg blot, at den var et æstetisk flot, gennemarbejdet og "mind boggling", men jeg kunne ikke grave dybere. Jeg har aldrig været god til at analysere kunst, lige bortset fra et par udvalgte værker, som virkelig har kunnet fange min interesse (Moderne reklamer, Kashmirs sange, Matrix-filmene osv.).
Jeg besluttede derfor, at jeg ville have en udeforståendes syn på sagen, og der fik jeg virkelig kam til mit hår. Analysen er utrolig dyb, men alting står stadig krystalklart, i modsætning til de få tilløb til forklaringer, der kan findes på IMDB.com. Nedenunder finder i et uddrag af analysen - faktisk sammenfatningen.
Uddraget kommer fra denne hjemmeside. Hvis I er interesserede, hvis I lige skal have læst op på Donnie Darko, eller hvis I aldrig har set filmen (Spoiler alert!), så skal I være så venlige at læse oplægget.
Min pointe er, at jeg synes, at det var utrolig god film, men jeg vil gerne høre jeres meninger, analyser og forklaring på det. Byd ind...
Indrømmet, i første omgang syntes jeg blot, at den var et æstetisk flot, gennemarbejdet og "mind boggling", men jeg kunne ikke grave dybere. Jeg har aldrig været god til at analysere kunst, lige bortset fra et par udvalgte værker, som virkelig har kunnet fange min interesse (Moderne reklamer, Kashmirs sange, Matrix-filmene osv.).
Jeg besluttede derfor, at jeg ville have en udeforståendes syn på sagen, og der fik jeg virkelig kam til mit hår. Analysen er utrolig dyb, men alting står stadig krystalklart, i modsætning til de få tilløb til forklaringer, der kan findes på IMDB.com. Nedenunder finder i et uddrag af analysen - faktisk sammenfatningen.
In summary, the movie accounts a natural phenomenon, a wormhole and the formation of a parallel universe, through the eyes of the most signifcantly affected human figure involved, Donnie Darko. By virtue of some sort of cosmic law, Donnie is set into motion on a path to restore the extremely fragic, turbulent Tangent Universe back to the normal Primary Universe. The strongest actor in Donnie's life is "frank", a hallucination that has come into existence (in Donnie's mind) to aid Donnie in his task. Through the eyes of (an assumed) schizophrenic, we can never really know for sure what Donnie experienced during those 28 days. What we know with confidence is that during his tenure as the Living Receiver, Donnie finally overcame his fears of death and loneliness, finding love in Gretchen. In his death, Donnie finally found peace. In his own words,
"I hope that when the world comes to an end, I can breathe a sigh of relief, because there will be so much to look forward to."
Uddraget kommer fra denne hjemmeside. Hvis I er interesserede, hvis I lige skal have læst op på Donnie Darko, eller hvis I aldrig har set filmen (Spoiler alert!), så skal I være så venlige at læse oplægget.
Min pointe er, at jeg synes, at det var utrolig god film, men jeg vil gerne høre jeres meninger, analyser og forklaring på det. Byd ind...
Bryder mig normalt ikke om film, hvor man skal have læst om den inden, for at forstå hvad den handler, men Donnie Darko er godt nok en undtagelse. Fantastisk film, ikke mindst fordi man er mindblown når man ser den igen, efter at have læst om baggrundshistorien.
#2 Grunden til, at jeg forstod noget overhovedet, skyldes tildels, at jeg havde læst om plottet m.m. først. Til mit forsvar skal det dog siges, at det var uden undertekster, så det krævede lige lidt koncentration at fange alle pointer.
Jeg synes, at det ikke udelukkende er dårligt, hvis man skal tænke lidt over filmen. Jeg glæder mig allerede til næste, at jeg skal se den, og det samme kunne jeg sige om Matrix. Det krævede også enten 2. eller 3. gang, før jeg forstod alle aspekter, selvom når man kigger bagud nu, så var den ikke så forfærdelig besværlig at forstå.
Jeg synes, at det ikke udelukkende er dårligt, hvis man skal tænke lidt over filmen. Jeg glæder mig allerede til næste, at jeg skal se den, og det samme kunne jeg sige om Matrix. Det krævede også enten 2. eller 3. gang, før jeg forstod alle aspekter, selvom når man kigger bagud nu, så var den ikke så forfærdelig besværlig at forstå.
Det er enormt længe siden, at jeg så DD første gang. Jeg havde ikke hørt om den, men jeg syntes den var enormt fed.
Både på grund af det fede plot, men bestemt også alle de hentydninger der er til 80'erne, både musik, film og kultur og Hunter S. Thompson. Soundtracket er også vanvittigt fedt og generelt er den pisse sjov samtidig med at være ret trist.
Jeg smed ikke meget tankevirksomhed ind i det med ormehuller, da jeg så den første gang. Jeg havde en nogenlunde idé om, hvad det hele betød, men syntes ikke det ødelagde noget for mig. Det er så senere gået op for mig, efter at have set den et par gange.
Men jeg tror bestemt ikke, at man behøver at forstå det, for at finde filmen god.
Til jer, der ikke har set den: I skal ikke se Directors Cut - der er tilføjet nogle ting, der virkelig er ødelæggende.
Både på grund af det fede plot, men bestemt også alle de hentydninger der er til 80'erne, både musik, film og kultur og Hunter S. Thompson. Soundtracket er også vanvittigt fedt og generelt er den pisse sjov samtidig med at være ret trist.
Jeg smed ikke meget tankevirksomhed ind i det med ormehuller, da jeg så den første gang. Jeg havde en nogenlunde idé om, hvad det hele betød, men syntes ikke det ødelagde noget for mig. Det er så senere gået op for mig, efter at have set den et par gange.
Men jeg tror bestemt ikke, at man behøver at forstå det, for at finde filmen god.
Til jer, der ikke har set den: I skal ikke se Directors Cut - der er tilføjet nogle ting, der virkelig er ødelæggende.
Donnie darko er absolut seværdig. Historien er god, karaktererne er dybe, symbollikken (jeg tror det er en af de eneste film hvor jeg vil vedkende mig det er et element og ikke tankespind) er gennemført og de små deltajer er på plads (deltaljen med joggeren/agenten så jeg først 3 gang jeg så filmen) og filmen er helstøbt. Derudover spiller skuespillere som biskuespillere fantastisk. Jeg kan meget lidt lide Barrymore og Swayze, men de er åbenbart i deres rette element ligesom gyllenhallsne og de andre er det. Derudover er scoret med [url= world[/url] i top.
Nu er det 5. gang inden for 5 dage at folk har snakket om den film (Donnie Darko) så nu biiver jeg da godt nok nød til at få den set..!
#6 DEt er en film der er nem at analysere.. og det er en film der "prøver" lidt for meget på at blive kult. Men det er uden tvivl en god film.
Og enhver film der sætter patrick "Dirty Dancing" Swayze, i en rolle der gør grin med hans maskulinitet er fantastisk. Se filmen for at forstå det fuldt ud.. ville jo ikke spolere det for dem der ikke har set den.
Og enhver film der sætter patrick "Dirty Dancing" Swayze, i en rolle der gør grin med hans maskulinitet er fantastisk. Se filmen for at forstå det fuldt ud.. ville jo ikke spolere det for dem der ikke har set den.
#10 det jeg egentlig mente var, at hvis man ikke har set Donnie Darko, er men vidst forholdsvis ny til det der med at se film.
Men that applies too.
Men that applies too.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.