mboost-dp1

Opsætning af eksterne hdd - Raspberry Pi

Gå til bund
Gravatar #1 - Nerq
9. nov. 2012 10:03
Halløj,

Jeg sidder og roder med min Raspberry Pi, jeg vil gerne mounte en ekstern hdd til den, som jeg så efterfølgede kan skrive til. Det er også lykkedes mig at mounte den (endda automounte den), men jeg forstår ikke helt, hvor og hvordan jeg ændre permissions. Det er mening at jeg vil kunne køre noget rsync til den.

Er der nogen der kan pege mig i retning af en god guide? Eller måske hjælpe.

Vh,
Nerq
Gravatar #2 - fidomuh
9. nov. 2012 10:05

Hvilket OS koerer du paa den?
Gravatar #3 - Corholio
9. nov. 2012 10:06
Du må meget gerne liste indholdet af din fstab, så bliver det en del lettere at hjælpe.
Gravatar #4 - Nerq
9. nov. 2012 10:10
Jeg kører Raspian og prøver at tilgå den fra OsX.

Fstab er her.

Mangler der noget info, så er det simpelthen fordi jeg er ret grøn til Linux.
Gravatar #5 - fidomuh
9. nov. 2012 10:21

Har du selv sat fstab op, eller har du bare ladet den automounte? :)
Gravatar #6 - Nerq
9. nov. 2012 10:22
Jeg har selv forsøgt at rette i fstab, men tror det er forkert (for det har ikke virket).

edit: og det virkede hellere ikke inden jeg rettede.
Gravatar #7 - Nerq
9. nov. 2012 10:29
Arh, der er i hvertfald noget helt galt i min fstab fil. For min fdisk -l for disken ser ud som følger

fdisk -l skrev:
Disk /dev/sda: 500.1 GB, 500107862016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 60801 cylinders, total 976773168 sectors
Units = sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disk identifier: 0x00000000

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 1 976773167 488386583+ ee GPT

Bør jeg først og fremmest skifte filsystem på min eksterne?
Gravatar #8 - Nerq
9. nov. 2012 10:40
Nu har jeg forsøgt at ændre lidt i fstab filen så den burde passe bedre:

fstab skrev:
/dev/sda1 /media/usbhdd gpt default,gid=disk,umask=0000 0 0

Men stadig intet held.
Gravatar #9 - kasperd
9. nov. 2012 12:53
Nerq (8) skrev:
/dev/sda1 /media/usbhdd gpt default,gid=disk,umask=0000 0 0
Det ser helt forkert ud. GPT er ikke et filsystem, det er et format til en partitionstabel. Partitionstabelen læses automatisk af kernen og skal aldrig fremgå i fstab.

Den første fstab havde to vfat indgange. Da den ene brugte drev betegnelse og den anden brugte UUID kan man ikke se om det er samme filsystem eller to forskellige.

Desuden manglede en kolonne i den første linje. Den skulle slutte med to nuller. Derudover skal du gøre dig klart om disken altid vil være til stede og skal mountes ved opstart eller om den kun skal mountes, når man vil bruge den.

Du har angivet auto som gør at den mountes ved opstart (og opstart kan fejle, hvis disken ikke er der). Desuden har du angivet user som betyder at brugere kan mounte den efter ønske. De to options hænger ikke sammen.

Og så er det altså lidt nemmere hvis du bruger [­code] tags til at poste indholdet i stedet for at sende et screenshot af en teksteditor.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login