mboost-dp1
Outsourcing, hvilke erfaringer har du ?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Det sted jeg arbejder er, ligesom så mange andre virksomheder i Danmark, hoppet med på outsourcing bølgen. Det betyder for min afdeling at vi har 3 indere tilknyttet til udviklingsholdet, til at løse en række opgaver som er rimeligt afgrænsede i omfang. Outsourcingen i virksomheden er under kraftig stigning hvilket betyder at vi skal til at ansætte en del flere indiske konsulenter således at vi kan få udviklet mere (Eller skulle jeg skrive billigere ?).
Desværre er vores (Det vil sige de andre udviklere på holdet) erfaring med vores indiske kollegaer ikke det vi havde forventet af nye kollegaer.
Det første problem er sprog barrieren. De indiske konsulenter, vi har ansat, har meget svært ved at snakke engelsk. Det betyder at det svært at kommunikere med dem om hvordan opgaver skal løses og i det hele taget bare at finde ud af hvordan tingene går. Når vi ikke kan forstå hvad der bliver sagt så stiger frustrations niveauet ved at arbejde sammen, hvilket ikke bidrager til en positiv holdning til outsourcingen.
Det andet problem er det faglige niveau. Ingen af os havde forventet at det var topuddannede folk med stor erfaring, men vi havde forventet at niveauet var en del højere, til de opgaver vi har hyret dem. Vi har bestilt konsulenterne igennem et stort outsourcing firma i Indien, der specialiserer sig i at outsource konsulenter til den vestlige verden. Derfor havde vi også regnet med at få nogen folk der matchede de kompetancer som vi havde brug for.
Desværre ligger deres faglige niveau på cirka det samme som en lærling eller en studerende. Intet ondt sagt om evnerne hos dem som studerer, men når man snakker at udvikle komplicerede server løsninger så har man brug for folk der har en del erfaring i at udvikle komplicerede ting med en god arkitektur.
Det at kode kvaliteten er meget lav og kommunikationen er dårlig betyder at de andre udviklere på holdet skal bruge meget tid på at rette op på den kode som vores indiske kolleger har lavet. Det betyder at vi spilder en hel del tid på at fejlfinde i projekterne, når der er begået begynder fejl som betyder at tingene skal laves om igen.
Nogen gange har det betydet at vi har været nødt til at leve med det dårlige resultat og så har prøvet at få tingene til at passe sammen og andre gange har vi måtte skrive resultatet helt om. På bundlinien er jeg overbevist om at vi, på den tid vi har brugt på at rette fejlene, lige så godt selv kunne have udviklet et tilsvarende resultat.
Nu er det at jeg gerne vil høre om jeres erfaring med at outsource udviklings opgaver til lande som ligger langt fra vores egen kultur og sprog såsom Indien, Pakistan, Kina eller steder i Afrika. Del gerne ud af både de positive og de negative oplevelser, så vi kan få et samlet billede af hvordan det er at arbejde med outsourcing.
Desværre er vores (Det vil sige de andre udviklere på holdet) erfaring med vores indiske kollegaer ikke det vi havde forventet af nye kollegaer.
Det første problem er sprog barrieren. De indiske konsulenter, vi har ansat, har meget svært ved at snakke engelsk. Det betyder at det svært at kommunikere med dem om hvordan opgaver skal løses og i det hele taget bare at finde ud af hvordan tingene går. Når vi ikke kan forstå hvad der bliver sagt så stiger frustrations niveauet ved at arbejde sammen, hvilket ikke bidrager til en positiv holdning til outsourcingen.
Det andet problem er det faglige niveau. Ingen af os havde forventet at det var topuddannede folk med stor erfaring, men vi havde forventet at niveauet var en del højere, til de opgaver vi har hyret dem. Vi har bestilt konsulenterne igennem et stort outsourcing firma i Indien, der specialiserer sig i at outsource konsulenter til den vestlige verden. Derfor havde vi også regnet med at få nogen folk der matchede de kompetancer som vi havde brug for.
Desværre ligger deres faglige niveau på cirka det samme som en lærling eller en studerende. Intet ondt sagt om evnerne hos dem som studerer, men når man snakker at udvikle komplicerede server løsninger så har man brug for folk der har en del erfaring i at udvikle komplicerede ting med en god arkitektur.
Det at kode kvaliteten er meget lav og kommunikationen er dårlig betyder at de andre udviklere på holdet skal bruge meget tid på at rette op på den kode som vores indiske kolleger har lavet. Det betyder at vi spilder en hel del tid på at fejlfinde i projekterne, når der er begået begynder fejl som betyder at tingene skal laves om igen.
Nogen gange har det betydet at vi har været nødt til at leve med det dårlige resultat og så har prøvet at få tingene til at passe sammen og andre gange har vi måtte skrive resultatet helt om. På bundlinien er jeg overbevist om at vi, på den tid vi har brugt på at rette fejlene, lige så godt selv kunne have udviklet et tilsvarende resultat.
Nu er det at jeg gerne vil høre om jeres erfaring med at outsource udviklings opgaver til lande som ligger langt fra vores egen kultur og sprog såsom Indien, Pakistan, Kina eller steder i Afrika. Del gerne ud af både de positive og de negative oplevelser, så vi kan få et samlet billede af hvordan det er at arbejde med outsourcing.
#1
JEg har arbejdet 3 steder hvor man har forsoegt sig med outsourcing.
1. Produktion af bredformat scannere.
Vi fik en produktionsaftale i hus og de test-producerede en enkelt scanner ud fra vores specs og des lige.
Den kunne hverken scanne, og de havde brugt underligt plastik og jern istedetfor aluminium.
- Ikke godt nok :)
( Vi forsoegte et andet sted, som ville have betaling paa forhaand da de tit blev snydt. Saa vi betalte dem for at producere 1 - og fik samme "kvalitet" som det andet sted .. )
2. Outsourcing af arkivfoering
Generelt en meget simpel opgave, derfor soegte man den billigste loesning.
Det var udelukkende haandtering af arkiver ( pdf og tekst ) som skulle haandteres og i den forbindelse ogsaa udvikling af et program til dette.
Sprogbarrieren: De indiske gutter kunne ikke engelsk - overhovedet.
Det var kun lederen dernede..
Saa at faa noget ud af arkivet tog gerne en 5-10 dage.
Da der saa blev sendt en mand ned for at kigge paa udviklingen opdagede han at deres maade at "holde arkiv", var at printe hele lortet ud og saette det i filkabinetter.... Meget ordnet og paent - men ubrugeligt :D
3. Outsourcing af PDF->XML
Dette er faktisk gaaet helt fint, et indisk firma har ansat 30 mand or so, til at konvertere PDF->XML som vi saa kan bruge andetsteds.
Det tog dem ca. 6 maaneder, med 7 aars arkiver.
Ikke de store problemer, da alt arbejdet blev udfoert primaert manuelt :D
Tilgengaeld tog det dem yderligere 6 maaneder at udvikle et program til at konvertere PDF->XML ( noget vi troede de *havde* gjort ) som var en del af aftalen :D
--
Saa min kommentar til outsourcing er generelt:
Kvalitet fremfor kvantitet.
Man kan sikkert vaere heldig og faa outsourcet et sted hvor "Mr Perfect PRogrammer" sidder og hygger sig, men jeg har *aldrig* hoert om andet end problemer med outsourcing.
JEg har arbejdet 3 steder hvor man har forsoegt sig med outsourcing.
1. Produktion af bredformat scannere.
Vi fik en produktionsaftale i hus og de test-producerede en enkelt scanner ud fra vores specs og des lige.
Den kunne hverken scanne, og de havde brugt underligt plastik og jern istedetfor aluminium.
- Ikke godt nok :)
( Vi forsoegte et andet sted, som ville have betaling paa forhaand da de tit blev snydt. Saa vi betalte dem for at producere 1 - og fik samme "kvalitet" som det andet sted .. )
2. Outsourcing af arkivfoering
Generelt en meget simpel opgave, derfor soegte man den billigste loesning.
Det var udelukkende haandtering af arkiver ( pdf og tekst ) som skulle haandteres og i den forbindelse ogsaa udvikling af et program til dette.
Sprogbarrieren: De indiske gutter kunne ikke engelsk - overhovedet.
Det var kun lederen dernede..
Saa at faa noget ud af arkivet tog gerne en 5-10 dage.
Da der saa blev sendt en mand ned for at kigge paa udviklingen opdagede han at deres maade at "holde arkiv", var at printe hele lortet ud og saette det i filkabinetter.... Meget ordnet og paent - men ubrugeligt :D
3. Outsourcing af PDF->XML
Dette er faktisk gaaet helt fint, et indisk firma har ansat 30 mand or so, til at konvertere PDF->XML som vi saa kan bruge andetsteds.
Det tog dem ca. 6 maaneder, med 7 aars arkiver.
Ikke de store problemer, da alt arbejdet blev udfoert primaert manuelt :D
Tilgengaeld tog det dem yderligere 6 maaneder at udvikle et program til at konvertere PDF->XML ( noget vi troede de *havde* gjort ) som var en del af aftalen :D
--
Saa min kommentar til outsourcing er generelt:
Kvalitet fremfor kvantitet.
Man kan sikkert vaere heldig og faa outsourcet et sted hvor "Mr Perfect PRogrammer" sidder og hygger sig, men jeg har *aldrig* hoert om andet end problemer med outsourcing.
Jeg har arbejdet 2 steder hvor man har outsourcet dele til Indien eller Kina.
Det ene sted flyttede viu havde vores installation til IBM...hvilket gav en hel del problemer. Nogle af problemerne har i selvsagt kunne læse om i aviserne...andre af problemerne kom aldrig i mediernes søgelys.
Der er ingen tvivl om, at IBM havde svært ved at håndtere opgaven, og da det nærmest var en underskudsforretning for dem, blev de også temmelig firkantede...hvilket ikke ligefrem gjorde samarbejdsvilkårene bedre.
En del af problemerne tror jeg opstod i forbindelse med integrationen af DMData, men oplevelsen var noget træg for os som kunde.
På den lidt mere positive side af outsourcingen, så flyttede vi samtidig vores vedligeholdelse af mainframe-apps til IBM, der herefter flyttede ne del af arbejdet til Indien.
Som oftest var kvaliteten af arbejdet temmelig højt, og deres arbejdsmorale gav deres danske kolleger røde øre.
Men det skal siges det var vedligeholdelse af eksisterende PL1-programmer (der udgav vores forretningskerne), hvor en del af opgaverne var temmelig straight forward.
Det andet sted, der har vi kolleger i Kina. De overtager både HP-opgaver, support-opgave en del af overvågningen. Vi har kun flyttet det ned til dem, vi kunne beskrive os ud af, og vi mente de kunne håndtere - og det med meget stor succes.
Vi taler om support og driftsopgaver der er blevet flyttet. Opgaverne bliver nu varetaget af højtuddannede kinesere, med en rigtig høj arbejdsmorale.
Min generelle holdning til outsourcing af udvilkingsopgaver er, at hvis jeg vælger at hyre folk til at lave videreudvikling på min egen hjemmeside - så vil jeg ret kraftigt overveje at benytte mig af rentacoder.com , netop fordi jeg ikke mener at kvaliteten af de danske programmøres arbejde er synderligt højere end kvaliteten af udenlandske programmøre.
Der hvor jeg mener vi er stærke, og skal være superstærke, er arkitektur-delen. Jeg har endnu ikke oplevet at man har outsourcen arkitektur-rollerne nogen som helst steder hen.
Det ene sted flyttede viu havde vores installation til IBM...hvilket gav en hel del problemer. Nogle af problemerne har i selvsagt kunne læse om i aviserne...andre af problemerne kom aldrig i mediernes søgelys.
Der er ingen tvivl om, at IBM havde svært ved at håndtere opgaven, og da det nærmest var en underskudsforretning for dem, blev de også temmelig firkantede...hvilket ikke ligefrem gjorde samarbejdsvilkårene bedre.
En del af problemerne tror jeg opstod i forbindelse med integrationen af DMData, men oplevelsen var noget træg for os som kunde.
På den lidt mere positive side af outsourcingen, så flyttede vi samtidig vores vedligeholdelse af mainframe-apps til IBM, der herefter flyttede ne del af arbejdet til Indien.
Som oftest var kvaliteten af arbejdet temmelig højt, og deres arbejdsmorale gav deres danske kolleger røde øre.
Men det skal siges det var vedligeholdelse af eksisterende PL1-programmer (der udgav vores forretningskerne), hvor en del af opgaverne var temmelig straight forward.
Det andet sted, der har vi kolleger i Kina. De overtager både HP-opgaver, support-opgave en del af overvågningen. Vi har kun flyttet det ned til dem, vi kunne beskrive os ud af, og vi mente de kunne håndtere - og det med meget stor succes.
Vi taler om support og driftsopgaver der er blevet flyttet. Opgaverne bliver nu varetaget af højtuddannede kinesere, med en rigtig høj arbejdsmorale.
Min generelle holdning til outsourcing af udvilkingsopgaver er, at hvis jeg vælger at hyre folk til at lave videreudvikling på min egen hjemmeside - så vil jeg ret kraftigt overveje at benytte mig af rentacoder.com , netop fordi jeg ikke mener at kvaliteten af de danske programmøres arbejde er synderligt højere end kvaliteten af udenlandske programmøre.
Der hvor jeg mener vi er stærke, og skal være superstærke, er arkitektur-delen. Jeg har endnu ikke oplevet at man har outsourcen arkitektur-rollerne nogen som helst steder hen.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.