mboost-dp1

PBS og Døgnpost

Gå til bund
Gravatar #1 - D_V
19. apr. 2009 18:22
Sad og læste PBS betingelser for internethandel igennem, i forbindelse med udvikling af en webshop til en kunde.
Der skriver de direkte:
Leveringsadresse (må ikke være en postboks)

Spørgsmålet lyder så på, vil brugen af døgnpost bokse så ikke være i direkte strid med ovenstående, da de vel kan betragtes som en postboks.
Gravatar #2 - JesperZ
19. apr. 2009 18:37
"kan betragtes som", ja det kan man godt sige, men det gør dem jo ikke til postbokse , for det er det ikke. Det er jo 2 forskellige ting der fungerer på hver sin måde.
Gravatar #3 - D_V
19. apr. 2009 18:44
Vil da mene at de fungere på næsten samme måde, forskellen er bare at en postboks er en man har fast, hvorimod en døgnpost er en man bestiller en af gangen.

Og vil tro grunden til den regel hos PBS, er for at undgå misbrug. Hvordan det så skulle have nogen større indvirkning.
Gravatar #4 - MiniatureZeus
20. apr. 2009 06:42
Med en postboks kan du reelt set være anonym i forhold til afsenderen. Med en døgnboks kan du ikke være anonym, da du både skal give telefonnummer og skal smide dit navn på.

correct me if i'm wrong..
Gravatar #5 - D_V
20. apr. 2009 13:16
Vil jeg da også mene du skal med en postboks.
Gravatar #6 - Nextnx
20. apr. 2009 15:02
Sådanne jeg har forstået det, med den urban postboks er at man skal give samtykke til at de må smide den i den boks.
Hermed vil jeg også tro at det mellem linjerne er underforstået, at når posten er lagt i boksen er det set som leveret og uden for postdk's kontrol og dit ansvar. Herefter kan postdk fraholde sig noget ansvar efter levering til/i boksen.

Med overstående bliver levering i boksen = Automatisk underskrivelse af dig samt det leveret er dit ansvar.

Hermed er det ikke nogen postboks men at leveringen er sket som om du stod i døren, accepterede og underskrev alt.

Det er pt. min formoding om systemet, ikke noget jeg har undersøgt til bunds, endnu.
Gravatar #7 - Ronson ⅍
20. apr. 2009 15:48
Man skriver vel først under når man indtaster pinkoder og boksen åbnes? (håber jeg da)

Ellers kan man jo sige at når postarbejderne går hjem til fyraften så er pakkerne heller ikke postdanmarks ansvar før de møder igen.
Gravatar #8 - Nextnx
20. apr. 2009 15:54
Ronson (7) skrev:
Ellers kan man jo sige at når postarbejderne går hjem til fyraften så er pakkerne heller ikke postdanmarks ansvar før de møder igen.
Kan jeg ikke se hvordan du kan sammenligne det?
Ved de urban postboks har du givet samtykke til det, men jeg har endnu ikke selv læst den kontrakt og derfor ikke noget jeg ved, men kun noget man kun tro/tænke/formode/osv. Håber det naturligvis ikke.

"Sådanne jeg har forstået det" var måske for meget sagt, nærmer "kunne tænke"
Gravatar #9 - hgul
20. apr. 2009 16:33
#6 Post Danmark har ansvaret hvis der f.eks. er indbrud i boksen.

Post Danmark skrev:

Hvem er ansvarlig, hvis Døgnposten bliver brudt op og min pakke bliver stjålet eller på anden måde bliver væk?
Post Danmark er ansvarlig for tyveri og bortkomst, så længe pakken er i vores varetægt i henhold til de almindelige for-retningsbetingelser.

Hvis det ikke er dig, der har åbnet boksen med de pinkoder, vi har sendt dig, er ansvaret dit. Vi har sendt dig en email eller sms til den adresse eller det nummer, som du har indtastet på ePosthuset, og du er derfor selv ansvarlig for at holde disse informationer fortrolige.

Så mon ikke man skal gå ud fra, at man først skriver under når man bruger pinkoden.
Gravatar #10 - Nextnx
20. apr. 2009 17:01
@9
Fedt, hvor fandt du det? Jeg var ellers ind og kigge efter det, men fandt ikke lige noget.
Gravatar #11 - hgul
20. apr. 2009 17:18
#10 Post.dk --> Andre produkter og services --> Døgnpost --> Døgnposten - spørgsmål & svar (i højre side) --> Vilkår for brug af Døgnposten.
Gravatar #12 - T-Hawk
20. apr. 2009 17:35
hgul (9) skrev:
Så mon ikke man skal gå ud fra, at man først skriver under når man bruger pinkoden.

Det håber jeg da sandelig ikke, da man ikke kan se pakken inden man åbner boksen, ligeså vel som du har ret til ikke at kvittere for sikker aflevering hvis post dk har smadret din pakke, bør du også have den mulighed selvom de har puttet den i en kasse.

Ville folk også acceptere en pakke som PostDK have puttet ned i en fin metal kasse uden mulighed for at kunne se den først?
Gravatar #13 - hgul
20. apr. 2009 17:44
#12 Du har jo stadig mulighed for at klage hvis pakken er beskadiget. Det skal - hvis det er en synlig skade - ske straks og hvis det ikke er en synlig skade inden 7 dage, nøjagtig som hvis postbudet har leveret pakken til din dør.

Post Danmark skrev:

Hvad skal jeg gøre, hvis pakken er beskadiget ved afhentning i Døgnposten?
Bærer pakken præg af at være beskadiget, skal du straks henvende dig på nærmeste posthus. Husk at medbringe pakken, så vi kan undersøge den.

Undlad helst at åbne pakken for at undgå misforståelser om, hvornår pakken er blevet beskadiget.

Ved ikke-synlig beskadigelse skal du reklamere inden 7 dage efter modtagelsen.
Gravatar #14 - MiniatureZeus
20. apr. 2009 18:58
#12 Du kan vidst nok ikke klage direkte til postbudet når han står i døren mere, men skal gå ned til dit posthus for at gøre det..
Gravatar #15 - D_V
23. apr. 2009 15:53
#14 Hvis det er tilfældet, så vil jeg klart nægte modtagelse grundet beskadigelse, skal sgu ikke risikere noget.
Gravatar #16 - MiniatureZeus
23. apr. 2009 20:40
http://nettjek.dk/?vis=vejledninger&emne=beska... Så man kan godt nægte modtagelse, hvor det så er afsenderen som står med fisen...
Gravatar #17 - D_V
25. apr. 2009 05:53
Lige præcis, og ved at nægte modtagelse af pakken kan man benytte sin returret, uden risiko for at få at vide at man har beskadiget varen, da den aldrig har været i ens varetægt.
Derved vil jeg altid ved en synligt beskadiget vare, nægte modtagelse.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login