mboost-dp1
People You May Know
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Er der nogen der ved hvordan 'People You May Know'-funktionen på Facebook virker? Indtil nu har jeg troet at den bare foreslog personer som var venner med mange af mine venner, men jeg er mystificeret.
Mysteriet består i at jeg lige blevet foreslået en ven, som jeg ikke har set i mange år, og jeg fatter ikke hvordan Facebook kan regne ud at vi kender hinanden:
1) Hun er ikke venner med nogen jeg kender
2) Vi var på en ungdomslejr for snart 7 år siden
3) Hun bor i England
4) Jeg har ikke nævnt noget om denne lejr på min profil
Er der nogen der har et godt forslag til hvad Facebook gør?
Mysteriet består i at jeg lige blevet foreslået en ven, som jeg ikke har set i mange år, og jeg fatter ikke hvordan Facebook kan regne ud at vi kender hinanden:
1) Hun er ikke venner med nogen jeg kender
2) Vi var på en ungdomslejr for snart 7 år siden
3) Hun bor i England
4) Jeg har ikke nævnt noget om denne lejr på min profil
Er der nogen der har et godt forslag til hvad Facebook gør?
#1 > Jeg har netop i dag været udsat for præcis det samme. Det eneste, vi har tilfælles, er, at vi begge er medlem af den samme gruppe - men det er der så også lige 10.000 andre mennesker, der også er. Jeg ved naturligvis godt, hvem han er, men dette bekendtskab har intet med Facebook at gøre, og vi deler ingen venner.
Jeg er forundret.
Jeg er forundret.
De slår dig da op på NSA/CIA/FBI's arkiver :-)
Har du personen på MSN ?
Kan se at en person jeg chattede med for ca 6 år siden på msn er i mine anbefalede relationer, og det er på trods af at jeg sagde til facebook at den ikke skulle tjekke mine MSN kontakter... Hmmm
EDIT
Aah kan se at personen er venner med en af mine venner... lille verden vi lever i hehe
Har du personen på MSN ?
Kan se at en person jeg chattede med for ca 6 år siden på msn er i mine anbefalede relationer, og det er på trods af at jeg sagde til facebook at den ikke skulle tjekke mine MSN kontakter... Hmmm
EDIT
Aah kan se at personen er venner med en af mine venner... lille verden vi lever i hehe
Jeg tvivler. Men jeg har spurgt hende om hun kan forstå hvordan det er sket, så jeg vender lige tilbage, så vi kan få løst mysteriet.
Jeg har engang søgt efter hende, men har åbenbart stavet efternavnet forkert, så jeg fandt hende ikke.
Nej, ikke på msn. Vi har mailet sammen på et tidspunkt, men dengang brugte jeg en emailadresse som blev nedlagt for flere år siden.
Ja, man får foreslået mange som man ikke kender, men det er jo ikke en tilfældig algoritme. Der er faktisk to på Facebook med det præcist samme navn som denne pige, så hvorfor har man valgt den ene og ikke den anden.
Jeg tvivler. Men jeg har spurgt hende om hun kan forstå hvordan det er sket, så jeg vender lige tilbage, så vi kan få løst mysteriet.
Jeg har engang søgt efter hende, men har åbenbart stavet efternavnet forkert, så jeg fandt hende ikke.
Nej, ikke på msn. Vi har mailet sammen på et tidspunkt, men dengang brugte jeg en emailadresse som blev nedlagt for flere år siden.
Ja, man får foreslået mange som man ikke kender, men det er jo ikke en tilfældig algoritme. Der er faktisk to på Facebook med det præcist samme navn som denne pige, så hvorfor har man valgt den ene og ikke den anden.
Mozez (10) skrev:#5
Ja, man får foreslået mange som man ikke kender, men det er jo ikke en tilfældig algoritme.
Hvordan kan du være sikker? Hvad får dig til at tro at den ikke er tilfældig, kunne jeg også have spurgt?
Det gider jeg slet ikke kommentere på. De bruger ikke en tilfældig algoritme - slut.
Ja vi har IRL-bekendtskaber tilfælles, men igen fælles venskaber på Facebook.
Jeg tror måske du er inde på noget af det rigtige.
Det gider jeg slet ikke kommentere på. De bruger ikke en tilfældig algoritme - slut.
#10 Mozez skrev:Jeg har engang søgt efter hende, men har åbenbart stavet efternavnet forkert, så jeg fandt hende ikke.
Ja vi har IRL-bekendtskaber tilfælles, men igen fælles venskaber på Facebook.
Jeg tror måske du er inde på noget af det rigtige.
Mozez (10) skrev:Anders Feder (11) skrev:#5
Ja, man får foreslået mange som man ikke kender, men det er jo ikke en tilfældig algoritme.
Hvordan kan du være sikker? Hvad får dig til at tro at den ikke er tilfældig, kunne jeg også have spurgt?
Fordi den bliver ved med at foreslå de samme personer.
Nilks (16) skrev:Fordi den bliver ved med at foreslå de samme personer.
Ud af en mindre gruppe altså? Eller for at sige det på en anden måde: der er en stor gruppe mennesker som den aldrig foreslår fra, hvilket den skulle gøre hvis der var tale om en tilfældig distribution over hele FB's brugerbase?
Jaja, så var det lige et irrelevant indlæg (#15).
Prøv at se logisk på det: der er mere end 200 millioner aktive brugere på Facebook. Hvis de bruger en tilfældig algoritme, så har hver bruger sandsynligheden 1/2000000 for at poppe op som en person man kender. De fleste personer der bliver foreslået er enten nogen man kender eller nogen tæt på, så nej, algoritmen er ikke tilfældig.
Prøv at se logisk på det: der er mere end 200 millioner aktive brugere på Facebook. Hvis de bruger en tilfældig algoritme, så har hver bruger sandsynligheden 1/2000000 for at poppe op som en person man kender. De fleste personer der bliver foreslået er enten nogen man kender eller nogen tæt på, så nej, algoritmen er ikke tilfældig.
Det eneste jeg spørger dig om er hvad der gør dig sikker på at den ikke er tilfældig? Det er da på ingen måde irrelevant hvis du er interesseret i at vide hvilken orden algoritmen har?
Jeg har skrevet noget i #19 om det. Desuden, hvis den var tilfældig ville man tit få foreslået tilfældige kinesere, indiere, amerikanere osv. da de nok udgør en stor procentdel af brugerne. Og det har jeg ikke prøvet.
Altså jeg kan jo ikke 100% afvise din påstand, men der er mange ting der taler imod.
Jeg har skrevet noget i #19 om det. Desuden, hvis den var tilfældig ville man tit få foreslået tilfældige kinesere, indiere, amerikanere osv. da de nok udgør en stor procentdel af brugerne. Og det har jeg ikke prøvet.
Altså jeg kan jo ikke 100% afvise din påstand, men der er mange ting der taler imod.
Anders Feder (21) skrev:Det eneste jeg spørger dig om er hvad der gør dig sikker på at den ikke er tilfældig?
Efter at have set den i brug, er det klart for (næsten) enhver, at det ikke bare er tilfældige Facebook-profiler der blive vist. Det er der altså ingen tvivl om, og det giver ingen mening at diskutere det.
Selvfølgelig indgår der et tilfældighedselement, da man ikke ser de samme hver gang, og den ikke husker hvem man har "afvist". Men den må bruge en anden algoritme til at finde en gruppe, som den udvælger tilfældigt fra.
Kunne der selvfølgelig være.
Ontopic:
Ved ikke just hvordan facebooks algoritme virker, men den er meeeget underlig. Størstedelen af tiden foreslår den folk jeg ikke kender (ved hvem de er af navn, men har aldrig nogensinde snakket med dem), mens de fleste af dem jeg kender, er nogle jeg selv skal lede efter.
Kunne der selvfølgelig være.
Ontopic:
Ved ikke just hvordan facebooks algoritme virker, men den er meeeget underlig. Størstedelen af tiden foreslår den folk jeg ikke kender (ved hvem de er af navn, men har aldrig nogensinde snakket med dem), mens de fleste af dem jeg kender, er nogle jeg selv skal lede efter.
mystisk tror de logger traffiken inde på Fjæsbogen. (ikke ondt menet bare det kalder det)
Tror måske hende englænderen måske har søgt på dit navn fundt dig der inde. Være læste det der har stået logget på serveren. samtidig med at de har kunnet se du har søgt på noget i stil med hendes navn...
Hvordan tror de må fundet ud af det... De kunne se du kendte en i stil med det navn og hun fundet dig på FB.
Ud fra det af nok fundet ud af de højst sandsynligt kender hinanden
mystisk tror de logger traffiken inde på Fjæsbogen. (ikke ondt menet bare det kalder det)
Tror måske hende englænderen måske har søgt på dit navn fundt dig der inde. Være læste det der har stået logget på serveren. samtidig med at de har kunnet se du har søgt på noget i stil med hendes navn...
Hvordan tror de må fundet ud af det... De kunne se du kendte en i stil med det navn og hun fundet dig på FB.
Ud fra det af nok fundet ud af de højst sandsynligt kender hinanden
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.