mboost-dp1
Postdanmark, grundlovsdag?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Kære newzer,
Jeg har bestilt en pakke der er blevet sendt i dag, jeg forventede oprindeligt at den ville blive omdelt i morgen. MEN postDK har jo åbenbart også lukket.
Mit spørgsmål går derfor på om jeg kan afhente den lørdag morgen på mit lokale posthus (forudsat at den er kommet frem), eller om jeg SKAL vente på at den bliver omdelt mandag?
MvH.
Nerq
Jeg har bestilt en pakke der er blevet sendt i dag, jeg forventede oprindeligt at den ville blive omdelt i morgen. MEN postDK har jo åbenbart også lukket.
Mit spørgsmål går derfor på om jeg kan afhente den lørdag morgen på mit lokale posthus (forudsat at den er kommet frem), eller om jeg SKAL vente på at den bliver omdelt mandag?
MvH.
Nerq
Godt spørgsmål. Du skal tjekke dit track & trace nummer. Der kan du se om pakken er ankommet på dit lokale postkontor.
Jeg sidder selv i en lignende "problemstilling" i dag og har derfor kanaliseret min utilfredshed med Post DK over i et blogindlæg:
http://www.nielsbuus.dk/wordpress/?p=297
Jeg sidder selv i en lignende "problemstilling" i dag og har derfor kanaliseret min utilfredshed med Post DK over i et blogindlæg:
http://www.nielsbuus.dk/wordpress/?p=297
Har du valgt omdeling eller afhentning på posthus da du bestilte den?
Hvis du har valgt omdeling kan du ikke få den før mandag, af gode grunde kan de ikke bare gå ud på lageret og finde den til dig, da de modtager flere 100 pakker.
Hvis du har valgt uden omdeling kan du måske hente den på Posthuset men er ikke 100% sikker.
Hvis du har valgt omdeling kan du ikke få den før mandag, af gode grunde kan de ikke bare gå ud på lageret og finde den til dig, da de modtager flere 100 pakker.
Hvis du har valgt uden omdeling kan du måske hente den på Posthuset men er ikke 100% sikker.
Ikke helt korrekt, du kan med lidt held kontakte postdk asap og få dem til at holde den tilbage (vel og mærke før pakken kommer afsted på sin rute), men det kan naturligvis kun lade sig gøre hvor pakkesorteringen og posthus ligger i et.
Jeg har haft held med dette et par gange.
Jeg har haft held med dette et par gange.
De gange jeg har bestil en pakke uden omdeling havner pakken bare på posthuset samme dag som den ellers ville have været uddelt, og så får jeg en seddel i postkassen dagen efter.
Det er forudsat at de rent faktisk opdager at pakken ikke skal omdeles, sådan at postbudet ikke banker på min dør og giver mig en pakke hvor der med store røde bogstaver står "skal ikke omdeles" (eller noget lignende).
De gange jeg har bestil en pakke uden omdeling havner pakken bare på posthuset samme dag som den ellers ville have været uddelt, og så får jeg en seddel i postkassen dagen efter.
Det er forudsat at de rent faktisk opdager at pakken ikke skal omdeles, sådan at postbudet ikke banker på min dør og giver mig en pakke hvor der med store røde bogstaver står "skal ikke omdeles" (eller noget lignende).
Nerq (5) skrev:FOR fanden det er useriøst!
Jeg håber da du mener at det var useriøst af dig at regne med at kunne få din pakke fredag/Lørdag ?
Du har formodentlig været klar over længe at fredag er en hellig/fridag i DK, samt at der normalt ikke er lørdags uddeling af pakker, medmindre selvf du betaler ekstra for det.
Så at du har sat næsen op efter at modtage din pakke på en af de 2 dage er jo dumt af dig :)
Du misforstår, posthuset har intet med omdeling af pakker at gøre, kun afhentning.
Stedet du skal kontakte er omdelingscentret hvor pakkebudene kører ud fra.
Prøv at kontakte postdanmark, om hvordan det bedst kan lade sig gøre, eller vent på pakken til mandag, dit valg.
Du misforstår, posthuset har intet med omdeling af pakker at gøre, kun afhentning.
Stedet du skal kontakte er omdelingscentret hvor pakkebudene kører ud fra.
Prøv at kontakte postdanmark, om hvordan det bedst kan lade sig gøre, eller vent på pakken til mandag, dit valg.
#7 - Nej, jeg syntes faktisk at det er useriøst.
Grundlovsdag er ikke en officel helligdag og det kan da ikke passe at vi i denne moderne tid skal vente flere dage på noget vi har bestilt.
Specielt fordi jeg nu ved at jeg på mandag (selvom jeg er hjemme) kommer til at finde en seddel med at de forgæves har forsøgt at levere en pakke til mig - og at jeg kan hente den tirsdag (mit postbud er en lazy mf, der ikke gider bevæge sig op på førstesal).
#8 - I know, MEN, pakke bliver ikke lagt op i postbutikken til afhetning da det "kun" er en butik. Havde jeg derimod mit gamle posthus kunne jeg bare spørge efter den.
Grundlovsdag er ikke en officel helligdag og det kan da ikke passe at vi i denne moderne tid skal vente flere dage på noget vi har bestilt.
Specielt fordi jeg nu ved at jeg på mandag (selvom jeg er hjemme) kommer til at finde en seddel med at de forgæves har forsøgt at levere en pakke til mig - og at jeg kan hente den tirsdag (mit postbud er en lazy mf, der ikke gider bevæge sig op på førstesal).
#8 - I know, MEN, pakke bliver ikke lagt op i postbutikken til afhetning da det "kun" er en butik. Havde jeg derimod mit gamle posthus kunne jeg bare spørge efter den.
Total sidespring:
Men hvorfor holder skoler så fx ikke fri? :)
Det meste underlige er at på det skolehjem jeg bor på er "lukket" i morgen og skolens kantine er lukket, men ikke resten af skolen (teknisk skole) :-S
Bachy (7) skrev:Du har formodentlig været klar over længe at fredag er en hellig/fridag i DK, samt at der normalt ikke er lørdags uddeling af pakker, medmindre selvf du betaler ekstra for det.
Men hvorfor holder skoler så fx ikke fri? :)
Det meste underlige er at på det skolehjem jeg bor på er "lukket" i morgen og skolens kantine er lukket, men ikke resten af skolen (teknisk skole) :-S
Well, nu er det ikke 100% sikkert at du er på den, da humlen ligger i hvor postbudet* eller pakkebudet* kører udfra.
Normalt kommer pakken på sin rute/omdeling fra en postcentral mens på "landet" kan det være et mindre posthus. Men ring og hør, de plejer at være til at snakke med.
*Afhængig hvilken kører pakker ved jer. Normalt i større byer er det pakkebudet(dvs. i bil) og omvendt postbudet(bil eller på cykel) på landet og mindre byer..
Normalt kommer pakken på sin rute/omdeling fra en postcentral mens på "landet" kan det være et mindre posthus. Men ring og hør, de plejer at være til at snakke med.
*Afhængig hvilken kører pakker ved jer. Normalt i større byer er det pakkebudet(dvs. i bil) og omvendt postbudet(bil eller på cykel) på landet og mindre byer..
#11 .. fordi i forbandede skolebørn (også teknisk skole inkluderet her :)) evig og altid har fri :)
Og hold så op med at klage jer .. Jeg arbejder for et Irsk firma, og følger derfor den Irske kalnder, som er meget fattig på ferie/fridage :)
Hvor Danmark har 13 hellig/fridage, så er Irerne nede på 6 eller 7 fordelt ud over året. Derudover har jeg måttet kæmpe mig til 3 ugers ferie, hvor normen i DK er 5.
Så mød du blot glad op imorgen, og nyd din undervisning :)
Men .. ser vi bort fra mit lille rant, så har du da ret i at det er underligt at skolehjemmet sådan lukker ned for alt :)
Og hold så op med at klage jer .. Jeg arbejder for et Irsk firma, og følger derfor den Irske kalnder, som er meget fattig på ferie/fridage :)
Hvor Danmark har 13 hellig/fridage, så er Irerne nede på 6 eller 7 fordelt ud over året. Derudover har jeg måttet kæmpe mig til 3 ugers ferie, hvor normen i DK er 5.
Så mød du blot glad op imorgen, og nyd din undervisning :)
Men .. ser vi bort fra mit lille rant, så har du da ret i at det er underligt at skolehjemmet sådan lukker ned for alt :)
Nerq (9) skrev:Grundlovsdag er ikke en officel helligdag
Nej, men der er alligevel en lang række årsager til, at folk har fri. Bl.a.:
http://hkps.dk/sw45050.asp skrev:Det er en ret i henhold til virksomhedens overenskomst.
Det fremgår af virksomhedens personalepolitik.
Det fremgår af din ansættelseskontrakt.
Endelig er der virksomheder, som altid har givet frihed med løn, uden at det har været en skriftlig aftale. Har man haft det sådan i 6-7 år, så er der tale om en kutyme, dvs. en ret til fortsat at have denne frihed. Arbejdsgiver kan altså ikke bare ignorere kutymen, hvis han/hun vil af med den, skal den siges op med et rimeligt varsel. Husk at på flere overenskomstområder er der regler om opsigelse af lokalaftaler, kutymer og reglementer. Det betyder, at der skal indledes forhandlinger, inden opsigelsen kan træde i kraft.
Grundlovsdag har dog tidligere været en hel helligdag, før den så blev til ½ helligdag, og selvom de bestemmelser ikke gælder mere, så har det stadig hængt ved. Der er også mange steder der f.eks. arbejder d. 1 maj, og så holder helt fri grundlovsdag i stedet for evt. at holde fri halvdelen af dagen både d. 1 maj og grundlovsdag.
Så, at du ikke har beregnet, at d. 5 juni bliver betragtet som en helligdag hos offentlige kontorer (kommuner, jobcentre m.v.) og at stort set alle butikker og serviceorganer som Post Danmark holder fri, er helt din egen skyld - det er ikke ligefrem nogen velbevaret hemmelighed ;-)
Og hvis det er så vigtigt at få dine ting inden weekenden, kunne du jo bare have bestilt en dag før, så det var kommet i dag.
#11 - Det er ikke en officiel hellidag
#12 - Postbuddet kører ud fra mit gamle posthus/omdelingscentral, der dog kun er omdelingscentral nu og derfor strander min pakke nok der.
#13 - Ja det er nemt at være bagklog når man står og mangler noget på dagen - ikk?
Det er hvad postdanmark selv skriver omkring det. (rettelse, det er vist fra 2007)
#12 - Postbuddet kører ud fra mit gamle posthus/omdelingscentral, der dog kun er omdelingscentral nu og derfor strander min pakke nok der.
#13 - Ja det er nemt at være bagklog når man står og mangler noget på dagen - ikk?
Postbudene omdeler ikke breve og pakker, og posthusene holder lukket torsdag 5. juni, som er Grundlovsdag. Postkasserne tømmes som på søndage.
I de senere år er 5. juni blevet en dag, hvor store dele af det danske samfund holder fri. Det tog Post Danmark konsekvensen af sidste år, hvor de også lukkede Grundlovsdag. Lukningen sker i overensstemmelse med Post Danmarks koncession.
Det er hvad postdanmark selv skriver omkring det. (rettelse, det er vist fra 2007)
En opfordring til fremover at benytte sig af døgnposten. Det er skisme smart...
Edit: http://www.postdanmark.dk/contentfull.dk?content=/...
Edit: http://www.postdanmark.dk/contentfull.dk?content=/...
Bachy (13) skrev:Så mød du blot glad op imorgen, og nyd din undervisning :)
Det har vi så ikke, 99,5% selv studie, så det giver kun mening hvis man bedre lære ved at sidde og læse i en bog i et kæmpe lokale med folk der larmer :)
Nerq (15) skrev:#11 - Det er ikke en officiel hellidag
Nej, men så burde det hele da være åbent.
Hvis jeg arbejdede i et firma der ikke holdt lukket i morgen, og fx havde kantine ordning ville jeg da også regne med den var åben når jeg var på arbejde...
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.