mboost-dp1

PostDK - Nu skal det være slut - Del 3

Gå til bund
Gravatar #1 - rackbox
23. maj 2008 13:54
Efter atter en runde med reklamer fra det ivrige postvæsen, tænkte jeg, at jeg lige ville grave lidt i sagerne. Hvem bærer det etiske ansvar - afsender , distributør eller lovgiver? Hvem skal vi sparke hårdt og længe, indtil de fatter, at vi ikke gider adresserede reklamer lige så lidt som uadresserede? Her kommer resumeet af min søgen:

Jeg skrev et vredt brev til PostDK med krav om at de ikke fremover smider hverken adresserede eller omslagsbehæftede reklamer igennem min brevsprække. Kunne de ikke imødekomme mit krav, opfordrede jeg dem til at kontakte mig telefonisk om en drøftelse af sagen.

D.d. blev jeg kontaktet af distributionschefen for Hillerød Postkontor, der i sin nød beklagede, at der desværre ikke var noget at gøre, for (som han sagde):

1. Det er loven! Vi er blevet pålagt at tilbyde en anden måde at få hustandsomdelte forsendelser ud til alle, efter at vi fik lov til at give mulighed for "Reklamer Nej Tak".
2. Det er ikke vores skyld, at afsenderne ikke respekterer et "Nej Tak".

Jeg konfronterede ham med konsekvensen af, at den gængse opfattelse af PostDKs håndtering af problemet, ville betyde at forbrugerne blot smækker de omslagsbefængte reklamer tilbage i PostDKs røde postkasser.

Til det svarede han, at det var vi naturligvis velkomne til. Der ville blot påløbe et gebyr for manglende porto - selv, hvis jeg afleverede ved skranken. For på den måde "køber" man jo en af PostDKs ydelser - at sende en forsendelse til PostDK.

De omslagsbefængte reklamer er nemlig ikke omfattet af "retur til afsender" ved "modtagelse nægtet", ligesom almindelige breve er.

Nå... Jeg kom ikke så langt - hvem administrerer så disse regler, spurgte jeg. Og svaret, ganske overraskende, er: Færdselsstyrelsen!

Hmm... Ikke overbevist, trykker jeg tallene på min telefon og får fat i en rar mand, som vistnok oven i købet er en af dem, der har noget at sige derinde. Han har i hvertfald både en skuffe med bødeforlæg og et stort prangende stempel.

Jeg beskrev for ham, hvad PostDK havde sagt, både om, at de var pålagt at omdele omslagspost og at de ville gebyrpålægge de, der putter reklamerne tilbage i postkasserne. Svaret er ganske enkelt:

PostDK har SELV VALGT hvordan de kører deres service. På den led er de en virksomhed som alle andre. Jeg rundede endda nogle muligheder om "revanche" med Færdselsstyrelsen: At vi putter deres reklamebras tilbage i deres postkasser, vil han ikke mene, at de kan gebyrpålægge. Det vil han i hvertfald stritte gevaldigt imod - og han sidder vistnok med en ganske tung lovbog i hånden.

Alternativt kan vi fise ud til hovedkontorerne for afsenderne og smide affald (eller i hvertfald papiraffald) ind gennem deres postkasser hver dag.

Begge dele er ikke ulovligt.

Ansvaret ligger derfor hos alle 3 parter: Afsenderne respekterer ikke "NejTak". PostDK bremser ikke aktivt afsendernes muligheder for at ikke respektere "NejTak" - faktisk tilskynder de det en smule med deres omslag. Politikerne afventer om parterne selv kan finde en løsning, før de lovgiver.

Det skal dog siges, at det er en stakket frist, før der presses en lov ned over hovederne på virksomhederne - det betyder, at almindelig post i fremtiden kan blive sidestillet rent lovmæssigt set med spam.
Gravatar #2 - searchia
26. maj 2008 20:37
Er det ikke nok med 2 tråde?
i forvejen
Gravatar #3 - rackbox
26. maj 2008 20:47
#2 de lukker jo trådene efter 14 dages inaktivitet...
Gravatar #4 - Emil Melgaard
26. maj 2008 20:47
Det er da ganske interessant at det er Færdselsstyrelsen der står for de regler, jeg gad godt vide hvordan det hænger sammen.

Det er da også meget godt at vide at vi fortsat kan komme reklamerne tilbage i postkasserne.
Gravatar #5 - searchia
26. maj 2008 20:52
så man skal da bare holde den aktiv
Gravatar #6 - buch
26. maj 2008 20:58
Så det vil sige sig at jeg kan stoppe alt hvad jeg kan af papir ned i deres post kasse som jeg lyster, også gamle aviser osv. for der efter at kunne sige: I gør jo selv det samme?
Gravatar #7 - rackbox
26. maj 2008 21:08
#6 jeg fremlagde problemstillingen således for Færdselsstyrelsen:

"Er det korrekt antaget, at årsagen til, at virksomheder har tilladelse til at omdele deres reklamer til sagesløse forbrugere, er at der ikke findes regler for, hvilke typer af forsendelser, der må lægges i en postkasse?"

Fstyr: "Det er korrekt, dog undtaget de ting, der åbenlyst ikke hører hjemme i en postkasse, og dermed vil blive opfattet som hærværk. Herunder husholdningsaffald, ting af farlig karakter og hvad man nu kan finde på at "hævne" sig med."

"Er det ligeledes korrekt antaget, at der ikke skelnes mellem, hvorvidt forsendelserne omdeles af et speditionsfirma, eller menigmand?"

Fstyr: "Korrekt"

"Hvis jeg derfor mener, at det er vigtigt at Post Danmark læser alle mine tilfældige skriblerier og kruseduller, jeg har frembragt, mens jeg taler i telefon, så kan jeg principielt aflevere disse i Post Danmarks postkasse?"

Fstyr: "Så længe du er opmærksom på, at der i alle tilfælde vil være tale om en vurdering af, om der er tale om hærværk. Firmaer som Føtex og Bilka 'vurderer' at deres tryksag er relevant for dig, og her desværre ret til ikke at respektere et nej-tak. Du har så at sige den samme ret."

Udfra dette vil jeg mene, at alt, hvad vi modtager uden problemer kan ryge retur uden formaninger fra lovens forlængede arm.
Gravatar #8 - Jonasee
26. maj 2008 21:16
jeg har altid tænkt på om jeg kunne blive en gode fortaller, gade vide hvor mange noveller man kan skrive på en månde?

Gad vide om IKEA's raklamer kan være relevant for bilka, det er jo samme område?
Gravatar #9 - buch
26. maj 2008 21:18
Ja det er enlig lidt en skam at jeg ikke er reklame omdeler mere, for jeg havde da gerne 100-150 reklamer i overskud 2 gange om ugen.
Gravatar #10 - Jonasee
26. maj 2008 21:20

kunne være man skulle høre om der er nogle af ens venner der stadig gå med dem
Gravatar #11 - Dreadnought
27. maj 2008 05:30
Fint, så smider jeg bare underboernes omslag ud og resten i den fine røde postkasse.

#9 Sig at du IKKE nød det, og du kun gjorde det for penge. ;D
Gravatar #12 - Jonasee
27. maj 2008 06:25
Kunne være vi næste gang der kommer reklamer skulle ring til de fimare vi modtager fra og på en pæne måde bede dem om ikke at sende til os igen og vis de så ikke vil det kan vi jo melde dem for hærværk.
Gravatar #13 - Ju9or
27. maj 2008 06:26
I sidste uge måtte jeg bruge to dage på at smide alle mine reklamer (1 sort sækfuld) tilbage i PostDK's røde postkasser... Den blev fyldt første gang og der kunne ikke være mere i den... Så den måtte jo fyldes af to omgange... :o)

Nu er jeg igang med at "spare" en sæk mere op...

I mine øjne er ugebladene jo lidt i samme stil. De er reklamefinancierede og de dumper også ind af postkassen. Dem læser jeg heller aldrig... Men dem smider jeg nu til genbrug.

Det eneste jeg faktisk ønsker i min postkasse er rudekuverter og andre relevante ting...!!
Gravatar #14 - plazm
27. maj 2008 07:58
Jeg sidder egentligt lige med en tanke... vi får altid leveret reklamer af et reklamebud, dvs. det er ikke postdk som kommer med dem.
De kommer desuden altid om eftermiddagen/aftenen lørdag, så hvordan er reglerne for hvis jeg sætter et reklame nejtak på min postkasse, og tilkobler en lille anordning, som giver budet et helvedes rap over nallerne, hvis de rører min postkasse? Evt. med en note på postkassen om at der er tilsluttet strøm i den periode ?
Gravatar #15 - Magten
27. maj 2008 08:06
Det er jeg ret sikker på er ulovligt.

Desuden så gør budet bare sit arbejde, og hvad han/hun har fået besked på, så afstraffelse af dem er unødvendigt imo..
Gravatar #16 - plazm
27. maj 2008 08:38
#15 Tjo, det var som sådan heller ikk for at straffe budet, men for at vise de skide firmaer, at hvis de ikk respekterer at vi er nogen som ikk gider deres lort, så kommer de til at føle det...
Gravatar #17 - Ju9or
27. maj 2008 08:51
#16:
Det er jo buddet der får en over nallerne...

Don't shoot the messenger... eller hvad siger man? :o)
Og buddet vil da ikke brokke sig til sin cehf. Han vil da brokke sig til dig...

Du skulle hellere tage en snak med hans chef og måske også buddet... Og bede ham om at holde de FUCKING reklamer væk fra dig dør...

Jeg har prøvet at sætte en ekstra klap i min postkasse så der kun var en smal sprække stor nok til breve, men så smider de bare stakken med aviser og reklamer i hækken... Desuden er der regler for hvor stor sprækken skal være mener jeg...?
Men hvis PostDK overtræder reglerne kan vi jo også...
Gravatar #18 - myplacedk
27. maj 2008 09:35
17 skrev:
Jeg har prøvet at sætte en ekstra klap i min postkasse så der kun var en smal sprække stor nok til breve, men så smider de bare stakken med aviser og reklamer i hækken...

Det sidestiller jeg så med at smide med affald. Der var en periode hvor mine gratis-aviser lå på jorden under postkassen. Der var intet der forhindrede dem i at putte dem i postkassen. Jeg lod dem ligge, og nu får jeg slet ikke gratisaviser længere. (Der er dog lige noget "geografi" med i billedet - måske ligger de bare et andet sted nu.)

17 skrev:
Desuden er der regler for hvor stor sprækken skal være mener jeg...?
Men hvis PostDK overtræder reglerne kan vi jo også...

Men det gør de jo ikke.
Gravatar #19 - Ju9or
27. maj 2008 10:00
Gør de ikke?

De smider reklamer i min postkasse selvom der er et stort rødt "nej tak" skilt klistret på... Det vil jeg da mene er at overtræde reglerne... :o(
Gravatar #20 - hgul
27. maj 2008 10:38
#19 Og hvordan overtræder de så reglerne når de, ifølge reglerne, har lov til at gøre som de gør?

Desuden står det vist næppe skrevet nogle steder, at firmaerne skal respektere dit nej tak skilt.
Gravatar #21 - Ju9or
27. maj 2008 11:51
#20:
Det er PostDK der selv giver mulighed for at sige nej tak til reklamer vha det lille "nej tak" skilt. Dermed sætter de jo en regel op om at der ikke skal reklamer i de postkasser der har skiltet hængende.

Og det er så dem selv der bryder den regel ved at omdele reklamerne...
Gravatar #22 - MiniatureZeus
27. maj 2008 12:57
Tror mere at "nej tak" skiltet skal ses som en anbefaling, end en regel.
Gravatar #23 - myplacedk
27. maj 2008 13:30
21 skrev:
Det er PostDK der selv giver mulighed for at sige nej tak til reklamer vha det lille "nej tak" skilt. Dermed sætter de jo en regel op om at der ikke skal reklamer i de postkasser der har skiltet hængende.

Nej de gør ikke. Det burde man kunne forvente, men det kan man ikke.

Da jeg tilmeldte mig ordningen fik jeg noget papir hvor detaljerne stod. Og der stod faktisk at mærket teknisk set absolut intet betyder. Det er kun en anbefaling, som #22 siger.

Du kan tolke det som "jeg ville gerne slippe for reklamer i min postkasse hvis jeg kunne" eller "jeg vil kun have reklamer fra firmaer der ikke vil have mig som kunde" eller "du må gerne smide reklamer i denne postkasse, men hvis du gør er du et svin."

Men du kan desværre ikke tolke det som "du må ikke smide reklamer i denne postkasse".
Gravatar #24 - searchia
27. maj 2008 14:34
syntes at vi alle skal skrive en mail hver eller blive enig om hvad det skal hand le om og sende det til dem så for de nok at se til. Deres mail er: [email protected] (så er det bare om at spamme dem til)
Gravatar #25 - Dreadnought
27. maj 2008 14:43
#24 Vedhæft store PDF'er af reklamer.
Gravatar #26 - trylleklovn
27. maj 2008 16:20
Hvis bare jeg kunne slippe for de almindelige reklamer til at starte med kunne jeg godt lige overleve de andre.

Hver dag når jeg åbner min dør, skal jeg forcere bunker af reklamer, som reklamedrengen åbenbart må have ment hørte til foran min dør når nu, der står han ikke skal putte dem i min brevsprække.
Gravatar #27 - Spiderboy
27. maj 2008 17:05
Meget interessant. Skønt, at du sætter dig ind i tingene og deler det med os andre. :-)

Man burde oprette postdanmark-watch.dk og samle alle historierne fra newz.dk derinde. Det er lidt synd, at de mange grumme historier er spredt ud over mange tråde i en stor tidsperiode.
Gravatar #28 - Mandalae
27. maj 2008 17:17
Man skulle finde ud af hvem der bestemmer at alt det her spam bare skal sendes til os. Altså hvem der bestemmer for PostDK .. Og så bare aflevere alle reklamer og lign. hos dem, privat. Det er jo tilsyneladende ikke ulovligt :)

Bare at smide reklamer i en rød postdk postkasse går jo mere udover postbudet og ikke så meget postdk som institution :)
Gravatar #29 - arne_v
27. maj 2008 20:20

Jeg kan lige se det for mig.

PostDanmarks øverste chef sidder lørdag eftermiddag i sin have og læser en god bog - og så bakker der en stor lastbil ført af en newz.dk bruger op til liguster hækken og tipper 15 ton reklamer ind over hækken midt på græsplænen.

:-)
Gravatar #30 - madweeser
27. maj 2008 20:48
Jeg er så en af de heldige som har et "Nej tak" skilt som ret faktisk virker

Tak til mit bud

Men kunne man egenlig ikke bare tilmelde sig Robison listen?

Indeholder oplysninger og specifikationer om felter og formater for Robinson-listen.

Robinson-listen indeholder oplysninger om alle personer, der har en markering i CPR om, at de frabeder sig henvendelser, der sker i markedsføringsøjemed.

Personer, der har navne- og adressebeskyttelse, medtages ikke på listen, selv om de også har en markering om, at de frabeder sig henvendelser, der sker i markedsføringsøjemed.

For hver person indeholder listen 1 eller 2 poster med henholdsvis:

*
Nuværende navn og nuværende adresse og/eller

*
Nuværende navn og seneste tidligere adresse (dog max. 3 år gammel). Tidligere adresser er mærket med en stjerne på listen.

Robinson-listen leveres sorteret i alfabetisk orden efter personnavnet. Bemærk at de første poster på filen indeholder oplysninger om Robinson-listens udgivelsesdato og kolonnenavne.

Robinson-listen skal downloades gratis fra CPRs hjemmeside. Data er opbygget efter ISO-standard 9660. Tegnsættet er ASCII (ISO 8859-1). Det anbefales at åbne data i WordPad eller Notesblok.

Robinson-listen er opbygget i et fastfelt format og har adskillelsestegn mellem de enkelte felter. Formatet er opbygget i henhold til nedenstående specifikation.

Yderligere oplysninger fås ved henvendelse til CPR-kontorets kundecenter på tlf. 72 26 97 45.

Taget fra CPRs Side
Gravatar #31 - Magten
28. maj 2008 07:16
Der skal mere end "ingen reklamer" til før jeg melder mig til noget der hedder Robinson! :D
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login