mboost-dp1

Pressens hykleri

Gå til bund
Gravatar #1 - XERXES
25. jun. 2009 12:24
Jeg sad lige og læste en artikel på Politiken vedrørende, at frihedskæmperne bag TPB er blevet stævnet af en Hollands anklager via Facebook og Twitter. Men det der fangede min opmærksomhed, var fodnoten i slutningen af artiklen, hvor journalisten lige skriver:
http://politiken.dk/kultur/article739008.ece skrev:
Til læsernes oplysning skal det med, at JP/Politikens Hus er blandt de virksomheder og organisationer, der står bag kravet om et forbud mod danske internetbrugeres adgang til thepiratebay.org.

Aviserne mange steder i verden kæmper mod censur, og så har vi et dansk bladhus, som gladeligt tager del i censuren mod andre. Hykleri og dobbelt standard!
Gravatar #2 - myplacedk
25. jun. 2009 12:32
Hvorfor bliver folk ved med at blande censur og piratkopiering sammen? Spærring af TPB er ikke censur.

At forbyde nogen at køre i en ulovlig bil, er heller ikke indespærring, eller begrænsning af personlig frihed.
Gravatar #3 - Cloud02
25. jun. 2009 12:37
Din analogi er forkert.
Det vil svare til at forbyde adgangen til at gå ind i en ulovlig bil, og altså bruge den til lovlige formål så som opbevaring...

For ikke at glemme at da Politiken havde artiklen om Persian bay, så har de været inde på siden og taget et screendump. De har mao. omgået det forbud de selv har skabt for at kunne skaffe et billede til artiklen.
Gravatar #4 - themuss
25. jun. 2009 12:39
#3 Jeg har stadig ikke fået svar på den mail jeg har sendt til dem ang. links til TPB screenshots.
Gravatar #5 - XERXES
25. jun. 2009 12:50
myplacedk (2) skrev:
Hvorfor bliver folk ved med at blande censur og piratkopiering sammen? Spærring af TPB er ikke censur.

At forbyde nogen at køre i en ulovlig bil, er heller ikke indespærring, eller begrænsning af personlig frihed.

Fordi det er censur! Selv Iranerne forsøg på spærring af diverse sociale medier, omtaler Politiken selv i sine artikler som censur.

Der er også andre der mener at det er censur.

http://www.computerworld.dk/art/48747/it-jurist-if...
Gravatar #6 - myplacedk
25. jun. 2009 13:37
Cloud02 (3) skrev:
Det vil svare til at forbyde adgangen til at gå ind i en ulovlig bil, og altså bruge den til lovlige formål så som opbevaring...

Ligesom hvis du har et ulovligt våben, så må du stadig ikke have det, selv om du kun bruger det til lovlige formål, så som at slå søm i?

Glem min analogi. Spærring af et (ulovligt) website er ikke censur. Der er ingen der forhindrer nogen i at ytre sig her, man bliver kun forhindret i at gøre det via det website.

(Om TPB så er ulovligt og om det skulle have været spærret er så en helt anden snak.)
Gravatar #7 - myplacedk
25. jun. 2009 13:43
Extreme.ken (5) skrev:
Selv Iranerne forsøg på spærring af diverse sociale medier, omtaler Politiken selv i sine artikler som censur.

Det er en helt anden sag, og hvad en eller anden journalist kalder noget er ikke meget værd som bevis for noget som helst.

Extreme.ken (5) skrev:
Der er også andre der mener at det er censur.

http://www.computerworld.dk/art/48747/it-jurist-if...

Han har to argumenter. For det første at TPB bliver brugt til lovlige formål. Det gør det ikke til censur, men det kan da bruges i den mere relevante debat; om der skal spærres for adgangen til TPB.

Det andet argument er "Du vil simpelthen ikke kunne få adgang til siderne. Og så er det da censur. Kort og godt,", og det er da for stupidt af en jurist at udtale. Jeg håber ikke for ham at mener det som det står.

Censur handler om begrænsning af ytringsfriheden, og det kan jeg ikke se sker.
Gravatar #8 - Shadowhunter
25. jun. 2009 13:46

Vil give dig ret i det ikke er forkert lukke af for vejen til PB.

Så kan Noobsene lade være med Dll ulovlig ting hente dem på net. Der stå en masse normal server i stedet for Hoster lovligt meterialer de kan Dawnload....

Dog kræver det ikke det store It viden for komme ind på PB.
Antipiratgruppen kan nok også godt se Torrents hvis der ikke er Hider og konverter på....

Kan ikke se hvad det er de klager over, det er ulovligt. Når folk svært ved forstå det er ulovligt... Så må man jo lukke af så det ikke er alle der kan komme der ind.
Gravatar #9 - myplacedk
25. jun. 2009 13:50
Shadowhunter (8) skrev:
Vil give dig ret i det ikke er forkert lukke af for vejen til PB.

Det er da fint at du giver mig ret, men jeg har altså ikke sagt noget om hvorvidt der skal spærres for adgangen til TPB, da det er totalt irrelevant i denne tråd. ;-)

Shadowhunter (8) skrev:
Så kan Noobsene lade være med Dll ulovlig ting hente dem på net. Der stå en masse normal server i stedet for Hoster lovligt meterialer de kan Dawnload....

Hva' fa'n er du på i dag? :-P
(Det er den tredje totalt uforståelige kommentar fra dig jeg læser på 10 minutter.)
Gravatar #10 - Shadowhunter
25. jun. 2009 13:52

Bare lidt forviret lige nu ikke på noget....

Jeg har aldrig været på noget.....

Må heller komme vidre med noget vigtigere....
Gravatar #11 - Cloud02
25. jun. 2009 15:46
myplacedk (6) skrev:
Glem min analogi. Spærring af et (ulovligt) website er ikke censur. Der er ingen der forhindrer nogen i at ytre sig her, man bliver kun forhindret i at gøre det via det website.
Spærring af en telefon er ikke censur. Det er ingen som forhindrer nogen i at ytre sig her her, man bliver kun forhindret i at gøre det via den telefonlinje.
Spærring af en e-mail er ikke censur. Det er ingen som forhindrer nogen i at ytre sig her her, man bliver kun forhindret i at gøre det via den e-mail adresse.
Spærring af en tryksager er ikke censur. Det er ingen som forhindrer nogen i at ytre sig her her, man bliver kun forhindret i at gøre det via de tryksager.

Kan du se hvor kæden hopper af?

En pistol kræver en tilladelse for at købe, der er nogle helt andre præmisser der gælder.
Gravatar #12 - arne_v
25. jun. 2009 16:22

Kæden er overhovedet ikke hoppet af.

Censur er når staten forhindrer indbyggere i landet i at udgive deres lovlige meninger.

I tilfældet TPB har en interesse organisation for rettighedshavere fået lukket for adgangen til et ulovligt web site i udlandet.

De to ting har ikke noget tilfælles.
Gravatar #13 - fidomuh
25. jun. 2009 16:55
#myplacedk

Tror du ikke lige du skal linke til den domsafgoerelse der siger at TPB er ulovlig, foer du braeger den slags ud ?

Hint: Domsafsigelsen sagde IKKE at TPB var ulovlig, men at ejerne af TPB var bevidste om ulovlige handlinger foregaaende via deres site.

Der er en ret stor forskel.

Som i, vi lukker nu for adgang til din bil, fordi du ved at peter har koert ulovligt i den.
Gravatar #14 - arne_v
25. jun. 2009 17:03

Ejerne blev dømt for at drive TPB på den måde som den nu bliver drevet på.

Det betyder altså at TPB som den bliver drevet er ulovlig.

Gravatar #15 - myplacedk
25. jun. 2009 17:11
Cloud02 (11) skrev:
Spærring af en telefon er ikke censur. Det er ingen som forhindrer nogen i at ytre sig her her, man bliver kun forhindret i at gøre det via den telefonlinje.

Sidst jeg fik nyt telefonnummer kostede det -200 kr. (Jeg gav 99 kr for det, og der var for 299 kr. taletid på det.)
At få lukket sin telefon er en helt normalt ting, og har intet med censur at gøre.

Hvad er det du KUN kan sige gennem TPB, og ikke gennem en af de 2 milliarder andre websites, eller ved at lave dit eget?

Cloud02 (11) skrev:
Kan du se hvor kæden hopper af?

Nej.
Gravatar #16 - myplacedk
25. jun. 2009 17:13
fidomuh (13) skrev:
Tror du ikke lige du skal linke til den domsafgoerelse der siger at TPB er ulovlig, foer du braeger den slags ud

Hvilken slags? Jeg siger intet om at TPB skal spærres, at den er ulovlig, eller hvad jeg synes om sagen, for det er ikke relevant her.

Det eneste der er relevat er, at NOGEN mente at den var ulovlig, og NOGEN mente at der skulle spærres. Vær bitter på dem, hvis du skal være bitter.

Jeg siger ikke andet, end at det ikke er censur.
Gravatar #17 - fidomuh
25. jun. 2009 18:50

Nej, ejerne blev doemt for at vide at der foregik noget ulovligt.
Hold dig til fakta, eller oplys mig med de fakta jeg saa aabenbart mangler.

Hvis de blev doemt for det du siger, saa ja.
Det er dog ikke hvad jeg husker ud fra domsudskriften.

Hvilken slags? Jeg siger intet om at TPB skal spærres, at den er ulovlig, eller hvad jeg synes om sagen, for det er ikke relevant her.

Meh, jeg har sprunget et indlaeg over kan jeg se, undskyld :)

Det eneste der er relevat er, at NOGEN mente at den var ulovlig, og NOGEN mente at der skulle spærres. Vær bitter på dem, hvis du skal være bitter.

Jeg er bitter paa dommerne og retssystemet der lader den slags censur ske i dagens danmark.

Jeg siger ikke andet, end at det ikke er censur.

Det er altsaa ikke censur naar jeg forhindrer dig i at sige din mening i koebenhavn?
- Du kan jo bare goere det et andet sted, fx Hamburg.

Det er censur.
Gravatar #18 - arne_v
25. jun. 2009 19:11
fidomuh (17) skrev:

Vrøvl.

At vide at der foregår noget ulovligt og ikke gribe ind er en del af deres måde at drive TPB på.

Og som nu er erklæret ulovlig af en domstol.
Gravatar #19 - fidomuh
25. jun. 2009 19:15

Vroevl selv.

Ja, deres maade at drive TPB er blevet doemt ulovlig, det betyder stadig ikke at det er ulovligt at benytte TPB eller at TPB i sig selv er ulovlig.

Jebus.
Gravatar #20 - Magten
25. jun. 2009 19:21
arne_v (14) skrev:

fidomuh (17) skrev:

fidomuh (19) skrev:
Ja, deres maade at drive TPB er blevet doemt ulovlig, det betyder stadig ikke at det er ulovligt at benytte TPB eller at TPB i sig selv er ulovlig.

Kan du se det, fido? :D

#mange
Censur er blevet piraternes måde at få den brede befolknings interesse.. Præcis ligesom når IFPI kalder fildeling for tyveri..

Ingen af delene er korrekte, men bliver råbt konstant og hele tiden..
Gravatar #21 - arne_v
25. jun. 2009 19:25

TPB som den har eksisteret hidtil er ulovlig.

De kunne lave en ny TPB hvor de:
- fjerner refs til ting som krænker copyright indhold
- hjælper diverse ophavsret organisationer med oplysninger om dem som stiller det til rådighed
etc.

Det ville være lovligt.

(men formentligt også ganske uinteressant for TPB brugerne !)

Jeg tror at alle læserne her (med undtagelse af dig) er klar over at når der skrives at TPB er ulovlig så menes der at TPB som drevet hidtil er ulovligt - ikke at alle teoretiske fremtidige web sites med navnet TPB er ulovlige.
Gravatar #22 - fidomuh
25. jun. 2009 19:42

Jeg tror tilgengaeld at en stor del ikke forstaar at TPB er ulovlig i dine oejne, naar den ikke er doemt ulovlig.

Du ved, ligesom jeg kan sige at "kokain" er ulovligt at benytte, besidde, etc.
Det kan man ikke sige med TPB.
Det er altsaa fint lovligt at drive TPB, benytte det og eje det.

Hvad der derimod ER ulovligt, er at vide at der foregaar ulovligheder, og ikke goere noget ved dem.
Det har intet med TPB at goere.
Gravatar #23 - myplacedk
25. jun. 2009 20:13
fidomuh (17) skrev:
Det er altsaa ikke censur naar jeg forhindrer dig i at sige din mening i koebenhavn?
- Du kan jo bare goere det et andet sted, fx Hamburg.

1) TPB er til at udveksle filer, ikke meninger.
2) Det handler jo overhovedet ikke at man ikke må sige sin mening, blot om at man ikke må bruge siden, som handler om fildeling. At der er lidt forum og blog er altså småting.

Skal vi prøve din analogi, så sidder der en fyr og laver skumle forretninger på en bodega, mens han fortæller om hvad der er galt med demokratiet i Danmark. Når han bliver smidt ud er det ikke fordi han ikke må tale negativt om vores demokrati, det er fordi de ikke vil have hash-handel.
Man vil ikke lade ham blive, bare fordi han begynder at råbe "censur".
Gravatar #24 - plazm
25. jun. 2009 21:07
myplacedk (23) skrev:

Min mening ligger en en af de filer som ligger på TPB.

Get the point?
Gravatar #25 - myplacedk
25. jun. 2009 21:10
Nej. Du må lade være med at blande dig i TPB's pirateri, hvis du ikke vil blandes ind i det.
Gravatar #26 - Zombie Steve Jobs
25. jun. 2009 21:19
Er rørende enig med myplace. Det har intet med censur at gøre, om jeg så synes det er fedt de har spærret er en helt anden sag.
Gravatar #27 - fidomuh
25. jun. 2009 22:21

Forkert.
TPB er til at udveksle.

Der er ingen begraensning paa hvad.

2) Det handler jo overhovedet ikke at man ikke må sige sin mening, blot om at man ikke må bruge siden, som handler om fildeling.

Forkert igen.
Du maa godt bruge siden.
Jeg maa godt bruge siden.
Brian Mikkelsen maa godt bruge siden.

At der er lidt forum og blog er altså småting.

Det er helheden.

Skal vi prøve din analogi, så sidder der en fyr og laver skumle forretninger på en bodega, mens han fortæller om hvad der er galt med demokratiet i Danmark. Når han bliver smidt ud er det ikke fordi han ikke må tale negativt om vores demokrati, det er fordi de ikke vil have hash-handel.

Nej, naar der bliver sat en mur op rundt om ham saa folk ikke kan se ham, saa er det censur.
Hvis din analogi skulle passe, saa skulle TPB vaere blevet doemt ulovlig.

Man vil ikke lade ham blive, bare fordi han begynder at råbe "censur".

Nej, man vil lade ham blive, fordi han ikke goer noget ulovligt.
Eller alternativt, straffe ham fordi han ved at folk bruger hans stol til ulovligheder.

Man fjerner ikke hans stol eller saetter en mur op rundt om.
Gravatar #28 - Magten
25. jun. 2009 22:25
fidomuh (27) skrev:
Hvilket er sket....?
Gravatar #29 - myplacedk
26. jun. 2009 07:16
fidomuh (27) skrev:
Forkert.
TPB er til at udveksle.

Der er ingen begraensning paa hvad.

...så længe det er pakket ind i en fil. I praksis bliver den brugt til at udveksle ulovlige kopier af film, musik mm. Det er DET, der tæller.

fidomuh (27) skrev:
Du maa godt bruge siden.

Det er spærringen vi snakker om, ikke jura, domme, eller teknik.

fidomuh (27) skrev:
At der er lidt forum og blog er altså småting.

Det er helheden.

Ja, og de ting der ikke er fildeling er småting i helheden.

fidomuh (27) skrev:

I denne sag bliver TPB og brugen af denne betragtet som ulovlig. Om den er det er irrelevant, det er en helt anden diskution.

Skal vi blive ved med at gentage os selv, eller er du snart ved at være med på at her snakker vi om princippet i at spærre et website for piratkopiering, og ikke om den konkrete TPB sag?

Hvad der er sket siden TPB blev spærret er ikke relevant for den beslutning.
Gravatar #30 - fidomuh
26. jun. 2009 07:31

Nej, det er ikke sket.
At du bliver doemt for at benytte din bil ulovligt, goer ikke din bil ulovlig.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login