mboost-dp1
Prisdiskriminering
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
En lille debat herhjemme affødte følgende spørgsmål om hjælp fra den altid-så-kloge newz.dk-brugerskare:
Hvis et fitness-center i januar måned tilbyder abonnement til kr. 100,- om måneden, og klarlægger, at tilbuddet kun gælder de, der tilmelder sig i januar måned - hvad skal jeg så lovmæssigt set betale, hvis jeg kommer i februar måned og tilmelder mig?
Mit argument er, at det ikke er tilladt at samme virksomhed tager forskellig pris for samme ydelse til to forbrugergrupper, med mindre det begrundes i at forbrugergrupperne dokumenterbart har forskellig adgang til ydelsen. Eksempelvis måtte Coop Danmark begynde at tage betaling for at man kunne blive "medlem" af deres rabat-klub, da de ikke måtte give rabatter til nogle kunder, men ikke andre, fordi alle havde lige adgang til et medlemskort, da det var gratis at opnå.
Lidt links?
Hvis et fitness-center i januar måned tilbyder abonnement til kr. 100,- om måneden, og klarlægger, at tilbuddet kun gælder de, der tilmelder sig i januar måned - hvad skal jeg så lovmæssigt set betale, hvis jeg kommer i februar måned og tilmelder mig?
Mit argument er, at det ikke er tilladt at samme virksomhed tager forskellig pris for samme ydelse til to forbrugergrupper, med mindre det begrundes i at forbrugergrupperne dokumenterbart har forskellig adgang til ydelsen. Eksempelvis måtte Coop Danmark begynde at tage betaling for at man kunne blive "medlem" af deres rabat-klub, da de ikke måtte give rabatter til nogle kunder, men ikke andre, fordi alle havde lige adgang til et medlemskort, da det var gratis at opnå.
Lidt links?
#1 Omvendt er der ingen begrænsninger på, hvad du som forretningsdrivende må tage af priser. Hvis du i januar vil tage 100 millioner kroner for en skruetrækker, men 200 millioner kroner i februar, så er der ingen, der kan stoppe dig.
Dette er blot en simpel aftale om levering af en service fra forretningen til dig, og de har fuld ret til at bestemme deres priser, så længe de ikke kan betragtes som et monopol eller havende monopolmagt.
Sagen omkring Coop Danmark er særlig, da dette er tale om en "klub", hvor man ikke må diskriminere mellem mennesker. Denne sag drejer sig ikke om klublignende tilstande, for der er ingen forskel på, at Fona sælger et TV til 6.000 kroner i januar og 8.000 kroner i februar, som hvis et fitnesscenter sælger et medlemsskab til 100 kroner i januar eller 299 kroner i februar.
Derfor, du skal betale den pris, som de oplyser dig om.
Dette er blot en simpel aftale om levering af en service fra forretningen til dig, og de har fuld ret til at bestemme deres priser, så længe de ikke kan betragtes som et monopol eller havende monopolmagt.
Sagen omkring Coop Danmark er særlig, da dette er tale om en "klub", hvor man ikke må diskriminere mellem mennesker. Denne sag drejer sig ikke om klublignende tilstande, for der er ingen forskel på, at Fona sælger et TV til 6.000 kroner i januar og 8.000 kroner i februar, som hvis et fitnesscenter sælger et medlemsskab til 100 kroner i januar eller 299 kroner i februar.
Derfor, du skal betale den pris, som de oplyser dig om.
Er det ikke bare et åbningstilbud?
Ellers kan jeg jo gå ned i Diesel Store og sige jeg vil have et par bukser til 350 kr. i stedet for 1000 kr. for det kostede de, da forretningen holdt åbningsudsalg for 3 år siden...
Ellers kan jeg jo gå ned i Diesel Store og sige jeg vil have et par bukser til 350 kr. i stedet for 1000 kr. for det kostede de, da forretningen holdt åbningsudsalg for 3 år siden...
#1
Så vidt jeg ved er prisdiskriminering fuldt ud lovligt i Danmark.
Bare se studierabatter, pensionist rabatter, kvantumrabatter osv.
Jeg kan heller ikke se hvorfor det ikke skulle være det, du kan eventuelt læse lidt om emnet her: http://www.ks.dk/?id=16337
Så vidt jeg ved er prisdiskriminering fuldt ud lovligt i Danmark.
Bare se studierabatter, pensionist rabatter, kvantumrabatter osv.
Jeg kan heller ikke se hvorfor det ikke skulle være det, du kan eventuelt læse lidt om emnet her: http://www.ks.dk/?id=16337
Jeg havde næsten forudset, at folk ville sammenligne med engangskøb. Men læg mærke til, at der her er tale om et abonnement:
Person A melder sig ind i januar og skal fremover betale kr. 100,- pr. md.
Person B melder sig ind i februar og skal fremover betale kr. 200,- pr. md.
Allerede i februar betaler person B dobbelt så meget for samme ydelse som Person A.
Links! Hjælp! Jeg véd, at jeg har ret, kan bare ikke finde belæg for det :D
EDIT: #4 jeg har læst dit link før jeg postede herinde... Der står ikke noget relevant for min sag, da det mestendels handler om B2B.
Person A melder sig ind i januar og skal fremover betale kr. 100,- pr. md.
Person B melder sig ind i februar og skal fremover betale kr. 200,- pr. md.
Allerede i februar betaler person B dobbelt så meget for samme ydelse som Person A.
Links! Hjælp! Jeg véd, at jeg har ret, kan bare ikke finde belæg for det :D
EDIT: #4 jeg har læst dit link før jeg postede herinde... Der står ikke noget relevant for min sag, da det mestendels handler om B2B.
Da der åbnede et fitness center i Køge (tror jeg nok), kunne man de første 3 måneder få et års abonnement der gjaldt ét år, hvor man fik tre måneder gratis, hvis man købte abonnement den første da. (Jo hurtigere man købte abonnement, jo billigere blev abonnementet, da man fik flere måneder til samme pris)
#1
Tilbud af sådan en art styrer de selv.
Er ikke anderledes end abonnement på internet fx.
Tilbuddet gælder kun ved oprettelse af et nyt abonnement og ikke for eksisterende medlemmer. Hvis fitness-centret (eller andre) vælger at sænke prisen (uanset om du er ny kunde eller ikke), så har du også ret til at få den samme pris, men de behøver rent faktisk ikke at gøre dig opmærksom på at de har et bedre abonnement nu. De skal kun lovmæssigt gøre dig opmærksom hvis dine rettigheder forringes, hvorved du kan vælge at opsige dit abonnement. (se iPhone & Telia nyheden for et par dage siden)
You snooze, you lose.
Tilbud af sådan en art styrer de selv.
Er ikke anderledes end abonnement på internet fx.
Tilbuddet gælder kun ved oprettelse af et nyt abonnement og ikke for eksisterende medlemmer. Hvis fitness-centret (eller andre) vælger at sænke prisen (uanset om du er ny kunde eller ikke), så har du også ret til at få den samme pris, men de behøver rent faktisk ikke at gøre dig opmærksom på at de har et bedre abonnement nu. De skal kun lovmæssigt gøre dig opmærksom hvis dine rettigheder forringes, hvorved du kan vælge at opsige dit abonnement. (se iPhone & Telia nyheden for et par dage siden)
You snooze, you lose.
#9
har det herfra:
http://www.dr.dk/DR1/kontant/2008/09/23132236.htm
Men du har ikke det samme tilbud som dem i der købte i Januar. Hvis de melder sig ud, og melder sig ind igen, kan de ikke få det til samme pris. Det var et tilbud somgaldt i Januar og kun Januar.
har det herfra:
http://www.dr.dk/DR1/kontant/2008/09/23132236.htm
Men du har ikke det samme tilbud som dem i der købte i Januar. Hvis de melder sig ud, og melder sig ind igen, kan de ikke få det til samme pris. Det var et tilbud somgaldt i Januar og kun Januar.
#5
Er sagen i øvrigt principiel, eller er det fordi, at du mener det er uretfærdigt at du skal betale mere end nogle som har tilmeldt sig i januar?
Er sagen i øvrigt principiel, eller er det fordi, at du mener det er uretfærdigt at du skal betale mere end nogle som har tilmeldt sig i januar?
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.