mboost-dp1
Professionsbachelor i softwareudvikling - skal, skal ikke
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Jeg har så endelig modtaget fuldstændig klarhed over hvordan forløbet mellem datamatiker studiet, og professionsbacheloren (PBA).
Som sidste årgang af datamatikere på "den gamle ordning", hvor uddanelsen kun er 2 år og 3 måneder, (i stedet for 2 år 6 måneder), er vi færdige i April, og er derfor ikke SU berettigede imellem 1. April og 1. August.
Vi kan heller ikke få bare 2 måneder, som dem på "den nye ordning", kan (med tilbagevirkende kraft).
Så spørgsmålet er, hvad virker mest relevant i dag? Læse videre, og finde en midlertidig løsning for de 5 måneders "ferie", eller stoppe helt og lede efter arbejde.
Problemet er at hvis man søger ind på en ny uddannelse, er man ikke berettigede til understøttelse hvis man ikke kan finde et job. Så der er risiko for at skulle låne alle pengene.
Jeg kunne godt tænke mig lidt input her, men desværre er der ingen fra min årgang som ønsker at læse videre, så de har ikke rigtig noget input at give.
Hvordan ser jobmarkedet ud i dag, hvad er mest fornuftigt?
Som sidste årgang af datamatikere på "den gamle ordning", hvor uddanelsen kun er 2 år og 3 måneder, (i stedet for 2 år 6 måneder), er vi færdige i April, og er derfor ikke SU berettigede imellem 1. April og 1. August.
Vi kan heller ikke få bare 2 måneder, som dem på "den nye ordning", kan (med tilbagevirkende kraft).
Så spørgsmålet er, hvad virker mest relevant i dag? Læse videre, og finde en midlertidig løsning for de 5 måneders "ferie", eller stoppe helt og lede efter arbejde.
Problemet er at hvis man søger ind på en ny uddannelse, er man ikke berettigede til understøttelse hvis man ikke kan finde et job. Så der er risiko for at skulle låne alle pengene.
Jeg kunne godt tænke mig lidt input her, men desværre er der ingen fra min årgang som ønsker at læse videre, så de har ikke rigtig noget input at give.
Hvordan ser jobmarkedet ud i dag, hvad er mest fornuftigt?
min erfaring er at hvis du kommer ud at arbejde er det svært at komme tilbage at læse- det er ikke sjovt at gå tilbage på SU.
Angående jobmarkedet er det ret håbløst.....folk bliver stadigtvæk fyret til højre og venstre og it jobbank er nærmest tom.
Især kan jeg forestille mig det er svært for sådan en som dig, der er så pernitten angående hvilke teknologier du gider at arbejde med, at finde job.
Angående jobmarkedet er det ret håbløst.....folk bliver stadigtvæk fyret til højre og venstre og it jobbank er nærmest tom.
Især kan jeg forestille mig det er svært for sådan en som dig, der er så pernitten angående hvilke teknologier du gider at arbejde med, at finde job.
Findes der ikke nogen enkeltfag eller lignende du kan læse?
Efter endt HHX og inden jeg skulle begynde på datamatiker uddannelsen skulle jeg gå 2-3 måneder uden SU, dette ordnede jeg ved at tage matematik på A-niveau som enkeltfag hen over sommerferien.
Jeg mener det er 28 timer om ugen der skal til før det er SU berettiget. Og hvis du ikke består faget/møder op så har du jo intet mistet udover et par SU klip.
Efter endt HHX og inden jeg skulle begynde på datamatiker uddannelsen skulle jeg gå 2-3 måneder uden SU, dette ordnede jeg ved at tage matematik på A-niveau som enkeltfag hen over sommerferien.
Jeg mener det er 28 timer om ugen der skal til før det er SU berettiget. Og hvis du ikke består faget/møder op så har du jo intet mistet udover et par SU klip.
Du mener det er underligt ikke at søge efter job som COBOL eller Java udvikler, som første prioritet? Den har jeg godt nok ikke hørt før. De fleste mennesker har vel prioriteter i hvad de helst vil arbejde med.moveax1ret (2) skrev:Især kan jeg forestille mig det er svært for sådan en som dig, der er så pernitten angående hvilke teknologier du gider at arbejde med, at finde job.
Derudover ligger mine kernekompetancer i .NET teknologier, så det er et mere relevant arbejdsområde, end teknologier med næsten ingen erfaring (som J2EE).
Der er jo også folk som ikke vil arbejde med .NET fordi de synes Microsoft er onde. Sådan et problem har jeg i det mindste ikke når jeg skal søge job.
Det var måske en ide, frem for et arbejde. Det vil jeg lige undersøge.fjols (3) skrev:Findes der ikke nogen enkeltfag eller lignende du kan læse?
Takker
Hvis du ikke har en adgangsgivende eksamen, skal du have mindst 23 timers undervisning om ugen for at kunne få SU.16 timer om ugen er ikke så slemt.
Hvis du har en gymnasial eksamen, kan du få SU til enkeltfag, hvis du har mindst 16 timers undervisning om ugen. Du må dog ikke have haft faget før på det pågældene nivea og fag(ene) skal være en af af adgangskravene til videregående uddannelser.
Med min SU sats er det bedre end at arbejde.
http://www.fsn.aau.dk/index.php?id=98 skrev:Du kan blive optaget på bacheloruddannelsen i Datalogi (BSc in Computer Science). Der er optag en gang årligt pr. 1. februar på semestret DAT2.
Din datamatikeruddannelse samt opfyldelse af de specifikke adgangskrav*) (dansk A, engelsk B, matematik A) giver dig merit for i alt 96 ECTS-point ved optagelse på bacheloruddannelsen i Datalogi. Du skal følge tre semestre undtagen to kurser, som du vil få merit for.
Så har du lidt tid til at læse de enkeltfag du mangler :)
Ved ikke om der er andre start datoer i andre byer.
Selve koordineringen plejer studievejlederne at være behjælpelige med.
Hvis jeg var dig ville jeg ringe til det uni du vil gå på og spørge om de tilbyder matematik a som enkeltfag og om de kan hjælpe med at få det til at passe sammen.
Da jeg læste matematik a som enkeltfag skulle man bare starte inden d. 15 (mener jeg) samme måned for at få SU.
Det gør koordineringen lidt lettere og mon ikke din bank vil hjælpe dig hvis der er en enkelt måned du ikke kan få SU?
Hvis jeg var dig ville jeg ringe til det uni du vil gå på og spørge om de tilbyder matematik a som enkeltfag og om de kan hjælpe med at få det til at passe sammen.
Da jeg læste matematik a som enkeltfag skulle man bare starte inden d. 15 (mener jeg) samme måned for at få SU.
Det gør koordineringen lidt lettere og mon ikke din bank vil hjælpe dig hvis der er en enkelt måned du ikke kan få SU?
Var det på HF ?fjols (9) skrev:Da jeg læste matematik a som enkeltfag skulle man bare starte inden d. 15 (mener jeg) samme måned for at få SU.
Det tror jeg helt sikkert de vil, jeg er ret gode venner med min bank :Dfjols (9) skrev:Det gør koordineringen lidt lettere og mon ikke din bank vil hjælpe dig hvis der er en enkelt måned du ikke kan få SU?
Men for at være lidt seriøs så ville jeg læse videre da en datamatiker udd i sig selv ikke er noget specielt og jeg vil også sige at hvis du først begynder at ar arbejde så er det svært at gå tilbage og læse videre. Så du kan lige så godt få det "overstået" nu
Jeg ser en uddannelse som en investering. Kan den stigning i dit lønniveua, din nye uddannelse medfører, give dig en fornuftig ROI (Return of investment) i forhold til dine udgifter, så ser jeg ingen grund til at lade være?
Eks. jeg er lige nu igang med en HD i management. Dette er påkrævet for at forøge mine chancer for at komme ind på London Business School, for at tage min MBA. Uddannelsen koster i år ca. £50K, men det ser jeg som en investering, jeg får igen i forbindelse med det netværk jeg vil få derigennem.
Eks. jeg er lige nu igang med en HD i management. Dette er påkrævet for at forøge mine chancer for at komme ind på London Business School, for at tage min MBA. Uddannelsen koster i år ca. £50K, men det ser jeg som en investering, jeg får igen i forbindelse med det netværk jeg vil få derigennem.
Windcape (4) skrev:Du mener det er underligt ikke at søge efter job som COBOL eller Java udvikler, som første prioritet? Den har jeg godt nok ikke hørt før. De fleste mennesker har vel prioriteter i hvad de helst vil arbejde med.
Det er muligt at de fleste har nogle meget specifikke faglige interesser når de er færdige med uddannelse og skal igang med at søge job.
Men for det første kan situationen på jobmarkedet være så man er nødt til at tage de jobs der er ikke hvad man drømmer om.
(med en interesse i .NET og web apps er det dog nok ikke en stor risiko - det var et reelt problem hvis din interesse var AI i Lisp eller andet eksotisk)
Men efter ansættelsen vil du opdage at det ikke er de nyansatte som bestemmer hvad man skal arbejde med. Man bliver sat på projekter hvor der er brug for en - ikke på de projekter som er mest spændende.
Store firmaer bruger som regel altid mange forskellige teknologier.
Konsulentfirmaer arbejder med det som kunderne nu vil have lavet.
Medmindre du bestemmer kun at ville søge jobs i små firmaer som kun arbejder med .NET og som ikke vil opkøbes, så skal du regne med at komme til at arbejde med meget forskelligt gennem de første 10 år på arbejdsmarkedet.
#location
Jeg kan godt forstå at det er mest praktisk at studere i samme by.
Men når uddannelsen er færdig, så er Århus alt for snævert et område at søge arbejde i.
Du skal søge i hele Danmark. Eventuelt i alle de lande hvor et rødbede farvet pas er lig med arbejds tilladelse.
Jeg kan godt forstå at det er mest praktisk at studere i samme by.
Men når uddannelsen er færdig, så er Århus alt for snævert et område at søge arbejde i.
Du skal søge i hele Danmark. Eventuelt i alle de lande hvor et rødbede farvet pas er lig med arbejds tilladelse.
#1: Jeg har været på datalogi i ét år på Århus universitet. Jeg vil ikke anbefale det. Det er enormt boligt og meget lidt praktisk. Ydermere skal man have Calculus hvilket er matematik på et lidt højere niveau end A, som jeg fandt meget besværligt (og unødigt).
Jeg vil derimod anbefale Aalborg Uni. Jeg har hørt det er langt mere praktisk deroppe.
Jeg vil derimod anbefale Aalborg Uni. Jeg har hørt det er langt mere praktisk deroppe.
Det er jeg skam også fint klar over. Og jeg arbejder jo også pt. på et speciale som netop ikke er de teknologier jeg gerne ville arbejde med.arne_v (19) skrev:Medmindre du bestemmer kun at ville søge jobs i små firmaer som kun arbejder med .NET og som ikke vil opkøbes, så skal du regne med at komme til at arbejde med meget forskelligt gennem de første 10 år på arbejdsmarkedet.
Hvorfor folk absolut vil tro noget andet, må være deres egen sag. At jeg udtrykker utilfredshed med visse teknologier på internettet, er ikke ensbetydende med at jeg ville udtrykke det over for en eventuel arbejdsgiver!
Men jeg ville jo nok primært søge arbejde hos folk der mangler .NET udviklere af en eller anden art, i stedet for at søge ind hos en bank og blive omskolet til COBOL/PL1.
Det er også hvad jeg har hørt, og hvorfor jeg i første omgang fravalgte at læse på Universitet.ZiN (22) skrev:#1: Jeg har været på datalogi i ét år på Århus universitet. Jeg vil ikke anbefale det. Det er enormt boligt og meget lidt praktisk. Ydermere skal man have Calculus hvilket er matematik på et lidt højere niveau end A, som jeg fandt meget besværligt (og unødigt).
Umiddelbart vil jeg dog helst ikke flytte (igen igen igen, sidst boede jeg i Odende :p), så prof. bachelor er nok mest relevant.
Så det bliver nok et spørgsmål mellem at læse 16 timer om ugen på HF, eller finde noget arbejde. (Eller låne lidt penge af min bank, kunne jeg godt finde på.)
Ellers kan du prøve IHA www.iha.dk der har jeg taget min diplom ingeniør, det er meget praktisk anlagt og jeg ved at du kan få merit for en del da vi har samlet en datematiker op eller 2 på vejen..
Det er hovedsagelig .NET teknologier vi bruger her, i alle afstøbninger.. Det er værd at undersøge imo
Ellers kan du prøve IHA www.iha.dk der har jeg taget min diplom ingeniør, det er meget praktisk anlagt og jeg ved at du kan få merit for en del da vi har samlet en datematiker op eller 2 på vejen..
Det er hovedsagelig .NET teknologier vi bruger her, i alle afstøbninger.. Det er værd at undersøge imo
ZiN (22) skrev:#1: Jeg har været på datalogi i ét år på Århus universitet. Jeg vil ikke anbefale det. Det er enormt boligt og meget lidt praktisk. Ydermere skal man have Calculus hvilket er matematik på et lidt højere niveau end A, som jeg fandt meget besværligt (og unødigt).
Universiteter skal være boglige.
Det praktisk lærer folk efter uddannelsen, når de får job.
AU har rygte for at tage det meget bogstaveligt. Vi har et par CS dropouts i min Datamatiker klasse, som netop havde problemer med alt for meget matematik.arne_v (27) skrev:Universiteter skal være boglige.
AAU er har meget fokus på gruppearbejde, og ikke tung matematik. Det er også eneste sted i Danmark man kan blive optaget på CS uden Matematik A.
Windcape (23) skrev:Det er jeg skam også fint klar over. Og jeg arbejder jo også pt. på et speciale som netop ikke er de teknologier jeg gerne ville arbejde med.
Hvad er du endt op med at skulle arbejde med af teknologi?
Hvis du kan fortælle os det uden at skulle slå os ihjeld bagefter.
Windcape (23) skrev:
Hvorfor folk absolut vil tro noget andet, må være deres egen sag. At jeg udtrykker utilfredshed med visse teknologier på internettet, er ikke ensbetydende med at jeg ville udtrykke det over for en eventuel arbejdsgiver!
Men jeg ville jo nok primært søge arbejde hos folk der mangler .NET udviklere af en eller anden art, i stedet for at søge ind hos en bank og blive omskolet til COBOL/PL1.
Lige netop COBOL og PL/I tror jeg ikke der er så stor risiko for at rende ind i ved et uheld.
Men C/C++, VB6, Delphi, ASP/VBS og lignende er noget som du kan rende ind i næsten hvor som helst.
Hvis man har problemer med matematik, er softwareudvikling mon så det rigtige fag?
Jeg synes i hvert fald at der er rigtigt stort sammenfald i de evner de to fag kræver. Det er jo næsten ren logik begge dele.
(Og så vil jeg i øvrigt langt hellere spilde tid på matematik, end gruppearbejde, men det er jo bare min holdning.)
Hvis man har problemer med matematik, er softwareudvikling mon så det rigtige fag?
Jeg synes i hvert fald at der er rigtigt stort sammenfald i de evner de to fag kræver. Det er jo næsten ren logik begge dele.
(Og så vil jeg i øvrigt langt hellere spilde tid på matematik, end gruppearbejde, men det er jo bare min holdning.)
GWT, Java, Servlets, og dertilhørende hovedepiner i Eclipse.arne_v (29) skrev:Hvad er du endt op med at skulle arbejde med af teknologi?
Hvis du kan fortælle os det uden at skulle slå os ihjeld bagefter.
Calculus har ikke særlig meget med softwareudvikling at gøre.myplacedk (31) skrev:Hvis man har problemer med matematik, er softwareudvikling mon så det rigtige fag?
Og undskyld mig men. Jeg har ikke mødt en software/web-udvikler der bruger integralretning i deres software endnu. Heller ikke de udviklere jeg kender inden for bankverdenen har brug for diskret matematik til hverdag.
Jeg synes det er værre at folk der er dygtige til matematik, men slet ikke fatter at kode ordenligt, skal uddanes som software-udviklere.
Jeg tror de fleste virksomheder vil betragte kendskab til processen som mere væsenlig end at du kan noget matematik der hovedet ikke er relevant for deres forretningsområde.myplacedk (31) skrev:Og så vil jeg i øvrigt langt hellere spilde tid på matematik, end gruppearbejde, men det er jo bare min holdning.
Hvis du bliver ansat som ASP.NET udvikler hos et firma der skriver webshops, så er din matematisk viden tæt på komplet ubrugelig, men kundeforståelse og gruppearbejde er meget vigtigere.
hvem vil dog ende som asp.net udvikler? meget kan man sige om dig- men du virker som en der går op i det- og vil videre- du bliver hurtigt træt af asp.net webudvikling dag ind og dag ud.
Windcape (32) skrev:
Jeg tror de fleste virksomheder vil betragte kendskab til processen som mere væsenlig end at du kan noget matematik der hovedet ikke er relevant for deres forretningsområde.
Hvis du bliver ansat som ASP.NET udvikler hos et firma der skriver webshops, så er din matematisk viden tæt på komplet ubrugelig, men kundeforståelse og gruppearbejde er meget vigtigere.
1) Jeg er uenig i din vurdering af matematikkens anvendelighed. Selv i ganske normal business programmering er en matematisk ballast en god ting.
2) Jeg vil tillade mig at postulere at >90% af de IT uddannede, som får lært matematik men ikke process på uddannelsen, får lært process efter uddannelsen når de kommer ud og får arbejde, mens <10% af de IT uddannede, som får lært process men ikke matematik på uddannelsen, får lært matematik efter uddannelsen når de kommer ud og får arbejde.
Windcape (32) skrev:Calculus har ikke særlig meget med softwareudvikling at gøre.
Men måden at tænke på er meget ens.
Windcape (32) skrev:Heller ikke de udviklere jeg kender inden for bankverdenen har brug for diskret matematik til hverdag.
Hej, jeg hedder Niels, men bruger mange steder navnet "myplacedk". Jeg arbejder som softwareudvikler i bankverdenen. Jeg bruger ofte teknikker og måder at tænke på, som jeg har lært da jeg studerede diskret matematik.
Jeg er 100% overbevist om at matematik har gjort mig til en bedre softwareudvikler.
Windcape (32) skrev:Jeg tror de fleste virksomheder vil betragte kendskab til processen som mere væsenlig end at du kan noget matematik der hovedet ikke er relevant for deres forretningsområde.
Yes-yes, men det ændrer ikke på at gruppe-arbejde er spild af tid for mig, IMHO. Jeg lærer intet om processer, men bruger en pokkers masse tid på at organisere, diskutere og supportere. Noget som jeg hverken bliver klogere af, eller får højere karakter af.
Det var mere et eksempel. IT jobs i Danmark er meget præget af at man arbejde med følgende:moveax1ret (33) skrev:hvem vil dog ende som asp.net udvikler? meget kan man sige om dig- men du virker som en der går op i det- og vil videre- du bliver hurtigt træt af asp.net webudvikling dag ind og dag ud.
- Web
- ERP (SAP, Navision, Axapta)
- Banksystemer
Ihvertfald hvis man kigger på de større firmaer i landet.
Personligt sørger jeg for at have kompetancer inden for de fleste aspekter af .NET udvikling.
Hvad hvis du havde lært de teknikker og måder at tænke på uden for matematikken?myplacedk (36) skrev:Hej, jeg hedder Niels, men bruger mange steder navnet "myplacedk". Jeg arbejder som softwareudvikler i bankverdenen. Jeg bruger ofte teknikker og måder at tænke på, som jeg har lært da jeg studerede diskret matematik.
Jeg er 100% overbevist om at matematik har gjort mig til en bedre softwareudvikler.
Mange programmører har lært lambda calculus før de lære at bruge lambda og funktionelt programmering, og vil netop sige det samme som dig. Men jeg vil vove at påstå at det omvendte også fint kan være tilfældet
Jeg er 100% overbevist om at softwareudvikling har gjort mig til en bedre matematiker.
:-)
Windcape (38) skrev:Hvad hvis du havde lært de teknikker og måder at tænke på uden for matematikken?
Meget af det ville have været meget sværere at lære i programmerinstimerne.
Det indlysende eksempel er evnen til at abstrahere fra kode, forretningskendskab osv. At reducere problemet til simpel logik, og udarbejde en løsning ud fra det, og så oversætte det til kode.
Eller sagt på en anden måde: Oversætte fra den forretningsmæssige problemstilling til matematik, løse problemet matematisk, og så oversætte det til kode.
Fordelen er at matematik er nemt. Det er hurtigt overstået, og nemt at bevise korrektheden. Nogle gange er det lettere og bedre at oversætte til/fra matematik, end at løse problemet direkte.
I praksis bruger jeg sjældent matematiske begreber direkte, men blot den matematiske måde at løse problemer på. Først når det er for kompliceret til at jeg kan have det hele i hovedet (eller dele det i mindre stykker jeg kan), så finder jeg papiret frem og skribler matematik.
Den slags kender jeg ingen bedre måde at lære på, end via matematik.
Windcape (38) skrev:Jeg er 100% overbevist om at softwareudvikling har gjort mig til en bedre matematiker.
Ja, verden hænger meget godt sammen af og til. :)
Nu har jeg sendt dem en email for at se hvad mulighederne er.Arnfast (25) skrev:#24
Hvis jeg kan læse et turbokursus i Matematik A over sommerferie, og få SU samtidig, og så læse til Diplomingeniør bagefter, så er problemerne ihvertfald løst for de næste par år.
"Ingeniør" er også en sejere titel end datamatiker ;)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.