mboost-dp1

Projektopgave. Idéer?

Gå til bund
Gravatar #1 - Schrum
16. dec. 2008 08:24
Hej Newz!

Jeg går i 9. klasse og jeg har brug for jeres hjælp!
Jeg skal lave en projektopgave i uge 4, og vi skal finde et emne allerede nu.. Men jeg er helt blanket af for idéer.

Sidste år skrev jeg en opgave om 9/11 og dets konsekvenser.

Årets emne er: Fortid og Fremtid - En verden omkring os

Dvs. at jeg teknisk set kan skrive om alt..

Har i nogle idéer til nogle interessante emner?

Tak på forhånd.

MVH
Schrum
Gravatar #2 - johanmw
16. dec. 2008 08:48
U-lands støttes fremtid
Finanskrisen og dens konsekvenser
Klimaforandringer op til klimatopmødet 2009
Operation Iraqi Liberation, OIL og dens konsekvenser for verdensfreden
OIL og konsekvenserne for hjemvendte soldater
Sport som afvænningsteknik for narkomaner og voldelige unge
Gravatar #3 - vandfarve
16. dec. 2008 08:49
Hvis du vil score nogle billige point, og hvis du gerne vil vise din lærer, at du er "med på beatet", så skriv da noget om klima.

Emnet passer perfekt, for du kan sætte vores civilisations klimaproblemer i kontekst ved dels at kigge på, hvordan klimaet har set ud i fortiden, og dels hvordan klimaet kan se ud i fremtiden. Alt andet lige (for jeg frygter sgu også klimaændringerne) er vi faktisk inde i en lille istid, hvorfor de temperaturer, som vi har nu, faktisk er geologisk meget lave. At 10% af jordens overflade er dækket af sne, is eller er underlagt permafrost er faktisk utrolig unikt i sig selv.

Derfor, skriv lidt om, hvordan klimaet har set ud, skriv lidt om, hvordan det ser ud nu, og skriv samtidigt lidt om FN's fremtidsvisioner - både det ekstremt negative, hvor vi ikke opnår nogle CO2-reduktioner, og hvor energiforbruget ikke formås at sætte ned, og så det ekstremt positive, hvor verden bare kører på skinner.

Hvis du vil skrive om klima, så har KU en udmærket side, hvor du kan få svar på meget konkrete spørgsmål: spoergomklima.ku.dk.
Gravatar #4 - johanmw
16. dec. 2008 08:53
#3 hehe, jeg troede sgu lige du linkede til Konservativ Ungdom, som progressive indenfor klimadebatten.

Hvis du virkelig vil skrive noget om klima, så har Pentagon udgivet nogle rapporter ud fra et forsvarsperspektiv. Det er ret skræmmende at det først er når det er gået op for den vestlige verden, at hvis der virkelig kommer klimaændringer, bliver vi floodet med flygtninge, og der vil være kæmpe ustabilitet i samfundet, at de begynder at reagere. Det kan du jo skrive lidt om :)

Ellers har jeg lige skrevet en lang rapport om Alpeøkologi, og hvad det kan sige om klimaforandringer, og forandringer i permafrosten. Det er fandme spændende.
Gravatar #5 - bbb2020
16. dec. 2008 13:37
Jeg vil foreslå, at du skriver om noget mere jordnært. F.eks. Informationsteknologiens indvirkning på menneskers dagligdag.

I 9. klasse er du vist gammel nok til selv at kunne huske, hvordan livet var før mobilen blev allemandseje, hvordan du kommunikerede med dine kammerater, førend de blev messenger zombies, hvordan internettet er blevet stedet hvor man gør sine indkøb, hvordan man nu bruger informationsteknologien til indraportering af alt fra elforbrug til skat. Udfyldning af skattekortet kan dine forældre garanteret snakke med om :-)

Hvordan var tiden før informationsteknologien kom frem og hvor tror du det ender.
Gravatar #6 - Norrah
16. dec. 2008 13:52
Du kan jo forhelvede skrive om hvad du vil.

Star Wars.
Tortur metoder.
Viskelædder.
Prostitution

Med det emne er du så frit stillet at du kan skrive lige præcis om det du vil. Og hvis du argumentere for det, og går metodisk til værks. Så kan de ikke sige noget imod det.
Gravatar #7 - Zombie Steve Jobs
17. dec. 2008 11:46
Til klimaprojektet:
Flere forskere har udtalt, at det er vanvittigt at smide penge efter klimaaftaler som Kyoto og at man i stedet burde forberede verden på at vandstanden stiger. Det er måske relevant at lave en mere objektiv klimarapport: For, imod, hvorfor?

Eller måske klimaproblemer i medierne, hvad er diskuresen (åbenlys ARGH ALARM VI SKAL ALLE DØ) men er den diskurs + medfølgende "panik" skyld i, at forskere, der udtaler sig bare en lille smule modsat ikke, bliver hørt?

Du kunne se på:
Det regulerede samfund - er danskerne glade for love og regler, samfundet er i hvert fald blevet mere reguleret de sidste par år, på tros af en liberal regering.

Hvad med "det glemte danmark". Der er en del af danmark, der aldrig bliver nævnt udover i smånegative artikler om tilbagegang, arbejdsløshed faldende fødsels- og befolkningstal, men hvordan har landdistrikterne og ydreområderne i specielt Jylland udviklet og hvordan ser fremtiden ud.

Eller hvad med den om kemikalier i mad, forbrugsgoder og naturen rundt om os - hvornår havde kemien et indtog og hvornår opstod de første problemer og hvor fører fremtiden hen?

Og så videre.
Gravatar #8 - plazm
17. dec. 2008 12:31
bbb2020 (5) skrev:

I 9. klasse er du vist gammel nok til selv at kunne huske, hvordan livet var før mobilen blev allemandseje, hvordan du kommunikerede med dine kammerater, førend de blev messenger zombies.

Jeg vil her sætte min tvivl. Min lillebror som lige er startet i 8. klasse vil jeg skyde på ikk ved at mobilen ikk har eksisteret altid.
Ej, så slemt er det ikke, men han og hans klassekammerater har jo haft mobil de sidste mange år.. Tror det er 4-5år siden han sidst har brugt en fastnet telefon...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login