mboost-dp1
Red Bull Stratos - Exreme High Altitude Jump
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Det gik lige op for mig at der ikke var en tråd dedikeret til dette event på newz. Og det kan ikke være rigtigt...
Så følg med på http://www.youtube.com/redbull, og del dine tanker med os andre...
Så følg med på http://www.youtube.com/redbull, og del dine tanker med os andre...
Selvfølgelig :-)
De gættede på at de ville prøve igen i morgen. Jeg kunne forestille mig at de kigger på den meteorologiske omstændigheder i morgen tidlig, og så tager stilling til om det vil kunne betale sig at gå i gang med at folde ballonen ud. Eller om oddsne for at vejrforholdende bliver milde er for små.
De har 2 balloner, og så snart ballonen er foldet ud kan den ikke bruges igen (kommentatoren kom ikke helt ind på det, men udfra hvad han sagde så kunne den ikke bruges igen, før dagen efter. Så ved ikke om han sagde forkert, og de skal bruge en dag på at pakke ballonen om. Han blev i hvertfald ved med at snakke om at den ballon de fyldte halvt op i dag var "spent"...
De gættede på at de ville prøve igen i morgen. Jeg kunne forestille mig at de kigger på den meteorologiske omstændigheder i morgen tidlig, og så tager stilling til om det vil kunne betale sig at gå i gang med at folde ballonen ud. Eller om oddsne for at vejrforholdende bliver milde er for små.
De har 2 balloner, og så snart ballonen er foldet ud kan den ikke bruges igen (kommentatoren kom ikke helt ind på det, men udfra hvad han sagde så kunne den ikke bruges igen, før dagen efter. Så ved ikke om han sagde forkert, og de skal bruge en dag på at pakke ballonen om. Han blev i hvertfald ved med at snakke om at den ballon de fyldte halvt op i dag var "spent"...
Jeg kiggede lige lidt på hastighed/lydmur/etc, og skrev det andetsteds, men i får det sgu lige også. Nu har jeg jo skrevet lortet. :P
Ikke interessant? Too fuckin' bad. :D
---
OG til sidst
Ingen kilde, så, whatever.
Ikke interessant? Too fuckin' bad. :D
Mnc skrev:When in doubt, ask WolframAlpha. :)
mach 1 at 36000 meters og Comparison US standard atmosphere 1962(Wikipedia) siger begge 310 m/s.
Så 1116 km/t er korrekt.
Og hvis jeg forstår "Speed vs time" grafen korrekt, her, så burde han bryde lydmuren efter kun CIRKA 30 sekunder.
Og 9.81m/s^2 for 32s giver 313,9 m/s :)
---
Mnc skrev:Og nu kom jeg lige til at kigge lidt på beregningerne igen, da jeg tænkte "Hvor LANGT falder han så på 32 sekunder, og hvor er lydmuren ved den højde..." :D
Jeg fiflede lidt med tallene og kom frem til, at efter 31 sekunder (9.81*31^2)/2) er han faldet 4713,7 meter, hvis vi udelader luftmodstand.
(Hvilket vi, ifølge wikipedia grafen, vist godt kan tillade os.)
Hastigheden efter at have faldet i 31 sekunder synes at være 304,1 m/s ifølge 9.81m/s^2 for 31s.
Og til sidst, så siger mach 1 at 31286.3 meters at lydmuren efter 31 sekunders fald skulle ligge omkring 302,6 m/s. :)
Så lydmuren (når han bryder den) synes at være endnu lavere... (drumroll!)
1089,4 km/t.
Drama button!! :D
OG til sidst
Nej, vindforholdene anslås til først at være optimale på søndag.
Ingen kilde, så, whatever.
Jeg bed bare mærke i, at grafen indikerer at der ikke rigtigt er noget at komme efter, før man nærmer sig 25-30 kilometers højde. Det er først under 30 km at grafen begynder at røre på sig. (Pressure og Density)
Og ifølge Kittingers udtalelser (så det i fjernsynet for noget tid siden), så har du ingen sensation af at du falder, i ret lang tid (hvilket jeg antager kan anlås til at være 1-2 minutter, og i ekstreme tilfælde mere)
I ovenstående opgives terminal velocity til 2.9 km/s, og hvis jeg ændrer drag coefficient til 1.0 istedet for 0.1, så sænkes terminal velocity til 920 m/s.
Men jeg ved ikke rigtigt hvad jeg roder med, på det her punkt.
Desuden burde terminal velocity for en alm. faldskærmsudspringer ikke være mere end ~50 m/s.
Hmm, last ditch effort...
Ændrer lufttrykket i input til 0.04 (25 km højde) og får så 1,2 km/s (med 0.1 DC)... Det er lidt noget andet (end 2,9), dog stadig meget højt.
Så jeg holder indtil videre fast i, at det i 30+ km højde kan overses, for at holde udregningerne simple - uden at det gør dem "for forkerte".
Det kan være at han vil nå lydmuren 1 sekund senere, men det er så lille en forskel.
Og ifølge Kittingers udtalelser (så det i fjernsynet for noget tid siden), så har du ingen sensation af at du falder, i ret lang tid (hvilket jeg antager kan anlås til at være 1-2 minutter, og i ekstreme tilfælde mere)
Mnc skrev:Og hvis jeg forstår "Speed vs time" grafen korrekt, her, så burde han bryde lydmuren efter kun CIRKA 30 sekunder.
I ovenstående opgives terminal velocity til 2.9 km/s, og hvis jeg ændrer drag coefficient til 1.0 istedet for 0.1, så sænkes terminal velocity til 920 m/s.
Men jeg ved ikke rigtigt hvad jeg roder med, på det her punkt.
Desuden burde terminal velocity for en alm. faldskærmsudspringer ikke være mere end ~50 m/s.
Hmm, last ditch effort...
Ændrer lufttrykket i input til 0.04 (25 km højde) og får så 1,2 km/s (med 0.1 DC)... Det er lidt noget andet (end 2,9), dog stadig meget højt.
Så jeg holder indtil videre fast i, at det i 30+ km højde kan overses, for at holde udregningerne simple - uden at det gør dem "for forkerte".
Det kan være at han vil nå lydmuren 1 sekund senere, men det er så lille en forskel.
En anden ting jeg undrer mig over, er at der mange steder skrives at han vil slå hastighedsrekorden for en person, uden fartøj, i frit fald.
Er jeg den eneste der vil definere rumdragten som et fartøj i dette tilfælde og hvorfor springer man så ikke bare fra en lavere højde i en aerodynamisk dragt?
Er jeg den eneste der vil definere rumdragten som et fartøj i dette tilfælde og hvorfor springer man så ikke bare fra en lavere højde i en aerodynamisk dragt?
XorpiZ (11) skrev:Hvordan opnår han så høj hastighed? Er det fordi, der er lavere vindmodstand i de højere luftlag?
Yup.
http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=File:Comparison_US_standard_atmosphere_1962.svg
Se forresten bort fra terminal velocity snak i #9, det er ikke relevant i forhold til hvilken hastighed han realistisk set vil opnå. Ved max hastighed vil han falde en kilometer hvert tredje sekund, så luften kan hurtigt blive 'tyk' og sænke hans hastighed. Se grafen igen, især 15-20 km regionen hvor det begynder at gå stærk (med at luften bliver tykkere). :P
Statsne er:
CAPSULE AIR
CAPSULE TEMPERATURE
OUTSIDE TEMPERATURE
CAPSULE AIR PRESSURE
OUTSIDE AIR PRESSURE
CURRENT POSITION
TRAVELLING DIRECTION
Stats der ikke er kommet endnu (åbenlyst):
VERTICAL TRACK
ALTITUDE
CAPSULE TRACK
Og 1 minuts countdown til start på broadcast er begyndt...
CAPSULE AIR
CAPSULE TEMPERATURE
OUTSIDE TEMPERATURE
CAPSULE AIR PRESSURE
OUTSIDE AIR PRESSURE
CURRENT POSITION
TRAVELLING DIRECTION
Stats der ikke er kommet endnu (åbenlyst):
VERTICAL TRACK
ALTITUDE
CAPSULE TRACK
Og 1 minuts countdown til start på broadcast er begyndt...
Chewy (20) skrev:@ #18
Har du prøvet at tjekke om du kan se med på youtube.com/redbull (med mindre du selvfølgelig ikke har en smartphone...)
Det havde jeg slet ikke tænkt på.. Perfekt, tak!
Jakob Jakobsen (30) skrev:#28
Husk at tallene er ASL ikke AGL.
ASL? AGL?
Dreadnought (33) skrev:
ASL? AGL?
Above Sea Level og Above Ground Level.
Meget vigtigt at kende forskellen når man flyver :)
De har også smidt ballast et par gange, for at justere den.
De har også smidt ballast et par gange, for at justere den.
Så det nok bare mit net der er fucked... den stopper og loader konstant
Nå det har da umiddelbart hjulpet at sætte kvaliteten ned på det laveste.. underligt at det ikke fungerede første gang jeg prøvede det
Edit: Sagde jeg så lidt for tidligt
Nå det har da umiddelbart hjulpet at sætte kvaliteten ned på det laveste.. underligt at det ikke fungerede første gang jeg prøvede det
Edit: Sagde jeg så lidt for tidligt
Kæresten har bøvl med den derhjemme, her virker den dog perfekt
Kæresten har bøvl med den derhjemme, her virker den dog perfekt
Har hørt lidt rygter om at det blir vist på eurosport også, men tror desværre kun det er eurosport UK
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.