mboost-dp1
"Retfærdigheden vil ske fyldest uanset hvad!"
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Denne nyhed kommer aldrig på forsiden, da det langt fra er for nørder (eller jo, politik- og især IP-nørder faktisk), men det er alligevel sådan en glædelig nyhed, at I ikke skal slippe for den. Nyheden består faktisk af en artikelserie på Berlingske.dk, der giver håb til alle os, der har bandet over snart eks-præsidents Bush' meget tvivlsomme regeringsperioder:
- Obama tvinges til tutoropgør med Bush
- Per Stig forudsiger tutoropgør med Bush
- Torturens præsident
- Leder: Tid til et opgør med tortur i USA
Yeah, så brænder lokummet sgu for Præsident Bush, og det lader til, at stemningen er for en domsafkendelse mod ham. Det er fandme det, som jeg har ventet på længe mod denne skændelse af en mand for Verdenssamfundet, for de vestlige idealer, for USA samt ikke mindst for det amerikanske folk og den amerikanske drøm.
- Obama tvinges til tutoropgør med Bush
- Per Stig forudsiger tutoropgør med Bush
- Torturens præsident
- Leder: Tid til et opgør med tortur i USA
Yeah, så brænder lokummet sgu for Præsident Bush, og det lader til, at stemningen er for en domsafkendelse mod ham. Det er fandme det, som jeg har ventet på længe mod denne skændelse af en mand for Verdenssamfundet, for de vestlige idealer, for USA samt ikke mindst for det amerikanske folk og den amerikanske drøm.
Haha, fattede ingenting først, fordi dine links hedder "tutoropgør". :D Troede Obama skulle til at bevise sit værd eller noget i den stil.
Jeg tvivler nu på at den enorme skare af jubel-Republikanere der stemte Bush ind i ikke bare én, men to perioder, har selverkendelse nok til at en domfældelse over Bush nogensinde vil kunne finde sted. Mon ikke man finder nogen lidt længere ned i hierarkiet at give skylden?
Man kan lige se det for sig - man finder en eller anden officer som engang har [indsæt bibelsk synd her], udpeger ham som en "agent of evil" - en form for infiltrator af den hellige amerikanske stat, en terrorist - og opfinder en historie om at trods al regeringens godhed og hårde bestræbelser, så fandt denne farlige mand en måde at modsætte sig præsidentens ordrer på, og toturerede egenhændigt fangerne.
At dømme en mand, som de selv har bemyndiget til at være øverstkommanderende i to perioder, skyldig i ting man normalt forbinder med totalitære regimer, ved landets egne domstole, vil jo fuldstændig knuse illusionen om at Republikanerne er udvalgt af Gud til at beskytte den amerikanske nation.
Man kan lige se det for sig - man finder en eller anden officer som engang har [indsæt bibelsk synd her], udpeger ham som en "agent of evil" - en form for infiltrator af den hellige amerikanske stat, en terrorist - og opfinder en historie om at trods al regeringens godhed og hårde bestræbelser, så fandt denne farlige mand en måde at modsætte sig præsidentens ordrer på, og toturerede egenhændigt fangerne.
At dømme en mand, som de selv har bemyndiget til at være øverstkommanderende i to perioder, skyldig i ting man normalt forbinder med totalitære regimer, ved landets egne domstole, vil jo fuldstændig knuse illusionen om at Republikanerne er udvalgt af Gud til at beskytte den amerikanske nation.
Anders Feder (6) skrev:Jeg tvivler nu på at den enorme skare af jubel-Republikanere der stemte Bush ind i ikke bare én, men to perioder, har selverkendelse nok til at en domfældelse over Bush nogensinde vil kunne finde sted. Mon ikke man finder nogen lidt længere ned i hierarkiet at give skylden?
Præsident Bush har netop underskrevet en lov, der betyder, at ALLE embedsmænd, soldater, tjenestemænd m.m. er skyldfrie i deres handlinger, hvis handlingerne sker på baggrund af et ønske fra præsidenten eller hans regering.
Summa summarum, de eneste, der kan forfølges, vil blive præsidenten og hans regering, da ingen andre pr. lov ikke kan blive dømt for handlingerne.
Desuden har præsidenten indrømmet, at CIA, de væbnede styrker og lignende myndighederne/institutioner har brugt "tortur-lignende" metoder, og at præsidenten selv har godkendt det. Intentionelt, med fuldt overlæg og med ALLE overvejelser in mente. Han har indrømmet, at de har overtrådt menneskerettighedskonventionen også kendt som Geneve-konventionen. De har det på papir, men netop nu er en kommission nedsat, der vil prøve at få alle hemmelighedsstemplede dokumenter offentliggjort, så de kan få flere detaljer.
Hvis USA dog ikke kan magte det, så overvejes det også rimeligt seriøst, hvorvidt eller hvornår andre lande vil udstede arrestordre på præsidenten og hans regering. Som det skete for Augusto Pinochet, da han blev anholdt på et fly mod England, så kan man også sagtens tænke, at fx Tyskland vil udstede en arrestordre på den krigsforbrydelse-mistænkte præsident Bush og anholde ham, hvis han begiver sig ind på tysk territorium.
One way or the other, he's going down!
vandfarve (7) skrev:Hvis USA dog ikke kan magte det, så overvejes det også rimeligt seriøst, hvorvidt eller hvornår andre lande vil udstede arrestordre på præsidenten og hans regering.
mMm. Og 2009 bliver "the year of the Linux desktop".
Men det bliver da spændende nok at se hvad der kommer til at ske.
Jeg tror at det mest er et emne blandt europæiske intellektuelle.
Emnet (retsforfølgning af Bush) er slet ikke på agendaen i USA.
Og det lyder usandsynligt at der kommer noget ud af det.
For det første er traditionen i vesten (i modsætning til den gamle øst tradition i Sovjet & Kina) at man er mere positive overfor politikere efter at de er gået ud af politik end mens de er aktive. For et nyligt eksempel se Uffe Ellemans ord om Gert Petersen.
For det andet er det jo spørgsmålet om hvor man stopper. Brug af forhørs metoder som er tortur har jo ikke været nogen hemmelighed. Hvis præsidenten er skyldig i at have beordret det - er alle senatorer der har siddet i persioden 2001-2008 så ikke skyldige i ikke at have gjordt noget for at stoppe det ?
For det tredie er det et juridisk morads mellem internationale love og amerikanske love.
Jeg vil godt spå at hverken Bush eller nogle andre kommer for retten sigtet for tortur.
(jeg vil ikke udelukke at nogle af Bush's folk kommer for retten af andre årsager - fortielse af oplysninger og obstruktion i forhold til kongressen)
Jeg tror at det mest er et emne blandt europæiske intellektuelle.
Emnet (retsforfølgning af Bush) er slet ikke på agendaen i USA.
Og det lyder usandsynligt at der kommer noget ud af det.
For det første er traditionen i vesten (i modsætning til den gamle øst tradition i Sovjet & Kina) at man er mere positive overfor politikere efter at de er gået ud af politik end mens de er aktive. For et nyligt eksempel se Uffe Ellemans ord om Gert Petersen.
For det andet er det jo spørgsmålet om hvor man stopper. Brug af forhørs metoder som er tortur har jo ikke været nogen hemmelighed. Hvis præsidenten er skyldig i at have beordret det - er alle senatorer der har siddet i persioden 2001-2008 så ikke skyldige i ikke at have gjordt noget for at stoppe det ?
For det tredie er det et juridisk morads mellem internationale love og amerikanske love.
Jeg vil godt spå at hverken Bush eller nogle andre kommer for retten sigtet for tortur.
(jeg vil ikke udelukke at nogle af Bush's folk kommer for retten af andre årsager - fortielse af oplysninger og obstruktion i forhold til kongressen)
vandfarve (7) skrev:
Hvis USA dog ikke kan magte det, så overvejes det også rimeligt seriøst, hvorvidt eller hvornår andre lande vil udstede arrestordre på præsidenten og hans regering. Som det skete for Augusto Pinochet, da han blev anholdt på et fly mod England, så kan man også sagtens tænke, at fx Tyskland vil udstede en arrestordre på den krigsforbrydelse-mistænkte præsident Bush og anholde ham, hvis han begiver sig ind på tysk territorium.
Det lyder ikke særligt realistisk at Tyskland skulle vælge at lave en konflikt med en vigtig allieret gennem 60 år.
#10 Bemærk venligst "fx". Jeg kunne også sagtens have Grønland eller Guatamala, men det er ikke pointen her. Pointen er, at andre lande (fx Tyskland) kan vælge at retsforfølge en person i henholds til lovene om Menneskerettighedsdomstolen, som fx Tyskland og enhver person på fx tysk grund må følge.
Jeg synes det virker forskruet at man ikke 'tør' retsforfølge sådanne synder. Men samtidig ved jeg ikke om det vill være helt fair, for selvom Bush har lavet fejl, så har han også gjort godt. Samtidigt er det menneskeligt at fejle, og manden har immervæk siddet i 8 år. Der kan ske mange fejl på 8 år. Selvfølgelig skal en mand i den position ikke begå ret mane fejl og der bør være meget kontrol med det. Jeg mener bare, man bør også give manden en chance, og måske sætte godt mod ondt, og se det i perspektiv. Så længe han altså ikke har begået et eller anden sindsygt kriminelt - accepteret tortur gælder i mine øjne herunder.
Generelt hader jeg den måde de (USA - ja, det er en generelisering) mener de kan bryde diverse konventioner, og synes de kan holde sig ude fra nogle - fx klimaspørgsmål og atomvåben - uden reel konsekvens. Af og til synes jeg de andre støre magter i verden (Europa?) måske skulle tage os lidt sammen og give dem lidt tørt på, ellers får vi vel aldrig vent deres suverænitet?
Generelt hader jeg den måde de (USA - ja, det er en generelisering) mener de kan bryde diverse konventioner, og synes de kan holde sig ude fra nogle - fx klimaspørgsmål og atomvåben - uden reel konsekvens. Af og til synes jeg de andre støre magter i verden (Europa?) måske skulle tage os lidt sammen og give dem lidt tørt på, ellers får vi vel aldrig vent deres suverænitet?
cazotaro (15) skrev:Bush har lavet fejl, så har han også gjort godt. Samtidigt er det menneskeligt at fejle
Med det argument kan du jo storset frifinde hver eneste borger på denne jord? :)
Vores system virker vel sådan, at når man har gjort noget forkert, så må man tage konsekvenserne, som gerne skulle være en passende (hvilket jo selvfølgeligt kan være subjektivt, men i det store og hele har politikere og domstole vel ret godt styr på det) straf.
vil lige starte med at påpege noget jeg synes kunne tolkes to veje fra mit indlæg:
Herunder - skal forstås som i "sindsygt kriminet" / dybt forkasteligt
Jo, mange kunne gå herunder, jeg mener bare at hvis dette politiske aspekt alligevel tages i betragtning, bør det med fejlene også.
Jeg har godt nok ret svært ved at argumenterer for det, men jeg synes måske bare at hvis noget er tilpas småt kan man godt se igennem fingre med det, pga. et større perspektiv, nok egentligt oftest pga. politiske konsekvenser. For et land, for en person eller fordi personen fx kunne være nationalhelt.
Ikke at noget bør kunne fritage folk fra deres retmæssige straf, men jeg ser det nok lidt som fx. at politiet kan nøjes med at give en advarsel, hvor handlingen ikke godtages, men vel heller ikke reelt straffes.
Jeg kan godt se, dette let kunne give en ret forvredet verden, men det fungere vel desværre lidt sådan, fordi - som jeg startede med at forkaste - man ikke altid tør. Omvendt hvis man slog ned på alt ville ingen gå fri og jeg tror det ville skabe et ret stift system, med for megen kontrol.
Balance balance balance :)
cazotaro (15) skrev:Så længe han altså ikke har begået et eller anden sindsygt kriminelt - accepteret tortur gælder i mine øjne herunder.
Herunder - skal forstås som i "sindsygt kriminet" / dybt forkasteligt
Jo, mange kunne gå herunder, jeg mener bare at hvis dette politiske aspekt alligevel tages i betragtning, bør det med fejlene også.
Jeg har godt nok ret svært ved at argumenterer for det, men jeg synes måske bare at hvis noget er tilpas småt kan man godt se igennem fingre med det, pga. et større perspektiv, nok egentligt oftest pga. politiske konsekvenser. For et land, for en person eller fordi personen fx kunne være nationalhelt.
Ikke at noget bør kunne fritage folk fra deres retmæssige straf, men jeg ser det nok lidt som fx. at politiet kan nøjes med at give en advarsel, hvor handlingen ikke godtages, men vel heller ikke reelt straffes.
Jeg kan godt se, dette let kunne give en ret forvredet verden, men det fungere vel desværre lidt sådan, fordi - som jeg startede med at forkaste - man ikke altid tør. Omvendt hvis man slog ned på alt ville ingen gå fri og jeg tror det ville skabe et ret stift system, med for megen kontrol.
Balance balance balance :)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.