mboost-dp1

SKAT...!!!

Gå til bund
Gravatar #1 - rackbox
12. mar. 2009 13:29
Så kører man lidt selvstændig virksomhed, og tænker at det vel egentlig ikke er så vildt besværligt at betale sin skat, når tiden kommer.

Man sender lidt fakturaer ud og modtager lidt regninger og tjener nogle basseører. Så er det vel egentlig bare at fortælle SKAT, hvad man har tjent, skulle man mene.

MEN NEJ! SKAT mener nemlig, at man skal have fornøjelsen af at uddanne sig til merkonom i virksomhedsøkonomi, før man har en chance for at forstå en brøkdel af, hvorfor man skal betale, hvad man skal.

Hvis jeg nu har tjent 100.000 kroner, så er mit regnestykke da ellers ret simpelt:

AMBI betales af 100.000
Skat betales af 100.000 minus personfradrag

N'est pas?

Nænænænænæ - det må man ikkeeee.... Man hva' gør man så?

Nå, så spørger man jo lige en skatteekspert. Mon ikke SKAT selv er eksperter udi den ædle kunst at betale skat? Det tror jeg, så jeg tager op til skattecentret med min computer under armen. Nu skal der sq laves selvangivelse!

"Du kører jo i virksomhedsskatteordningen, så vi skal have en regnskab"

"A'hva?", spørger jeg og piller mig selv lidt i skridtet. Sådan ét koster jo kassen!

Jeg forsøger at sætte mig ind i de åbenbart komplekse regler, som SKAT har stillet op med henblik på at køre almindelige mennesker psykisk i sænk. Jeg tror ikke, at de er klar over, hvor dyrt det er for samfundet, at jeg skal have kost og logi og personlig pleje resten af mine dage på et opsynshjem for psykisk nedbrudte mennesker.

Nå, nyt udgangspunkt:" Her er mine tal - smid dem ind i min selvangivelse, hvor de hører hjemme!"

Det vil damen ikke gøre. Det er op til mig selv at håndtere dette. Hun vil dog gerne forklare mig, hvad de forskellige rubrikker betyder.

Tålmodigt spørger jeg så til hver enkelt rubrik i den UDVIDEDE selvangivelse (som om den ALMINDELIGE selvangivelse ikke er kryptisk nok!), og forstår lidt her og der. Jeg stiller scenarier op, og spørger den venlige dame, om jeg har ret i disse scenarier. Hun giver mig ret.

Så forsøger jeg at ændre tallene i mine scenarier til de RIGTIGE tal, og pludselig passer mine antagelser ikke længere.

Skåret groft ud i pap, så ser SKATs verden således ud:

HVIS dine sko er røde, SÅ er 2+2 = 4
HVIS dine sko IKKE er røde, SÅ er 2+2 nogle gange 4, og andre gange uforudsigelig.

Mit problem er så åbenbart, at mine sko IKKE er røde.

Hun kom faktisk med et konkret eksempel, som fik mig til at opgive al håb om nogensinde at forstå SKAT. Tallene er simplificerede og ændrede:

Virksomhedsoverskud før skat: kr. 300.000,-
Privat hævning før skat: kr. 200.000,-
Ialt til beskatning: kr. 500.000,-

WTF?

Nejnej! Jeg har tjent 300.000,- i virksomheden. Jeg har IKKE også tjent de 200.000,- som jeg har HÆVET fra virksomheden.

Jeg skal da vel så KUN betale personskat af 200.000,- og virksomhedsskat af 100.000,- som er til rest i firmaet?

"Jo, det er sandt", forklarer damen.

Er det mig, der er platfodet af andre årsager end fra tyngden af min hjerne? Eller modsiger damen sig selv - og stiller et uforståeligt scenarie op?

Jeg er totalt væk. Fatter bjælde... Giver snart op, og indberetter nogle tal, der er lige så tilfældige, som systemet bag SKAT ser ud til at være. For hvis det hele bygger på $skat = rnd(1.000.000.000), så er det vel også ligegyldigt, hvad jeg indberetter.

Tak for luft :)
Gravatar #2 - milandt
12. mar. 2009 13:35
Du har startet et virksomhed og det kommer som en overraskelse for dig at du skal lave regnskag?
Gravatar #3 - cyandk
12. mar. 2009 13:42
Alle der har en virksomhed burde have en revisor. Det koster ikke kassen, det er en skrøne.
Gravatar #4 - Wolly
12. mar. 2009 13:47
Undre mig også lidt over, hvordan det kan komme som en overraskelse for dig, at du skal lave regnskab og dokumentere dit overskud. Som jeg ser det har du 2 muligheder:

1. Få et revisor til at lave det for dig. Tror det koster 5 - 10.000 kroner,
2. Lave det selv.

Jeg har været momsregistreret 2 gange, og begge gange har jeg selv lavet regnskabet, og det er sq ikke så svært. Ehvervs og Selskabsstyrelsen kan gratis sende dig et par små bøger om hvordan det gøres, og hvad der kreves af et regnskab. Det tager lidt tid at sætte sig ind i, men det er virkelig ikke særlig svært.
Gravatar #5 - XERXES
12. mar. 2009 13:49
Som den gode Sebastian sang det, Du er ikke alene.....
Tag f.eks. ham her, så skal han betale 129% i skat af en indtægt på 12,2 millioner.

http://epn.dk/privat/article1625408.ece
Gravatar #6 - arne_v
12. mar. 2009 14:42

Skat er rimeligt nemt for lønmodtagere, men for erhversdrivende er det meget komplekst som du har fundet ud af. Som flere har forklaret, så skal du have en revisor. Det er ikke til for almindelige mennesker at lave regnskab og selvangivelse under virksomheds skatte ordningen.
Gravatar #7 - rackbox
12. mar. 2009 17:03
Til alle: Jeg har været selvstændig i 6 år, og har været gennem samme mølle hvert år. Jeg er naturligvis klar over, at jeg ikke bare kan finde på et tal, og så smide det på selvangivelsen. Og jeg har et forholdsvist stort indblik i regnskaber.

Jeg væmmes dog ved, at SKAT kræver at jeg adskilder min egen private økonomi fra min virksomhedsøkonomi og samtidig selv blander hele lortet sammen i én pærevælling, når vi kommer til årets udgang.

Min historie skulle dels illustrere den idioti, der ligger bag SKATs systemer samt den frustration, som mange oplever, når de kommer til "regnskabets time".

Jeg vil illustrere det yderligere med et par eksempler taget direkte fra selvangivelsen:

"Beregningsgrundlag for acontoskat efter afskrivningslovens § 40 C [rubrik 138]"
---Forklaring fra deres vejledning:
"Her indsættes beregningsgrundlaget for acontoskat efter afskrivningslovens § 40 C (EU-kvoter & betalingsrettigheder). Der vil automatisk blive beregnet 25 % i forskudsskat, som anses for betalt."

Nårhja... Så blev jeg jo klogere...

Eller: "Indkomst til beskatning efter reglerne i virksomhedsordningen (årets opsparede overskud tillagt virksomhedsskat) [rubrik 149]"
---Forklaring fra dere vejledning:
"Hvis du er tilmeldt virksomhedsordningen (rubrik 147), og ønsker at opspare en del af overskuddet i ordningen, skal du selvangive beløbet her."

Forklarede det, hvordan jeg selvangiver beløbet? "Tillagt virksomhedsskat"... Hvad var det så lige, at jeg skulle lægge til?

Ja, det er en faktastisk idé at få en revisor til at ordne regnskabet. Det gjorde jeg sidste år. Og forrige år. Og endda også året før det. Det har ialt kostet mig i omegnen af kr. 50.000,- at få en mand til at HJÆLPE MIG MED AT BETALE SKAT!

Det er da DYBT urimeligt, at SKAT ikke selv har stillet medarbejdere til rådighed, som kan hjælpe de mennesker, som ikke bare nikker og bukker og naivt synes at det er rart at få lov til at betale for at betale penge.

Men jeg kan vel også bare begynde at lave mine fakturaer så komplicerede, at mine kunder skal have revisorhjælp for at gennemskue, hvad mine ydeler koster. Mon så ikke folk begynder at handle et andet sted?

Jeg HAR forsøgt at opsige mit abonnement hos SKAT, men det mener de ikke helt, at man kan.
Gravatar #8 - fidomuh
12. mar. 2009 17:30

Hm?
Min kammerat har startet eget firma og i den forbindelse gik jeg lige en tur forbi min mor ( som er bogholder ).

Det virker nu ellers rimeligt ligetil, naar man har et enmandsfirma.

Du skal netop, som du selv siger, bare betale indkomstskat af det du traekker ud af firmaet, og virksomhedsskat af det du lader blive.

Dit "regnskab" skal bare bestaa af kontoudtog, basalt set, krydret med en slags forklaring paa hvad udtraek bruges til.

Det virker rimeligt nemt i mine oerer :D

Hvis du skal bruge en til at kigge dine regnskaber igennem, saa siger du bare til ;)
Gravatar #9 - myplacedk
12. mar. 2009 17:56
Jeg havde revisor på de første par år. Derefter gjorde jeg bare det samme selv.

Men jeg havde også et meget simpelt regnskab: Indtægter, privatforbrug/udbetalig. Det kunne jeg godt få til at passe nogenlunde.
Gravatar #10 - rackbox
12. mar. 2009 18:04
#8 / #9 Skåret helt ind til benet, så er det faktisk også så simpelt, som i fortæller. Men når man gerne vil holde virksomhed og privat adskilt, så begynder SKAT er være besværlige at have med at gøre.

De vil f.eks. gerne putte min virksomheds renteintægter på indestående over til min private indkomst. Men det vil jeg ikke have, for det er jo reelt set min virksomhed, der har "tjent" pengene.

Året resultat skal der således betales skat af - også selvom mine debitorer IKKE har betalt.

"Tab på debitorer" kan først bogføres, når en advokat forgæves har forsøgt at inddrive pengene. Det koster mig altså kr. 5.500,- at få dokumentation for at jeg aldrig ser mine kr. 10.000,- som en kunde skylder.

Og der er så mange, mange ting, som blot besværliggøres af SKATs absurde holdninger.

VÆLGER jeg at have rod i mine systemer uden overblik over, hvad der tilhører min virksomhed og hvad der tilhører mig selv, så er skatten meget lettere at betale...
Gravatar #11 - myplacedk
12. mar. 2009 18:10
Jeg er helt enig. Jeg kan gå med til at vi har et kompliceret skattesystem, sådan har vi valgt at gøre det i Danmark. Men hvorfor er der ikke en simpel måde at lave en selvangivelse, når man har en simpel økonomi? Hvad skal jeg med 4 sider fyldt med små felter, når jeg i virkeligheden bare har en indkomst og et privatforbrug.
Gravatar #12 - rackbox
12. mar. 2009 18:27
#11 GODT med en forbundsfælle :) SKAT kunne sagtens opfinde noget mere brugervenlighed...
Gravatar #13 - MiniatureZeus
12. mar. 2009 19:20
Nu ved jeg ikke om det er muligt hvis man allerede har en virksomhed, men hvis man er nystartet eller vil starte, så kan man ( I hvert faldt i Køge) gå ned til noget der hedder Mulighedernes Hus (eller noget i den dur) og få hjælp til ALT hvad der har med virksomhedsstart at gøre, helt gratis (Du skal dog betale et beløb, hvis du tjener x antal penge pr. år)
Gravatar #14 - rackbox
12. mar. 2009 19:24
#13 den mulighed fjerner de så gennem den nye skattereform...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login