mboost-dp1

Skyderier, utrygge borgere og afstandstagende politikere

Gå til bund
Gravatar #1 - Zombie Steve Jobs
3. mar. 2009 13:12
Skyderier, utrygge borgere og afstandstagende politikere.

Ja, det er meget fint, at politikerene tager afstand fra skyderierne og bandekrigen, det er flot, at de er sure og fordømmer, det er flot, at de synes det er for dårligt.
Men hvorfor ikke gøre noget? Sygehusvæsen og borgernes sikkerhed skal bare fungerer, så kyl ekstra penge i politiet og annuller afspadsering/fridage indtil den her skide konflikt er ovre. Og giv dem for guds skyld en lønforhøjelse. Sæt dem ind og fyld gaderne med svært bevæbnede pansere (militærpolit, jægerkorpset - hvad ved jeg, any fucking thing), ransag, ransag, ransag, aflyt, pres det levede pis ud af de idioter - det er sgu da for galt, det er Danmark for helvede, et lille land, hvor organiseret kriminalitet ikke kan være så skide omfattende, at det er en uoverskuelig opgave at stoppe det.

Jeg synes det er chokerende, at der ikke er evige panserpatruljer. Nogle gang kunne vi godt være lidt mere handlings-prægede i DK og tænke "ok, fuck it, nu leger vi nazi-tyskland i et par måneder" i stedet for at vi skal høre på politikere der whiner men ikke handler. Det pisser mig af.

Og nej, jeg vil ikke have en politistat, men at områder i en by mere eller mindre kan bryde sammen og blive til noget, der mest af alt minder om lovløse områder er sgu for galt.
Det er endnu ikke kommet så langt, at jeg er bange for at gå ud. To af skudepisoderne er to minutter herfra, men det er da kommet langt nok til, at jeg er bevidst om at man kan blive ramt i hatten af vildfarne kugler fra de lade amatørskytter og til, at jeg holder mig fra en enkelt gade efter mørkets frembrud.
Gravatar #2 - madeinrussia
3. mar. 2009 13:29
okay ?
Gravatar #3 - arne_v
3. mar. 2009 15:27

Vælgerne stemmer på politikere med høj medie profil, populistiske meninger og symbol politik. Der er ikke stemmer i faglig indsigt, upopulære beslutninger og løsninger som faktisk virker men tager år om at virke.

Det har politikerne noteret sig.
Gravatar #4 - themuss
3. mar. 2009 15:32
Der er masser af evige patruljer, de befinder sig bare på staden... De rykker jo ud flere gange om ugen med mindst 25 panse indenfor og nok lige så mange udenfor.

Problemet er skabt af politikerne ved at stoppe staden... Og nu bøder købehavnerne.
Gravatar #5 - arne_v
3. mar. 2009 15:38

Kampagnen for at stoppe hash salget på Christiania var totalt til grin. Enhver kunne sige sig selv at handlen bare ville flytte andre steder hen.

Men rocker & 2G problemet ville eksistere også selvom pusher street ikke var blevet ryddet.
Gravatar #6 - themuss
3. mar. 2009 15:40
selvfølgelig ville det stadig eksistere (problemet med kriminelle), til gengæld ville politiet have ressourcer til at tage sig af dem...

Gad vide om de smider 200 mio efter dem til at bekæmpe bander ligesom de gjorde med staden (eller var det kun 80 mio?).
Gravatar #7 - arne_v
3. mar. 2009 15:50

Nu ved jeg godt at nogen troede at et "task force" på 35 mand kunne løse problemet.

Og hvis det var rigtigt så kunne resourcerne der bruges på Christiania gøre en forskel.

Men virkeligheden er nok en noget anden.
Gravatar #8 - themuss
3. mar. 2009 16:07
Så du tror ikke at 200 mio brugt over de sidste 2-3 år ville have gjort en forskel ift. banderne i København....?

Du skal også lige tænke på at de heller ikke ville have et marked at kæmpe om i så fald.
Gravatar #9 - noramskull
3. mar. 2009 16:12
Genindfør dødsstraf og henret dem alle sammen.

Fint nok at tasketyve osv. slipper med et par år, men når forbrydere begynder at skyde vildt omkring sig blandt civile, uden nogen form for samvittighed, er det altså på tide at droppe fløjlshandskerne.
Gravatar #10 - BluepaiN
3. mar. 2009 16:46
Giv politiet noget mere magt!

Det kan simpelthen ikke passe, at hver gang politiet giver folk en omgang knebbelsuppe eller affyrer et enkelt skud, så står folk og tuder over politivold.

Hvis banderne fik noget bly fra politiet, så ville de nok passe lidt mere på med hvad de gør i forhold til nu. Skide være med om vi skal have nogle mexican shootouts. Det er politiet der ligger inde med det tunge skyts, og går det helt galt, så sætter vi bare hæren ind.
Gravatar #11 - arne_v
3. mar. 2009 17:37

Jeg er ikke ekspert i politiets budgetter.

Men jeg er overbevist om at indsatsen for at løse et landsdækkende problem som involverer dusinvis af kriminelle grupperinger hvoraf nogen har eksisteret i årtier og som er dybt funderet i nogle sociale problemer og en mislykket integrations politik skal være langt større end indsatsen for at fjerne åbenlys hashhandel fra et bestemt sted i København.

Og de ville have adskillige markeder at slås om også selvom pusher street ikke var blevet ryddet.
Gravatar #12 - arne_v
3. mar. 2009 17:41

Skal vi tilbyde Bruce Willis et job som general major ?

Jeg er sådan set enig i at det er vigtigt at politiet får kontrol med gaderne på Nørrebro, men:
1) det er kun en meget lille del af en løsning
2) et taskforce på 35 mand er totalt til grin i den henseende (jeg tror ikke engang at 350 er tilstrækkeligt)
Gravatar #13 - Anders Fedеr
3. mar. 2009 19:08
Måske er det på tide med et mistillidsvotum til statsministeren? Eller skal vi vente til den næste tilfældigt forbipasserende borger får pløkket hjernen ud?
Gravatar #14 - Mandalae
3. mar. 2009 19:12
#13,

Nu er det jo ikke hans skyld at de er begyndt at skyde vildt omkring sig på nørrebronx.

Man kan sige at han måske bør gøre noget mere for at få det ordnet, men det ved jeg faktisk ikke noget om da jeg ikke aner hvad de har i støbeskeen for at få problemet løst.

I det mindste falder boligpriserne på nørrebro :p
Gravatar #15 - arne_v
3. mar. 2009 19:18

Det er der næppe parlamentarisk grundlag for.

Derudover er det vel også lidt omsonst da han vel smutter til et nyt job i løbet af få måneder alligevel.

Og det løser jo heller ikke problemet. Det er jo netop noget af det som der bliver kritiseret i denne tråd. Vi skifter lige en person ud og udtaler at nu skal der ske noget - uden at der egentligt sker noget reelt.
Gravatar #16 - arne_v
3. mar. 2009 19:19

Det havde den bristede hus-bobbel vel allerede startet inden. Men skyderierne kan selvfølgelig accelerere det lidt.
Gravatar #17 - terracide
3. mar. 2009 19:51
De burde tage ved lære af erfaringerne fra USA og England i at bekæmpe bander...og så droppe "kom lad os alle snakke i rundkreds, så går det nok pægok-hippie-stilen"...jeg mistede tiltroen til politiet efter de skød 113 skud og kun sårede 11 den 16. Maj...havde det været +50 ramte, så havde hele balladen om fuckhovedernei ungdomshuse og denne bandekrig set anderledes ud.

Og desværre kan jeg huske at folk whinede meget højere ogover de 11 sårede ned denne bandekrig...vi ligger som vi selv har redt...ved at vise at "uha da nej, så voldsomt må politiet ikke være her i smørhullet..." *rolling eyes*
Gravatar #18 - arne_v
3. mar. 2009 19:57

Du mener at da man ikke har bander og vilde skyderier i USA, så vil brug af erfaringer fra USA være effektive til at bekæmpe de fænomener ?

I don't think so !
Gravatar #19 - arne_v
3. mar. 2009 19:59

Og du mener vel 18. maj ??
Gravatar #20 - Anders Fedеr
3. mar. 2009 21:53
mandalae (14) skrev:
Man kan sige at han måske bør gøre noget mere for at få det ordnet, men det ved jeg faktisk ikke noget om da jeg ikke aner hvad de har i støbeskeen for at få problemet løst.

Det er vel også netop det der er problemet - hvad gør de egentligt ved det? Om ikke andet burde de være bedre til at melde ud omkring hvad der foregår. Volden nærmer sig amerikanske tilstande - er det meningen at vi bare skal læne os tilbage og sige "det ordner sig nok"?

Ifølge oversigten på DR er der i øjeblikket ca. en skudepisode hver tredje dag, og 1 menneske bliver dræbt af skyderierne om ugen.
Gravatar #21 - Mandalae
3. mar. 2009 21:55
#20,

Så meld dig ind i politiet og hjælp dem hvis du vil gøre en forskel :)

At sidde her og brokke sig og skyde skylden på andre folk hjælper jo heller ikke noget.
Gravatar #22 - arne_v
3. mar. 2009 21:59

Medmindre politiet har mange ubesatte stillinger så hjælper det jo ikke på noget at Anders søger ind ved politiet.

Medmindre hans mellemnavn er Callahan og han skal rense Københavns gader.

Gravatar #23 - vandfarve
3. mar. 2009 22:00
En forklaring på politiets laid back-stil er faktisk en fuldstændig overlagt og bevidst handling, som nemlig er den "tilbagelænethed", som ordensmagten er kendt for her i landet.

Det skal sættes i relation til deres gentagende negative tilbagemeldinger, hver gang de medieliderlige (DF-)polikere beder om flere magtmidler til politiet, mens ordensmagten gang på gang takker nej - og det er egentlig forståeligt nok. Selvfølgelig skal man sætte hårdt mod hårdt, men dette er i mange tilfælde utilpassede unge, der kun vil have opmærksom og have lidt "sjov og ballade i gaden" (meget udiplomatisk sagt, men trods alt stadig delvist rigtigt).

Det skal selvfølgelig tages med et gran salt, men jeg mener, at hvis politiet begynder at opskalere konflikten, så risikerer man også, at konflikten udvider sig. Desuden, hvem ønsker en politistat?

I stedet skal vi fokusere på indikatorerne og baggrundsvariablene på dette problem. Kan det ikke være, at arne_v har fuldstændig ret, når han siger, at dette skyldes dårlig integration, en dårligt fungerende socialforvaltning, osv.? Det giver mig derfor en decideret dårlig smag i munden, når Københavns Kommune kaster håndklædet i ringen og netop melder ud, at de IKKE vil tilbyde aftentilbud til de unge, fordi det er for farligt. Say what?!

Det er sgu da ellers netop nu, at der er brug for dem, så man kan holde de unge væk fra gaden!

Jo, dette mindre borgerkrigslignende bandeopgør skal selvfølgelig stoppes, men det løses ikke udelukkende ved at sende Bruce Willis, Rambo og B.S. Christensen på Nørrebro med TMG'ere og PMV'ere. Det handler i stedet om at få nogle pædagoger ud på gaden, om at evaluere indsatsen på integrationsområdet, måske overveje nogle radikale forslag (Klaus Bondam er åbenbart den eneste modige politikere, der tør at foreslå at legalisere hashen), for fat i de unges forældre samt køre en benhård indsats overfor rockermiljøet, når det kommer til økonomien samt Told&Skat.
Gravatar #24 - arne_v
3. mar. 2009 22:01

Og principielt mener jeg ikke at det er urimeligt at forvente af politikere som mener at de kan lede landet, at de har løsninger på landets problemer.

Gravatar #25 - Mandalae
3. mar. 2009 22:05
#24,

Jeg mener bare at det er meget nemt at brokke sig når det ikke er er ens eget ansvar at gøre noget ved det.

Det er selvfølgelig fair nok hvis de gentagne gange laver rod i samme problem, men pt har det kørt i 64 dage og så vidt jeg ved har de da forsøgt at gøre hvad de kunne?

Jeg synes bare man bør passe på med at beskylde folk for ikke at gøre hvad de kan, når man ikke kender alle sider af sagen :)
Gravatar #26 - arne_v
3. mar. 2009 22:06
vandfarve (23) skrev:
Selvfølgelig skal man sætte hårdt mod hårdt, men dette er i mange tilfælde utilpassede unge, der kun vil have opmærksom og have lidt "sjov og ballade i gaden" (meget udiplomatisk sagt, men trods alt stadig delvist rigtigt)

Det hænder at politiet har med den slags at gøre.

Men i det her tilfælde må det vist kaldes forhærdede kriminelle.

vandfarve (23) skrev:
Det handler i stedet om at få nogle pædagoger ud på gaden, om at evaluere indsatsen på integrationsområdet,

Det er helt klart en god ting.

Men realistisk set varer det 10 år inden det hjælper.

Dem der idag render rund med skydevåben lader sig ikke påvirke af nogle pædagoger.

Man kan forsøge at redde dem der idag er 0-10 (eller redde samfundat fra dem, hvis man anlægger den synsvinkel).
Gravatar #27 - arne_v
3. mar. 2009 22:09

Så vidt jeg ved er der flere poltikere som har udtalt sig til pressen end der er ekstra politifolk som er blevet sat ind.

Så der bruges flere kræfter på at sikre deres genvalg end på at løse problemerne.

Og det kan godt være at den nuværende fase kun har varet i 64 dage, men problemer mellem rockere og 2G'ere har eksisteret i mange år.
Gravatar #28 - vandfarve
3. mar. 2009 22:11
#26 Selvfølgelig skal vi sætte ind i dag (eller snarere i går end i morgen!), men det hjælper hverken på den lange bane, ligesom det skal gøres velovervejet. Det er jo set før, at politiets tilstedeværelse kan fremprovokere et sammenstød, hvorfor jeg personligt har stor tiltro til politiet, da deres handlinger synes velovervejede indenfor de økonomiske, juridiske og politiske rammer, som de opererer under.

arne_v (26) skrev:

Dem der idag render rund med skydevåben lader sig ikke påvirke af nogle pædagoger.

Man kan forsøge at redde dem der idag er 0-10 (eller redde samfundat fra dem, hvis man anlægger den synsvinkel).

I beg to differ.

Jeg ved/tror/håber, at mange af de kriminelle stadig kan reddes - men selvfølgelig, vi skal stille krav, men det betyder ikke, at man bliver benævnt som "utilregnelig, uigendrivelig, umulig kriminel", bare fordi man render rundt med en kniv. Det kan i lige så høj grad forklares ved, at man prøver at leve op til de gældende normer, men disse normer kan og skal brydes igennem samfundets menneskelige og selvhjælpende opmærksom.
Gravatar #29 - Mandalae
3. mar. 2009 22:15
#27,

Men der er vel ingen af os der ved noget reelt om det udover det vi har set i medierne, og det er jo næppe den fulde historie.

Misforstå mig ikke jeg så gerne konflikten løst i går, men det er jo heller ikke nødvendigvis så nemt som bare at sætte flere folk på sagen.
Gravatar #30 - arne_v
3. mar. 2009 22:19
vandfarve (28) skrev:
Det er jo set før, at politiets tilstedeværelse kan fremprovokere et sammenstød,

Der er tilfælde hvor politiet kan undgå at eskalere en situation ved at optræde diskret.

Men jeg kan ikke se at det kan anvendes på det foreliggende problem.
Gravatar #31 - Magten
3. mar. 2009 22:20
Hvor mange af jer der er utilfredse med politiets indsats, bor og opholder jer rent faktisk på Nørrebro og omegn til daglig?

Jeg er indenfor de sidste 5 dage blevet visiteret 2 gange (af politiet :)) og kan ikke køre til eller fra arbejde uden at se som minumum 4 politibiler og salatfade.. Der patruljeres konstant på Nørrebro, og der er sat jævnt mange ekstra folk ind.. Min lillebror som går i skole 2 minutter fra Blågårds Plads bliver dagligt konfronteret af politiet der vil høre hvad han laver, og om han har set eller hørt noget..

De GØR en indsats - men som alt andet så koster politiet også penge.. Og penge har vi desværre ikke uendeligt mange af, selvom man kunne ønske sig det..
Gravatar #32 - arne_v
3. mar. 2009 22:21
vandfarve (28) skrev:
Jeg ved/tror/håber, at mange af de kriminelle stadig kan reddes - men selvfølgelig, vi skal stille krav, men det betyder ikke, at man bliver benævnt som "utilregnelig, uigendrivelig, umulig kriminel", bare fordi man render rundt med en kniv. Det kan i lige så høj grad forklares ved, at man prøver at leve op til de gældende normer, men disse normer kan og skal brydes igennem samfundets menneskelige og selvhjælpende opmærksom.

Jeg mener at recidiv procenten er tårnhøj for den her slags kriminelle.

Gravatar #33 - arne_v
3. mar. 2009 22:22

Det er vel teoretisk muligt at politikerne har en god plan og at de kun lukker håbløse ideer ud til medierne som led i en genial aflednings manøvre.

Men det tror du vel ikke på ?
Gravatar #34 - arne_v
3. mar. 2009 22:24

Politiet gør da noget.

Men det virker tilsyneladende ikke.
Gravatar #35 - Mandalae
3. mar. 2009 22:28
#33,

Indtil du satte det op på den måde :p

Men som #31 siger sker der jo faktisk noget. Problemet er vel lidt at politiet ikke kan være alle steder på en gang, så der er altid et sted for de kriminelle at gemme sig.

Det tager jo ikke mange minutter at affyre 10 skud efter en eller anden for derefter at løbe væk et sted hvor politiet ikke er.
Gravatar #36 - arne_v
3. mar. 2009 22:38

Korrekt.

Det er ikke et nemt problem at løse.

Men når det ikke er løst, så skal man ihvertfald fortsætte med at lede efter løsninger.

Det er formentligt umuligt at finde en løsning som fjerner problemet på 3 dage.

Men hvis nu de kunne komme med en løsning, hvir det virkede realistisk at problemet kunne løses på 3 år, så synes jeg at man var kommet langt. Og 10 år er også OK.

Hvis der er brug for flere betjente, så udvid politiet med 3500 mand, betal hvad det koster og spar på et eller andet andet, og når folk brokker sig så får de at vide at det er en prioritering, og hvis folk heller vil have det andet og leve med skyderier, så kan de vælge nogle andre politikere ved næste valg.

Det er så kun at lægge låg på problemet. Det vil være kriminalpolitiet som skal fjerne dem mere permanent. Og skole og social væsen som skal fjerne rekruterings grundlaget.

Og det koster alt sammen. Men er det et problem som man vil løse, så må det jo koste det som koster.
Gravatar #37 - LinguaIgnota
4. mar. 2009 01:45
Jeg er dybt frustreret over situationen, ikke mindst fordi, alle med øjne i hovedet kunne følge udviklingen. Amerikanske eksperter i gadebander advarede for år siden om, hvor vi var på vej hen - mønsteret var identisk med det de oplevede i USA i 80'erne og 90'erne. Og opfordringen til at indsætte med en massiv præventiv indsats blev ignoreret.

Nu sidder vi tilbage med et forholdsvis stort antal unge mennesker, der er udenfor pædagogisk rækkevidde; og en anden gruppe, der muligvis stadig kan nås. Da integration ikke virker retrospektivt, må det være tid til at erkende, at nogle mennesker aldrig kommer til at fungere i det danske samfund, og det må man så forholde sig til. Det kan være nok så fint og flot at få stoppet den aktuelle konflikt, og det bør selvfølgelig få førsteprioritet, men det ændrer ikke på, at grov kriminalitet er en livsstil for de involverede parter.

Mægling er fremsat som et løsningsforslag, for det officielle Danmark har tilsyneladende besluttet at overse volds- og berigelseskriminalitet, når det kommer til bandegrupperinger, så længe de ikke dagligt optræder på avisernes forsider. Man overser fuldstændig, at begge grupperingers hovedindtægtskilder er narkohandel, tyveri og røveri, og det primære arbejdsværktøj er vold og trusler. Lægges der låg på konflikten, så vender de implicerede parter bare tilbage til deres sædvanlige aktiviteter (vi så det efter rockerkrigen i '96-'97) og intet ændrer sig. Til gengæld kan regeringen og Dansk Folkeparti gå til valg på at have gjort en forskel, alt imens hele bydele fortsat tyranniseres akkurat som før.

Hvor længe vil vi fortsætte med at ignorere det reelle problem, før vi gør en kompetent indsats for at løse det og efterfølgende tager foranstaltninger, så det ikke opstår igen? Jeg har en ubehagelig følelse af, at omfanget og seriøsiteten stadig ikke er gået op for hverken befolkningen eller politikerne.

"Bandekrigen" er symptomet, ikke sygdommen.

[/rant]

Og så' der kage.
Gravatar #38 - Du3-
4. mar. 2009 09:25
Magten (31) skrev:
Hvor mange af jer der er utilfredse med politiets indsats, bor og opholder jer rent faktisk på Nørrebro og omegn til daglig?...

Bor der ikke, men opholder mig derinde(Nærmere betegnet Nordvestkvarteret), og efter ham der blev stukket mens han holdt i et lyskryds ved Lundtoftegade(Fik dette af vide igår) er jeg begyndt at køre udenom når jeg skal ind til folk.. Jeg tager bare ikke chancen..
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login