mboost-dp1

Sløj eller forkølet..

Gå til bund
Gravatar #1 - milandt
29. sep. 2008 08:16
HK har i en undersøgelse konkluderet at 3 ud af 4 af deres medlemmer går på arbejde når de er "sløje eller forkølede" i stedet for at lægge sig syge.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-16135390.ht...

Hvad gør du?

Fortæl om du går i skole eller arbejder - evt hvad du laver - og svar på hvornår du lægger dig syg. Hvor meget skal der til? Kan du evt arbejde hjemmefra, og i så fald en fuld arbejdsdag?
Gravatar #2 - Systran
29. sep. 2008 08:20
Der skal en del til, før jeg lægger mig syg. For mig er det rimelig vigtigt at jeg overfor min arbejdsgiver virker tillidsfuld og at jeg ikke bruger enhver undskyldning for at blive hjemme.

Medmindre jeg kan ikke undgå det, lægger jeg mig ikke syg.
Gravatar #3 - Mandalae
29. sep. 2008 08:24
Da jeg arbejdede på sputnik gik jeg på arbejde i 3 uger med kyssesyge. Det var først da jeg ikke kunne stå når jeg stod ud af sengen at jeg blev hjemme :)

Nu arbejder jeg hjemme, så nu arbejder jeg bare altid :p
Gravatar #4 - Corholio
29. sep. 2008 08:38
Min krop er så smart indrettet at jeg kun bliver syg når det er weekend eller jeg har ferie.

Så.... går aldrig på arbejde syg!

Selvfølgelig kan man have ondt i halsen og andre små-skavanker, men hvis man ikke har feber - så er der i min bog ingen undskyldning for at blive hjemme.
Gravatar #5 - NioBe
29. sep. 2008 09:17
Mht til sygdom, skal der meget til at jeg bliver hjemme, Som regl blir jeg altid sendt hjem af chefen, fordi jeg ikke selv registere hvor slemt det står til. Jeg er blevet opdaget til ikke at være en "piveskid", hvad sygdom og smerter angår.

Men hvis det er mit knæ der fejler kan jeg godt blive lidt "sart" da det pludselig kan ske at jeg slet ikke kan gå på det, pga smerter. Så det sker at jeg bliver hjemme hvis jeg har haft en urolig nat, som der somreglt følger efter med et svagt ben og følgende smerter senere på dagen...

Det er sket at jeg engang fik forstuvet storetåen, og den følgende dag havde jeg så mange smerter i den at jeg ikke engang kunne støtte på den. Og det var samme dag som jeg skulle mødes med min mor og i byen. Så dum stædig jeg var tænkte jeg at jeg bare var pivet og gik ned i byen sammen med min mor, med en smertefuld storetå. Tilsidst fik jeg trådt storetåen til, så jeg efter et stykke tid slet ikke kunne mærke smerterne i den.

Det skal så lige siges... at jeg på det tidspunkt ikke viste at den var forstuvet før efter jeg fik det fortalt med de symtomer jeg havde til en ven.

Så jeg har lært at jeg må være lidt mere forsigtig med hvad jeg gør med smerterne og må godt være "lidt" pivet, det kan jo få fatale følger... :/
Gravatar #6 - Mort
29. sep. 2008 10:47
Jeg synes det er meget interessant at de fleste af dem som går på arbejde når de er syge, gør det af hensyn til arbejdsgiveren. Men hvor mange af dem tænker samtidig på at de kan smitte andre kolleger og dermed medvirke til at sænke produktiviteten i hele afdelingen ?
Gravatar #7 - Mandalae
29. sep. 2008 10:49
#6,

Jeg har ingen kollegaer jeg kan smitte :p
Gravatar #8 - NioBe
29. sep. 2008 11:30
Helt enig. Synes også at det er forrygt at man gør det.

Men sådan en som mig har fået med i opdagelsen at jeg bare er pivet og skal først blive hjemme den dag man ligger død derhjemme. Men så tænker man ikke videre over det, jeg gør hvertfald ikke... især ikke når man er opdaget til at man overdriver, fordi halsen bare gør lidt ondt og næsen løber samt man hoster lidt...
Gravatar #9 - hgul
29. sep. 2008 12:17
Først kan jeg lige slå fast, at det er yderst sjældent, at jeg er syg, men når det sker, så reagerer jeg lidt forskelligt alt efter hvad jeg skal.

Når det har været i forbindelse med studier, så har jeg nok været bedre til at blive hjemme og passe sengen, end jeg har været i forbindelse med arbejde. For mig har det indtil nu mest drejet sig om, hvor mange mennesker det går ud over, når jeg bliver hjemme.

I de seneste par år har jeg dog haft +80 km i skole, og det har faktisk betydet, at mit fremmøde absolut ikke har fejlet noget som helst. Med en transporttid på ca. 2-2½ time hver vej har jeg ikke ville bruge afstanden som undskyldning, primært for min egen skyld, men selvfølgelig også fordi jeg har valgt en uddannelse der kræver en del gruppearbejde.

Sidst jeg var sygemeldt fra arbejde var pga. en operation, så det var lægens ordre jeg fulgte. Ellers kan jeg ikke huske hvornår jeg sidst har været syg på arbejde, for sidste gang jeg var syg med feber og sådan, blev jeg ikke hjemme selvom jeg knap kunne hænge sammen. Det er ikke altid positivt at arbejde sammen med sin mor :-P
Gravatar #10 - Systran
29. sep. 2008 18:28
Ikke en dum tanke. Men hvis man vender den om, kan man jo også sige at mange netop tager på arbejde af hensyn til kolleger, fordi man føler sig forpligtet overfor dem.
Det er tit det sker at folk melder sig syge, også er det altså ikke fedt at blive jaget på arbejde som evt. afløser kl 7.30, når man nu har set frem til en fridag. Det synes _jeg_ er dårlig kammeratskab at lade sine kolleger stå med den, bare fordi man er lidt småforkølet.

Selvfølgelig skal man ikke på arbejde, hvis man har det for dårligt, men der skal være en god grund til ikke at møde op.
Gravatar #11 - thorjak
29. sep. 2008 19:24
Er næsten aldrig syg, ellers er det kun 1 dag eller aften den ikke er så god.
Men ellers kan jeg sagtens hoppe på arbejde med lidt feber, bliver kun hjemme hvis jeg er så syg at jeg ikke kan koncentrere mig.

Bankene hoved pine, ondt i ryggen osv, så bliver jeg hjemme
Gravatar #12 - izym
29. sep. 2008 19:31
I folkeskolen brugte jeg næsten enhver chance til at blive hjemme, men efter jeg er startet på gymnasiet, skal der alligevel en del til før jeg bliver hjemme. Man vil jo nødig ha fravær ;)
Gravatar #13 - ajust
29. sep. 2008 20:49
Har også utrolig få sygedage! Men føler mig nu også sjældent sløj ;). Det er som regel rimelig slemt hvis det er noget.. Fx vågnede jeg lige torsdag nat her i sidste uge med så voldsom hovedpine at jeg ikke kunne sove videre. Da resten af familien så stod op, forsøgte jeg også, men endte med at kaste op og gå ind i seng igen.

Ellers er det mest hvis man står en fredag eftermiddag, og der er fredagsbar på gym, og alle ens venner sidder med billig fadøl, mens ens egen udsigt er oldtidskundskab til kl15.30, at man pludselig godt kan få det skidt!
Gravatar #14 - Systran
29. sep. 2008 21:24
demitio (13) skrev:
Ellers er det mest hvis man står en fredag eftermiddag, og der er fredagsbar på gym, og alle ens venner sidder med billig fadøl, mens ens egen udsigt er oldtidskundskab til kl15.30, at man pludselig godt kan få det skidt!

Det lyder præcis som proceduren på Svendborg Gymnasium :D
I den situation havde jeg nok kraftigt(!) overvejet at droppe old :P
Gravatar #15 - cazotaro
29. sep. 2008 21:26
Som mange andre bliver jeg kun hjemme hvis jeg virkelig har det dårligt. Foruden er jeg så sjældent syg at jeg gennem hele folkeskolen kun lige har fyldt én af de der kontaktbøger man fik :S
Er og så opdraget af mine forældre til at tage i skole, og så ellers bare tage hjem igen hvis jeg har det for dårligt. Når man så er af sted går det som oftest alligevel over efter kort tid.

Hovedpine - pjat med dig - hovedpinepille og af sted, det går nææsten altid over efter 1 times tid.

Forkølelse, ved mindre jeg nyser og hoster konstant ser jeg det ikke som et problem.

Fysiske skader, skal gåes væk :P Jeg har næsten altid en eller anden skade, forstuvet eller forstukket et eller andet, synes det går fint så længe jeg kan gå og er i stand til at koncentrerer mig om min skole.

Ved feber eller opkast bliver jeg derimod hjemme, men så er det også umuligt for mig at koncentrerer mig om noget.

Jeg vil helst ikke smitte andre, men lidt forkølelse plejer heller ikke at være så farligt, der er alligevel altid én eller anden der er det.
Gravatar #16 - XorpiZ
9. okt. 2008 15:54
Jeg er næsten aldrig syg.. de kan ikke rigtig undvære mig på arbejdet, så medmindre jeg har brækket begge arme, kaster op konstant eller sådan, så tager jeg afsted.

Om ikke andet for, at de andre kan få hjælp til deres opgaver.

Da jeg gik i skole, skulle der dog ingenting til. Lidt hovedpine, træthed eller sådan, og jeg blev hjemme. Det har dog ændret sig nu, hvor man har fundet ud af, at folk er afhængige af en på arbejdet :D
Gravatar #17 - cazotaro
9. okt. 2008 16:12
For at underbygge hvad jeg skrev i #15, kan jeg berette at jeg lige nu kan pudse næse ca. 1 gang i minuttet, snøfter konstant, har ondt i hovedet som følge af forstoppet næse og bihuler (eller hvad de nu hedder^^). Alligevel var jeg i skole i dag (1.g - på alm. gym.), og regner med at tage i skole i morgen.

Så længe jeg kan tage af sted og ikke er til fare for andre, vil jeg helst af sted, for det er sjovere end bare at stene derhjemme.
Desuden går jegglip af alt for meget ved at være fraværende.
Gravatar #18 - myplacedk
9. okt. 2008 18:52
Jeg bliver absolut hjemme, hvis der er smittefare. Men hvis jeg ellers kan arbejde, gør jeg det bare hjemmefra.

Hvis jeg har feber får jeg hurtigt så svært ved at koncentrere mig, at jeg risikerer at gøre mere skade end gavn. Så bliver jeg hjemme og koncentrerer mig om at blive rask.

Der hvor det bliver tricky er når jeg vågner en morgen, føler mig halv-syg, men stadig i fin stand til at tage på arbejde. Så er der jo stor risiko for at jeg bliver "hel-syg" i løbet af dagen. Og sker det, er min eneste mulighed for at komme hjem 60 km. i halv-tæt trafik. Og det vil jeg altså ikke, hvis jeg er for syg til at arbejde, det er jo livsfarligt!
(Og hvis der er maveproblemer skal jeg da slet ikke sidde i min egen bil.)

Så er der fare for at jeg bliver for syg til at arbejde i løbet af dagen, så bliver jeg også hjemme. Men jeg arbejder indtil jeg har det for dårligt til at jeg kan koncentrere mig.

Så kort sagt: Jeg dropper ikke arbejde bare fordi det er ubehageligt. Jeg stopper først når jeg ikke kan arbejde. Men jeg arbejder gerne hjemmefra. Det sker der ikke så meget ved, jeg gør det alligevel en dag om ugen når alt er normalt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login