mboost-dp1
Solformørkelse og de der briller?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
I morgen er der jo solformørkelse og nu hører jeg igen og igen at man ikke må kigge derop uden nogle bestemte briller.. jeg har nogle vældigt dyre polaroid solbriller, virker de ikke? Eller skal man virkelig finde en biks der sælger de der papbriller til en flad 10'er?
Det er jo nu engang også kun 27% formørkelse
Det er jo nu engang også kun 27% formørkelse
Jeg tror godt du kan regne med, at du skal have fat i nogle papbriller, som er beregnet til det. Hørte en klog mand af en slags snakke om det i Go' Morgen Danmark her til morgen. Han sagde at lyset, der slipper igennem sådan et par briller er flere 100.000 gange svagere end det lys man ser med det blotte øje..
Så selvom dine solebriller sikkert har været pisse dyre, så bør du nok spendere de 20-30 kr. sådan et par papbriller koster..
Så selvom dine solebriller sikkert har været pisse dyre, så bør du nok spendere de 20-30 kr. sådan et par papbriller koster..
Et par svejseglas burde kunne gøre det for dig :) Burde kunne anskaffes til en billig penge hos et nogenlunde prof. byggemarked.
Ellers er der jo finten med en kiggert rettet mod solen, og et stykke papir den koncentrerer billedet på. Men kig ikke op mod solen gennem kiggerten!
Ellers er der jo finten med en kiggert rettet mod solen, og et stykke papir den koncentrerer billedet på. Men kig ikke op mod solen gennem kiggerten!
4 skrev:#2 min tanke var bare at det var polaroid
Pol-filtret tager ca. halvdelen af lyset. Det er så lidt, at man næsten ikke kan se forskel. Jeg har et pol-filter uden solbriller (dvs. ufarvet glas med pol-filter), og det ligner helt almindeligt klart glad indtil man kigger på noget der er polariseret.
3 skrev:Et par svejseglas burde kunne gøre det for dig :) Burde kunne anskaffes til en billig penge hos et nogenlunde prof. byggemarked.
Læste engang om en ung gut, som også havde hørt det der smarte trick. Problemet var så bare, at han begyndte at tænke selv, og synes at det lød plat, at skulle genspejle i et stykke papir, som jo ikke kan genspejle, så han tog et spejl i stedet for, hvilket så har resulteret i, at han praktisk talt er blind nu... Mener faktisk at han bor, lige ved siden af Vandfarve (eller dvs. hans forældre), her i Køge/Ølby...
Direkte sollys: Godt 100.000 lux
Lysstyrke under denne solformørkelse: Nok 100.000 - 27%
Typisk TV-studie: 1.000 lux
Godt oplyst rum indendørs: 400 lux
Så kan kan vel sammenligne det med at blive lyst i øjnene med 100 kraftige lamper, hvis jeg regner på tallene uden at sætte mig helt ind i det.
Uanset om tallene er helt korrekte: Man kan få permanente skader i øjnene af at kigge direkte på solen, også gennem solbriller, uanset hvor dyre de er.
I teorien kan man ødelægge et digital-kamera ved at fotografere solen, men har ikke hørt om at nogen har oplevet det i praksis. Men det minder jo meget om at brænde noget med et forstørrelsesglas, bortset fra at i stedet for en myre, er det en dyr chip.
Lysstyrke under denne solformørkelse: Nok 100.000 - 27%
Typisk TV-studie: 1.000 lux
Godt oplyst rum indendørs: 400 lux
Så kan kan vel sammenligne det med at blive lyst i øjnene med 100 kraftige lamper, hvis jeg regner på tallene uden at sætte mig helt ind i det.
Uanset om tallene er helt korrekte: Man kan få permanente skader i øjnene af at kigge direkte på solen, også gennem solbriller, uanset hvor dyre de er.
I teorien kan man ødelægge et digital-kamera ved at fotografere solen, men har ikke hørt om at nogen har oplevet det i praksis. Men det minder jo meget om at brænde noget med et forstørrelsesglas, bortset fra at i stedet for en myre, er det en dyr chip.
Nå det er allerede forbi, men til næste gang
Det mest korrekte (?) at anvende er fotografiske film, helst sort/hvid som har været rullet ud af dåsen ( så kasetten ), herefter fremkaldt.
Måske bruge denne film dobbelt.
Polariod briller, må jeg være fri. Så hellere Sodsværtet glas i den snævre vending (sod fra stearinlys)
Det mest korrekte (?) at anvende er fotografiske film, helst sort/hvid som har været rullet ud af dåsen ( så kasetten ), herefter fremkaldt.
Måske bruge denne film dobbelt.
Polariod briller, må jeg være fri. Så hellere Sodsværtet glas i den snævre vending (sod fra stearinlys)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.