mboost-dp1
Spørgsmål til datatekniker uddannelsen.
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Hey alle.
Jeg skal selv til at starte på datatekniker uddannelsen i Århus og ved at der bliver noget programmering.
Jeg vil gerne læse lidt og måske lave nogle tutorials omkring de programmering sprog man lærer, men problemet er bare at jeg ikke ved hvilke sprog man kommer til at programmere i.
Jeg har læst en anden tråd er på siden om det men der bliver ikke rigtig sagt noget om sprogene. Men der er nogle der lige hurtigt siger at nogle steder programmere man i C#(C-sharp)
Er der nogen der har gået på datatekniker uddannelsen i århus eller måske andre steder, som ved hvilke programmeringssprog man kommer omkring??
Tusinde tak på forhånd.
Jeg skal selv til at starte på datatekniker uddannelsen i Århus og ved at der bliver noget programmering.
Jeg vil gerne læse lidt og måske lave nogle tutorials omkring de programmering sprog man lærer, men problemet er bare at jeg ikke ved hvilke sprog man kommer til at programmere i.
Jeg har læst en anden tråd er på siden om det men der bliver ikke rigtig sagt noget om sprogene. Men der er nogle der lige hurtigt siger at nogle steder programmere man i C#(C-sharp)
Er der nogen der har gået på datatekniker uddannelsen i århus eller måske andre steder, som ved hvilke programmeringssprog man kommer omkring??
Tusinde tak på forhånd.
arne_v (7) skrev:Er det samme sprog alle steder?
Nu har jeg gået i Vejle, og så blevet flyttet til Odense da de blev slået sammen, og så har jeg haft en uge i Sønderborg (Exchange).
Alle 3 steder er der C#, men i Vejle havde vi dog også lidt Java (1 uge, javabog.dk).
C havde vi i Odense til noget embedded controller.
Hvorfor undervises der så meget i C#?
Jeg ved godt at Danmark er Microsoft Land®© (jeg kan ikke finde (TM) på mit tastatur:(), men det virker da lidt ensporet. Nu ved jeg så heller ikke noget om hvad uddannelsen går ud på.
btw så kom jeg til at slette det meste af hvad jeg havde skrevet og skiftet tab og alt muligt fordi jeg begyndte at bruge vim genveje :s Måske skulle jeg finde et vim-plugin...
EDIT:
Det er heller ikke så vigtigt at kunne et bestemt programmeringssprog. Det er bedre at lære et par stykker eller noget generelt om programmering.
Jeg ved godt at Danmark er Microsoft Land®© (jeg kan ikke finde (TM) på mit tastatur:(), men det virker da lidt ensporet. Nu ved jeg så heller ikke noget om hvad uddannelsen går ud på.
btw så kom jeg til at slette det meste af hvad jeg havde skrevet og skiftet tab og alt muligt fordi jeg begyndte at bruge vim genveje :s Måske skulle jeg finde et vim-plugin...
EDIT:
Det er heller ikke så vigtigt at kunne et bestemt programmeringssprog. Det er bedre at lære et par stykker eller noget generelt om programmering.
Jeg går selv i Århus og er kun blevet undervist i C++, men lærerne er meget large, så jeg mener nogen fik lov at aflevere i C#.
Jeg skal ikke kunne sige om det bliver C# på mit næste skoleforløb (H5), men generelt har der ikke været ret meget programmering.
Det meste programmering jeg har haft på skolen har faktisk været i forbindelse med valgfaget Java, hvor vi sjovt nok programmerede i Java.
Et forudkendskab til programmering har på intet tidspunkt været nødvendigt, men det er rart at have.
Her vil jeg pege på C#, da jeg mener det er nemt at gå til.
Bemærk iøvrigt også at uddannelsen snart bliver lavet om så man skal vælge programmerings/netværkslinie. Mener det er fra august, men er ikke sikker.
Flere spørgsmål om ATS, så skyd løs. Jeg følger med i tråden og er tilgængelig i pm. (Bemærk dog min tidszone pt. er +8)
Jeg skal ikke kunne sige om det bliver C# på mit næste skoleforløb (H5), men generelt har der ikke været ret meget programmering.
Det meste programmering jeg har haft på skolen har faktisk været i forbindelse med valgfaget Java, hvor vi sjovt nok programmerede i Java.
Et forudkendskab til programmering har på intet tidspunkt været nødvendigt, men det er rart at have.
Her vil jeg pege på C#, da jeg mener det er nemt at gå til.
Bemærk iøvrigt også at uddannelsen snart bliver lavet om så man skal vælge programmerings/netværkslinie. Mener det er fra august, men er ikke sikker.
Flere spørgsmål om ATS, så skyd løs. Jeg følger med i tråden og er tilgængelig i pm. (Bemærk dog min tidszone pt. er +8)
Fordi det ikke er en videregående uddannelse, og man derfor vælger meget subjektiv efter hvor nemt det er at arbejde med.onetreehell (11) skrev:Hvorfor undervises der så meget i C#?
Altså fordi Visual Studio er nemmere at bruge end samtlige andre IDEs i verden.
Du skal ikke forvente noget seriøst programmering fra Datatekniker, det er et delfag som en del af en håndværker orienteret uddannelse.
(P.S. De underviser i 80% Oracle Java på de videregående uddannelser, ikke .NET ! Så du mener altså vi er et Oracle Land?)
--
@Nesrail #0
Hvis du vil læse programmering, så skal du tage på gymnasiet i stedet, og derefter læse en mellemlang eller længere videregående uddannelse :-)
#14: Forkert.
Det kommer 100% an på hvor man får læreplads, da det meste af uddannelsen foregår der.
Halvdelen af de cirka 20 datateknikere der er under uddannelse i min virksomhed programmerer regelmæssigt.
Da de er ved at splitte uddannelsen op i en netværks- og programmeringsdel, bliver der endda endnu bedre mulighed for at forbyde sig i programmeringen.
Det kommer 100% an på hvor man får læreplads, da det meste af uddannelsen foregår der.
Halvdelen af de cirka 20 datateknikere der er under uddannelse i min virksomhed programmerer regelmæssigt.
Da de er ved at splitte uddannelsen op i en netværks- og programmeringsdel, bliver der endda endnu bedre mulighed for at forbyde sig i programmeringen.
Windcape (14) skrev:Fordi det ikke er en videregående uddannelse, og man derfor vælger meget subjektiv efter hvor nemt det er at arbejde med.
Da jeg tog uddannelsen var det heller ikke nogen videregående uddannelse, men der blev undervist i assembler, Pascal, C og C++. Dermed holder dit argument ikke vand.
Windcape (14) skrev:Du skal ikke forvente noget seriøst programmering fra Datatekniker, det er et delfag som en del af en håndværker orienteret uddannelse.
Ligesom det er et delfag på en datalogi linie. Hvis det ikke var et delfag så ville det ikke være en uddannelse, da en uddannelse kræver bredere perspektiv, men ville i stedet være et kursus.
Hvad definerer du som en "håndværker orienteret uddannelse" ?
Windcape (14) skrev:Hvis du vil læse programmering, så skal du tage på gymnasiet i stedet, og derefter læse en mellemlang eller længere videregående uddannelse :-)
Gymnasiet giver dig ikke en fordel hvis du vil lære at programmere. Hvis du ønsker en teoretisk uddannelse i stedet for en praktisk, ja så er alle gymnasielle uddannelser adgangsgivende.
Nesrail (16) skrev:jeg vil bare læse lidt om det programmering sprog, der bliver undervist i på skolen, og derfor vil lave nogle tutorials og lidt omkring sproget
Det er meget fint at være entusiastisk omkring sit kommende studie og være hooked på at forberede sig... Men undervisning er nu engang ment til at "undervise". Du behøver ikke at tage sorgerne på forskud. ;)
Hvis du virkelig godt vil lave noget seriøs forberedelse, så skulle du hellere tage og øve dig på job- og praktik-ansøgninger ;)
#14: Alt efter hvad du mener er en vidergående uddannelse så kan datatekniker godt være en. Den giver adgang til datamatiker-uddannelsen. :-)
Men ellers ja, det er en erhvervsuddannelse.
#Århus, datateknikere:
Gud hvor har jeg ondt af jer. At have Bent var rigeligt af et grundforløb for mig til at forstå at Århus ikke var stedet for mig. Jeg fik heller ikke noget job i Århus (og de mange interviews jeg var til var med så små virksomheder at det nærmest intet betød). Jeg var så heldig at komme til Sønderborg og ind på SDU. Firmaet er langt større end noget andet firma der søgte lærlinge i Århus, og EUC Syd (som man går på dérnede) er - selv på grundforløbet - en noget bedre skole. Dette med henblik på udstyr og lærer. Hvis jeg var jer ville jeg søge om at komme et andet sted hen for uddannelsen.
#Århus, datateknikere:
Gud hvor har jeg ondt af jer. At have Bent var rigeligt af et grundforløb for mig til at forstå at Århus ikke var stedet for mig. Jeg fik heller ikke noget job i Århus (og de mange interviews jeg var til var med så små virksomheder at det nærmest intet betød). Jeg var så heldig at komme til Sønderborg og ind på SDU. Firmaet er langt større end noget andet firma der søgte lærlinge i Århus, og EUC Syd (som man går på dérnede) er - selv på grundforløbet - en noget bedre skole. Dette med henblik på udstyr og lærer. Hvis jeg var jer ville jeg søge om at komme et andet sted hen for uddannelsen.
#19: Der er ingen der hedder Bent på hovedforløbene.
Jeg gik selv på grundforløb i Aalborg, så aner ikke om han kun er tilknyttet grundforløbet i Århus.
Hvad mener du med at SDU er et langt større firma end nogen af dem der søger i Århus?
Mht. skoleforløbene så har Århus oppet sig gevaldigt efter de er flyttet, men der er stadig langt op til niveauet i Aalborg da jeg gik der.
Jeg gik selv på grundforløb i Aalborg, så aner ikke om han kun er tilknyttet grundforløbet i Århus.
Hvad mener du med at SDU er et langt større firma end nogen af dem der søger i Århus?
Mht. skoleforløbene så har Århus oppet sig gevaldigt efter de er flyttet, men der er stadig langt op til niveauet i Aalborg da jeg gik der.
#20 Der er en der hedder Bent på EUC Syd i Sønderborg.
Han trænger dog til at gå på pension, man lærer intet hos ham.
Tina ftw.
Han trænger dog til at gå på pension, man lærer intet hos ham.
Tina ftw.
Windcape (14) skrev:Fordi det ikke er en videregående uddannelse, og man derfor vælger meget subjektiv efter hvor nemt det er at arbejde med.
Altså fordi jeg synes Visual Studio er nemmere at bruge for mig endsamtlige andre IDEs i verdennotepad og den ande IDE jeg har prøvetde andre IDEs jeg har prøvet.
(P.S. De underviser i 80% Oracle Java på de videregående uddannelser,
ikke .NET ! Så du mener altså vi er et Oracle Land?)
Er det netop ikke på erhversuddannelserne man ikke har et valg, fordi man skal tilpasse sig markedet?
Jeg tror ikke på den med 80% java... måske hvis du kun tager undervisning i programmering, den er der nemlig ikke så meget af (ja, der forventes at du bl. a. kan c længere hen i studiet af dig selv).
computer science is no more about computers than astronomy is about telescopes.
#22 I Sønderborg har de mig bekendt kun C# og .Net.
C# på dummy niveau starter allerede på grundforløbet.
C# på dummy niveau starter allerede på grundforløbet.
Gymnasiet giver også adgang til datamatiker-uddannelsen.ZiN (19) skrev:Alt efter hvad du mener er en vidergående uddannelse så kan datatekniker godt være en. Den giver adgang til datamatiker-uddannelsen. :-)
Pointen er at det er på niveau med Gymnasiet, ikke med videregående uddannelser, så man skal ikke forvente datamatiker/datalogi niveau programmering der.
Det var sådan set hele min pointe :)
Jo, og .NET er også hvad der bedst at lærer omkring i dag, ifølge Prosa's seneste undersøgelse.onetreehell (22) skrev:Er det netop ikke på erhversuddannelserne man ikke har et valg, fordi man skal tilpasse sig markedet?
Jeg er lige blevet færdig med Datamatiker.onetreehell (22) skrev:Jeg tror ikke på den med 80% java... måske hvis du kun tager undervisning i programmering, den er der nemlig ikke så meget af (ja, der forventes at du bl. a. kan c længere hen i studiet af dig selv).
Java blev brugt til cirka. 80% af alt IT-relateret undervisning (generel undervisning i systemdesign, algoritmer, netværk, databaser.) Altså ikke kun programmering.
Jeg snakkede mest om datalogi da det er det jeg ved noget om :)
I win!
Jeg snakkede mest om datalogi da det er det jeg ved noget om :)
Fordi det ikke er en videregående uddannelse, og man derfor vælger meget subjektiv efter hvor nemt det er at arbejde med.
Jo, og .NET er også hvad der bedst at lærer omkring i dag, ifølge Prosa's seneste undersøgelse
I win!
#20: Det var på grundforløbet. Vi havde en fra hovedforløbene til at assisterer ham. En ung knøs hvis navn jeg ikke kan huske. Han var også ret talentløs.
Jeg skal ikke kunne udtale mig om Århus hvis de er flyttet/ har oppet sig. Men da jeg gik der var der i hvert fald ikke meget at komme efter. Udstyret var selv-samlede (af eleverne altså!) PC'ere (både hoved- og grundforløb), gamle Linksys routere (til "netværks" undervisning).... Sådan noget. Lokalerne lignede også... Ja. Ad. :-)
#21: Ubrugelige Bent er ret ubrugelig. Jeg tog hans timer som "lær hvordan man googler bedre!"-timer.
Tina / Lennart / Egon Skipper / Egon (programmering) er gode. :-)
#23: Egon fra programmering kan både C#, C++ og C. Men ja, han underviser kun i C# med .NET. Man får dog også noget C til embedded programmering, så vidt jeg er informeret.
Jeg skal ikke kunne udtale mig om Århus hvis de er flyttet/ har oppet sig. Men da jeg gik der var der i hvert fald ikke meget at komme efter. Udstyret var selv-samlede (af eleverne altså!) PC'ere (både hoved- og grundforløb), gamle Linksys routere (til "netværks" undervisning).... Sådan noget. Lokalerne lignede også... Ja. Ad. :-)
#21: Ubrugelige Bent er ret ubrugelig. Jeg tog hans timer som "lær hvordan man googler bedre!"-timer.
Tina / Lennart / Egon Skipper / Egon (programmering) er gode. :-)
#23: Egon fra programmering kan både C#, C++ og C. Men ja, han underviser kun i C# med .NET. Man får dog også noget C til embedded programmering, så vidt jeg er informeret.
Windcape (14) skrev:Altså fordi Visual Studio er nemmere at bruge end samtlige andre IDEs i verden.
Der mangler en smiley!
:-)
Windcape (14) skrev:(P.S. De underviser i 80% Oracle Java på de videregående uddannelser, ikke .NET ! Så du mener altså vi er et Oracle Land?)
Jeg er lidt skeptisk overfor om Oracles produkter skulle fylde 80% på de videregående uddannelser.
Mort (17) skrev:Gymnasiet giver dig ikke en fordel hvis du vil lære at programmere. Hvis du ønsker en teoretisk uddannelse i stedet for en praktisk, ja så er alle gymnasielle uddannelser adgangsgivende.
Hm. Programmering formodes faktisk at kræve en solid portion teori. Hvilket er grunden til at det nogen gange for den fine titel "software engineering".
Mort (17) skrev:der blev undervist i assembler, Pascal, C og C++.
På mange måder synes jeg at det er synd at Pascal ikke længere bruges som første programmerings sprog.
Standard Pascal er et rimelight simpelt sprog som er glimrende til at lære programmering og give nogle gode vaner.
Og efter min mening kan man godt vente til andet sprog med at gå igang med OO.
OO som første sprog ender tit med at den svageste halvdel ikek forstår et kuk, fordi der tales encapsulation, polymorfisme etc. og de har brug for at forstå hvad en type er, hvad en variabel er og de basale kontrol strukturer.
Windcape (24) skrev:Jeg er lige blevet færdig med Datamatiker.
Java blev brugt til cirka. 80% af alt IT-relateret undervisning (generel undervisning i systemdesign, algoritmer, netværk, databaser.) Altså ikke kun programmering.
Din datamatiker uddannelse er kun et lille subset af videregående uddannelser.
arne_v (30) skrev:OO som første sprog ender tit med at den svageste halvdel ikek forstår et kuk, fordi der tales encapsulation, polymorfisme etc. og de har brug for at forstå hvad en type er, hvad en variabel er og de basale kontrol strukturer.
Enig!
Jeg er selv datafagtekniker og har altså haft både C, C++ og en smule C#, og jeg har stadig ingen anelse om, hvad classes gør godt for. Vores lærer forsøgte at lave en analogi med biler, hvor "den øverste class" var bilen, og de underliggende så kunne være f.eks. dæk, rat osv. Det giver vel ok mening, men her 5 år efter ved jeg stadig ikke hvad man skal bruge det til i praksis :D
Edit:
Og ja, jeg er godt klar over, at det placerer mig i den svageste halvdel. Programmering er ikke min styrke, og sådan er det nu engang :)
Jeg må også erklære mig enig. Første gang jeg for alvor besluttede mig for at lære at programmere blev det så java (jeg fik at vide at det nok var mest fremtidssikret). Jeg blev tit frustreret for jeg havde svært ved at forstå hvorfor der altid skulle stå public class (wth is that?) og public static void main(String[] args) (hvorfor skal den være static? public?!). Og når jeg så prøvede at finde ud af det, fandt jeg ud af at det var alt for komplekst for mig på det tidspunkt. Øv.
Desuden er java ikke helt rigtigt OO ;)
Desuden er java ikke helt rigtigt OO ;)
Som ZiN nævner er der ikke nogen "rigtig" undervisning, da det hele kører på Google. Deres udstyr er noget lort, igen som ZiN siger, er det bare synd hvis det ikke virker (- For så må du jo bare fixe det, ikke lærene/skolen, men dig). Da jeg gik der for et år siden sad lærene bare i deres lille rum og lavet ingenting 90% af dagen, og gik hjem hver dag klokken 13 eller 14. Spørgsmål vil næsten altid blive besvaret med "Hvad siger Google" eller lignende.
Ja.arne_v (31) skrev:Din datamatiker uddannelse er kun et lille subset af videregående uddannelser.
Men datalogi i Århus og Aalborg, og Ingeniørhøjskolen i Århus, bruger alle Java som et af de sprog der undervises i.
Pointen er at Java langt mere ofte bruges som eksempelsprog end C#, i vores "Microsoft Land". Det er også de mest brugte sprog til undervisning på gymnasialt niveau.
Nesrail (37) skrev:Det lyder da nederen. Har også læst at der er meget cisco. Er det klogere og læse nogle bøger om det end at begynde at sidde og kigge på C#?
Ikke nu, men når du engang skal til at komme på hovedforløb, så kan jeg KUN anbefale det, da 2½ uge ikke er helt så lang tid til at lære det hele :D
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.