mboost-dp1

Stærk lobbyisme bag WHO-beslutning om massevaccination

Gå til bund
Gravatar #1 - shantri
16. nov. 2009 14:56
Hos newz.dk redaktionen, ville man ikke bringe nedestående som en nyhed, hvilket jeg selvfølgelig må respektere.

I qoute:"Vi skriver forholdsvist sjældent om politiske emner, der ikke har en "nørdet" indgangsvinkel" .

Synes persolingt at politik er ret så nørdet... men lad os bare holde fast i den mere stereotype definition af ordet: Briller, cola, pizza og overvægtig (spøg til side ;))

I forhold til den debat der tidligerer har været vedr. H1N1, mener jeg dette er ret relevant information at dele med mine med-nørder/nørdinder

http://www.information.dk/215355

Den 11. juni 2009 erklærede WHO’s generaldirektør, Margaret Chan, svineinfluenza for en pandemi. Dette skabte et mediehysteri, som lagde pres på diverse regeringer for at gribe ind overfor den kommende trussel.

Derudover har mange medlemslande - herunder Danmark - nemlig kontrakter med de store medicinalvirksomheder og er derfor forpligtet til at købe vacciner i tilfælde af en pandemi.

Investeringsbanken JP Morgan vurderer, at medicinalindustrien i år vil modtage vaccineordrer for op imod 55 milliarder kroner. En stor del af den omsætning skyldes WHO’s beslutning.

Mange af de tilsyneladende uvildige forskere, som WHO benytter sig af, er imidlertid betalt af de firmaer, der producerer vaccinerne.
WHO afviser dog påstanden. "WHO har et system, der garanterer uafhængighed. Vi er opmærksomme på, at vi ikke lader noget eller nogen få indflydelse på os", siger Talsmand i WHO, Gregory Härtl
Gravatar #2 - arne_v
16. nov. 2009 14:58
#newz.dk relevant

It er uden tvivl den store del af nyhederne. Men vi plejer også at se lidt rumfart, astronomi etc. nyheder.

Jeg vil mene at nyheder omkring den tekniske side af H1N1 og vaccine imod den kunne være on topic.

Men jeg kan heller ikke se WHO, medicinal industri og lobbyisme som værende on topic.
Gravatar #3 - fidomuh
16. nov. 2009 15:00

Med "Noerdet" menes der IT-relateret.
Dette har intet med IT at goere og newz.dk er primaert et it-nyhedsmedie.
Gravatar #4 - shantri
16. nov. 2009 15:10
Yes til begge to.

Men for de interesseret bringer jeg den så her på tagwallen. Så genérer den kun dem der trykker på tråden ;) Og overskriften er da ret så sigende i sig selv, så den burde ikke love mere end den kan holde :P
Gravatar #5 - zin
16. nov. 2009 16:38
Jeg synes denne post i sig selv bringer en anden interessant pointe frem; Hvor meget (ubrugeligt) lort der er i nyhederne, og den totale mangel på at kunne costumisere disse.
Oh well.
Gravatar #6 - shantri
16. nov. 2009 17:15
Synes den mest interessante side-historie her er, at journalisterne ikke lever op til deres ansvar om en fair og objektiv nyhedsdækning. At man istedet giver efter for det befolkningen ønsker -> historier der skaber frygt.

Ingen tvivl om de blad-sælgende medier trykker det der sælger flest oplag for at tjene flere penge, men det fratager dem ikke fra det overordnede. Sensationalismen sejre mere og mere dag for dag. Det har både dem der sælger, og køber, ansvaret for.
Gravatar #7 - noramskull
16. nov. 2009 23:58

Jeg ved ikke om nyheden hører til her på newz.dk, men interessant er den i hvert fald.

Medier er ligesom alt andet styret af efterspørgeselen og her handler det netop om at blæse historierne op. Lidt ligesom når de forudsiger hvordan jordes klima vil ændre sig de næste par år :)
Gravatar #8 - shantri
19. nov. 2009 16:04
Har lige lidt mere info fra polen... jaja bare læs oversættelsen.. hun stiller de rigtige spørgsmål nemlig ;)

Polish Health Ministry on swine flu jabs issues A/H1N1 (

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login