mboost-dp1

Start bil!

Gå til bund
Gravatar #1 - Imperial
8. apr. 2010 18:59
Hey!

Jeg skal til at købe mig en bil om et halvt år eller sådan. Det bliver min første bil, og jeg ved ikke rigtigt noget om biler :P Tænkte om nogen af jer ved om BMW's 316i eller 318i er god som start bil?

Ellers er alle forslag velkomne :D Jeg kan bare godt lide BMW'er :D
Gravatar #2 - engfeh
8. apr. 2010 19:30
Hvilken pris? Hvad lægger du vægt på i en bil?
En BMW 3-serie er et meget bredt begreb - det kan være alt fra en 30 år gammel kasse til en spritny bil. Siden du siger det er din første bil vil jeg gætte på at:
1. Du er forholdsvis ung. Vær opmærksom på at forsikringen for en gammel bil, ikke mindst en BMW, kan være langt dyrere end bilen. Hvis du da ikke vælger at få den forsikret i dine forældres navn, hvilket er ulovligt.
2. Du har næppe råd til en ny bil. Måske en slut-80'er, start-90'er bimmer du snakker om?

Kort sagt: Mere info tak!
Gravatar #3 - MiniatureZeus
8. apr. 2010 20:13
#1 Hvis du køber en ældre BMW (sen 80, start 90) så skal du være gode venner med en mekaniker eller kunne svinge svensknøglen selv...

Hvis du ikke har evnerne selv, så ville jeg nok se efter en ny bil, og så bruge lidt flere penge. Eller eventuel lease en bil. Kan du gøre helt ned til 1500 kr. pr. måned for f.eksl. en Fiat 500 eller en Renualt Twingo...
Gravatar #4 - myplacedk
8. apr. 2010 20:20
Helt generelt:

Som første bil til en ung person vil jeg af flere årsager (primært forsikringen) anbefale en bil som er så billig, at du kan undvære kasko-forsikring. (Dvs. en bil du har råd til at miste.)

Men ellers: Prisen på en bil du skal kigge på er ikke salgsprisen, det er månedsprisen.
Dvs. afdrag på evt. billån, brændstof, forsikring, services og et gæt på reparationer. Alle dele kan svinge utroligt meget.

Sidst jeg købte bil kunne jeg få en helt ny bil til ca. samme pris som en 5 år gammel bil af samme model, efter den model. Den brugte bil er godt nok betalt hurtigere, til gengæld holder den jo ikke så længe.

Min første bil var en 15 år gammel bil. Den var billig nok til at jeg kunne erstatte den, hvis jeg skulle ske at smadre den. Dvs. jeg kunne undvære kasko.
Men i den sidste ende - de penge den kostede mig i forhold til den tid jeg havde den, er faktisk ikke så forskelligt fra hvad min fabriksnye bil koster mig, nu hvor jeg kan få billig kasko.

Så kort sagt: Bil uden kasko, og husk at tage alle elementerne med i prisen.
Gravatar #5 - Imperial
8. apr. 2010 20:27
Min far er mekaniker, så det burde ikke være noget problem med svensknøgleriet :P Jeg spurgte ham til råds, og han sagde at jeg kunne prøve og finde ud af det selv, så skulle han nok hjælpe mig hvis mine bud var for dårlige :P Jeg ved ikke mht. forsikring osv. Er der ikke en måde hvorpå man kan få forsikring i forældrenes navn? Uden at det bliver ulovtligt selvfølgelig. Har hørt at det skulle være utrolig dyrt for unge førstegangs købere /:
Gravatar #6 - myplacedk
8. apr. 2010 20:34
Imperial (5) skrev:
Min far er mekaniker, så det burde ikke være noget problem med svensknøgleriet :P

Selv en mekaniker bliver træt af at lave bil på et eller andet tidspunkt, eller kan mangle tid.

Og selv en simpel reparation kan være svær at få klaret om morgenen inden man skal møde på arbejde.

Det er (meget!) fint at have en mekaniker ved hånden, men det gør ikke enhver skrammel-kasse brugbar til at køre på arbejde i. ;-)

Imperial (5) skrev:
Er der ikke en måde hvorpå man kan få forsikring i forældrenes navn? Uden at det bliver ulovtligt selvfølgelig.

Kun en: Hvis forældrende bruger bilen mere end du gør.
Gravatar #7 - arne_v
8. apr. 2010 20:36
Imperial (5) skrev:
Er der ikke en måde hvorpå man kan få forsikring i forældrenes navn? Uden at det bliver ulovtligt selvfølgelig.

Nej.

Imperial (5) skrev:
Har hørt at det skulle være utrolig dyrt for unge førstegangs købere

Det er det.

Men det afhænger lidt af bilen.

En "fornuftig" bil er kun dyr.

En "hurtig" bil er hamrende sindsygt dyr.
Gravatar #8 - engfeh
8. apr. 2010 20:57
myplacedk (6) skrev:
Kun en: Hvis forældrende bruger bilen mere end du gør.

Forkert - i hvert fald efter hvad jeg har fået at vide fra FDM. De ville ikke sige hvor meget barnet må bruge den - de sagde bare at det var forsikringssvindel...

arne_v (7) skrev:
Men det afhænger lidt af bilen.

En "fornuftig" bil er kun dyr.

En "hurtig" bil er hamrende sindsygt dyr.

Tja... Selv på meget fornuftige biler (Mini 850, Suzuki Swift 1.0 1990 o.l.) har jeg fået latterlige "tilbud" på 20-30.000 kr. om året i kasko, noget lavere (men stadig meget dyrt) i ansvar. Unge mænd i gamle biler er der ingen der gider forsikre!
Gravatar #9 - The-Lone-Gunman
8. apr. 2010 21:21
Det mest fornuftige er nok at købe en helt ny Chevrolet Spark. De har nemlig et tilbud hvor du får 3 års forsikring med, for næsten ingen penge.

Og de er ligeglade med om du kun er 18, eller hvad du er. Det eneste der stiger er selvrisikoen.
Gravatar #10 - Slettet Bruger [261947016]
8. apr. 2010 21:58
Prøv at tjek Diba forsikring :) hvor jeg skulle give 12k i ansvar for min bil hos Alka skulle jeg kun give 5k hos Diba :)

Hvilket falder ned til 2k efter nogen år.

er iøvrigt 21 og med en 14 år gammel ( perfekte alder ) Opel Astra. Førstegangsforsikring
Gravatar #11 - D_V
8. apr. 2010 22:53
Da jeg skulle investere i min første bil her for under et år siden, fandt jeg i samarbejde med en kammerat som har lidt forstand en toyota corolla fra 91, den kostede mig 8.000 hvilket gør at kasko er ligegyldig.
Betaler 8.000 om året i ansvars, og den falder så her når jeg har haft den i et år.

Den kører skide stabil så jeg har muligvis været heldig, og da jeg dygtig som jeg er bankede ind i røven på en som ikke var enig med mig om vi skulle køre over for rødt eller ej, så kostede det mig 500 kroner at få min bil repareret, da jeg kørte til en ophugger og hentede dele. Så udfra det kan man jo sige at den kan være billigere at reparere på, men sikkert nok skal laves lidt oftere.

Med hensyn til brændstofs økonomi kan jeg holde den på en 12-13 km på literen, når jeg kører pænt. Hvilket ikke er på niveau med nyere biler, men stadig bedre end en bmw (så vidt jeg er orienteret).

Som førstegangs køber vil jeg fraråde en bmw, ringede for sjov skyld for at få et forsikringstilbud på en i 3 serien, og det kostede noget i stil med 21 kilo det billigste sted jeg kunne finde.

Hvis din far er mekaniker og er villig til at svinge svensknøglen, vil jeg anbefale at du starter ud med en ældre bil hvis du ikke skal køre voldsomt mange kilometre, skal du det kan den kun anbefales at købe en ny bil hvor der også hos mange forhandler er mulighed for at få en forhandler forsikring, som er langt billigere end du kan finde andre steder.
Gravatar #12 - Imperial
9. apr. 2010 06:19
Det bliver 70km om dagen til og fra skolen. Men ja, jeg kan prøve at fortælle ham hvad jeg kom frem til xD Så kan han se om hans dreng er fornuftig eller ej xD
Gravatar #13 - MiniatureZeus
9. apr. 2010 07:01
Når det er så mange kilometer hver dag, så ville jeg nok tage en ny bil.. Det er meget for en 10-15 år gammel bil..

Hvis du vælger en BMW, så skal du tænke på at de med 90 pct. sikkerhed er blevet kørt ekstremt hårdt... Der er det noget mere sikkert med f.eks. en Astra som næppe er blevet kørt så hårdt..
Gravatar #14 - myplacedk
9. apr. 2010 07:20
plz (8) skrev:
Forkert - i hvert fald efter hvad jeg har fået at vide fra FDM. De ville ikke sige hvor meget barnet må bruge den - de sagde bare at det var forsikringssvindel...

Forsikringsselskabet skal vide hvem den primære bruger er, og prisen bliver sat derefter. Hvis far eller mor er den primære bruger, er prisen formentlig langt lavere end hvis det er "knejten".

Hvem der faktisk har valgt og betalt bilen er forsikringsselskabet totalt ligeglad med. De bekymrer sig kun om hvem der er primær bruger.

Jeg kan omformulere mig en anelse for at ramme plet:
Bilen kan lovligt forsikres i en forældres navn, hvis denne forældre er den primære bruger af bilen.
Gravatar #15 - myplacedk
9. apr. 2010 07:21
MiniatureZeus (13) skrev:
Når det er så mange kilometer hver dag, så ville jeg nok tage en ny bil.. Det er meget for en 10-15 år gammel bil..

Ah, det gik nu fint nok med 120 km. om dagen i min 15 år gamle Peugeot. Men komforten er nu noget helt andet i en ny bil, jeg er langt mere veludhvilet når jeg kommer hjem fra arbejde i den nye bil.
Gravatar #16 - Imperial
9. apr. 2010 08:03
myplacedk (15) skrev:
Ah, det gik nu fint nok med 120 km. om dagen i min 15 år gamle Peugeot. Men komforten er nu noget helt andet i en ny bil, jeg er langt mere veludhvilet når jeg kommer hjem fra arbejde i den nye bil.

Kan godt følge dig :P
Gravatar #17 - Magten
9. apr. 2010 08:17
Det kunne være rart at vide hvor mange penge du har til rådighed, det er lidt svært at anbefale noget uden det ;)

Jeg har selv en Corolla 1,3 fra '97, der havde kørt 207.000km da jeg købte den for 2 år siden. Den gav jeg 35.000 for, men den var også ekstremt velholdt. Den koster mig 1079 Kr i forsikring om måneden, inkl. kasko. Og jeg har haft kørekort i 4 år snart..
En dejlig bil, uden alt for mange problemer, selvom jeg kører 1200-1500 km om måneden.. Men min storebror er så også Toyota mekaniker, så der er selvfølgelig en hel del at spare der.
Generelt synes jeg ikke man går helt galt af ældre Toyota'er.. I hvertfald ikke mht. motoren.. De er næsten umulige at dræbe, medmindre man kører som en idiot :)
Gravatar #18 - Slettet Bruger [261947016]
9. apr. 2010 08:28
Kører 2x80km dagligt en en 96'astra

En bil der er billig, legendarisk for at være nem at reparere, økonomisk og konstrueret at interiøret stadig ser nyt ud efter 14 år :) sæder og diverse plast: not so much.

Kan anbefales. :)

3 sider her med maks 30k astraer fra 96 og frem
http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ResultView.as...
Gravatar #19 - Jakob Jakobsen
9. apr. 2010 08:55
Jeg vil helt klart anbefale dig at købe en billig bil, så du kan undvære kasko, desuden skal du prøve at holde dig fra store motorer og anhængertræk, så bliver din forsikring billigere.
Personligt ville jeg vælge en VAG bil (VW, SEAT, AUDI og Skoda) fra omkring 1997-2002, der burde der være mange muligheder og de er dejligt nemme at vedligeholde og har billige reservedele.
Gravatar #20 - Imperial
9. apr. 2010 09:44
Jakob Jakobsen (19) skrev:
Jeg vil helt klart anbefale dig at købe en billig bil, så du kan undvære kasko, desuden skal du prøve at holde dig fra store motorer og anhængertræk, så bliver din forsikring billigere.
Personligt ville jeg vælge en VAG bil (VW, SEAT, AUDI og Skoda) fra omkring 1997-2002, der burde der være mange muligheder og de er dejligt nemme at vedligeholde og har billige reservedele.

VAG? :I
Gravatar #21 - Magten
9. apr. 2010 09:59
VAG

:)
Gravatar #22 - Colapusheren
9. apr. 2010 11:37
Jeg vil til enhver tid også anbefale at købe noget billigt, så du kan undvære kasko. Ligesom så mange andre herinde mener.

Jeg købte min første bil i maj sidste år. En Opel Astra 1,6 fra '94, havde kørt 154.000 da jeg overtog den. 11.750 kr,- fik jeg den til. Siden har jeg måttet erstatte generator og udstødningsophæng, hvilket jeg fik gjort for 1.500 (for en brugt generator). Jeg kører 12-14 km. på literen, og ansvarsforsikringen koster mig 7.200 årligt ved GF.

Alt i alt mener jeg selv jeg er sluppet billig, og jeg vil anbefale dig at lede efter en lignende løsning.
Gravatar #23 - MiniatureZeus
9. apr. 2010 11:38
MiniatureZeus (13) skrev:

Hvis du vælger en BMW, så skal du tænke på at de med 90 pct. sikkerhed er blevet kørt ekstremt hårdt... Der er det noget mere sikkert med f.eks. en Astra som næppe er blevet kørt så hårdt..

Nu regner jeg med at #1 for det første er en dreng og for det andet er en dreng på omkring min alder (21-22 år) og så ved jeg også godt hvordan man kører.. Og på den måde, der er der meget slid på bilen..
Gravatar #24 - arne_v
9. apr. 2010 13:10
#VAG

Jeg gætter på at en VW Polo 1.6 75 HK med f.eks. 150000 Km på tælleren både vil være billig i anskaffelse, stabil i drift og til at forsikre.
Gravatar #25 - arne_v
9. apr. 2010 13:12
#alternativer

Mondeo II 1.8 4 dørs. De må kunne fåes for næsten ingen penge. Og er en relativ stor bil. Ikke dyr at få vedligeholdt. Og formentligt også mulig at få forsikret.
Gravatar #26 - Slettet Bruger [261947016]
9. apr. 2010 13:17
En gammel Diesel golf fra 88 kan faktisk nemt køre +20km/L :) min kammerat havde en der kunne køre triptælleren ud. og de koster intet i forsikring.
Gravatar #27 - Bachy
9. apr. 2010 14:53
#1 Med hensyn til din overskrift, så foreslår jeg du drejer på rattet og trykker på speederen, så burde bilen starte ;)
Gravatar #28 - arne_v
9. apr. 2010 14:57

Der er rigtigt mange biler som kræver brug af nøgle for at starte.

Hvilke biler starter ved at man drejer på rattet?

:-)
Gravatar #29 - Bachy
9. apr. 2010 14:59
#28 Radiobiler ;)
Gravatar #30 - arne_v
10. apr. 2010 00:59

OK. Sådan nogen kan jeg ikke finde ud af at køre i.
Gravatar #31 - vandfarve
10. apr. 2010 13:04
Bachy (27) skrev:
#1 Med hensyn til din overskrift, så foreslår jeg du drejer på rattet og trykker på speederen, så burde bilen starte ;)

Okay, nu har jeg læst hele 27 (26 uden OP), og jeg er imponeret, at ingen har lagt mærke til det før!

Jeg ventede seriøst en tråd om, hvordan man starter biler, selvom det heller ikke ville være utænkeligt, at de "sammen satte navne ord" volder så mange problemer for folk, at de bare ikke opdager "kæmpe fejlene".
Gravatar #32 - Atom
10. apr. 2010 14:00
Ville vælge en ældre Opel Astra, Toyota Corolla eller VW Golf.

Billig i forsikring og billige reservedele (Hvilket er meget væsentlig).

Tag i øvrigt din far med ud og kigge på nogle biler, og vælg efter stand i stedet for mærke. Især rust de steder hvor den kan dumpe til syn skal I være opmærksomme på.
Gravatar #33 - Dr_Mo
10. apr. 2010 14:18
plz (8) skrev:

lol, hvis det var rigtig, så ville ingen forælder med et barn der havde kørekort kunne forsikre sin bil i egen navn, men kun i barnets navn (såfremt barnet brugte bilen mindst én gang). jeg tvivler på at FDM har sagt det...
Gravatar #34 - markjensen
10. apr. 2010 14:48
vandfarve (31) skrev:
Okay, nu har jeg læst hele 27 (26 uden OP), og jeg er imponeret, at ingen har lagt mærke til det før!

Det var sådan jeg læste det første gang :) men nu har jeg jo heller ikke deltaget i diskussionen (jeg ved intet om biler -- knap nok hvordan de startes)
Gravatar #35 - vandfarve
10. apr. 2010 14:49
Mr_Mo (33) skrev:
lol, hvis det var rigtig, så ville ingen forælder med et barn der havde kørekort kunne forsikre sin bil i egen navn, men kun i barnets navn (såfremt barnet brugte bilen mindst én gang). jeg tvivler på at FDM har sagt det...

Jeg er fuldstændig enig i jeres betragtninger og principelt imod det, som plz siger.

MEN... Vi kan dog ikke komme uden om, at plz faktisk har læst, hvad han skriver. Jeg kan sagtens forestille mig, at en advokat eller forsikringagent helst ikke vil beskrive, hvor grænsen går for forsikringssnyd, da alt baserer sig på skøn.

Derfor er det lidt arbitrært at diskutere, hvorvidt det er tale om forsikringsnyd, hvis vedkommende har kørt eksempelvis 49% eller 51% af alle kilometerne i en bil, da det (i mine øjne) er tale om et skøn for forsikringsselskabet.

Altså, med mindre det står sort på hvidt i policyen, at der kun er tale om en kvantificeret værdi som det eneste vurderingsgrundlag... :)
Gravatar #36 - dkbooster
10. apr. 2010 16:18
Der er en anden mulighed der kan give billigere forsikring - det er at få installeret en boks der aflæser hastigheden når du kører.
Sker der så noget og du har kørt for stærkt giver det et ordentlig hak i selvrisikoen - men boksen bliver kun aflæst ved ulykker...

F.eks. giver Alka 40% rabat hvis man installerer en boks.

Mange selskaber giver også rabat hvis man tager på kurser i f.eks. fart...
Gravatar #37 - myplacedk
10. apr. 2010 16:25
Endnu en (lovlig) mulighed for billig og simpel forsikring, er at se om du har adgang til et selskab med begrænset adgang.

Fx. giver medlemsskab af Prosa adgang til Runa, som er ret billige og simple.

(Jeg bryder mig ikke om et selskab som er dyrt som udgangspunkt, og så har en masse betingelser for at sænke prisen, hvoraf mange kan være svære at finde.)
Gravatar #38 - Magten
10. apr. 2010 16:33
Very interesting! Ihvertfald hvis den beregning jeg lige har lavet på min bil holder nogenlunde stik. Halv pris af TJM som jeg har nu :o

Dog med lidt højere kasko.. Men stadig noget der skal overvejes :D
Gravatar #39 - Norrah
10. apr. 2010 17:22
Nu har jeg jo ikke set et budget, men:

Lease en fiat 500.
1500kr om måneden plus en lille engangs udgift.
Det er alt inkl. reperationer forsikring og lignende.. og så får du foden ind af døren til lidt anciennitet.
Gravatar #40 - LinguaIgnota
10. apr. 2010 18:09
Lamers. Jeg tager som regel den, hvor skruetrækkeren passer. Ingen forsikring eller afgifter - og jeg slipper for alt hvad der hedder mekanikerregninger.
Sådan en god flat head kan vel fåes for en halvtredser.
Gravatar #41 - anoz
10. apr. 2010 19:56
Norrah (39) skrev:
Nu har jeg jo ikke set et budget, men:

Lease en fiat 500.
1500kr om måneden plus en lille engangs udgift.
Det er alt inkl. reperationer forsikring og lignende.. og så får du foden ind af døren til lidt anciennitet.

Nej, der er IKKE forsikring med:
http://fiat.dk/cgi-bin/pbrand.dll/FIAT_DENMARK/section/section.jsp?contentOID=1074707135 skrev:
... men eksklusiv grøn ejerafgift, forsikring og evt. ekstraudstyr.
Gravatar #42 - Norrah
11. apr. 2010 18:02
Fair nok, har alle de leasing tilbud jeg har fået været, så gik jeg da også ud fra den jeg så på tv var..

men en lille fiat 500 er i en lav forsikrings gruppe, og dermed til at betale.
Gravatar #43 - Jakob Jakobsen
11. apr. 2010 18:11
Fiat 500 burde ikke kunne kaldes for bil og skulle imho. slet ikke være lovlig.
Har prøvet at køre en kammerats og jeg har ikke prøvet en bil der kører/reagerer så dårligt, desuden kan man ikke køre i den om natten hvis der er gadebelysning, da man konstant bliver blændet af det blanke interiør.

Gravatar #44 - anoz
12. apr. 2010 13:21
@Norrah - hvem tilbyder leasing inkl. forsikring? Synes netop det plejer at være ekskl. forsikring... spørger kun fordi jeg muligvis skal lease en inden så længe.
Gravatar #45 - gnаrfsan
12. apr. 2010 20:01
myplacedk (4) skrev:
Som første bil til en ung person vil jeg af flere årsager (primært forsikringen) anbefale en bil som er så billig, at du kan undvære kasko-forsikring. (Dvs. en bil du har råd til at miste.)

Helt enig. Du bliver flået helt åndssvagt, hvis du ikke kan bruge et af de billige forsikringsselskaber, og de vil for det meste slet ikke forsikre en BMW til en ny billist.
Du kommer måske til at spare op imod 15.000 om året eller mere på at købe en mere kedelig bil, og det er da altid godt at ha' til overs. Tænk på hvor meget, du kan fyre den af, for de penge, og dem, du sparer ved ikke at købe en BMW.
Gravatar #46 - MiniatureZeus
12. apr. 2010 20:29
anoz (44) skrev:
@Norrah - hvem tilbyder leasing inkl. forsikring? Synes netop det plejer at være ekskl. forsikring... spørger kun fordi jeg muligvis skal lease en inden så længe.

Det vil jeg også meget gerne vide.. Alle de leasing tilbud jeg har undersøgt (Bl.a. Toyota iQ*, Fiat 500*, Mini One, Renualt Clio*, Peugeot 207, Mercedes A180, BMW 118i*, Fleggaard-Leasing**, Nordania Leasing**,SAC-Leasing** *) har været uden forsikring. De fleste af dem, har dog haft et tilbud ved siden af leasingtilbuddet på forsikring..

* Fået individuelt tilbud
** Alle biler i deres flåde/katalog..
Gravatar #47 - Norrah
12. apr. 2010 20:43
Har vidst nogle gamle links.. har en ven som flyttede til Tyskland hvor jeg kiggede på leasing dernede.

Er dog lige kommet hjem fra arbejde, og vil gerne havde noget mad og en seng før jeg begynder på noget andet :D 13 timer.. :/

Men mon ikke også der findes nogle danske links?
Gravatar #48 - Slettet Bruger [261947016]
13. apr. 2010 06:29
leasing er skidt, idet der kun er 2 leasing firmaer. hvilket gør priser og service pænt dårlige. fordi der ingen reel konkurrence er endnu
Gravatar #49 - XorpiZ
13. apr. 2010 10:22
SlettetBruger (48) skrev:
leasing er skidt, idet der kun er 2 leasing firmaer. hvilket gør priser og service pænt dårlige. fordi der ingen reel konkurrence er endnu

?

Mig bekendt findes der en hel del flere end to. Hvilke to mener du har duopol på markedet da?
Gravatar #50 - Slettet Bruger [261947016]
13. apr. 2010 10:29
Pas :) Det er bare hvad jeg fik af vide af en bilmand ^^

Når fx toyota tilbyder leasing er det igennem et af de selskaber.

Kan da ske der er kommet flere siden :P
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login