mboost-dp1

Terror i Oslo

Gå til bund
Gravatar #51 - Slettet Bruger [3961808708]
25. jul. 2011 10:14
Darwind (47) skrev:
Der opfordres til 1 minuts stilhed i respekt for Norge kl. 12 idag...

Hvorfor? Vi aner jo ikke hvem de personer er... Hvordan ved vi at de har fortjent vores respekt?
Gravatar #52 - Mnc
25. jul. 2011 10:23
Jeg holdt også 1 minuts stilhed kl 12 idag.

Det var dog ikke med vilje - jeg var ude og ryge.
Gravatar #53 - vandfarve
25. jul. 2011 10:25
Magten (50) skrev:
Det er nok bare mig, men jeg kan ikke se hvordan det viser det mere end hvis jeg stod på hovedet i 1 minut.

Jeg holdte dog 1 minut her kl 12, det er slet ikke det. Jeg forstår bare ikke meningen.. Det hjælper ikke nogen..

Det samme spørgsmål kan man stille til, hvorfor vi uddeler medaljer til soldater (levende som faldne), hvorfor vi begraver folk, når de er døde og ikke er ved bevidsthed, hvorfor jeg sender blomster til min mormor på hendes fødselsdag, hvorfor vi rater på newz.dk. etc, etc...

Det er tradition. Det er kultur. Det er respekt for de døde og de levende. Det er historie. Vi gør det, fordi vores tradition siger, at vi gør det, og traditionen er socialt skabt.

Jeg kan derfor ikke komme tættere på et svar, men jeg håber, at det belyser problemstillingen bedre end før. :)
Gravatar #54 - Darwind
25. jul. 2011 10:51
Det handler også som nogle skriver, at sende et politisk budskab såvel som at fortælle Norge, at vi er der for dem. Det lyder totalt plat, men sådan gør man nu engang, når man er et menneske... det hedder medmenneskelighed.

Vil I der synes det er plat at holde 1 minuts stilhed også begynde at råbe og skrige til en fodbold kamp, fordi der bliver holdt et minuts stilhed for en eller anden der er død som 25-årig af et hjertestop under fodboldtræning?

Man kan sq godt have empati for folk man ikke kender.
Gravatar #55 - WinPower
25. jul. 2011 10:52
vandfarve (53) skrev:
Det samme spørgsmål kan man stille til, hvorfor vi uddeler medaljer til soldater (levende som faldne), hvorfor vi begraver folk, når de er døde og ikke er ved bevidsthed, hvorfor jeg sender blomster til min mormor på hendes fødselsdag, hvorfor vi rater på newz.dk. etc, etc...

Grow up !

vandfarve (53) skrev:

Det er tradition. Det er kultur. Det er respekt for de døde og de levende. Det er historie. Vi gør det, fordi vores tradition siger, at vi gør det, og traditionen er socialt skabt.

Jeg kan derfor ikke komme tættere på et svar, men jeg håber, at det belyser problemstillingen bedre end før. :)

Tak. Jeg forstår nu alt.

- Måske skulle du bare have forlænget det minut lidt.
Gravatar #56 - Magten
25. jul. 2011 11:01
vandfarve (53) skrev:
Det er også det eneste jeg har kunne komme frem til.. Jeg synes bare det er en... ligegyldig ting? Det er fint man gerne vil vise sin respekt, men det er også absolut det eneste nogen kan få ud af det.

Darwind (54) skrev:
Jada, men man kan vel stadig godt synes det er en overflødig tradition. Der er ingen der får noget ud af at jeg holder kæft i 1 minut. Tværtimod lod jeg en kunde hænge i røret i det minut, han synes dog det var fint nok.
Gravatar #57 - Slettet Bruger [3961808708]
25. jul. 2011 11:07
Vi har mistet 0,00000000000000...1% af det vi har en overproduktion af på planeten.... OMFG 1 minutz orf sailance.

;)

Det ér en overflødig tradition. Hvad koster det ikke at gi alle mennesker 1 minuts længere spisepause? :D
Gravatar #58 - Darwind
25. jul. 2011 11:14
Magten (56) skrev:
Darwind (54) skrev:
Jada, men man kan vel stadig godt synes det er en overflødig tradition. Der er ingen der får noget ud af at jeg holder kæft i 1 minut. Tværtimod lod jeg en kunde hænge i røret i det minut, han synes dog det var fint nok.

Jeg er da enig i, at det muligvis er en overflødig ting, men nu er det sådan set en tradition og viser en form for medmenneskelighed. Man kan være uenig i, om det er en god tradition og diskutere det sagligt, men der er bare altid nogen der skal kæfte op og gøre grin med det (ikke dig dog ;)) og det pisser mig lidt af.
Gravatar #59 - Slettet Bruger [3961808708]
25. jul. 2011 11:40

Men har det nogen betydning når Norge i principet ikke ved om der er nogen der holder stilhed for dem? Hvem tæller hvor mange der afholdte 1 minuts stilhed?
Gravatar #60 - WinPower
25. jul. 2011 11:44
SlettetBruger (59) skrev:
Men har det nogen betydning når Norge i principet ikke ved om der er nogen der holder stilhed for dem? Hvem tæller hvor mange der afholdte 1 minuts stilhed?

Det gør jeg, og det er fint nu. - Lige bortset fra vandfarve, der lige mangler lidt endnu.
Gravatar #61 - Alrekr
25. jul. 2011 12:17
SlettetBruger (59) skrev:

Norge holdte 1 minuts stilhed kl. 12. Vores statsminister opfordrede så alle danskere til at joine.
Gravatar #62 - Slettet Bruger [3961808708]
25. jul. 2011 12:22
Kapitalister
Gravatar #63 - vandfarve
25. jul. 2011 12:59
Magten (56) skrev:
Det er også det eneste jeg har kunne komme frem til.. Jeg synes bare det er en... ligegyldig ting? Det er fint man gerne vil vise sin respekt, men det er også absolut det eneste nogen kan få ud af det.

Jeg er helt enig. Hvis vi snakker helt kynisk og rationelt (og kortsigtet?), så spiller det ingen rolle, hvorvidt vi holder et minuts stilhed eller ej. Det bringer ikke de døde tilbage, og det hjælper ikke de efterladte.

Hvis vi derimod tænker mere langsigtet og mere sociologisk, forstået som kulturelt, traditionelt, historisk etc., så kan det i darwinistisk forstand sikkert godt være en fordel for samfundet, at man viser respekt til de døde på denne måde.

Selvom det ikke giver mening i vores dagligdagsperspektiv, så kan det godt være, at det i et makro- og samfundsperspektiv er fuldt rationelt at gøre noget, der synes irrationelt.

Jeg er derfor, som nævnt, umiddelbart helt enig med dig, men jeg vil ikke afskrive muligheden for, at det faktisk er rationelt at gøre det irrationelle - altså, at vise respekt for de døde.

Derfor er jeg også mere åben over for forslag (hvis vi har nogle sociologer og/eller antropologer derude, anyone?), fordi jeg er vant til, at vores vestlige kultur ikke altid giver mening i et rationelt perspektiv.
Gravatar #64 - vandfarve
25. jul. 2011 13:02
Darwind (58) skrev:
Jeg er da enig i, at det muligvis er en overflødig ting, men nu er det sådan set en tradition og viser en form for medmenneskelighed. Man kan være uenig i, om det er en god tradition og diskutere det sagligt, men der er bare altid nogen der skal kæfte op og gøre grin med det (ikke dig dog ;)) og det pisser mig lidt af.

For at uddybe mit ovenstående indlæg (#63), så er jeg helt enig med dig.

Medmenneskelighed er lige præcis det begreb, som jeg havde glemt og ikke kunne komme på.

Det er dét, der adskiller os for dyrene i mine øjne (jeg kan dog tage fejl, og jeg gør det helt sikkert også...), og det er derfor, at jeg personligt er meget interesseret i at holde traditioner og kulturelle begivenheder som disse i hævd, når de ikke skader mere.
Gravatar #65 - Adagio
25. jul. 2011 13:15
vandfarve (63) skrev:
Hvis vi derimod tænker mere langsigtet og mere sociologisk, forstået som kulturelt, traditionelt, historisk etc., så kan det i darwinistisk forstand sikkert godt være en fordel for samfundet, at man viser respekt til de døde på denne måde.

Jeg læste her for ikke så langt tid en artikel om et folkefærd et sted i asien, hvis jeg husker korrekt, hvor de har helt andre traditioner, hvad angår døden. Ifølge artiklen brugte de meget humor når en person døde, for at undgå at de efterladte ender med at blive depressive. Her i vestlige lande ser mand af og til at konen/manden er gået helt ned efter at ægtefælden døde. Sitationer som disse fandtes dog ikke i dette folkefærd. Det kan virke meget koldt set fra vores synspunkt at grine over det, men i det mindste styrter deres verden ikke sammen når en person dør
Lige præcis hvor de var kan jeg ikke huske og kan heller ikke huske hvor jeg læste om det

Men det lyder vel også lidt som hvad man af og til ser i film der foregår i New Orleans, hvor man ser nogle folk feste i gaden i et optog, hvor der også er nogle der bærer rundt på en kiste. Om det sker i virkeligheden, som man ofte ser på film tør jeg ikke lige sige, har aldrig rigtigt undersøgt det :)
Gravatar #66 - terracide
25. jul. 2011 13:29
Medallish (43) skrev:
terracide (33) skrev:

Hvor er det godt Terracide, at du kan prioritere det rigtige, ja lad os gå efter de religiøse selvom 99% af dem er fredelige mennesker, og lad os ignorere Nationalistiske møjsvin som Anders Breivik. Vil hellere se på 100.000 religiøse folk end jeg vil se på bare et Nazi svin. Gad vide hvordan du vil ha' det boede du i Oslo som mig, hvordan du vil ha' det når man Mandag morgen skal sidde på toget i komplet stilhed, og det eneste man høre er folk snøfte, hvordan du så vil reagere.

Spaden er erklæret kristen og anser sig selv som tempelridder på korstog...hvor meget mere tydeligt skal det være før det siver ind ved dig?

Desuden var Hitler både nazist og kristen...flot selvmål.

OG jeg ville ikke reagere ved at frede religion og dets idioti.
Gravatar #67 - Daniel-Dane
25. jul. 2011 13:32
http://en.wikipedia.org/wiki/Adolf_Hitler%27s_religious_views skrev:
Adolf Hitler's religious views are a matter of some dispute. While raised by a skeptic father and Catholic mother, after childhood, he ceased to participate in the Sacraments completely. He sometimes made public statements which seemed to affirm religion (which suited his political purposes) and prior to 1940 had promoted a "positive Christianity", purged of Judaism and instilled with Nazi philosophy, but in private was hostile to Christianity and had a plan to destroy it after the war.

[...]

Some private statements attributed to him remain disputed. Although mum about it in public, Hitler had a plan conceived before the Nazis even came to power, to subvert and ultimately destroy Christianity.
Gravatar #68 - Slettet Bruger [3961808708]
25. jul. 2011 13:36
Feeding, DD... Feeding.
Gravatar #69 - Daniel-Dane
25. jul. 2011 13:39
Du kan ikke se, hvornår han er troll, og hvornår han forsøger at rette på folk.
Gravatar #70 - terracide
25. jul. 2011 13:43
Daniel-Dane (67) skrev:
http://en.wikipedia.org/wiki/Adolf_Hitler%27s_religious_views skrev:
Adolf Hitler's religious views are a matter of some dispute. While raised by a skeptic father and Catholic mother, after childhood, he ceased to participate in the Sacraments completely. He sometimes made public statements which seemed to affirm religion (which suited his political purposes) and prior to 1940 had promoted a "positive Christianity", purged of Judaism and instilled with Nazi philosophy, but in private was hostile to Christianity and had a plan to destroy it after the war.

[...]

Some private statements attributed to him remain disputed. Although mum about it in public, Hitler had a plan conceived before the Nazis even came to power, to subvert and ultimately destroy Christianity.

Han havde planer om at ødelægge kirken ja, men det betyder ikke at han ikke var kristen:

http://nobeliefs.com/speeches.htm

Det er lidt som npr mulsimer påstår at Bin Laban ikke var en ægte muslim...forsvar af overtroen for en hver pris...
Gravatar #71 - Slettet Bruger [3961808708]
25. jul. 2011 13:51
Daniel-Dane (69) skrev:
Du kan ikke se, hvornår han er troll, og hvornår han forsøger at rette på folk.

Jeg sagde ikke Troll.

Jeg synes bare det var unødvendigt. Fordi:

1. Du vinder ikke
2. Shh Far læser
Gravatar #72 - Daniel-Dane
25. jul. 2011 14:05
Hans offentlige taler var nok nærmere propaganda. Han bevægede sig jo også væk fra kristendommen i offentligheden, da han startede krigen.
Gravatar #73 - terracide
25. jul. 2011 14:55
Daniel-Dane (72) skrev:
Hans offentlige taler var nok nærmere propaganda. Han bevægede sig jo også væk fra kristendommen i offentligheden, da han startede krigen.

Concordat 1933 og så blev Hitler iøvrigt aldrig smidt ud af den katolske kirke...
Gravatar #74 - Daniel-Dane
25. jul. 2011 15:05
terracide (73) skrev:
Concordat 1933

Den blev der set stort på.

terracide (73) skrev:
og så blev Hitler iøvrigt aldrig smidt ud af den katolske kirke...

Han valgte selv at skride, så det er sådan set lige meget.
Gravatar #75 - Slettet Bruger [3961808708]
25. jul. 2011 19:51
http://ekstrabladet.dk/112/article1591480.ece

Nok den eneste som han ikke har tænkt "Too Old" til.
Gravatar #76 - MiniatureZeus
25. jul. 2011 19:59
cool story bro'...
Gravatar #77 - Systran
28. jul. 2011 12:53
Det var vel kun et spørgsmål om tid, før de religiøse begyndte at udnytte de svage i den her situation.

http://politiken.dk/udland/ECE1347460/scientology-...
Gravatar #78 - Chewy
28. jul. 2011 19:05
Er jeg den eneste der syntes at Norge midlertidig bør genindføre gabestokken?...
Gravatar #79 - Daniel-Dane
28. jul. 2011 19:10
Nej. Men det sker heldigvis ikke.
Gravatar #80 - Ronson ⅍
28. jul. 2011 19:41
Jeg synes det er skræmmende at der ikke er nogen der har annonceret en film om episoden hændelsen uheldet ulykken katastrofen det der terror endnu.
Gravatar #81 - Slettet Bruger [3961808708]
28. jul. 2011 19:57
Jeg annoncerede en filmatisering på MZ FB væg. med Raptors!
Gravatar #82 - Daniel-Dane
28. jul. 2011 20:03
Vi kan ikke bruge "FZ FB væg" til noget her. Nå!
Gravatar #83 - Ronson ⅍
28. jul. 2011 20:08
Raptor var/er et fedt spil!

Pis, nu kom jeg til at tænke på Jazz Jackrabbit - og Wacky Wheels! Earthworm Jim. Commander Keen.
Gravatar #84 - Daniel-Dane
28. jul. 2011 20:11
Og Cosmo's Cosmic Adventure og God of Thunder og Blake Stone (og klassikerne).
Gravatar #85 - Alrekr
28. jul. 2011 20:37
Ronson (83) skrev:
Jazz Jackrabbit

I just jizzed
Gravatar #86 - Mnc
28. jul. 2011 21:46
Alrekr (85) skrev:
Ronson (83) skrev:
Jazz Jackrabbit
I just jizzed
I just jazzed
Gravatar #87 - apkat
28. jul. 2011 21:47
Mnc (86) skrev:
I just jazzed
I just Jacked
Gravatar #88 - XorpiZ
30. jul. 2011 10:45
JIZZ IN MY PANTS
Gravatar #89 - Chewy
30. jul. 2011 19:34
Kan det virkelig passe at der ikke er nogen steder på nettet hvor man kan streame mindehøjtideligheden der blev afholdt i Folkets Hus forleden? (Hvor bl.a. Frode Alnæs spillede...)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login