mboost-dp1

Topskat og Pension.

Gå til bund
Gravatar #1 - fidomuh
12. mar. 2010 11:24
Hejsa.

Nu er det saadan, at jeg skal betale en del i topskat i aar.
Det undrer jeg mig saa over, da jeg ikke har tjent *saa* meget igen, men opdager hurtigt, at det er fordi de laegger min pensionsindbetaling oveni beregningen.

Det betyder altsaa, at jeg kommer til at betale mange tusinde kroner ekstra i skat.
Man kunne tilnaerme sig en forstaaelse af, at jeg dermed allerede har betalt skat af min pension....

Jeg kontakter SKAT, som nu bekraefter at 'saadan er det bare'.
Betaler du topskat, betaler du altsaa skat af dine pensioner 2 gange.

How great :)

Er der andre der lider under dette? Og evt. er lettere 'utilfredse'?

/fido
Gravatar #2 - Hånter
12. mar. 2010 11:36
Hmm... Det lyder da underligt. Så vidt jeg er informeret skal du ikke betale skat af din pensionsopsparing før du hæver den.

Heri kan der ligge en skattemæssig fidus, da du på det tidspunkt måske ikke længere betaler topskat - og dermed kan "nøjedes" med at betale de ca. 50%.

Men hvis du betaler skat af dem i dag, ville jeg da overveje at flytte dem over i en evt. fond hvor du ikke skal betale skat af dem.
Gravatar #3 - anoz
12. mar. 2010 11:53
Det er fordi, du har indbetalt til kapitalpension... du kan evt. kontakte dit pensionsselskab og forhøre dig om muligheden for at få flyttet indbetalingen for sidste år til en ratepension eller en livrente. Hvis du ved, at du kommer til at betale topskat i år så fortsæt indbetalingen til ratepension - du skal dog være opmærksom på, at fra i år må du maksimalt have fradrag for 100.000 kr. indbetalt til ratepension - ønsker du at indbetale og fradrage mere, skal den overskydende indbetaling gå til en livsvarig livrente.

Håber det giver mening for dig :o)
Gravatar #4 - fidomuh
12. mar. 2010 12:07

Det giver da stadig ingen mening at jeg skal betale skat af det 2 gange.. :/

Men jeg hiver i Skandia og fikser et eller andet..
Gravatar #5 - anoz
12. mar. 2010 12:14
Kan godt se, at der mangler lidt info for at det måske giver 100 % mening.

Du bliver som sådan ikke beskattet to gange - du kan bare ikke fradrage indbetaling til kapitalpension i topskatten, og derfor bliver indbetalingen til kapitalpensionen tillagt din skattepligtige indkomst før der regnes topskat.

Du kan læse mere om det her: http://www.tax.dk/pjecer/kapitalpension.htm
Gravatar #6 - fidomuh
12. mar. 2010 12:28

Men det giver ikke saa meget mening.

Jeg betaler skat to gange af pensionen, uanset hvordan man drejer den.

Jeg kan dog godt forstaa reglerne, det giver bare ikke specielt meget mening at det er saadan..

Men jeg har aabenbart indbetalt til ratepension ogsaa.. Saa weird shit.. Jeg smaekker min pension :D
Gravatar #7 - anoz
12. mar. 2010 12:39
Jeg er enig i, at det ikke giver vildt meget mening, men det er skruet sammen på den måde for at få folk til selv at spare op til en løbende pension frem for en sumudbetaling - dermed sparer det offentlige på udbetaling af folkepension... groft sagt.

Grunden til du også har indbetalt til ratepension er højst sandsynligt, at udover du ikke kan fradrage indbetaling til kapitalpension i topskatten heller ikke må fradrage mere end 46.000 for indbetaling til kapitalpension... for at sikre, at du får fradrag for indbetaling udover de 46.000 har skandia derfor flyttet den overskydende betaling til ratepension.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login