mboost-dp1

TV2 Film (HD)

Gå til bund
Gravatar #1 - myplacedk
1. jan. 2009 12:42
Sidst jeg kiggede på TV2 Film have de langt om længe fundet ud af at vise 16:9 som 16:9. (Jeg hader når en station sender 16:9, letterboxed i 4:3, som så bliver pillarboxed på min widescreen. Man kunne zoome, men der er mistet så meget opløsning at det kun gør det værre.)

Nu er TV2 Film HD så startet, så jeg var spændt på hvordan det så ud da jeg stod op i dag.

TV2 Film og TV2 Film HD sendte det samme. I samme kvalitet. Begge viste en letterboxed 16:9-film.
Den eneste reelle forskel var, at på HD-kanalen var underteksterne "rigtige" undertekster, dvs. jeg kan slå dem fra. Well, det er da vældig.

Jeg håber fanme de snart tager sig sammen. Så længe teknikken er så dårlig, er jeg helt ligeglad med hvilke film de sender.
16:9 letterboxed i et PAL-signal er ca. 432 linjer. Det er altså ikke det, jeg har købt en HD-skærm til.
Gravatar #2 - myplacedk
1. jan. 2009 13:06
Nu er der en HD-film. Jeg har ikke umiddelbart noget at sætte en finger på, på HD-kanalen. (Jo, EPG mangler. Jeg ved dog ikke om det er kanalens ansvar eller Canal Digital.)

Men jeg kan så more mig over, at på SD-kanalen (som sender den samme film) bruger de samme logo. Yep, på SD-kanalen står der "TV2 Film HD" oppe i hjørnet.
Gravatar #3 - MiniatureZeus
1. jan. 2009 14:04
#2 EPG Virker hos os, igennem yousee..
Gravatar #4 - Ronson ⅍
1. jan. 2009 19:04
Der er også et fint TV 2 Film HD logo her. På et letterboxed analogt stofa-signal.
Gravatar #5 - myplacedk
1. jan. 2009 20:42
WTF?
Kl. 21 starter den samme film på:
1) TV2
2) TV2 Film
3) TV2 Film HD

Tre TV2-kanaler, der viser det samme, på samme tid! Ja så har vi da fået svar på spørgsmålet om hvad TV2 skal med så mange kanaler. :-/
Gravatar #6 - vandfarve
2. jan. 2009 08:23
#5 TV2 Film og TV2 Film HD er trods alt den samme kanal, der bare sendes i to forskellige kvaliteter, så det vil være mere korrekt at spørge, hvorfor der sendes den samme film på TV2-kanalen og TV2 Film-kanalerne.

Og ja, det er da underligt, men det sker vel kun meget få gange, siden TV2 sender meget andet end film. Kan det skyldes, at de ikke vil konkurrere med sig selv om seertallene?
Gravatar #7 - MiniatureZeus
2. jan. 2009 08:35
Lidt irrelevant for diskussionen, så må jeg indrømme at TV2 Film nok er den værste film kanal jeg nogensinde har drømt om...!
1) De sender næsten kun gamle film, mange endda i s/h
2) Filmene starter på underlige tidspunkter
3) De genudsender de samme film konstant...

Mht. 3) så alle nok ikke enige i, at det er irriterende, men på TV1000 film'kanalerne der starterne filmene gerne enten hel eller halv... Imo er det en bedre løsning end bare at sende filmene i én lang række så man aldrig helt ved, hvad tid den næste film starter...
Gravatar #8 - natterjack
2. jan. 2009 11:18
Det er også en illusion at kunne have en succesfuld filmkanal, der ikke koster mere. Kan ikke huske hvornår jeg sidst så en film på TV2 Film og deres åndssvage valg af aspect ratio hjælper da på ingen måde. Hvis de også viser HD-film i Letterboxed 4:3 er det sgu da ren idioti.
Gravatar #9 - Norrah
2. jan. 2009 13:31
Min TV2 film HD vises i rigtig format.
den kommer i 16:9 gennem Yousee.

Ikke digital..
Gravatar #10 - Ronson ⅍
2. jan. 2009 14:06
#9: Nu kan man ikke sende rigtig 16:9 analogt (eller jo, kan man tekniske set godt, men ikke hvis det skal følge vores PAL-standard), så dit signal er stadig 4:3

Spørgsmålet er om det sendes anamorfisk eller letterboxed, uanset hvad kan man sende et widescreen-flag med, så fjernsynet selv strækker eller zoomer.
Gravatar #11 - Norrah
2. jan. 2009 14:59
#10 Jeg fortæller blot mine målinger.
Gravatar #12 - myplacedk
2. jan. 2009 16:16
Norrah (9) skrev:
Min TV2 film HD vises i rigtig format.
den kommer i 16:9 gennem Yousee.

Altid? Eller bare lige da du kiggede? Som du kan se i #2 ser det fint nok ud her nogle gange.
Gravatar #13 - Norrah
2. jan. 2009 16:19
Nu er kanalen forsvundet...

Ingen TV2 FILM HD.
Gravatar #14 - myplacedk
2. jan. 2009 16:21
Virker fint her. (Canal Digital)
Gravatar #16 - Ronson ⅍
2. jan. 2009 23:10
#11: Hvordan i alverden vil du måle det? Når du får dit signal analogt vil det altid være 4:3
Gravatar #17 - myplacedk
3. jan. 2009 07:52
Han kigger vel på skærmen.

I øvrigt mener jeg ikke man kan sige at signalet har et bestemt størrelsesforhold. Signalet består af et antal linjer, men hvor lange er de så?

Det eneste der tvinger TV'et til at få det til at passe med 4:3 er, at det siger standarden. Og det er kun derfor TV'et gør det, medmindre noget for det til at skifte mening.

Der er intet i selve PAL-signalet der siger 4:3, det er blot nogle linjer med nogle kontinuerlige forandringer i. Det går da også glimrende at strække det til 16:9 i stedet.

Lidt ekstra info for de interesserede:

Til sammenligning, for et billede i 576i på en skærm med 1:1 pixels aspect ratio):
16:9: 1024x576
4:3: 768x576
DVD: 720x576
PAL: 500x576
VHS: 240x576

PAL og VHS er analoge, og tallet for vandret opløsning er en tilsnigelse. For PAL er der intet der deler signalet op vandret, men generelt mener man at ved omkring 500 pixels i bredden er du sikker på ikke at miste detaljer.
For VHS er signalet opbygget på en måde, så der ikke kan være mere end 240 forskellige værdier på en linje.
Gravatar #18 - IT-ekspert Kejser
3. jan. 2009 12:39
Jeg kan tilføje at PAL faktisk kun er en standard for farver og ikke selve TV-signalet.. Det samme er gældende for NTSC som er den amerikanske standard for farver.
Gravatar #19 - LilleNicho
3. jan. 2009 15:04
8#
Det er jo ikke for sjov at de reklamere med at vise over 340 forskellige film om året!
Man skal ikke være den store matematiker for at regne ud at det blive til lidt genudsendelser...
Gravatar #20 - Ronson ⅍
3. jan. 2009 18:34
#17: Billedets linjer er vel det samme antal, uanset hvordan stationen fortæller fjernsynet det skal agere? Derfor kan et signal ikke sendes på den ene eller anden måde - det er samme signal og WSS siger om det er 4:3 eller 16:9 (eller noget 3. for den sags skyld). Så at billedet bare er billede er ikke helt sandt, der bliver sendt informationer ud som f.eks. får fjernsynet til at skifte AR.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login