mboost-dp1

Udlejer med likviditetsproblemer

Gå til bund
Gravatar #1 - milandt
1. okt. 2008 12:20
Hej lommejurister,

Jeg står i den situation at jeg for en måned siden fraflyttede en lejebolig. På det seneste er jeg så begyndt at rykke for at få mit depositum tilbage, og i dag fik jeg så besked om at de desværre pga. "midlertidige likviditetsproblemer" ikke er i stand til at udbetale penge.

Deres bank har simpelthen spærret for udbetalinger for øjeblikket, og jeg bliver nødt til at væbne mig med tålmodighed.

De forventer at problemer vil være løst inden for 14 dage, og at de vil holde mig orienteret.

Jeg er naturligvis nervøs for om selskabet går konkurs. Hvis det skulle blive tilfældet, hvordan står jeg som tidligere lejer med mit depositum til gode, i forhold deres øvrige leverandører og kreditorer?

Er jeg sikret at få min depositum tilbage one way or another, eller er der en risiko for at jeg kan gå hen og blive taberen i denne sag? Hvordan kan jeg evt sikrer mig?
Gravatar #2 - Chewy
1. okt. 2008 16:58
Prøv at tage en snak med Lejernes LO.
http://www.lejerneslo.dk/
Gravatar #3 - milandt
1. okt. 2008 17:38
Lejernes LO vil have 650 kr up front før de siger så meget som et pip.. med mindre man altså allerede er medlem selvfølgelig.
Gravatar #4 - vandfarve
3. okt. 2008 07:58
Find den nærmeste retshjælp og spørg dem. I KBH er der en del organisationer, der yder gratis retshjælp om alt andet end straffesager og skattesager.
Gravatar #5 - milandt
6. okt. 2008 08:40
Huslejeklagenævnet mener ikke at det giver nogen mening at indbringe sagen for deres nævn, idet boligselskabet ikke anfægter at jeg har krav på mit depositum - de er blot ikke i stand til at tilbagebetale det pt.

Jeg vil forsøge mig med diverse retshjælp instanser og se om der er noget at komme efter.

Jeg tænker at jeg kan indgive en konkursbegæring, men spørgsmålet er om det i virkeligheden gavner mig, eller om det er bedst at krydse fingre og håbe på at de får nogle likvide midler snart.. der er vel nogen der indbetaler husleje til d. 1.
Gravatar #6 - Spiderboy
6. okt. 2008 20:33
Det tror jeg er klogt. Jeg tvivler på, at det er jer (eks-)lejere, som kommer til at stå forrest i køen, når der skal deles penge ud af konkursboet.
Gravatar #7 - milandt
7. okt. 2008 06:23
Retshjælp mener det er bedst at anlægge en retssag med det samme, og henviser til http://www.vinaa.dk/smaasager.html

Synes det lyder drastisk, men gerne for mig.

Endvidere skriver de:

Dit depositum vil sandsynligvis være sikret ved en tvangsauktion således at en ny ejer også overtager forpligtelsen til at betale dig dit depositum tilbage.

Nogen der har erfaring med sådan lige at anlægge en retssag?
Gravatar #8 - JonB
7. okt. 2008 06:48
Du kan ikke klippe en skaldet. Har de ikke pengene så hjælper det ikke at lægge sag an, det får du ikke dine penge af. Og advokaten vil have betaling for sin hjælp, som du også skal betale.

Du skriver at "i dag fik jeg så besked om at de desværre pga. "midlertidige likviditetsproblemer" ikke er i stand til at udbetale penge."

Hvordan fik du den besked? Skrifteligt? Hvis det ikke er skrifteligt så send et brev til dem hvor du kræver at få pengene for dit depositum inden for x dage. Send evt. brevet i 2 udgaver, den ene almindeligt, den anden anbefalet. Husk at pålægge et rimeligt rykker gebyr + renter.

Så vidt jeg husker står der i lejeloven en hårdt frist for hvornår du skal have den endelige flytte opgørelse, ellers så skal du have hele depositummet tilbage. Har du fået flytte opgørelsen?

Hvis de skrifteligt har erkendt at de skylder dig pengene, så kan du overveje at gå via fogedretten og få fogedretten til at tage deres værdier og evt. sælge dem. Det kunne være computere, telefoner, biler, ejendomme, ...

En del indbo forsikringer har en retshjælps forsikring som kan hjælpe dig med at betale. Undersøg det.
Måske kan du være berettiget til at det offentlige betaler dine advokat udgifter hvis du ikke tjener for meget.
Måske kan du for indmeldelse i LLO få dem til at betale udgifterne ved at føre sagen. Det kan være billigt sluppet.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login