mboost-dp1

Udluftningsblæser får elektriske apparater til at opføre sig mærkeligt

Gå til bund
Gravatar #1 - karga
15. jul. 2008 00:19
I badeværelset er der en udluftningsblæser, der starter efter lidt tid, når lyset er tændt.. den slukker så også, når luften er tilstrækkeligt tørt derude..

Men når den slukker, så opfører alle elektriske apparater sig lidt mærkeligt.. mine højttalere, der står i kontoret - der ligger lige overfor badeværelset og samtlige fjernsyn i lejligheden laver et lille hop i signalet, når det sker - en vandret/skrå streg af "myrekrig" i et kort øjeblik og så er alt normalt igen

Fjernsynet i stuen står en god 6-8 meter fra blæseren, minimum..

Er lidt nervøs for der har været en dårlig elektriker på spil, men der sker f.eks. intet med lyset, det er kun fjernsynene i stuen, soveværelset og kontoret og mine højttalere, der laver et kortvarigt skrat :S
Gravatar #2 - gnаrfsan
15. jul. 2008 00:28
Det lyder nærmest som en kortvarig kortslutning. Men det ville være en fejl i selve blæseren og ikke en elektriker fejl.
Gravatar #3 - milandt
15. jul. 2008 09:39
Så.. den blæser slukker automatisk når badeværelset er tørt..

Men tænder automatisk efter lyset har været tændt i et kort stykke tid?

For mig hænger det ikke sammen - den burde kun tænde hvis badeværelset var fugtigt, som f.eks efter et hedt brusebad..

Hvad med de gange man ikke lige er i bad? Lykkes det dig alligevel at gøre hele rummet fugtigt bare fordi du er ude og slå en streg?
Gravatar #4 - karga
15. jul. 2008 09:48
Godt spørgsmål, problemet er at jeg har eksplosiv afføring somme tider..

Ej den tænder lige meget om den lige er slukket og der intet er sket på badeværelset.. så vidt jeg kan fornemme, så går der et bestemt tidsinterval før den går igang

Men når den slukker, så kan der gå 3 minutter eller 8 minutter.. derfor jeg går ud fra den kører efter luftfugtighed

Den kan jo også være sat til at starte efter lidt tid, fordi det er irriterende, hvis den starter lige meget hvad, når lyset har været tændt.. og så kører den derudaf indtil der er gået x minutter eller der er tørt nok - dunno
Gravatar #5 - Mort
15. jul. 2008 09:59
Jeg oplever tit noget i samme stil. Når elkedlen slukker, fordi vandet koger, så blinker lyset kortvarigt i hele huset (Lysstyrken falder en smule og stiger derefter igen).

Jeg har ikke nogen god forklaring på hvorfor det sker, da min lille elkeddel ikke burde gøre noget indhug i den strøm der er tilgængelig.

Jeg betragter den slags udsving i strømmen som værende normale, da de altid har været der, lige meget hvor jeg har boet, så jeg tror ikke du behøver være bekymret, med mindre udsvinget varer et sekund eller mere.
Gravatar #6 - Disky
15. jul. 2008 10:10
Umiddelbart lyder det som om nogen har glemt at smide en støjkondensator på blæseren i dit badeværelse.

Når den tænder og slukker, bliver der sendt en masse støj ud på elnettet i dit hus, og jeg vil tro det er det som generer dit udstyr. Førnævnte kondensator er med til at 'udglatte' denne støj så den ikke kommer videre i systemet.

Tag fat i din lokale elektriker, han kan helt sikkert hjælp dig.
Gravatar #7 - Dawich
15. jul. 2008 10:14
Sådan en elkeddel bruger omkring 2000W, så det er altså ikke små-ting.
Så når man tænder og slukker for så stor en effekt, så kan man ikke undgå der kommer transienter.

Men kan kan ikke helt forstå der skulle afsættes så meget effekt i en blæser.
Gravatar #8 - karga
15. jul. 2008 10:32
#5 og #7 jamen hvis det bare var lyset ville jeg kunne forstå det, det har jeg oplevet før.. men det er nemlig kun mine højttalere og fjernsynene der gør det.. fjernsynet gør ikke noget egentlig, det er bare tv-signalet der lige hopper en gang

#6 uden at have særligt meget forstand på elektricitet, så lyder det egentlig som en god forklaring.. er nu heller ikke nervøs for huset futter af, det er et temmeligt solidt et af slagsen hehe :)
Gravatar #9 - Cyrack
15. jul. 2008 11:01
Kunne også lyde som et defekt relæ, der, når det kipper, laver en lysbue der udsender støj (derfor kun højtalere og fjernsyn, da de er meget følsomme overfor radiobølger).
Gravatar #10 - klh
16. jul. 2008 10:52
Et skud i tågen fra min side af er, at når du siger det kun er dit TV og dine højttalere (tilsluttet radiosignal fra antenne?), kan det være fordi der på en eller anden måde forekommer støj fra blæseren når den tænder og slukker (måske som #6 Disky siger). Den støj forplanter sig så hele vejen videre i den sikringsgruppe, hvor antenneforstærkeren tilfældigvis sidder...
Gravatar #11 - karga
16. jul. 2008 11:55
#10 højttalerne sidder i min pc og den har ikke tv-kort
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login