mboost-dp1

Undervisning nutildags

Gå til bund
Gravatar #1 - Nextnx
2. mar. 2009 17:08
Urelelateret til hvordan tidligere undervisning foregik. :-)

Jeg har lige snakket med nogen famillie medlem der går på noget tandklinik-assistent. Vedkomne har i dag under emnet "hygiejne" skulle se en film som hun fik af vide hed "Abes" eller noget, men efter lidt forklaring af filmen kunne jeg godt høre det var den gamle Outbreak. (og det blev også confirmed.)
Jeg tænkte så wtf, har man baseret undervisning på hollywood film nu?
En ting er at få lov til at se en hollywood film i undervisningen, men en anden er at fremlægge det som valid undervisning.
Imo er det enten en meget dårlig underviser eller uddannelses form som værste fald kan få "svagt sindede"? til at tro hvad de ser på film er sandt.

Noget helt andet er hvordan ligger det med at have egne personlig mening i undervisningen, hvis feks. man møder noget hvor undervisningen insisterer er fakta men at man ved ikke kan være korrekt men bliver pålagt at det er fact uden bevis eller lærdom herom. Kan man nægte at acceptere dette?
Gravatar #2 - Fjolle
2. mar. 2009 17:14
Hmm.. Da jeg gik på gym så vi spartacus i historie :) Men det lyder som et lidt mere seriøst emne, så jeg ville straks klage over underviseren hvis jeg kom ud for noget lignende..
Gravatar #3 - Azuria
2. mar. 2009 17:22
Offtopic
Nextnx (1) skrev:
Noget helt andet er hvordan ligger det med at have egne personlig mening i undervisningen, hvis feks. man møder noget hvor undervisningen insisterer er fakta men at man ved ikke kan være korrekt men bliver pålagt at det er fact uden bevis eller lærdom herom. Kan man nægte at acceptere dette?

http://67.19.222.106/humor/graphics/hilliker.gif

On topic:
Er filmen ikke blot blevet bragt som et krydderi til et ellers kedeligt emne?
Eller har de decideret sagt, at hvad der bliver gjort i filmen er måden at gøre det på, og sådan vil i blive testet til eksamen?
Gravatar #4 - Nextnx
2. mar. 2009 17:38
@3 Lige præsis, hvis det havde været min søn havde den underviser (efter min bog) aldrig skulle undervise igen før han havde været igennem lærerseminarium igen.

Det er ikke leveret som krydderi som jeg forstår det, idet man skulle lægge mærke til hvad der skete i filmen, hvorefter de skal have en prøve i det dagen efter..
Det er lidt dumt jeg quoter noget jeg ikke selv har hørt men af en anden person. Men eftersigende blev der udtrykt at "det ikke bare var en film hun smed på, men som var en de skulle lære af." Underviser var herefter ikke selv tilstede under filmen.
Gravatar #5 - Zombie Steve Jobs
2. mar. 2009 20:28
Det giver ingen mening :S

Kan se formålet i dansk eller engelsk, hvor det så står på analyse/diskussion/kultursnak what ever the fuck, men til et fag, der må siges at være vigtigt, når det er andre menneskers helbred det handler om, så er det for langt ude.

Man ser vel for helvede heller ikke Dirty Harry på politiskolen eller Under Siege på kokkeskolen :S

Omg, siger jeg bare.
Gravatar #6 - markjensen
2. mar. 2009 21:25
Eller Heksene fra Warren Manor på Hogwarts.. absurd
Gravatar #7 - Armadodo
2. mar. 2009 21:44
Ja det lyder mærkeligt.

Jeg tænkte straks, at jeg synes at det var meget smart at vise en sådan film, hvis altså filmens indhold skulle sammenholdes med en form for teori man allerede havde gennemgået. Så man blev tvunget til at tage stilling til teorien igennem filmen. Så man eksempelvis skulle kunne svare på hvad der er rigtigt og forkert i forhold til filmen, og det er vel altid sjovt at sidde og pille en film fra hinanden, rent fakta-mæssigt, med lige netop tillært, helt splinter ny, teori.

Men jeg synes da at det er under al kritik og jeg ville hade (HADE HADE HADE!!) hvis hollywood-film skulle lægge standarden for det videnskabelige niveau i undervisning jeg selv deltog i. Jeg tror jeg ville komme til at lave mit eget oprør, ved at konfrontere læreren med fejl i filmen, koste hvad det vil (karaktere, min ære osv. :P )

Problemet er bare at man jo først rigtig kan klage, hvis man selv har deltaget i undervisningen og selv er utilfreds. (en klage på dit barns vegne, vil også altid blive taget med et gran salt. Det er jo ikke en særlig uvildig klageinstans du klager til, desværre)

Hvis jeg var dig ville jeg sørge for at uddanne mit familiemedlem ordentligt, så ikke filmen bliver taget udelukkende for gode varer, og så ellers lad sagen ligge. Så hvis du en dag har brug for at vurdere en dårlig lærer, så har du et lidt større sammenligningsgrundlag og du vil måske overraskes over at din dårlige lærer ikke er så dårlig endda :P..
Gravatar #8 - zin
2. mar. 2009 23:53
Gad vide hvornår Gymnasie elever skal se 300 i Oldhistorie...
Gravatar #9 - BluepaiN
3. mar. 2009 16:48

Der var nogle ude på vores gym der så den. Men mest fordi de var så langt foran i pensum. :p
Gravatar #10 - Windcape
3. mar. 2009 17:17
ZiN (8) skrev:
Gad vide hvornår Gymnasie elever skal se 300 i Oldhistorie...
Udover de fleste nok *har* set den, ville det faktisk være relevant, hvis det var som introduktion til et undervisningsforløb.

Jeg læste da ihvertfald en del på wikipedia efter at have set filmen, som rent faktisk omhandler Battle of Thermopylae

Var temmelig sejt at se de "Immortal Warriors" fra filmen, afbillede med hiroglypher på nogle stensøjler fra den tidsalder.

Derudover har jeg imponeret en latin lærer med viden omkring den græske oldtid, med informationer jeg havde fra Tomb Raider 1 :p

Men eksemplet fra #1 er skræmmende :S
Gravatar #11 - Systran
3. mar. 2009 18:06
På en uddannelse som gymnasiet, synes jeg det er fint med lidt perspektivering end bare evt. støvede bøger, så det fanger interessen på en anden måde. Der må man også forvente at klientellet (eleverne, de studerende) kan skelne mellem virkelighed og fiktion, og faktuelle oplysninger. Underviseren skal selvfølgelig ridse op i hvad der skal være fokus på.

Vi har f.eks. lige set "Arn - Tempelridderen" i historie efter et forløb om netop korstogskrigene, og det var da en fin illustration af emnet.

Forstår bare ikke hvad det samme laver på tandklinik-assistent-studiet, især når underviser ikke er til stede?!
Gravatar #12 - Nextnx
3. mar. 2009 18:07
Nå, tilsyneladende var der ikke meget, hvis noget, der kunne bruges fra den film til at besvare den efterfølende prøve. Så det har sikkert ikke været underviseren der har skule udforme den prøve, men der imod lagde den sig op imod deres bøger (heldigvis da).

Jeg synes det er iorden at bruge hollywood film, men man skal dog lige huske at forklare forskellen på fiktion og reel viden / fakta, samt understrege at det er visse ideologier i filmen der har en relevants.
Gravatar #13 - Systran
3. mar. 2009 18:34
Ja, også skal det naturligvis være inden for pensum og hovedpunkterne og argumenterne for at vise filmen skal fremhæves for de studerende.

Det lyder ikke rigtig sådan i tilfældet, du nævner, så det er nok underviseren der her har været (læs: er?) en knivspids inkompetent.. ;)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login