mboost-dp1

UP/DL-hastighed til server

Gå til bund
Gravatar #1 - img_glows
11. jan. 2008 21:00
Jeg står for at skulle åbne et forum på nettet indenfor en kortere kommende periode.

Jeg har webhoteller ude i byen, men vil gerne benytte min egen server til hostingen... (Da jeg så har magten 100%).... det hele er komfugureret så det virker 100%...

Men hvordan skal UP/DL-hastighederne være, før brugerne ikke mærker nogle forringelser...?

Mangler stort set kun at portforvarde...
Gravatar #2 - Azuria
11. jan. 2008 21:06
Hvor mange brugere? hvor meget grafik?
Du kan jo hurtigt regne lidt på det selv...
Hvor meget fylder en gennemsnitlig side?
Så er regnestykket bare
side størrelse*samtidige brugere

Og så opveje om det er til at leve med på din forbindelse.

Jeg kørte i 2-3 år med en 512kb/s forbindelse med 150 brugere til et forum, med primært tekst.
Fik aldrig klager.
Det var også med andre hjemmesider sideløbende.

Men efter jeg har opgraderet til 10mbit kan jeg da mærke at det kører bedre.
Men 150brugere kan du udmærket køre et rent forum på med 100-150 aktive brugere på en 1mbit som vidst er standard nu til dags.
Gravatar #3 - BurningShadow
11. jan. 2008 21:08
komfugureret

Jeg plejer normalt ikke at påpege stavefejl, men den her var altså lidt ud over det sædvanlige :-D
Gravatar #4 - img_glows
11. jan. 2008 21:10
ja ok...

150 brugere passer nok meget godt...

Grafikken på siden er minimeret - til fordel for brugerne...

Bare noget lort at TDC skal have 1000 kr. for at åbne porten.... De har spærret så jeg ikke selv kan gøre det.... kan du hjælpe?

#3 dårlig humor.... : det er ikke alle der har til vane at ligge i sæd....
Gravatar #5 - Azuria
11. jan. 2008 21:16
#4 Hvilken type forbindelse har du ved tdc? :O
Troede kun de spærrede på erhvervs løsningerne.
Gravatar #6 - BurningShadow
11. jan. 2008 21:18

det er ikke alle der har til vane at ligge i sæd...
Øhh?
Gravatar #7 - BurningShadow
11. jan. 2008 21:21

Tænker du på Port 25?
Ofte kan du sætte en ekstern SMTP server, når du konfigurere dit forum-software, og du har derfor ikke brug for en lokal SMTP server.
Gravatar #8 - img_glows
11. jan. 2008 21:50
#5 det er netop en erhvervsforbindelse...

#6 bare dårlig humor..

#7 port 80..

findes der en løsning? andet end at spilde penge på deres LORT...

ellers må jeg jo bare nøjes med fx cybercity til jeg flytter hjemmefra... det er vist der man får mest plads for færrest penge....
Gravatar #9 - Azuria
11. jan. 2008 21:51
#8 > Så må du bide i det sure æble...
Gravatar #10 - klh
11. jan. 2008 21:57
#8 Det skulle være muligt at undgå, at få åbnet for en port. Hvis det bare er port 80 der skal være synlig udefra, bør du kunne indstille din computer til en statisk ip-adresse kaldet noget lignende 192.168.1.3. Så vidt jeg husker er det adressen port 80 bliver forwardet til på vores Efficient-router fra TDC Erhverv.

Men post lige hvilket router det er du har her, så skal jeg da se hvad jeg kan finde :)
Gravatar #11 - img_glows
11. jan. 2008 22:13
jaa.. tror jeg bare jeg gør.... :D

192.168.1.3 er vist en ip tildelt via DCHP...
Mon ikke bare det er et hul du har udnyttet? ved det ikke...
Men jeg vil gerne sige: ellers tak for tilbudet om hjælp...
Gravatar #12 - klh
11. jan. 2008 22:35
#11 Jeg har desværre ikke kunne finde PDF'en der beskriver adresserne på TDC's site, men en liste over hvilke IP'er, der gør hvad fra et andet site er magen til det der fulgte med i kassen da vi fik oprettet Bredbånd Prof.

Selvom der måske står et andet routernavn i linket, er jeg nu ret sikker på, at TDC kører med samme opsætning på alle deres routere.
Gravatar #13 - img_glows
11. jan. 2008 22:43

tak for linket...

der står også... : Ingen adgang til WEB GUI interfacet i routeren

Om der så findes et UI ved jeg ikke... mon ikke?

Går selv på HTX i roskilde 3. år... hvordan gik eksamen i studieområde del 2?
Gravatar #14 - klh
11. jan. 2008 22:50
#13 Så lidt da :) Der findes et UI, det kører dog over TELNET og er låst - tro mig, jeg har forsøgt at komme ind ;)

Du kan evt. prøve at tilgå din IP-adresse igennem din browser, som du kan finde på http://www.myip.dk og så se at du bliver prompted efter et password - hvis du finder det - så del! ;)

Ang. eksamen har jeg endnu ikke været oppe i nogen i det her skoleår - og så alligevel. Vi havde et studieretningsprojekt i uge 48 (det i kalder studieområde del 2 i Roskilde?), og det gik skam udmærket. Lysledere og laserfysik var i hvert fald et spændende emne at skrive om...

Ellers skal jeg til noget portfolioprøve sammen med de andre eksaminer her til sommer, og kan da godt være det er noget a la det, der er studieområde. Noget med at skrive og forklare noget om de opgaver man har lavet gennem tiden, og argumentere for at man har lært noget :s Dumme gymnasiereform!

Anyway, kun 4-6 uger til udlevering af teknikfagseksamensprojekt. ARGH! STRESSSS!!

(Og til alle jer andre, der kigger i den her tråd, så se blot bort fra ovenstående ;))
Gravatar #15 - img_glows
11. jan. 2008 23:03
vores studieretningsprojekt ligger i uge 6.... var oppe til eksamen i studieområde del 2 i dag - altså er der 2 eksamener.... gik også udemærket her... :D.. studieområde del 2 er netop portfolio...

skal skrive om fibonaccital i studieretningsprojektet...

4-6 uger... det er da rigeligt... :D... hehe... vi har arbejdet op af bekendtgørelsen hele skoleåret så den ligger på nethinden...

$telnet ip
resultat: trying...

http:// ip
resultat i w3m: opening socket.... :S
Gravatar #16 - klh
11. jan. 2008 23:15
Det lyder ganske positivt! :)

Så er det vist bare os der er lidt mærkelige hernede sydpå, og vælger at smide endnu en eksamen oveni puljen i læseferien :s

Fibonacci - ganske spændene må jeg sige! Inspireret af Da Vinci?

Jeg tror ikke det er nok for mit vedkommende. Jeg synes ikke vi har lært noget de sidste to måneder, ud over at blive frustrerede over at vi ikke har kunne på vores PIC-forsøgsprint til at virke i Design og produktion (el). Sååh, jeg er ganske spændt..

Jeg har hørt/læst noget om engang, at user og pass skulle være en kombination af kundenr. og routerens serienr. Dog har jeg aldrig kunne efterprøve den påstand, da min fars arbejde betaler regningen...
Gravatar #17 - img_glows
11. jan. 2008 23:58
ja... er også glad for at jeg kun skal op til 6 eksamener til sommer... D:...

Har proces, levnedsmiddel og sundhed... BOORING!!! :-)

Kombinationen findes vel ofte... men mon ikke de har smidt lidt ekstra oveni? :-)
Gravatar #18 - klh
12. jan. 2008 00:12
Jeg aner ikke hvor mange jeg skal op i, måske man skulle tælle.. Hm, 5 skriftlige, og så nogle mundtlige oveni.. ARGH!

Det lyder IMO temmelig kedeligt ;) Kemi A er rigeligt for mig..

Jo, de har nok krydret den lidt på en eller anden måde..
Gravatar #19 - img_glows
12. jan. 2008 01:04

jeps.. en del eksamener på 3. år.... har 8... :D

kemi A er også det fag med flest lektier.. sammen med fysik..... har 6 A-fag:

Dansk A
Matematik A
Fysik A
Kemi A
Teknologi A
Teknik

:-).... tror du lige jeg har meget at se til... :D:D:D

Kemi vælter hele regnestykket.... vi har fandme en aflevering om ugen...
Gravatar #20 - klh
12. jan. 2008 09:35
Gah, du har at A-fag mere end mig.. Stakkel! Har selv dansk A, matematik A, fysik A, kemi A og teknikfag. En temmelig voldsom kombination på min lille HTX-afdeling med kun 160 elever i alt.

Men ja, kemi tager livet af mig - fysik er ikke så slemt her..

Heldigvis er lærerne nemme at overtale til at give en lov til at aflevere senere :D
Gravatar #21 - atom
12. jan. 2008 13:58
Hvis jeg var dig ville jeg købe en anden router at sætte på. Så kan du selv lave alle justeringer i den uden at skulle betale TDC for det.

Husk routeren skal have indbygget modem hvis din nuværende har det. Mener TDC bruger PPPoE så du skal lige sikre dig at den nye router understøtter dette. (Det gør næsten alle routere med modem indbygget.)
Gravatar #22 - Norrah
12. jan. 2008 14:37
#19 pfft, det er jo ingen ting, på uni havde jeg 12 på et år...

du læste i 7 uger, så var der 3 eksamener. så 7 uger igen, og 3 eksamener...

That is how men do it...
Gravatar #23 - img_glows
12. jan. 2008 15:12
Ok.. 160 elever er heller ikke meget... :-) vi er vist 4-500 i roskilde

Nogle af vores lærere er også fleksible - andre absolut ikke...

Jeg har nævnt det herhjemme, men hende, hvis arbejde betaler regningen, vil ikke have at vi roder med det... hun betragter ham som vil have at vi skal have trådløst internet herhjemme, som en it-fagmand... ved ikke lige hvad der sker :-S

Så jeg må desværre ikke sætte en anden router op...

7 ugers pensum er vist en del lettere at læse op end 3 års pensum... men 12 eksamener er også en del...

Skal på uni til sommer... glæder mig helt vildt...
Gravatar #24 - klh
12. jan. 2008 15:31
#22 Det er en god sjat....

#23 Nej, det er ikke ret mange - men vi har et godt sammenhold på tværs af klasser og årgange. Det er ret fedt :)
Gravatar #25 - img_glows
12. jan. 2008 19:15

Jeg er kommet ind i en pige-klasse, da min stamklasse ikke har kemi A. Efter at være kommer derind, har jeg fået øje på hvad godt sammenhold og teamspirit ér. - for det er der absolut ikke i lige så stor grad i min stamklasse. Men fællesskabet er vel altid hvad man gør det til... :-)
Gravatar #26 - klh
13. jan. 2008 13:56
#25 Det har du så sandelig ret i - fællesskab laver man ikke alene...

Dog har vi ikke nogen pigeklasser hos os - der er 3 piger i min stamklasse. Mit kemihold består udelukkende af 5 personer fra min klasse, og så én der tager det som et ekstra fag. Programmering er vi 4 personer i... Og sådan er det med alt, meget små hold og let tilgængelig undervisning :D

Alt i alt, tror jeg faktisk kun der er omkring 20 piger på min HTX :s - På alle årgange...
Gravatar #27 - img_glows
13. jan. 2008 14:47

Ok.... lækkert med få elever i klassen...

Der er ca. 10% piger på vores skole... eller piger/damer? det er ikke alle der er lige feminine.... hehe

Hvad skal du efter sommerferien?
Gravatar #28 - klh
13. jan. 2008 16:15
#27 - Lige mine ord. Feminime er de fleste langt fra - har mødt mere feminine drenge!

Tjoh, regner med at få de næste 5 års tid til at gå på DTU med noget IT-elektro eller noget telekommunikations-dims-noget :s Har ikke helt besluttet mig.

Hvad skal du bruge tiden på efter HTX? :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login