mboost-dp1

Usability og Softwareudvikling

Gå til bund
Gravatar #1 - Windcape
9. nov. 2009 13:10
Blogindlæg på Ingeniøren omkring Usability:

Husk det så ingeniører: Fremtiden er brugervenlig

Klart vær at læse. Der er en lang række folk her på siden som trænger til at få slået dette her ind med syv-tommer søm.
Gravatar #2 - illishar
9. nov. 2009 15:57
Omend jeg er ganske enig i hendes budskab, så er jeg ikke så imponeret af hendes opfattelse af, at udviklings-processen er opdelt i programmøre og (humanist) usablility-folk. Eller rettere sagt, jeg er enig i at de fleste ingeniører er nogle pader til brugervenlighed. Og jeg ville også finde det ganske behageligt, hvis der var nogle der gad at rette mine GUI-interfaces til.
Men useability-folk skal stadigvæk have (meget) styr på ting som common dialogs og controls, hvad de gør, hvad der er tilgængeligt, hvad deres grænser er, hvad er deres normale brug er, hvad findes der generelt af lignende GUI'er, hvad er brugerne vant til, hvad er de historisk vant til, hvor flytter udviklingen sig hen, hvilket stadie er den pågældende brugergruppe i, have styr på alle de grundlæggende tommelfingerregler (lad være med at skjule GUI, en menu må kun have x antal punkter ...) o.s.v. Dette skal derefter så krydres med en viden om hvad de pågældende metoder betyder for implementation, stabilitet og vedligehold. (Eg. optimer brugervenligheden, så den også er nem at implementere.)
Som I kan læse af det ovenstående, så mener jeg at "genkendelighed" er en meget stor del af "brugervenlighed". Tilgengæld synes jeg at det "humanistiske" aspekt: "Hvordan føler brugerne, for dette program" er relativt lille i forhold til resten. Useability-folk skal også være teknikkere!

Så hvis der er nogen der kommer og fortæller at "her på den her hjemmeside, der skal da der være en special-tegnet scrollbar, midt inde på siden" eller at "den her OpenFile dialog, da skal ligne en syngende spilledåse", så SLÅR JEG JER!!!!
Gravatar #3 - arne_v