mboost-dp1

Værnepligt og lægeerklæring

Gå til bund
Gravatar #1 - JakobDybro
15. maj 2008 17:37
Knap 40 % af alle værnepligtige bliver kasseret på sessionen.
Forsvaret siger, det skyldes de unges dårlige helbred. Men er det rigtigt?

Hvis du blev fritaget for værnepligten med en lægeerklæring, så hjælp mig ved at svare på fem enkle spørgsmål:

http://kortlink.dk/59tm

Dine svar er anonyme og skal bruges i en statistik, der skal offentliggøres i en journalistisk artikel.

Vh Jakob Dybro Johansen, Danmarks Journalisthøjskole
(tlf. 22 78 12 68)
Gravatar #2 - holmen
15. maj 2008 18:23
Done........
Gravatar #3 - buch
15. maj 2008 18:28
Så hvis det viser sig at mange snylter sig igennem, så bliver der lavet en fine artikkel som måske fører til ændringer?

Så kunne det da godt ske jeg snart skal til sesion, da jeg ikke har tiden til det fis der!
Gravatar #4 - kimx
15. maj 2008 18:32
Er jeg relevant for undersøgelsen hvis jeg blev kasseret af sessions lægen fordi jeg svarede at jeg ikke havde lyst, men ikke på nogen måde har bedt om at blive kasseret?
Gravatar #5 - holmen
15. maj 2008 18:37
Jeg skulle måske ikke have svaret alligevel, for jeg medbragte ikke selv en lægeerklæring.

De havde selv indhentet information hos min læge og kasserede mig på den info.
Gravatar #6 - engfeh
15. maj 2008 18:40
#5 o.a.

Af interesse (da jeg virkelig ikke gider det der værnepligt...)
Hvad kasserede de dig på?

Edit: Alle der blev kasserede - kunne i lige skrive hvorfor?
Gravatar #7 - milandt
15. maj 2008 18:41
Har svaret - også selvom det ikke var på lægeerklæring, men på baggrund af den udfyldte helbredsundersøgelse man skal sende ind forud for session.
Gravatar #8 - kimx
15. maj 2008 18:46

Jeg tager en næsespray der forhindre mig i at være i en tilstand af konstant forkølelse, så lægen var åbenbart flink og kasserede mig. Hvilket resulterede i at jeg blev totalt overrasket da de sagde til mig at jeg var kasseret, da jeg var i super god fysisk form på det tidspunkt.
Gravatar #9 - Saxov
15. maj 2008 19:23
6 skrev:
Edit: Alle der blev kasserede - kunne i lige skrive hvorfor?
Bare sørg for lægen ikke kan finde dine kugler... så kan han ikke gennemfører hans tests.. :P
Gravatar #10 - jeldtoft
15. maj 2008 19:24
Jeg blev faktisk overrasket da jeg var til session. POSITIVT overrasket! Var til det i Herning og de folk, som vi talte med, gik meget op i os og jeg var ikke i tvivl om, at de ville os det bedste. Lægen skal forresten ikke berøre dine kugler.

Alt i alt, så oplevede jeg Forsvarets dag (Session) som noget spændende og positivt!

Jeg blev forresten kasseret. På grund af alvorligt skulderskred. Min arm ryger simpelthen af led, ved INGENTING. Min mine led er heldigvis så løse, at det ikke gør ondt :D
Gravatar #11 - engfeh
15. maj 2008 19:26

På hvad? Nogen der ved hvor dårligt syn man skal have?

Stramme, hudfarvede g-strenge er sagen!
Gravatar #12 - jeldtoft
15. maj 2008 19:29
Du skal medbringe recept på kontaktlinser og briller. Mit syn på -0.75 er tilladt, så vist jeg forstod. Så dit syn skal mindst være dårligere end det. Jeg går dog med kontaktlinser.
Gravatar #13 - MiniatureZeus
15. maj 2008 20:02
Fortalte lægen at jeg egentlig ikke gad det fis, og hellere ville blive færdig med min uddannelse og komme videre, og så fandt han ud af, at jeg havde haft tre alvorlige kraniebrud (hvilket dog er sandt) hvilket kunne give problemer, ergo blev jeg kasseret. Hvilket som sagt passede mig helt fint : )

Må indrømme at jeg synes det var spild af 5-6 timer eller hvor lang tid det nu tog. Det var jo bare en masse kedelige propaganda videoer og nogle meget lette test.
Gravatar #14 - Emil Melgaard
15. maj 2008 22:07
Jeg blev erklæret begrænset egnet (valgfri kassering) pga. problemer med knæet, at jeg var platfodet og fordi jeg var en splejs.

Det var endda på trods af at jeg forsvarede mig med at jeg kort tid inden havde løbet Eremitageløbet (13,3 km) uden problemer. Ikke fordi jeg gerne ville godkendes, men han blev jo ved med at fornærme mig :P

Efter at have læst hvad MiniatureZeus skriver, kan det måske også have betydning at jeg på samme måde fortalte at jeg hellere ville blive færdig med min uddannelse.

#10 Jeg synes også det var lidt spild af tid, men det var nu meget sjovt at få testet alle de ting. Især nu hvor jeg arbejder med sessionsregistret i Sundhedsstyrelsen og kan se alle mine resultater.
Gravatar #15 - holmen
16. maj 2008 05:37
Da jeg var 15 brækkede jeg begge knogler i mit underben(?).
Jeg fik indsat et marvsøm (operation hvor de går ind gennem knæet) og da jeg begyndte at kunne gå igen, erklærede de at jeg havde 5% varige men.
Da jeg gik i gym oplevede jeg (i idræt, fodbold), at knæede gav et ordetligt klik/smæld, mine medspillere kunne høre det, og jeg humpede i to dage. Jeg gik til egen læge for at få painkillers.
Han havde åbenbart skrevet det i min journal, som forsvaret havde fået fat i, og på baggrund af den, så kasserede de mig.

Jeg har tilladt mig at lave en lille guide:

1: Gå til egen læge og sig at du har kraftige smerter efter at have dyrket idræt, sig at det er en gammel skade (husk at hump på benet).

1b: Sig evt. at du har prøvet med panodil/kodimagnyl og det ikke hjælper. Du vil have nogle af de gode piller.

2: Lægen udskriver smertestillende.

3: På vej til apoteket går du i netto og køber 1-2 kasser bjørne bryg.

3b: Husk at stille dem i bilen. Ikke tag dem med ind på apoteket.

4: Drik øllene til de smertestillende, indtil de er sluppet op.

4b: Det er bedst hvis det er ferie, eller du går på gym.

5: Når du skal til session, så hav din journal med.

6: Evt. gem et par piller og bjørne bryg, og tak/drik dem 1½ time inden session. Evt. under den teoretiske del.

Jeg håber ikke at det er nødvædigt for mig at pointere, at ovenstående er en joke. Måske...
Gravatar #16 - Dreadnought
16. maj 2008 07:25
13 skrev:
... at jeg havde haft tre alvorlige kraniebrud ...

Det forklarer jo en del. :D
Gravatar #17 - reefermadness  
19. maj 2008 08:48
#14 - Jeg blev også kaseret fordi jeg var en splejs... :)
Gravatar #18 - siliankaas
19. maj 2008 08:52
Jeg kan ikke anbefale at prøve at overbevise ham milli gutten om at det danske forsvarssystem er til grin, for så ser han sig tosset på dig, og tvinger dig ind selvom alt peger på du bør fritages... :P
Gravatar #19 - NioBe
19. maj 2008 09:13
Måtte opgive at komme til Forsvarets dag fordi jeg har et dårligt knæ... :(
OG JA JEG ER PIGE!

Årh ja... Fik forresten afvide man bare kan sige at man er bøsse... og te sig pisse femenint!! Det skulle virke.. De HADER femenine bøsser ;)
Gravatar #20 - Azuria
19. maj 2008 09:40
#19 Det med de feminine bøsser har jeg lidt svært ved at tro på.. Vi havde en på mit VPL hold..
Der var man bestemt ikke i tvivl om hvad side han var til! ;)
Gravatar #21 - NioBe
19. maj 2008 09:44
Har hørt fra nogle som havde været til session som bare absolut ikke ville derind... Den ene udgav sig så for at være meget femenistisk... det resulterede i at de ikke mente at han var pshygisk stærk nok, og han fik lov til at tage hjem igen.

Men tror også at den skal være ekstrem før de smider en ud :P
Gravatar #22 - engfeh
19. maj 2008 11:34

Yesssss!!! Jeg er på den sikre side....
Gravatar #23 - buch
19. maj 2008 11:56
I drikker sgu for lidt bajere og spiser for lidt burger king hvis i ikke er store nok til mili ;)
Gravatar #24 - trylleklovn
19. maj 2008 12:00
Blev kasseret da jeg lider under kraftige ekstrasystoler (ekstra hjerteslag) og angst pga. dette.

#12 Jeg har hhv. -4 og -4,25 og de nævnte intet om, at dette kunne være et problem.

#13 Ja ffs. latterligt meget propaganda. Ikke ligefrem fremmende for min indstilling over for det.

#18 Jeg prøvede at sige, at jeg var imod våben. Så sagde han jeg bare kunne aftjene som brandmand :/
Gravatar #25 - helsinghof
19. maj 2008 13:04
Jeg blev kasseret pga dårlig/skæv ryg. BONUS!!

Har en kammerat som skulle ind. Nu er han ved at være færdig med studiet, og har derfor sendt lægeerklæring ind, om at han har dårligt knæ. Kan man godt sådan få omstødt den oprindelige lægevurdering?
Gravatar #26 - engfeh
19. maj 2008 14:08

Splejs er måske ikke det rigtige ord - bare dårlig form... Og jeg tror ikke at øl og burgere er vejen frem så :-P
Gravatar #27 - Spiderboy
19. maj 2008 14:29
Jeg skal hilse og sige, at man slipper ikke, bare fordi man er bøsse. :-S

Måske havde det hjulpet, hvis jeg kunne spille feminin, men så god skuespiller er jeg slet ikke.
Gravatar #28 - punctilio
21. maj 2008 09:36
Jeg havde det lidt omvendt i forhold til jer andre.
Jeg ville gerne have været i mili men har en immun defekt så jeg måtte ikke.
Gravatar #29 - Norrah
21. maj 2008 10:01
Jeg kom ind, hvor jeg ikke havde sovet i 34 timer.
Jeg har aldrig tænkt så langsomt men alligevel scorede jeg som den anden højest i IQ testen.
Jeg kunne ikke se ud af det ene øje.
Og jeg var ved at falde i søvn hele tiden.

Men alligevel så kom jeg ind. De ville ikke af med mig, og tilbød mig officer stillinger med det samme.. blaah.

Militærnægter var min eneste udvej.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login