mboost-dp1
Værnepligt og lægeerklæring
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Knap 40 % af alle værnepligtige bliver kasseret på sessionen.
Forsvaret siger, det skyldes de unges dårlige helbred. Men er det rigtigt?
Hvis du blev fritaget for værnepligten med en lægeerklæring, så hjælp mig ved at svare på fem enkle spørgsmål:
http://kortlink.dk/59tm
Dine svar er anonyme og skal bruges i en statistik, der skal offentliggøres i en journalistisk artikel.
Vh Jakob Dybro Johansen, Danmarks Journalisthøjskole
(tlf. 22 78 12 68)
Forsvaret siger, det skyldes de unges dårlige helbred. Men er det rigtigt?
Hvis du blev fritaget for værnepligten med en lægeerklæring, så hjælp mig ved at svare på fem enkle spørgsmål:
http://kortlink.dk/59tm
Dine svar er anonyme og skal bruges i en statistik, der skal offentliggøres i en journalistisk artikel.
Vh Jakob Dybro Johansen, Danmarks Journalisthøjskole
(tlf. 22 78 12 68)
Jeg tager en næsespray der forhindre mig i at være i en tilstand af konstant forkølelse, så lægen var åbenbart flink og kasserede mig. Hvilket resulterede i at jeg blev totalt overrasket da de sagde til mig at jeg var kasseret, da jeg var i super god fysisk form på det tidspunkt.
Jeg tager en næsespray der forhindre mig i at være i en tilstand af konstant forkølelse, så lægen var åbenbart flink og kasserede mig. Hvilket resulterede i at jeg blev totalt overrasket da de sagde til mig at jeg var kasseret, da jeg var i super god fysisk form på det tidspunkt.
Jeg blev faktisk overrasket da jeg var til session. POSITIVT overrasket! Var til det i Herning og de folk, som vi talte med, gik meget op i os og jeg var ikke i tvivl om, at de ville os det bedste. Lægen skal forresten ikke berøre dine kugler.
Alt i alt, så oplevede jeg Forsvarets dag (Session) som noget spændende og positivt!
Jeg blev forresten kasseret. På grund af alvorligt skulderskred. Min arm ryger simpelthen af led, ved INGENTING. Min mine led er heldigvis så løse, at det ikke gør ondt :D
Alt i alt, så oplevede jeg Forsvarets dag (Session) som noget spændende og positivt!
Jeg blev forresten kasseret. På grund af alvorligt skulderskred. Min arm ryger simpelthen af led, ved INGENTING. Min mine led er heldigvis så løse, at det ikke gør ondt :D
Fortalte lægen at jeg egentlig ikke gad det fis, og hellere ville blive færdig med min uddannelse og komme videre, og så fandt han ud af, at jeg havde haft tre alvorlige kraniebrud (hvilket dog er sandt) hvilket kunne give problemer, ergo blev jeg kasseret. Hvilket som sagt passede mig helt fint : )
Må indrømme at jeg synes det var spild af 5-6 timer eller hvor lang tid det nu tog. Det var jo bare en masse kedelige propaganda videoer og nogle meget lette test.
Må indrømme at jeg synes det var spild af 5-6 timer eller hvor lang tid det nu tog. Det var jo bare en masse kedelige propaganda videoer og nogle meget lette test.
Jeg blev erklæret begrænset egnet (valgfri kassering) pga. problemer med knæet, at jeg var platfodet og fordi jeg var en splejs.
Det var endda på trods af at jeg forsvarede mig med at jeg kort tid inden havde løbet Eremitageløbet (13,3 km) uden problemer. Ikke fordi jeg gerne ville godkendes, men han blev jo ved med at fornærme mig :P
Efter at have læst hvad MiniatureZeus skriver, kan det måske også have betydning at jeg på samme måde fortalte at jeg hellere ville blive færdig med min uddannelse.
#10 Jeg synes også det var lidt spild af tid, men det var nu meget sjovt at få testet alle de ting. Især nu hvor jeg arbejder med sessionsregistret i Sundhedsstyrelsen og kan se alle mine resultater.
Det var endda på trods af at jeg forsvarede mig med at jeg kort tid inden havde løbet Eremitageløbet (13,3 km) uden problemer. Ikke fordi jeg gerne ville godkendes, men han blev jo ved med at fornærme mig :P
Efter at have læst hvad MiniatureZeus skriver, kan det måske også have betydning at jeg på samme måde fortalte at jeg hellere ville blive færdig med min uddannelse.
#10 Jeg synes også det var lidt spild af tid, men det var nu meget sjovt at få testet alle de ting. Især nu hvor jeg arbejder med sessionsregistret i Sundhedsstyrelsen og kan se alle mine resultater.
Da jeg var 15 brækkede jeg begge knogler i mit underben(?).
Jeg fik indsat et marvsøm (operation hvor de går ind gennem knæet) og da jeg begyndte at kunne gå igen, erklærede de at jeg havde 5% varige men.
Da jeg gik i gym oplevede jeg (i idræt, fodbold), at knæede gav et ordetligt klik/smæld, mine medspillere kunne høre det, og jeg humpede i to dage. Jeg gik til egen læge for at få painkillers.
Han havde åbenbart skrevet det i min journal, som forsvaret havde fået fat i, og på baggrund af den, så kasserede de mig.
Jeg har tilladt mig at lave en lille guide:
Jeg håber ikke at det er nødvædigt for mig at pointere, at ovenstående er en joke. Måske...
Jeg fik indsat et marvsøm (operation hvor de går ind gennem knæet) og da jeg begyndte at kunne gå igen, erklærede de at jeg havde 5% varige men.
Da jeg gik i gym oplevede jeg (i idræt, fodbold), at knæede gav et ordetligt klik/smæld, mine medspillere kunne høre det, og jeg humpede i to dage. Jeg gik til egen læge for at få painkillers.
Han havde åbenbart skrevet det i min journal, som forsvaret havde fået fat i, og på baggrund af den, så kasserede de mig.
Jeg har tilladt mig at lave en lille guide:
1: Gå til egen læge og sig at du har kraftige smerter efter at have dyrket idræt, sig at det er en gammel skade (husk at hump på benet).
1b: Sig evt. at du har prøvet med panodil/kodimagnyl og det ikke hjælper. Du vil have nogle af de gode piller.
2: Lægen udskriver smertestillende.
3: På vej til apoteket går du i netto og køber 1-2 kasser bjørne bryg.
3b: Husk at stille dem i bilen. Ikke tag dem med ind på apoteket.
4: Drik øllene til de smertestillende, indtil de er sluppet op.
4b: Det er bedst hvis det er ferie, eller du går på gym.
5: Når du skal til session, så hav din journal med.
6: Evt. gem et par piller og bjørne bryg, og tak/drik dem 1½ time inden session. Evt. under den teoretiske del.
Jeg håber ikke at det er nødvædigt for mig at pointere, at ovenstående er en joke. Måske...
Jeg kan ikke anbefale at prøve at overbevise ham milli gutten om at det danske forsvarssystem er til grin, for så ser han sig tosset på dig, og tvinger dig ind selvom alt peger på du bør fritages... :P
Har hørt fra nogle som havde været til session som bare absolut ikke ville derind... Den ene udgav sig så for at være meget femenistisk... det resulterede i at de ikke mente at han var pshygisk stærk nok, og han fik lov til at tage hjem igen.
Men tror også at den skal være ekstrem før de smider en ud :P
Har hørt fra nogle som havde været til session som bare absolut ikke ville derind... Den ene udgav sig så for at være meget femenistisk... det resulterede i at de ikke mente at han var pshygisk stærk nok, og han fik lov til at tage hjem igen.
Men tror også at den skal være ekstrem før de smider en ud :P
Blev kasseret da jeg lider under kraftige ekstrasystoler (ekstra hjerteslag) og angst pga. dette.
#12 Jeg har hhv. -4 og -4,25 og de nævnte intet om, at dette kunne være et problem.
#13 Ja ffs. latterligt meget propaganda. Ikke ligefrem fremmende for min indstilling over for det.
#18 Jeg prøvede at sige, at jeg var imod våben. Så sagde han jeg bare kunne aftjene som brandmand :/
#12 Jeg har hhv. -4 og -4,25 og de nævnte intet om, at dette kunne være et problem.
#13 Ja ffs. latterligt meget propaganda. Ikke ligefrem fremmende for min indstilling over for det.
#18 Jeg prøvede at sige, at jeg var imod våben. Så sagde han jeg bare kunne aftjene som brandmand :/
Jeg blev kasseret pga dårlig/skæv ryg. BONUS!!
Har en kammerat som skulle ind. Nu er han ved at være færdig med studiet, og har derfor sendt lægeerklæring ind, om at han har dårligt knæ. Kan man godt sådan få omstødt den oprindelige lægevurdering?
Har en kammerat som skulle ind. Nu er han ved at være færdig med studiet, og har derfor sendt lægeerklæring ind, om at han har dårligt knæ. Kan man godt sådan få omstødt den oprindelige lægevurdering?
Jeg kom ind, hvor jeg ikke havde sovet i 34 timer.
Jeg har aldrig tænkt så langsomt men alligevel scorede jeg som den anden højest i IQ testen.
Jeg kunne ikke se ud af det ene øje.
Og jeg var ved at falde i søvn hele tiden.
Men alligevel så kom jeg ind. De ville ikke af med mig, og tilbød mig officer stillinger med det samme.. blaah.
Militærnægter var min eneste udvej.
Jeg har aldrig tænkt så langsomt men alligevel scorede jeg som den anden højest i IQ testen.
Jeg kunne ikke se ud af det ene øje.
Og jeg var ved at falde i søvn hele tiden.
Men alligevel så kom jeg ind. De ville ikke af med mig, og tilbød mig officer stillinger med det samme.. blaah.
Militærnægter var min eneste udvej.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.