mboost-dp1

Vedr. overvågning af netværk

Gå til bund
Gravatar #1 - kinaholm
22. apr. 2010 08:32
Kære Newz'ere

Jeg bor på kollegium og på kollegiet har vi en UNI-C 50/50 mbit til deling.
I går, på vores beboermøde, fik vi oplyst, at kollegiet nu var begyndt at overvåge vores internetforbrug, da de mente dette var årsagen til ustabilitet på netværket(det er det ikke, vores router er simpelthen bare for ringe til at klare det antal brugere der er på den!).

Jeg kom i forbindelse med denne oplysning til at tænke på, om dette nu kan være lovligt ? Jeg henter data og uploader data, gerne billeder som jeg skyder i RAW, som kan blive til flere GB hver dag. De oplyste os om, at de ville prøve at finde ud af, hvem der brugte disse massive mængder data og efterfølgende nok sige dem op. Men kan dette være lovligt? Der står intet andet i vores ordensreglement vedrørende brug af internettet, end at "der skal opretholdes god etik og moral på nettet" og at "misbrug af edb-installationen kan medføre opsigelse".

Men har de overhovedet ret til at logge vores netværksforbrug uden videre ? Specielt uden man på nogen måde har givet samtykke til, at man er indforstået med dette?
Gravatar #2 - D_V
22. apr. 2010 09:49
Vil da klart mene at de skal varsle samt udsende nye vedtægter.

Og om det så overhovedet er lovligt er jeg ikke sikker på, man kan jo sige det er en overtrædelse af privatsfæren.
Men hvis du ikke er torrent bruger, og lign. har du jo som sådan ikke noget at frygte.
Da de vel ikke kan anklage dig for at misbruge deres udstyr fordi du sidder og tager backup af dine raw filer.
Gravatar #3 - Hubert
28. apr. 2010 17:54
Nu behøver de næppe at se din trafik for at se hvad dit load er. Det simpleste ville være at se på port statistik.
Gravatar #4 - Chewy
28. apr. 2010 20:33
@2
Da de vel ikke kan anklage dig for at misbruge deres udstyr fordi du sidder og tager backup af dine raw filer.

Så længe at de ikke har nærmere defineret hvad de mener er "misbrug af EDB-installationen" er, så kan man vel ikke udelukke at man har misbrugt det. (Hvis de f.eks. mener at det at bruge mere en 2 GB upload om dagen er misbrug.) Som udgangspunkt mener jeg vist nok at de selv 100% kan vælge hvad de definere som misbrug. Det vil jo altid stå dig frit at benytte en anden udbyder hvis du ikke er tilfreds med de betingelser som du (eller kinaholm) er gået med til ved oprindelig oprettelse....
Gravatar #5 - zin
28. apr. 2010 21:28
De må logge præcist hvad de vil, så længe de gør opmærksom på det - dog må disse data aldrig blive tilgængelig offentligt. Hvis de er det, står de til store bøder.
Dette kan jeg bevidne da vi, i forbindelse med terrorlovgivningen skulle have en logger til at logge destination og source IP'er. Denne info er personfølsom og vi må ikke se dem selv. Vi skal være PET godkendte for det.

Det er også lovligt (og ganske nemt) at sætte logging op over folks trafik - og ganske brugbart hvis man mener at folk bør have en begrænsning.
Gravatar #6 - onetreehell
29. apr. 2010 06:44
¬cool, dude, ¬cool.
Gravatar #7 - zin
29. apr. 2010 07:44
!cool?
Gravatar #8 - Anders Fedеr
29. apr. 2010 09:24
ZiN (5) skrev:
PET godkendte

¡cool!
Gravatar #9 - onetreehell
29. apr. 2010 18:39
Det er der også nogen der vil kalde det :P
Gravatar #10 - Daniel-Dane
1. maj 2010 13:22
Og så er der dem, som bruger Delphi: "not cool". ):

Hvad sagde de, da du forslog en ny router? Og hvad hedder kollegiet?
Gravatar #11 - vandfarve
1. maj 2010 13:23
Daniel-Dane (10) skrev:
#0 #1
Hvad sagde de, da du forslog en ny router?

Fixed.

Der er ingen #0 i disse tråde.
Gravatar #12 - vandfarve
1. maj 2010 13:38
... men alligevel retter du det. Funny.
Gravatar #13 - Daniel-Dane
1. maj 2010 14:16
Jeg var i gang med at rette, da du skrev. Det er ikke for sjov, at vi får 10 minutter til at lave rettelser.

P.S.
foreslog*
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login